המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 9 בינואר 2011

צילום שמש מיוחד

הפעם ננתח תמונה שנתקלתי בה באחד מאתרי האסטרונמיה המשובחים שנקרא מזג אויר חללי. תנסו לחשוב ולהבין לבד מה רואים בתמונה לפני שנעבור לניתוח ותיעזרו בכותרת של המאמר.
צילום שמש - יאן קומן Jan Koeman - הולנד
אז מהכותרת ברור שמצלמים את השמש אבל מה בדיוק רואים בתמונה? התמונה צולמה בפרק זמן של חצי שנה והיא אכן מצלמת את כיוון דרום. רואים את מסלול השמש בכל יום בחצי השנה כאשר בימים המעוננים לא רואים פס בכלל ולפעמים הפס גם קטוע. התמונה צולמה במשך חצי שנה ברציפות (אילו אינן תמונות המורכבות אחת על השנייה). איך עושים את זה? הטכניקה פשוטה מאד. משתמשים במצלמת נקב. זוהי מצלמה בה אין עדשה כלל, אלא חור קטנטן מהווה את העדשה. בגלל החור הקטן, מעט מאד אור חודר פנימה ואפשר לצלם במשך חצי שנה בלי לשרוף את הפילם. למעשה המצלמות הראשונות שכונו קמרה-אובסקורה (לשכה אפלה) פעלו על אותו עקרון בדיוק. לאחר חצי שנה מורידים את המצלמה פותחים אותה ומוציאים את הפילם לפיתוח. שימו לב למעגליות של התמונה. זה כמובן אינו מסלולה הטבעי של השמש. הסיבה למעגליות היא כי סרט הצילום לא הונח בצורה ישרה כמו במצלמות שאנו מכירים אלא הונח בצורה מעגלית בתוך... פחית בירה! כן, המצלמה היא פשוט פחית בירה עם חור קטן בתוכה (קוטר החור הוא פחות ממילימטר אחד). פניתי לצלם יאן קומן מהולנד, שאישר את הצגת התמונה באתר וסיפק לי מידע נוסף. התמונה צולמה בעיר ההולנדית מידלברג אשר בה לפני יותר מארבע מאות שנה הומצא הטלסקופ הראשון. מיקום התמונה הוא באחוזה ההיסטורית של אדריאן ון דר פר שהיה חובב מדע וכבר במאה ה-18 פיתח כדורים פורחים באויר חם.
הצלם יאן קומן והמצלמה - צילום: Anneke van Waarden



מצלמת נקב פשוטה. אין חשיבות לסוג הבירה. צילום: יאן קומן
ניתן לראות תמונות נוספות של יאן (שהוא גם אסטרונום חובב) באלבום התמונות שלו. פרטים נוספים על הטכניקה (הקלה מאד לשימוש, הבעייה היחידה היא למצוא מקום שעוד מתעסק עם ניירות צילום) אפשר לראות באתר צילומי השמש

תגובה 1:

  1. גדי המאמר נהדר. האם תנסה את הטכניקה הנ"ל
    אורנה

    השבמחק