המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 21 בדצמבר 2009

ארתור קסטלר יוהן קפלר - SLEEPWALKERS

סוף סוף סיימתי לקרוא את הספר SLEEPWALKERS מאת ארתור קסטלר. בכוונה כתבתי את שם הספר באנגלית. מסתבר שתרגמו אותו וקראו לו בפשטות "יוהנס קפלר". התירגום המילולי הוא ההולכים מתוך שינה, או אפשר גם הסהרוריים, אבל אני הייתי מתרגם "המגששים באפילה". בעברית יצא הספר תחת השם "יוהנס קפלר האיש ופועלו" במהדורה מצומצמת שהינה שליש בלבד מהספר המלא. למי שמתקשה בקריאה באנגלית, התרגום העברי אמנם ישן אבל מאפשר תחליף לחלק הספר העוסק בקפלר.

גם לספר הזה הגעתי מתוך גישוש באפילה. חותני אמר לי שהוא קרא לפני שנים ספר שהוא מאד אהב באסטרונומיה ופשוט קניתי את הספר. כמנהגי ספרים באנגלית אני רוכש באתר 
BetterWorld. על האתר עצמו נכתוב רשומה נפרדת. הופתעתי מאד לראות שהוא נכתב לפני למעלה מחמישים שנה! אבל חותני אמר לי שבחיים של קפלר לא השתנה הרבה בחמישים שנה האחרונות. מה שנכון נכון.
הספר מספר את סיפורה של הקוסמולוגיה מהעת העתיקה ועד לניוטון. תיאור העת העתיקה מתרכז בתיאוריות שפותחו עד שכמעט הגיעו לתיאוריה הנכונה ודן באריכות מה קרה שהתיאוריה נזנחה לחלוטין והדוגמה של הארץ במרכז חזרה. כמובן שכל התיאוריות הנ"ל היו מבוססות על מחשבה בלבד. הראשון שפיתח תיאוריה מבוססת היה תלמי, תיאוריה שאפשרה תחזיות וניבויים, ולכן נהייתה פופלרית למרות שהייתה מסובכת עד מאד לשימוש.
הספר מנפץ מיתוסים רבים.
המהפיכה הקופרניקאית לא באמת היתה מהפכה. קופרניקוס לא חידש כמעט כלום, וגם ספרו המפורסם "על אודות הסיבובים" De Revolutionibus Orbium Coelestium הינו מסובך מדי לקריאה ובעיקר מכיל טענות ללא הוכחות וללא מערכת כללים.  לפני כמה שנים יצא ספר "הספר שאיש לא קרא" וגם שם הספר הינו פרק משנה מספרנו אנו.
השימוש במערכת של קופרניקוס מסובך אפילו יותר מאלו של תלמי. עם כל השינויים שקופרניקוס עשה הוא לא היה מוכן לגעת בפרה הקדושה האחרונה של הקוסמולוגיה העתיקה והיא שמסלולי כוכבי הלכת הינם עיגולים מושלמים.
אולי התרגום העברי מוצדק שכן עיקר הספר עוסק ביוהנס קפלר שהיה הראשון לבסס שיטה מדעית, מצא כללים פיזיקליים ונוסחאות שאפשרו לחזות ולנבא את מיקומו של כל כוכב לכת בדיקנות מרשימה (אחרים פשוט התעלמו מהטעויות). המחבר מגלה אהדה רבה לקפלר, שהוא הגיבור האמיתי בפרשה, קפלר היה הגון, אוהב המדע, ולא היסס לחזור בו מהתיאוריה הראשונית שלו שגרסה שתנועת ומסלולי הפלנטות הינה בהתאם לגופים תלת מימדיים מושלמים. קפלר היה פתוח לביקורת עצמית, באופן נדיר היה פתוח לשיתוף פעולה עם מדענים אחרים (הגם שאלו לא שיתפו עימו פעולה) וכל מטרתו הייתה להגיע לאמת גם במחיר ויתור על התהילה והפרסום האישי. מהבחינה הזו הספר עושה עם קפלר מעין צדק היסטורי. הספר מלא במובאות מתוך מכתבים וכתבים של קפלר ובו רואים את הביקורת שלו על עצמו ואיך הוא מודה בטעויות שהוא עשה. צניעות שאינה אופינית למדענים אחרים באותו זמן, שגם כשידעו שהם טועים, עמדו בגאון מאחורי הטעויות שלהם מתוך טיעונים בקש כנגד אחרים.
בדיוק כזה היה גלילאו. גלילאו לא אמר את המשפט "אף על פי כן נוע תנוע"  Eppur si muove אלא זה נחקק על מצבתו. משפטו היה סוג של פארסה, כאשר הוא מכחיש את כל הטענות נגדו וגם הוא וגם השופטים יודעים שהוא משקר, הוא לא עונה ולא ישב בכלא אפילו יום אחד. גלילאו מסתבר גם לא נהג בהגינות שכן הוא התעלם לחלוטין מקפלר ומחוקיו שהיו מבוססים והתעקש על תורתו השגויה של קופרניקוס. יותר מזה, גלילאו שעשה את פרסומו בגלל תצפיותיו בטלסקופ וספרו "שליח הכוכבים"   Sidereus Nuncius התעלם מהתצפיות והנתונים שהיו מוכיחים ומראים לו כי תורתו של קופרניקוס היא שגויה. גלילאו התעקש והתעקש ואף כתב בספרו "דיאלוגים" על כך עם הוכחות שגויות לחלוטין וטיעוניו היו כי "רק טפשים לא יכולים לראות שזוהי האמת". לאור זאת, הכנסייה לא יכלה להתעלם ממעשיו (למרות שהיא כנראה רצתה וניסתה להתעלם)..

הספר מסתיים בקצרה מאד בניוטון ובאיחוד התיאוריות שניוטון עשה. קפלר נתן מערכת חוקים לגופי השמים בעוד שגלילאו נתן מערכת חוקי דינמיקה לתנועה על הארץ (הנושא מוזכר בספר בקצרה וללא פירוט). וניוטון איחד בין השניים, איך בדיוק עשה זאת ניוטון? זה כבר ענין לספרים אחרים.

בסוף הספר מופיע אפילוג ארוך המהווה מעין מניפסט בפילוסופיה של המדע. בתוך הספר שזורים פרטים היסטוריים רבים על משפחותיהם של קופרניקוס וקפלר, כולל פירוט מלא של הדרך בה בחר קפלר את אשתו השנייה מתוך 11 מעומדות. הספר כולל עשרות ציטוטים והערות שוליים, חלקם מענינות ביותר (ההקדמה המלאה של אוסניידר לעל אודות הסיבובים, וגם גזר הדין המלא במשפט גלילאו).
כריכת הספר

6 תגובות:

  1. הוזכר שם אגב שכל אותם אסטרונומים, עבדו בפועל (לפרנסתם) כאסטרולוגים בשירות בני אצולה?

    קפלר למשל היה האסטרולוג האישי של הדוכס מוולנשטיין; גלילאו היה האסטרולוג של הדוכס מטוסקנה; טיכו ברהה (שקדם לקופרניקוס) היה האסטרולוג האישי של מלך דנמרק.

    השבמחק
  2. כן. זה מופיע בספר. הספר ארוך ומקיף מאד. מופיעים בו דברים מוזרים אפילו יותר, כמו הדרך בה בחר קפלר את אשתו השנייה מתוך 11 מעומדות ועוד הרבה דברים אזוטריים פיקנטריים למדי (עובדות מפתיעות על הדוד של קופרניקוס, עדויות שונות ממשפט גלילאו וכו')

    השבמחק
  3. אני לא בטוח אם שאלתי נקלטה לכן אשאל שוב, מתנצל מראש אם תהיה כפילות. הספר נשמע מעניין היכן ניתן לרכוש את הספר בעברית?.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין תירגום לעברית של הספר, קיימת מהדורה דיגיטלית של הספר באנגלית

      מחק
    2. יש תרגום חלקי שהוצאת עם עובד שנקרא יוהן קפלר. הוא ישן מאוד ורק בחנויות יד שנייה.

      מחק
  4. לדעתי אפשר רק בחנויות משומשים... ספר ישן

    השבמחק