המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 24 בדצמבר 2009

טלסקופ לילדים

שאלה נפוצה ששואלים אותי: הבת שלי בחוג מדעים וממש רוצה טלסקופ. הבן שלי בן 8 מתעניין ואני רוצה לקנות לו טלסקופ.  מה אפשר לקנות להם? איזה טלסקופ כדאי לקנות כמתנה לילדים?

ננסה לענות על שאלות אלו ואחרות בנושא כאן בהמשך.
טלסקופ מיני -דובוסני 82 ממ
טלסקופ מיני -דובוסני 82 ממ


התשובה הקצרה והמהירה: בגילאים אלו עדיף לא לקנות טלסקופ לילדים. המכשירים הזולים מדי הם צעצועים והמכשירים הטובים יקרים וסבוכים מדי לילדים.

האם בכל זאת יש טלסקופ המתאים לילדים? כן. יש מספר אופציות אפשריות כמו הטלסקופ בתמונה למעלה, אבל גם הוא מתאים בעיקר לירח, וגם הוא ודומיו יכולים לעלות סכום לא מבוטל של כמה מאות שקלים. בהמשך נפרט.

מה אפשר לקנות במקום טלסקופ?
בשביל לא לאכזב את הילד הנה כמה אפשרויות חלופיות: קניית משקפת. משקפת היא קלה לשימוש, שוקלת מעט ואפשר לראות איתה יפה את הירח וגם להנות ממנה בטיולים בשעות היום. כמובן שאסור להביט במשקפת על השמש. משקפת לילדים בגדול 8X42 תהיה פתרון טוב.

אפשרות נוספות ומומלצות מאד היא לקחת את הילדים לתצפית כוכבים. יש מדריכים שיערכו לכם תצפיות שטח, בעיקר בנגב, למשפחה או לקבוצה, ויש פעילויות במרכזים ומצפי כוכבים כמו מצפה הכוכבים בגבעתיים והפלנתניה בנתניה ועוד.


מה בכל זאת אפשר לקנות וממה צריך להיזהר:

טלסקופים בחנויות צעצועים:
חברות צעצועים מוכרות לעיתים טלסקופים במחירים נמוכים של . הטלסקופים באים באריזה מרהיבה עם תמונות ענק של כוכבי  לכת ושל גלקסיות ומבטיחות הגדלות של פי 100 פי 200 ואפילו פי 600. גם חנויות לציוד למטיילים מוכרות לעיתים טלסקופים כאלו זולים אם כי לרוב הם מהסוג הטיפה יותר איכותי.

צריך להיזהר מרכישות אלו שכן לרוב מדובר בצעצועים עם יכולות רחוקות מאד מהתמונות היפות על האריזה. למעשה את התמונות על האריזה אי אפשר לראות בשום טלסקופ. הן מתקבלות רק בצילומים ארוכים.  למי שבאמת רוצה להיכנס לתחביב או להכניס את ילדו, ההמלצה היא ללכת לחנויות מתמחות בציוד אסטרונומיה ולהשקיע מעט יותר ולקבל מכשיר אמין ורציני (ויש היום מבחר רב במחירים שאינם יקרים בהרבה מהצעצועים הנ"ל).

על מה להקפיד כאשר קונים טלסוקפ לילדים:

למרות כל ההסתיגויות, הנה מספר עצות שיאפשרו קניית טלסקופ פשוט במחיר של 400-700 שקל, אבל חשוב מאד להבין מה אפשר ומה אי אפשר לעשות איתו. התנסיתי בטלסקופ כזה ובשימוש נכון, אפשר לראות איתו מספר דברים (ראו בהמשך) בצורה נאה.

הנה מספר עצות על מנת לא להתאכזב כאשר מנסים לקנות טלסקופ לילדים.
כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
  • קוטר עדשה קידמית לפחות 60 מ"מ.
  • טלסקופ עם חצובה יציבה שאפשר לכוון ולהזיז את הגובה של הטלסקופ בצורה עדינה.
  • הגדלות בין 20 ל-80 גג. לא יותר מזה.
  • עדשות/מראה זכוכית ולא פלסטיק.
  •  ההורה יצטרך ללוות את הילד ולעזור לו. לא לצפות שהילד יסתדר מיד לבד.
למה כל דבר חשוב:
  •  קוטר העדשה (ולא משנה מאיזה סוג) קובע כמה אור הטלסקופ אוסף. ככל שאוספים יותר אור כך יותר טוב. ב-60 מ"מ יש גם טלסקופים מקצועיים ויקרים. העדשה תהיה צירוף של זכוכיות יקרות, בעוד שבטלסקופ ילדים בדרך כלל מדובר על עדשות פלסטיק.
  •  החצובה היא מרכיב חשוב. הטלסקופ עומד עליה. עם החצובה לא יציבה, והטלסקופ זז ימינה, שמאלה למעלה ולמטה כל הזמן, אי אפשר לראות כלום. כיוונון עדין לגובה חשוב כי כדור הארץ מסתובב ולכן כל כוכב שתראו בטלסקופ יזוז מהר מאד החוצה. בלי כיוונון עדין, יהיה קשה מאד לכוון את הטלסקופ עליו שוב.
  •  בניגוד גמור למה שהרבה אנשים חושבים, ההגדלה לא קובעת וטלסקופ מטרתו לא להגדיל. ראו שוב את הסעיף הראשון, טלסקופ מטרתו לאסוף כמה שיותר אור וההגדלה היא תופעת לוואי של חוקי האופטיקה. לכן אסור להתרשם מהגדלות של פי 400. אפשר גם להגדיל פי 5000 בלי בעיה מיוחדת, אבל לא יראו כלום חוץ מטשטוש. לטלסקופ יש מגבלות חדות ובגדלים האלו הגדלה של 80 היא בערך המקסימום האפשרי ולרוב רצוי לעבוד עם הגדלות קטנות בהרבה (20-40), הגדלות שכפי שאמרנו ונדגיש שוב מתאימות, בעיקר לירח.
  • ליווי של הורה נדרש. אם הטלסקופ פשוט, קשה לעבוד איתו והילד לא יצליח לבד, ואם הטלסקופ לא פשוט אז בודאי שצריך הורה. טלסקופים מצריכים תשומת לב ועבודה זהירה ועדינה ולכן ליווי של הורה נדרש. מי שחושב שיקנה לילד והילד יסתדר, כדאי לחשוב על קנייה אחרת.
טלסקופים חדשים יחסית שמתאימים לתנאים הם מיני-דובסונים. טלסקופים קטנים שמגיעים על מעמד קטן, ניידים מאד ועם מראה בקוטר 80-130 ממ. הדגמים הפשוטים נמכרים בעשרות דולרים בודדים באמאזון, ולפחות לפני קורונה, גם משלוח היה לפעמים חינם. בארץ הוא עולה מעט יותר, אבל ניתן להשיגו. גם טלסקופים פשוטים עם עדשות יכולים להיות שיומושיים ומחיריהם יקרים יותר ומגיעים לכאלף שקלים. מעבר לכך מדובר במכישירם יותר מקצועיים שאינם מתאימים לילדים.

איך מכוונים את הטלסקופ לשמיים?
אחת הבעיות הגדולות בטלסקופ פשוט היא להצליח לכוון אותו. הטלסקופ מגיע עם פיינדר שהוא למעשה טלסקופ קטנטן שמגדיל פי 5 או אפילו לא מגדיל בכלל אלא רק מראה את האזור הכליי במשיים שהטלסקופ פונה אליו . הרעיון הוא שבאמצעותו מכוונים את הטלסקופ לאיזור הכללי ורק אז מסתכלים דרך הטלסקופ. דרך הכוונת הקטנה רואים יותר שטח של השמים ולכן קל יותר למצוא את הירח או את הכוכבים. הבעייה היא שהכוונת פשוטה מאד ולא תמיד קל לכוון אותה לאותו מקום כמו הטלסקופ. קורה ששניהם מסתכלים למקומות קצת שונים ואז קשה מאד למצוא אובייקטים קטנים בשמים. הירח למשל מספיק גדול כך שאותו קל למצוא.
ההמלצה היא להשקיע זמן בכיוון ואיפוס שלהם באור יום עד כמה שניתן. ביום הרבה יותר קל למצוא דברים שלא קשורים לכוכבים דווקא. פשוט מכוונים את הטלסקופ לאנשהו ודואגים לכוון את המשקפת הקטנה שתצביע לאותו מקום (יש ברגים)

מה אפשר לראות בטלסקופ לילדים?
בעיקר את הירח. קל למצוא אותו והוא ייראה יפה מאד. אובייקטים אחרים קשים יותר למציאה וגם לרוב ייראו קטנים או חיוורים מדי. באופן תיאורטי אפשר לראות את הדברים הבאים, לאחר פיתוח מיומניות דרושות (על ידי מבוגר, ילדים יתקשו)

  1. הירח - הירח הוא האוביקט מספר אחד. הוא קרוב הוא גדול וגם בהגדלה של פי 20 רואים עליו פרטים רבים. קל למצוא אותו, הוא זמין רוב החודש ולא צריך לצאת למקום חשוך.
  2. צדק ושבתאי- כוכבי לכת גדולים וצבעוניים. צדק מפורסם בגלל ארבעת הירחים שלו ושבתאי בגלל הטבעות המרהיבות. בדרך כלל הם בהירים בשמים וקלים למציאה, בהגדלות של פי 80 אפשר לראות, אם כי בקושי, את הטבעות של שבתאי ואולי גם פסים על צדק. לא לצפות לתמונות היפות שצולמו מחלליות שחלפו על פני הכוכבים האלו.
  3. נוגה - הכוכב הבהיר ביותר בשמים. לנוגה יש מופעים כמו לירח ולכן בצפייה בטלסקופ ייראה חצי עיגול או חרמש זעיר, תלוי בזוית בין נוגה לשמש לכדור הארץ.באותו אופן אפשר לראות גם את כוכב חמה (מרקורי) אבל את מרקורי הרבה יותר קשה למצוא והוא גם יראה קטנטן ובקושי רב.
  4. כוכבים בולטים - אם מצליחים להגיע ליכולת כיוון מדויקת (ראו את הסעיף השני על בחירת חצובה ואת ההסברים על הפיינדר) אפשר לראות כוכבים כפולים. כוכב שבעין רואים רק אחד ובטלסקופ שנים או יותר, לפעמים גם בצבעים שונים. אובייקטים אלו פחות מעניינים ילדים.
  5. צבירי כוכבים - מקומות בשמים שהכוכבים בהם צפופים מאד ונקראים צבירים. צריך להכיר היטב את השמים כדי למצוא אותם. יש מעט מאד צבירים שאפשר לראות בעין ממקום חשוך ורק אחד, הפלאידות שנראה בקלות גם מהעיר. אוביקטים אלו די קשים למציאה בטלסקופ ילדים.
  6. גלקסיות - לא ייראו גלקסיות. תיאורטית אפשר לראות כמה גלקסיות בהירות במיוחד אבל אלו ייראו ככתם לבן ללא פרטים וללא צבעים.
האם כדאי להשקיע ולקנות משהו בסכום גבוה יותר?
מכשירים הנותנים תוצאות סבירות יותר עולים כבר בסביבות אלף ש"ח ומעלה, ודגמים שיאפשרו גם שדרוגים בעתיד עוברים את האלפיים. אם מטרת הקנייה היא לילד אין טעם בהשקעה של סכומים כאלו, על מכשיר שאולי יעמוד ללא שימוש. מאידך גם אין לדעתי טעם לקנות דברים פשוטים אבל ללא יכולת שדרוג. לכן ההגבלה של התקציב לכמה מאות שקלים בודדים תאפשר מצד אחד כניסה לתחום, אפשרות תצפית יפה וסבירה על הירח, וגם מניעת הפסד גודל מדי במידה והמכשיר ייזנח לאחר זמן קצר.

בקיצור - טלסקופים מסוג זה מומלצים בעיקר לירח, מטרה שקל למצוא אותה גם כשהטלסקופ לא ממש מכוון, או לצורך תצפיות ארציות. מי שרוצה לראות דברים נוספים או שמתכנן לצאת לצפות ממקומות חשוכים כדאי לו להשקיע ברכישת מכשיר אמיתי.

6 תגובות:

  1. יש לי שאלה, אני רוצה לקנות את הטלסקופ הזה
    http://www.saleshop.co.il/Product.asp?Pid=Luminova578&Cat2Cat1ID=1825&Cat2ID=0&aff=Zap&lang=he
    בקישור יופיע הפרטים עליו אני רוצה לדעת אם הוא טוב ואיכותי ושווה את המחיד?

    תודה רבה ספיר.

    השבמחק
  2. הטלסקופ הזה הוא בדיוק מסוג הטלסקופים שהכתבה מדברת עליהם. הגדלות של 500 כמובן אינן באותו בחשבון. לגבי מה שאפשר יהיה לראות אותו, הרשימה כתובה למעלה (וגם היא, למעט הירח, מצריכה מיומנות). אם זה טוב ואיכותי ושווה את המחיר, הכל תלוי בדרישה ובמה רוצים לעשות איתו.

    השבמחק
  3. יש לי שאלה למשהו שמבין בטלסקופים!
    אני מאוד אוהב אסטרונומיה וכל הקשור לחלל ורציתי להרחיב אופקים בעזרת הטלסקופ.
    אני חשבתי לקנות לי טלסקופ שאפשר לצלם את התמונות שרואים בחלל דרכו אך אני לא יודע איפה אפשר למצוא אחד כזה.
    אשמח מאוד אם משהו יכול לענות על השאלה או רק להפנות אותי למשהו שמבין ויודע איפה אוכל להשיג טלסקופ

    השבמחק
  4. יש אתר שקוראים לו קוסמוס ושמה מוכרים ציוד צילום אסטרונומי

    השבמחק
  5. שלום!
    תודה רבה על הכתבה המועילה
    http://www.usbid.co.il/product23277.aspx
    מומלץ?

    השבמחק
  6. אפשר המלצות לילדה בת 9 שמתעניינת בציפורים וגם באסטרונומיה
    שישיה קל לתפעול...

    השבמחק