המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 24 במאי 2010

אם לכדור הארץ היו טבעות כמו שבתאי

רוי פרול יצר סרטון אנימציה מדהים, המראה איך היה נראה כדור הארץ עם טבעות כמו של שבתאי. לא צריך להרבות במילים פשוט רק לראות




האידיליה נראית מושלמת ועל רקע המוזיקה המרגיעה ואווירת הטבעות הקסומה ניתן לחשוב כי ימות המשיח הגיעו. האמנם?

אתר  Bad Astronomy מעלה מספר תהיות:
  1. האם לכדור הארץ יכולות להיות טבעות? אין סיבה שלו, לכל כוכבי הלכת הענקיים יש טבעות ואמנם כדור הארץ קטן אבל הפיזיקה זהה. ירח או אסטרואיד שיתרסק למיליוני שברים (בלי להרוס אותנו) יכול לגרום לזה.
  2. האם הטבעות ישרדו? הטבעות של שבתאי עשויות קרח. במרחק של שבתאי מהשמש קר. אצלנו חם. הקרח יתנדף מהר מאד בגלל החום, או בגלל קרינת ה-UV שפשוט תפרק את המולקולות של המים.
  3. אם הטבעות יהיו מסלע ולא מקרח, האם הן יראו יפות כל כך ובהירות כל כך?
  4. מה תהיה צורת הטבעות וכמה יהיו ואיך הן יתגבשו?
  5. האם הטבעות ייראו ביום בלילה או דווקא בשניהם?
ואני מוסיף את השאלות הבאות:
  1. באיזה מרחק מכדור הארץ יהיו הטבעות ואיך השינויים הגדולים בכח המשיכה של הירח לא יעוותו אותן (היחס בין כח המשיכה של טיטאן, הירח הגדול של שבתאי, לעומת שבתאי, קטן בהרבה מהיחס בין כח משיכת הירח לבין כח משיכת כדור הארץ)
  2. מה תהיה צפיפות הטבעות, ומה הסיכוי שכוחות הגרר יפילו אותן לאט לאט לארץ במופעי מטאורים משובחים?
וכך הלאה.
הטבעות ייצרו הפרעות חמורות לחיים כמו שאני מכירים אותם כיום. בלילה, הטבעות יהיו בהירות ובוהקות ויסתירו כמעט לגמרי את אור הכוכבים (נסו לצפות בכוכבים בירח מלא וחשבו על טבעות המקיפות את כל השמים). הלכה האסטרונומיה כמו שאנחנו מכירים אותה...

כפי שציינו הטבעות, כנראה יתמקמו במקום טוב בין הארץ לירח ומעל קו המשווה. דבר זה יפריע מאד לשיגור חלליות. נקודות השיגור האידיאליות הן באיזור קו המשווה ולא כל כך מומלץ לחללית לעבור באיזור הטבעות. לוויני תקשורת ממוקמים במסלול בחלל בדיוק מעל קו המשווה והטבעות יפריעו להם מאד (בהנחה שהטבעות לא יהיו גבוהות יותר מ-36,000 קילומטר, גובה הלווינים.
אז האם כדאי שלכדור הארץ יהיו טבעות?

10 תגובות:

  1. אהבתי.
    נראה לי שזה נראה טוב רק בתמונות... וגם אז יש משהו לא הגיוני - איך רואים אותן זוהרות בלילה בטהרן וקואלה לומפור???

    השבמחק
  2. כפי שנכתב הטבעות יהיו בוהקות וזוהרות. טבעות שבתאי עשויות מקרח שמחזיר אור מצוין. הירח אפור מאד ובקושי מחזיר אור אבל איך הוא בוהק כשהוא מלא. ככה גם הטבעות בין אם יהיו עשויות מקרח ובין אם מסלע...

    השבמחק
  3. יש לנו טבעות של לוויינים, לא?

    השבמחק
  4. יש לווינים אבל מעט (אם כל הפסולת מגיע לכמה עשרות אלפים) והרבה מהם לא במסלול סביב קו המשווה, ככה שהם לא יוצרים שום אפקט של טבעות (מיליוני מיליוני חלקיקים). באותו אופן גם חגורת האסטרואידים היא דלילה מאד (למרות שמצויירת בדרך כלל כצפופה)

    השבמחק
  5. "ירח או אסטרואיד שיתרסק למיליוני שברים (בלי להרוס אותנו) יכול לגרום לזה." יש הרבה יותר סיכויים שהוא יהרוס אותנו מאשר שישאיר אותנו שלמים ויצור טבעות סביבנו כך שכל העיניין הזה מופרך לחלוטין  

    השבמחק
  6. מדהים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    למה אתם מבאסים ?? תנו לחלום !!! פשוט, אין מילים!!!!!!!!!!!

    השבמחק
  7. סלחו לי על הבורות, אך מדוע נקודות השיגור האידיאליות עבור החלליות דווקא בקו המשווה?

    השבמחק
  8. בקו המשווה ניתן לנצל בצורה הטובה ביותר את מהירותו של כדור הארץ. שימוש במהירות זו מאפשר להעלות לחלל יותר משקל בפחות דלק. ישראל דרך אגב משגרת לווינים ביכוון הפוך ולכן צריכה להשקיע הרבה יותר דלק בשיגור מטען (או לחילופים לשלוח מטענים הרבה יותר קלים).

    השבמחק
  9. אם המיקום של הלווינים יציב אז מתישהו כל הלווינים שמקיפים אותנו בכדור יסתדרו לטבעת, לא? האם זה באמת יקרה?

    השבמחק
  10. לא כל הלווינים במיקום יציב. רק לוויני תקשורת הם במיקום קבוע. יש קצת יותר מ-200 כאלו

    השבמחק