המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 16 במרץ 2011

עובדות מרתקות ותמונות על שבתאי

שבתאי נחשב בעיני צופים רבים לכוכב הלכת היפה ביותר במערכת השמש. טבעותיו המרהיבות הנראות בקלות בטלסקופ קטן מכדור הארץ, מעניקות לו נקודות במירוץ לתואר נחשק זה על פני צדק הגדול והקרוב יותר על שלל חגורותיו, או מאדים והפרטים העדינים שניתן לראות עליו. שבתאי הוא כוכב הלכת השישי במערכת השמש והוא הרחוק ביותר הנראה בעין וללא משקפת והיה הכוכב השביעי בין שבעת ככבי הלכת הקדומים. למעשה אוראנוס, כוכב הלכת שאחריו גם יכול להיראות בעין אולם הוא חיוור מאד וגם תזוזתו כמעט ואינה מורגשת. שבתאי סובב את השמש פעם בשלושים שנה. תנועתו איטית ביותר והוא עובר ממזל למזל פעם בשנתיים וחצי. כדי לראות את תנועתו של שבתאי על רקע כוכבי השבת יש לעקוב אחר מסלולו בתדירות של פעם בחודשיים, ואז כבר אפשר לראות תזוזה ניכרת (2 מעלות). בשנה זו (תשע"א 2011) שבתאי נמצא בקבוצת בתולה.
שבתאי הוא כוכב הלכת השני בגודלו במערכת השמש, שני רק לצדק הענק אולם מסתו קטנה בהרבה מזו של צדק, שבתאי הוא כוכב לכת דליל ביותר בחומר ומשקלו הסגולי נמוך מאד. לו היה מוטל שבתאי באוקינוס מים ענקי, היה שבתאי צף ולא שוקע. כח הכובד עליו כמעט זהה לכח הכובד על כדור הארץ (קצת יותר נמוך).

נתונים על שבתאי (מאתר ויקיפדיה)
מידע כללי
מאפיינים מסלוליים
מרחק ממוצע מהשמש: 1,426,725,413 ק"מ
(9.537,070,32 AU)
זמן הקפה: 10,832.327 ימים (29.657296 שנים)
נטיית מסלול: 2.488°
מספר ירחים: 60 בעלי שם. 3 לא אושרו עדיין
מאפיינים פיזיים
רדיוס בקו המשווה: 60,268 ק"מ
שטח הפנים: ‎4.27×1010‎ קמ"ר
מסה: ‎5.6846×1026‎ ק"ג
צפיפות ממוצעת: 0.6873 גרם/סמ"ק
תאוצת הכובד בקו המשווה: 8.96 מטר/שנייה2,
או 0.914 ג'י
זמן סיבוב עצמי: 10 שעות, 47 דקות, 6 שניות
מהירות סיבוב עצמי: 9.87 ק"מ/שנייה (בקו המשווה)
נטיית ציר הסיבוב: 26.73°
מהירות מילוט: 35.49 ק"מ/שנייה
מאפייני אטמוספירה
לחץ אטמוספירי: 140 קילו פסקל
מימן יותר מ-93%
הליום יותר מ-5%
מתאן 0.2%
אדי מים 0.1%
אמוניה 0.01%
אתאן 0.0005%


שבתאי היה אחד מכוכבי הלכת שגלילאו צפה בהם בעזרת הטלסקופ שבנה. בשנת 1610. הטלסקופ שלו לא היה חד מספיק וגלילאו לא הצליח להבין מה הוא רואה. את הטבעות הוא חשב לשני ירחים גדולים מאד המקיפים את שבתאי וצייר אותם כך:
שבתאי באיור של גלילאו
שבתאי באיור של גלילאו

לאחר מספר שנים בתצפית חוזרת, הטבעות (או האוזניים) נעלמו ולא נראו כלל. הסיבה הייתה שמישור הטבעות היה מקביל לקו הראייה שלנו ולכן הן אינו נראות. הטבעות ארוכות מאד אבל עוביין הממוצע הוא עשרה מטרים בלבד. חישבו עליהן כעל דף נייר מסתובב. כאשר אנו רואים את הדף עצמו הוא ברור מאד, אולם כאשר רק שוליו מופנים עלינו, אנו כמעט ולא רואים אותו. לאחר שנתיים הטבעות והירחים ניצפו שוב ולאחר מספר שנים נוסף הן נראו בצורה הבה יותר ברורה וגלילאו צייר אותן כך:
שבתאי באיור של גלילאו
שבתאי באיור של גלילאו
רק כאשר הטלסקופים השתכללו נראה המבנה של הטבעות היטב. כיום כל טלסקופ קטן מראה את הטבעות כאשר טלסקופים טובים מראים אותם בפרטים וחדות גבוהים המאפשרים לראות למשל את המרווחים בין הטבעות. מקור הטבעות אינו ידוע, אולם מקובלת הסברה כי מדובר בירח קדום של שבתאי שהתרסק למיליוני רסיסים. את יופיו האמיתי של שבתאי וטבעותיו גילינו רק כאשר חלליות פיוניר וויאג'ר הגיעו אליו. התמונות מפיוניר עדיין פרימיטיביות (אולם היו טובות בהרבה ממה שנראה בזמנו מכדור הארץ):
שבתאי כפי שצולם מפיוניר 11
שבתאי כפי שצולם מפיוניר 11

ואולם חלליות וויאג'ר כבר הגיעו קרוב יותר וצילמו באיכות גבוהה הרבה יותר. התמונה הבאה צולמה ממרחק של 21 מיליון קילומטרים ובה נראים היטב גם שלושה ירחים קטנים של שבתאי
שבתאי כפי שצולם מוויאגר 2
שבתאי כפי שצולם מוויאג'ר 2
החללית קאסיני המקיפה את שבתאי ועליה פרסמנו שני מאמרים עם תמונות מרהיבות. לאחרונה נאסא ערכה את התמונות ובשילוב אנימציה ואפקטים ערכה אותן לסרט מקסים

5.6k Saturn Cassini Photographic Animation from stephen v2 on Vimeo.




חללית קאסיני ממשיכה בגילוייה ושבתאי ממשיך להיות יעד לתצפיות חובבים מכל העולם. הטבעות שכמו בימיו של גלילאו פנו בדיוק אלינו וכמעט ולא נראו בשנה שעברה (2010) מתחילות להיראות יותר ויותר טוב. משימות חקר עתידיות נמצאות רק בשלבי התכנון וללא האישורים התקציביים הנדרשים.




מאמרים נוספים על שבתאי
אם לכדור הארץ היו טבעות כמו שבתאי
משימת קאסיני וירחי שבתאי
עוד תמונות מקאסיני
אתר התמונות של NASA - מאגר תמונות של נאסא. התמונות מדהימות והאתר ממכר. אפשר לעשות חיפושים לפי היעד, כוכב הלכת, הירחים שלו, המשימה וכו'.

2 תגובות:

  1. מאמר מעניין מאוד (כמו תמיד...) המון תודה!

    השבמחק
  2. אברהם פייגנבוים24 במרץ 2011 בשעה 13:34

    תודה רבה גדי! מאוד מאוד נהנתי מהמאמר. רציתי רק לשאול אולי תדעו ג"כ היכן ניתן למצוא מידע רוחני (מיסטי) אודות שבתאי והשפעותיה על יושבי כדור הארץ?
    אולי כתבתם כבר על נושאים אלו?
    אשמח לקבל ממכם!
    ושוב המון תודה

    השבמחק