המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 14 בפברואר 2010

תורה בגויים - אל תאמין. אמונה בגויים - תאמין !


המדרש באיכה רבה (פרק ב' פרשה יג) אומר על הפסוק מהמגילה:


מלכה ושריה בגויים אין תורה - אם יאמר לך אדם: יש חכמה בגוים - תאמן... (ואם יאמר לך אדם)
יש תורה בגוים - אל תאמן, דכתיב: מלכה ושריה בגוים אין תורה"
באופן פשוט כוונת המדרש היא כי בעוד שניתן ללמוד את חוכמות הטבע מאומות העולם, לא ניתן ללמוד מהם תורה ואולם אירוע שחוויתי הבהיר לי כי אפשר ללמוד מהגויים רבות בענייני אמונה.
ביום שישי האחרון, נערך הכנס השנתי של האגודה הישראלית לאסטרונומיה. בין הדוברים בכנס היה גם ד"ר מוסטפה עספור, ממצפה הכוכבים משהד בנצרת בנושא בריאת המדע בראי המדע ושלושת הדתות המונותיאיסטיות. איני יודע אם הדובר הינו נוצרי או מוסלמי אך מאחר והקהל היה יהודי, הוא הביא את רוב דבריו מהמקורות היהודיים (שכנראה שימשו השראה גם לפסוקים מהקוראן).
המרצה הציג את עצמו בתחילת הדיון ואמר שאינו אדם דתי, אולי בלשוננו משהו שהיינו קוראים חילוני, אולם הכבוד הרב שרכש למסורת ולפסוקי התורה והתנ"ך, הינו משהו שאומר דרשני (אולי היינו מכנים אדם כמוהו מסורתי?).
השיא היה כאשר אחד מהשומעים טען בלשון שקרובה לזו: "מה אתה מביא הוכחות מהתנ"ך? זה ספר שמישהו כתב לפני שלושת אלפים שנה. סיפורים יפים, אדם שלא ידע כלום על כוכבים וגלקסיות...". המרצה היה קצת מופתע וניסה להשיב שכתבי הקודש אינם ספרים סתם, אלא יש להם ייחוד רב (במאמר מוסגר, ביהדות יש הבדלים ברורים בין סמכות התורה, כספר אלוקי שנמסר למשה רבנו אש שחורה על גבי אש לבנה, לעומת הנביאים והכתובים שהינם יצירות אנושיות שנכתבו בהשראת רוח הקודש).
באותו רגע הבנתי: אמונה בגויים - תאמין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה