המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שישי, 15 בינואר 2010

ליקוי חמה חלקי

This article has an English translation


כ"ט טבת תש"ע, ערב ראש חודש שבט.

הבוקר היה ליקוי חמה חלקי. ליקוי חמה הוא החצי השנה של ליקוי לבנה, ומתרחש בהפרש של שבועיים. הירח עובר בין כדור הארץ לשמש ומסתיר חלק מהשמש.
ישנם שלושה סוגי ליקויים.
ליקוי חלקי - הירח מסתיר חלק מהשמש. אין שום מקום בעולם עם כיסוי מלא.
ליקוי מלא - ברצועה צרה מאד הירח מסתיר לזמן קצר מאד (30 שניות עד 7 דקות) את כל השמש!. בחלקים גדולים נרחבים של העולם ייראה ליקוי חלקי.
ליקוי טבעתי - הירח טיפה קטן מהשמש ולכן רואים רק טבעת חיצונית במקום ליקוי מלא (שוב, ברצועה צרה מאד). בחלקים נרחבים של העולם יראה ליקוי חלקי.
גודל הליקוי ומשכו תלויים בפרופורציות של המרחקים בין כדור הארץ לשמשת ובמרחק הצופה ממרכז הליקוי. למעשה הליקוי של היום היה ליקוי טבעתי והרצועה בה ראו ליקוי טבעתי עברה במרכז אפריקה, האוקינוס ההודי, דרום הודו ודרום מזרח אסיה.
הבוקר התחיל עם עננות מרובה וחשש שלא נוכל לראות דבר. הילדים הגדולים הלכו לבית הספר מצוידים בפילטרים מתאימים והוראות שימוש מתוך מטרה שיראו ויראו לאחרים שם. אני ועוד ילד נשארנו לחכות על הגג.
בערך בעשרה לשמונה הצלחנו לראות לדקה את השמש מבעד לעננים, אבל בצורה קטועה מאד.
(כמובן תוך שימוש בפילטר שמש מיוחד על הטלסקופ. צפייה ישירה בשמש, אסורה ומסוכנת מאד. גם שימוש באמצעים מאולתרים כמו דיסקטים ישנים , משקפי שמש וכו' אסורה ומסוכנת מאד עד כדי עיוורון).
שמחנו שראינו משהו ואפילו ניסנו לצלם
התמונות יצאו קצת סוריאליסטיות אבל חייבים לנצל את מה שיש.






לאחר מכן המצב היה נראה רק יותר גרוע ולכן הילד הלך לגן ואני המתנתי לבאות. מתישהו הספקנו לגנוב עוד הצצה דרך העננים אבל זה לא היה זה.

בשמונה וחצי לערך השמים התנקו לחלוטין וסוף סוף היה אפשר לצפות בליקוי כמו שצריך. הליקוי כבר היה לקראת סופו והרבה אחרי השיא (שגם ככה לא היה גדול, בשיא הליקוי, רבע מהשמש היה מכוסה. כיסוי כזה אינו גורם לירידה מורגשת בבהירות או בטמפרטורה. בכיסוי מעל 60 אחוז מרגישים ממש ירידה של כמה מעלות ושהאור פחות בהיר).

צילמנו גם תמונות טובות יותר. כדאי לשים לב בתמונות לכתמי השמש בחלק העליון. כתמי שמש הם איזורים קרים יותר (500 מעלות פחות מהרגיל) על השמש ולכן מקרינים פחות אור, וביחס לסביבתם הם נראים שחורים. בפועל האור שהם מקרינים חזק פי 50 מאור הירח המלא, מה שמזכיר לנו שוב שבחיים ובמיוחד ביקום, הכל יחסי.


ליקוי חמה משמעותי יותר יהיה בשנה הבעה כ"ח טבת תשעא (4 בינואר 2011). שימו לב לסטייה של יומיים מראש החודש (כתוצאה מחוקי הדחיות של הלוח העברי)!

תגובה 1:

  1. אהבתי את התמונות ואת התאור החי.

    ישר כוח ומצפים לך ב"דעת מבינים" ב 4 בינואר 2011.

    בברכה

    רוית אביעד

    השבמחק