המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 24 באפריל 2012

שירי יום הזכרון


דומה שהשירים משמשים אחד מאמצעי הזכרון הבולטים ביותר. רבים האירועים ברחבי הארץ, בהם מתקיימים ערבי שירי לוחמים, גם גלי צה"ל עורכים פרוייקט, עוד מעט נהפוך לשיר, בו אומנים מבצעים שירים של חיילים שנפלו, וברדיו מתנגנים השירים השקטים והעצובים, שאנו מקווים שנשמע אותם רק ביום אחד בשנה ושמיעתם ביום אחר מעידה מיד על אסון שהתרחש.
לאור דברים אלו, נפנה כאן תשומת לב לאחת הקינות הראשונות המופיעות בתנ"ך, אם לא הראשונה שבהן, קינה שבעבר היו צריכים כל תלמידי ישראל ללומדה בעל פה ושרבות משורותיה נהיו ביטויים ומטבעות לשון שגורים בשפה העברית ובשירי זכרון של ימינו.
קינת דוד - שמואל ב' פרק א
וַיְקֹנֵן דָּוִד אֶת-הַקִּינָה הַזֹּאת עַל-שָׁאוּל וְעַל-יְהוֹנָתָן בְּנוֹ:
וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי-יְהוּדָה קָשֶׁת הִנֵּה כְתוּבָה עַל-סֵפֶר הַיָּשָׁר:
הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל עַל-בָּמוֹתֶיךָ חָלָל אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים:
אַל-תַּגִּידוּ בְגַת אַל-תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן פֶּן-תִּשְׂמַחְנָה בְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים פֶּן-תַּעֲלֹזְנָה בְּנוֹת הָעֲרֵלִים:
הָרֵי בַגִּלְבֹּעַ אַל-טַל וְאַל-מָטָר עֲלֵיכֶם וּשְׂדֵי תְרוּמוֹת כִּי שָׁם נִגְעַל מָגֵן גִּבּוֹרִים מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן:
מִדַּם חֲלָלִים מֵחֵלֶב גִּבּוֹרִים קֶשֶׁת יְהוֹנָתָן לֹא נָשׂוֹג אָחוֹר וְחֶרֶב שָׁאוּל לֹא תָשׁוּב רֵיקָם:
שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ:
בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל אֶל-שָׁאוּל בְּכֶינָה הַמַּלְבִּשְׁכֶם שָׁנִי עִם-עֲדָנִים הַמַּעֲלֶה עֲדִי זָהָב עַל לְבוּשְׁכֶן:
אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים בְּתוֹךְ הַמִּלְחָמָה יְהוֹנָתָן עַל-בָּמוֹתֶיךָ חָלָל:
צַר-לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים:
אֵיךְ נָפְלוּ גִבֹּרִים וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה:

הכנתי רשימת השמעה ביוטיוב לשירים שאני אוהב. מבין שירי הזכרון, נדגיש אחד - "ברית דמים". יובל הראל, איש השריון, נהרג בימיה הראשונים של מלחמת לבנון. אנשי קצין העיר הגיעו בטעות לביתו של יובל הראל אחר, שגם הוא היה חייל בלבנון, הגר באותה שכונה עצמה ובישרו להוריו על מותו. שעות אחדות לאחר מכן, הטעות אותרה והודעה נמסרה למשפחה הנכונה. יומיים לאחר מכן, נהרג יובל הראל, איש הנח"ל המוצנח.

השיר נכתב על ידי עמנואל צבר והולחן על ידי יאיר רוזנבלום, ובין מילותיו קישורים רבים למקורות. "על דעת המקום ועל דעת הקהל, בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה" - מתוך תפילת כל נדרי ליום הכיפורים. "אלתשלח ידך אל הנער" - מתוך עקידת יצחק, "עוד זה מדבר וזה בא"  מאיוב, ציטוט מקינת דוד "על במותיך חלל" ועוד.
יהי זכרם ברוך


דף יזכור ליובל הראל בן מרים ויחזקאל הי"ד
דף יזכור ליובל הראל בן חיה ויוסף הי"ד
קינת דוד - הרטוריקה של האבל והשכול


רשימת שירים ליום הזיכרון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה