המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 28 ביוני 2011

ציפורים בעיר

ציפורים בעיר

האתר המקסים ציפורי חצר, מכיל מידע רב על ציפורים ומומלץ לכל אוהבי התחום (כולל מגוון רחב של מוצרים הנועדו למשוך ציפורים לגינתכם). לאחרונה התחלתי לבצע מעין סקר לראות אילו ציפורים ניתן לראות בשטח עירוני מוחלט (גבעת שמואל) הנטול מקורות מים (כדוגמת אגם גדול או נחל). טווח הסקר הוא מצומצם מאד (עשרות דונמים בלבד), השטח בסביבות ביתי בו אני הולך ברגל הרבה: לגינה, למכולת, לבית הספר וכו'.  תוצאות הסקר אינן מדעיות , אולם נותנות תמונת מצב טובה על ציפורים נפוצות בעיר. כל הצילומים והסרטונים הם שלי אך חלקם צולמו במקומות אחרים. אם לא מופיע מקום לצילום סימן שהוא מסביבות הבית. מגוון הציפורים כמובן יהיה שונה ממקום למקום ופשוט מומלץ להתחיל להסתכל ולצלם.
מצלמות בנות ימינו עתירות הזום עושות את צילום הציפורים לעסק פשוט הרבה יותר מבעבר. מומלצת מאד מצלמת DSLR ועדשה ארוכה המאפשרת צילום ופוקוס מהירים מאד. ציוד זה יכול לאפשר צילום ציפורים בתעופה. במצלמות דמויות SLR, צילום כזה קשה יותר, הפוקוס מפקס לאט והזמן בין הלחיצה ועד הצילום ארוך. במצלמה מהירה זה יותר קל אולם עדיין צילומים רבים יכולים לצאת מטושטשים. צילום ציפורים במנוחה קל הרבה יותר במצלמות שאינן SLR אולם עדיין נדרש זום גדול, נסיון להתקרב לציפורים יבריח אותן לרוב. אם ראיתם ציפור מענינת מומלץ מאד לצלם בוידאו את שירתה והתנהגותה. בכל מקרה עדיף לצלם מרחוק ולהתקרב לאט לאט תוך כדי צילומים נוספים. בהצלחה.

ונתחיל בציפורים השכיחות ביותר, כאלו שאפילו לא צריך לצאת מהבית. רואים אותן מהחלון, והן באות לרוב גם לשבת ליד החלון ואפשר לראות להן ממש את הלבן בעיניים. לא צריך לחפש רק בעצים, כדאי גם להסתכל על הבנינים עצמם. חורים ישנים של מזגנים משמשים מקום מוצלח מאד לקיני ציפורים. ציפורים נוהגות לשבת על אנטנות וכו'.


צוצלות תורים ויוני בית - שלושת מיני עופות (הצוצלת הינה תת סוג של התור) אלו נראים לרוב וללא כל מאמץ. הבלבול בין המינים רב אולם קל להבדיל ביניהם לאחר היכרות. הצוצלות והתורים קטנים יותר. תורים אפורים יותר, לותיר הצווארון פס אפור בצוואר (ומכאן שמם) והצוצלות חומות, היונים גדולוות יותר ובצבעים מגוונים. נציין גם את ההבדלה בשם האנגלי. תורים וצוצלות ויוני בר קרויות Dove ואילו יונת הבית קרויה Pigeon. יוני הבית נחשבות למטרד, הלשלשת שלהן רבה, הן יכולות להיות עמוסות טפילים (פרעושים וקרציות) וחיידקים מסוכנים יכולים לעבור דרך הלשלשת. יוני הבית מסוגלות לקנן כמעט בתוך הבית (אצלי היה פעם קינון בתוך כיס של תריס) והרעש והריח איומים. יש פטנטים להרחקת יונים, החל מדוקרנים שמניחים כדי שהיונים לא יעמדו ועד רשתות המקיפות את המרפסות. במקומות רבים ברחבי העולם נוהגים אנשים להאכיל יונים בפירורי לחם. באחד המקומות הידועים, כיכר טרפלגאר בלונדון, אסרה זאת העיריה לחלוטין לאחר שלשלשת היונים לכלכה והרסה את הפסלים (הלשלשת גרמה לחימצון של חלקי המתכת ולטינופת איומה על שאר החלקים) וכיום כמעט ולא רואים שם יונים כלל (והאכלה שלהם גוררת קנס גבוה).
תור הצווארון
תור הצווארון


זוג יונים
כמו זוג יונים

לאחר היונים באים הדרורים. ציפורים נפוצות ביותר, אולי הנפוצות ביותר בארץ. קשה לעבור ליד עץ ולא לראות ולשמוע דרורים.


לאחר הדרורים באים העורבים. ציפורי שיר גדולות מאד (למרות שקריאות הקראק הרעשניות שלהן לא מזכירות שיר) ונפוצות מאד. העורבים אוכלים כל מה שיש, הם ציפורים גדולות יחסית והתרבותם על חשבון מינים אחרים ניכרת.

שני המינים הבאים הם מינים פולשים. מאינות ודררות. מבחינת כמויות המאינות נפוצות יותר. מראיהן אינו יפה בעיני, ואפילו נראה מרושע למדי, אולם שירתן מקסימה. הדררות חיות במושבות, צבען הססגוני הירוק והקול החזק שהדיו מגיעיו למרחוק ניכרים מאד. הדררות באות הרבה אלינו למרפסת ואנו צופים בהם ממרחקים של סנטימטרים בודדים.
דררה ירוקה
דררה ירוקה

מאינה במבט חודר במיוחד

ליד מגרש הכדורגל חיה להקה קטנה של סיקסקים. קולותיהם מיוחדים, והם גם נוהגים לנהל מלחמות עם העורבים, כנראה להרחיק אותם מהקינים שלהם. אין הרבה סיקסקים אולם הם תמיד באותו מקום. התמונה הבאה צולמה בספארי ברמת גן
סיקסק
סיקסק

עורבנים נראים לרוב. גם אותם קל לזהות לפי הקול והמראה הייחודי.
עורבני
עורבני

בולבולים - הבולבולים עדיין נפוצים אולם להערכתי פחות מבעבר. מסיבות ברורות, השם שלהם מצחיק מאד את הילדים. התמונה הבאה צולמה באגם ירוחם (מקום משיכה לציפורים רבות מאד)
בולבול
בולבול


ציפורים שדווקא נהיו נדירות הן הירגזי והפשוש. קשה יותר לראות אותן אחר ושתיהן ציפורים קטנות מאד שאובות להיות בתנועה. כרגיל צריך סבלנות.

נחליאלי - בימי הקיץ קשה עד בלתי אפשרי אבל בעונת הסתו, הנחליאלי מגיע בהמוניו ונראה ללא שום בעייה בכל פעם שיוצאים מהבית.

נקרים - הנקרים שכיחים פחות ודרושה עירנות כדי לראות אותם. ראיתי נקרים בכמה מקומות והם היו נראים שונים, בפעם אחת הייתה קבוצה של שלושה נקרים אבל לרוב הם נראים לבד


שחרור - מבין כל הציפורים, אני אוהב את שירתו של השחרור. פשוט נפלא. אני יכול להתעכב דקות ארוכות ליד שחרור שר ולהקשיב. מאינות צעירות הן בצבעים כהים וניתן להתבלבל ביניהן לבין השחרור (במיוחד לנקבת השחרור הבהירה יותר)



שחרור (נקבה), חומה יותר
שחרור (נקבה), חומה יותר

צופית - ציפורים קטנות אלו חמקניות מאד. קלות מאד לזיהוי בשל צבען הבולט (לזכרים) גודלם הקטן ומקורן הארוך יחסית לגוף, נראות באופן קבוע למדי אך לא במספרים גדולים. הצופיות עפות מהר ובקושי נעצרות לנח. אבל קצת סבלנות הצופית מוצאת פרח (כל המקור בתוך הפרח) ונחה כמה שניות. ניצול מהיר של ההזדמנות הניב את התמונה הבאה (צולם דווקא בשדה ולא בעיר)
צופית
צופית
ירקון - ציפור שכיחה אולם במרכזי ערים, קשה לראות אותה. בגנים ובפארקים הסיכוי עולה. לא קשה לנחש למה קיבלה את שמה למרות שיש צבעים רבים מלבד הירוק.
ירקון
ירקון


דוכיפת - הדוכיפת אוהבת דשא, עשבים ואדמה שם היא מלקטת מזון במקורה הארוך, בגינות ובמגרשים בהם יש דשא קל לראות דוכיפת. בשביל לראות דוכיפת צריך להסתכל למטה ולא לעצים
דוכיפת
דוכיפת


סיסים - בעונה הנכונה (פברואר-יוני) נראות להקות סיסים ענקיות בשעות הערב, עפות בשמים ולא נחות לרגע. כדי לראות אותם תצטרכו לחכות לעונת הנדידה הבאה שלהם

סנוניות - הסנוניות הדומות לסיסים וגורמות לי בלבול רב נראות בקלות. ליד הבריכה בגבעת שמואל, ניתן לראות סנוניות עפות נמוך נמוך כאשר מפעם לפעם הן עפות בגובה המים, מפסיקות לרפרף בכנפים , מורידות את המקור ושותות תוך כדי תעופה. מחזה מקסים. ציפור דומה הינה טסית הבתים, קיני טסיות ניתן לראות בתחנות דלק (למשל בפז אזור התעשייה רעננה יש מושבה גדולה)
טסית הבתים בתחנת דלק
טסית הבתים בתחנת דלק, הורה וגוזל


ברווזים - חוסר מקווי המים מקשה על ראיית הברווזים. תצפית זו הייתה חד פעמית. במקומות בהם יש יותר מקווי מים (הפארק הלאומי ברמת גן, נחל הירקון), ראייה של עופות מים תהיה נפוצה הרבה יותר.
ברכייה ממשפחת הברווזיים
ברכייה ממשפחת הברווזיים


שלדג - נראה לעיתים רחוקות. תמונה זו של שלדג במעופו היא אחת הטובות באוסף שלי.
שלדג במעופו
שלדג לבן חזה במעופו

בז מצוי - שוכן קבע. הבזים אוהבים את העיר והמגדלים הגבוהים. ניתן לראות אותם חגים בגבהים. ולזהות אותם לפי קולות אופיינים של צווחות קצרות וגבוהות.
בז מצוי
בז מצוי
ותמונה נוספת
בז מצוי
בז מצוי


בעונת הנדידה ניתן לראות מינים חולפים כדוגמת חסידות


חסידות נודדת


חסידות נודדות




ציפורים נוספות נראות חולפות באוויר. טבלנים חסידות ולעיתים נדירות גם עגורים (להקות המלוות בצווחות אדירות). סיכום הסקר מעלה כי  15-20 מינים של ציפורים נצפים בצורה קבועה כאשר מינים נוספים מזדמנים מצטרפים אליהם, ומינים אחרים שהיו נפוצים בעבר, נהיים קשים יותר לצפייה.

2 תגובות:

  1. ראיתי כבר ציפורים שבונים את הכן בצמוד למזגן ונראה לי שזה בגלל החום שנפלט מהמנוע. ונכון שיש כאלה שמחפשים את החורים הישנים של המזגנים כי מדובר מכסה טבעי ומוגן.

    השבמחק
  2. איזה ציפורים מקסימות, אני לא מאמינה שיש בעלי חיים כאלה מרשימים על מפת ארץ ישראל, כל מה שצריך הוא להביט למעלה ולראות.

    השבמחק