המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 9 במאי 2011

עץ האלמוגן ותוכי הדררה

עץ האלמוגן הינו עץ נוי נשיר הנפוץ בגנים ובפארקים. העץ זכה לשמו בעקבות הצבע האדום העז של פרחיו. שימו לב להבדל במראה העץ, בתקופה בה הוא עם עלים, וכולו ירוק לבין התקופה בו הוא מכוסה פרחים, ללא עלים כלל ומלא פרחים ופירות אדומים.
אלמוגן רחב עלים
אלמוגן רחב עלים

הפרח והפרי של האלמוגן. בשלב זה לעץ אין עלים כלל
הפרח והפרי של האלמוגן. בשלב זה לעץ אין עלים כלל


כמו כן עליו של עץ האלמוגן מזכירים בצורתם את צורת מעבורת החלל. במקרה או שלא במקרה, אנדרטת הזכרון לאילן רמון בפארק רמון בגבעת שמואל ממוקמת בין עצי האלמוגן.
עלה עץ האלמוגן מזכיר בצורתו את מעבורת החלל
עלה עץ האלמוגן מזכיר בצורתו את מעבורת החלל



אנדרטת זיכרון לאילן רמון בגבעת שמואל
אנדרטת זיכרון לאילן רמון בגבעת שמואל

למידע נוסף על עץ האלמוגן
 

פעם אחת בפארק ראיתי שפרחי האלמוגן נופלים לקרקע בקצב גבוה מאד. לא הייתה רוח חזקה שיכולה לגרום לנפילה זו. התופעה הייתה צריכה הסבר ומבט מקרוב הראה תוכי דררה שתולשים את הפרחים אחד אחרי השני. פעולת התלישה הזכירה לי מאד פיצוח גרעינים. התוכי נעזר במקורו ובאצבעו לתלוש פרח אחד, אוכל את הגרגר הפנימי ואת כל השאר משליך. התוכים מאומנים היטב ועושים זאת במהירות גבוהה ביותר ועוברים פרח אחר פרח ואוכלים את כל זרעיו. למעשה עץ האלמוגן הצליח לסדר את התוכים. לצמחים, בניגוד לאנשים או בעלי חיים יש בעיה קשה בבואם להתרבות. יכולת התנועה שלהם מוגבלת. מאד מוגבלת. צמחים שונים פיתחו טכניקות מדהימות להתמודדות עם בעייה זו, והאלמוגן מטעה את הדררה לחשוב שזרעיו טעימים. למעשה הזרעים מרים מאד, רעילים אפילו ומשלשלים... תוך זמן קצר מאד הזרעים נפלטים ממערכת העיכול של הדררה כאשר קליפתם הקשה הגנה עליהם מפני חומצות העיכול. הזרעים מתפזרים בשטח רחב ועץ האלמוגן הצליח להפיץ את זרעיו לכל עבר... מבין כל הציפורים בפארק רק הדררה אכלה את זרעי האלמוגן. ייתכן שהדררה, מין פולש בארצנו מאוסטרליה, עדיין אנו מכיר את תרגילו של האלמוגן (שאמנם גם הוא אינו במקור מישראל אבל ותיק פה הרבה יותר) ולכן מתפתה שוב ושוב. כאשר אתם ליד עצי אלמוגן בעלי פרי בשל, חפשו לראות מחזה נאה זה של תוכי הדררה מפצחים גרעינים.

5 תגובות:

  1. בפרחי האלמוגן אין כמובן זרעים כלל. זרעים נמצאים בפרי.
    הדררות מחפשות את הצוף שבבסיס הפרחים. ניתן לראות בסרטון היפה שהן סוחטות במקורן את בסיס הפרח שנתלש, או שהן משליכות את הפרח כדי להגיע אל הגביע שנותר.
    רצוי לתקן את ההסבר שניתן בסרטון.

    השבמחק
  2. מרתק , קצר ולעניין. והסרט מקסים! תודה

    השבמחק
  3. תודה רבה על המידע. הסרט מרתק! לא יאמן כמה יופי וחוכמה אפשר למצוא בדברים הפשוטים שבטבע.

    השבמחק
  4. מעניין, ראיתי מחזה כזה ליד הבית, חיפשתי באינטרנט והגעתי לסרטון שלך:) נפלא, תודה:)

    השבמחק
  5. האנונימי צודק. הם הדררות מתעניינות בפרחים ולא בזרעים במקרה זה .צריך להסתכל טוב לפני שמסיקים מסקנות

    השבמחק