המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שבת, 6 באוגוסט 2011

שביט אלנין

שביט אלנין הוא שביט ארוך מחזור שהתגלה על ידי ליאוניד אלנין (וכך קיבל את שמו - שביטים הם גרמי השמים היחדים הנקראים על שם מי שגילה אותם). מסיבות שאינן ברורות, אתרים רבים טוענים כי לשביט יהיו השלכות הרסניות על כדור הארץ. במאמר זה נפריך את כל השטענות השטותיות, ונציג נתונים. עיקר המאמר מבוסס על אתרו של איאן מוסגרייב, בו אפשר למצוא חומר נוסף.

אלנין לא יפגע בכדור הארץ. המרחק המינימלי יעמוד על כ-35 מיליון קילומטר וזה יקרה ב-16/10/2011. מרחק זה קרוב למרחק המינימלי ביותר מנוגה וגדול פי מאה ממרחקו של הירח. המרחק מבוסס על חישובים של למעלה ממאה תצפיות ולא ישתנה בהרבה.
מסלול אלנין מתקרב עד 5 מיליון ק"מ ממסלול כדור הארץ. זהו מרחק קרוב, אך עדיין רחוק. קירבה זו לא צריכה להדאיג אותנו כלל. אלנין הפעם לא יתקרב ומה יהיה בהופעות הבאות שלו לא ניתן לדעת ומדובר על אלפי שנים מהיום (מחזורו מוערך ב 11600 שנה).
אין ארגון או ממשלה שתפקידם להסתיר מידע על התנגשות גרמי שמים בכדור הארץ מהציבור. ההיפך, המידע גדולי וידוע. כרגע יש גרם שמים אחד המהווה סיכון ידוע ומכונה אפופיס. אפופיס מנוטר ונבדק וההסתברות לפגיעה שלו נמוכה מאד, אולם היא נמדדת.
אלנין לא יגרום רעידות אדמה או תופעות גאות ושפל. אלנין הוא שביט קטן. כל קוטר הגרעין הוא 3-4 ק"מ. שביטים גודלים הרבה יותר התקרבו לארץ יותר ולא גרמו לכלום. כל המקורות הטוענים שגודלו של אלנין הוא 50,000 או יותר קילומטר שוכחים לציין את העובדה שזוהי גודלה של ההילה ולא של הגרעין. הילה היא התופעה המשותפת לשביטים המתקרבים לשמש. בגלל החום, החומר של השביטים הקופא מתנדף והופך לגז העוטף את השביט ומגיע למרחקים גדולים. ידועים שביטים עם הילה בקוטר 150,000 קילומטר ובשביט הגדול של 1861 ההילה הייתה אולי בגודל השמש. ההילה היא דלילה מאד, בערך כמו האטמופסירה על הירח, אטומים בודדים בכל סמ"ק או במילים אחרות כלום. ולכן גם אם ההילה "תתנגש" בכדוה"א לא יקרה הרבה (למרות שחישובי המרחק מראים שגם זה לא יקרה).
כוכבי שביט מפתחים גם זנב, כאשר ההילה מתחיל להשתרך מאחור. זנבם של שביטים יכול להגיע למרחקים גדולים מאד, אולם זנב זה הוא שוב דליל ביותר.
אין שום דבר מיוחד באלנין, שביטים קטנים כמוהו מתגלים בכל שנה (כעשרה בשנה). חלקם מתרסקים לשמש, חלקם חולפים על פנינו ולא שבים עוד לעולם וחלקם יחזור בעוד אלפי שנים. לפעמים אכן יש פגיעות וזכורה פגיעתו של שביט שומייכר-לוי בכוכב הלכת צדק.
כל התמונות של השמש המראות אורות ונצנוים אינן אלנין. אלו השתקפויות והבהקים בתוך העדשה. תמונות של שבטים מצלמים על רקע הכוכבים המראים שהשביט נע. בדוגמה הבאה, השביט קבוע במקומו אבל כל הכוכבים מראים מריחה. צילומים כאלו מראים שהשביט אכן משנה את מיקומו ביחס לכוכבים.
כוכב השביט אלנין
כוכב השביט אלנין
טענות נוספות הושמעו שאלנין הוא בעצם כוכב חום ננסי. הופעה של גרם בגודל כזה (5 אחוזים ממסת השמש) הייתה מחוללת שינויים עצומים במסלולי כוכבי הלכת שבתאי וצדק כבר לפני שנים. שום שינויים כאלו לא ניצפו. מסת אלנין היא קטנה למדי ואינה יכולה להשפיע על מסלולי כוכבי הלכת וגם לא על כדור הארץ (וגם לא להגביר את הגאות והשפל). כמו כן, כוכבי שביט עשויים לרוב מקרח, לא מברזל, ואין להם שדה מגנטי (וגם לא היה להם, עוצמתו הייתה חלשה ולא גורמת לשום השפעה).
הדבר העיקרי שיכול לקרות לכוכב שביט הוא השפעתה הגדולה של השמש עליו, שגורמת לו לשנות מסלול ולצנוח ישירות לתוך השמש ולהיעלם שם לנצח...
כמו כן אלנין כמעט ולא ייראה. הוא קטן ודליל וגם בשיא הקירבה, הבהירות שלו תהיה ברמה שאולי אפשר יהיה לראות אותו בעין. שום דבר שיזכיר את בוב-היילי או מק-נאוגט, או אפילו את הולמס...
מסלול אלנין . מקור: נאסא
בתחילת החודש שיחררה נאסא צילום של אלנין מחלליות STEREO המקיפות את השמש במסלול כדור הארץ אך במרחק ממנו. התמונה מראה נקודה קטנה מאד, לא בגודל של כוכב חום ננסי ולא בגודל כוכב לכת, עם הילה לא מאד גדולה ואפילו זנב עוד אין. כוכב שביט רגיל לחלוטין.




9 תגובות:

  1. לא נורא. עוד מעט 2012, ויצוצו עוד הרבה שביטים ש"עומדים להתנגש בכדור הארץ" לפי ה"אינטרנט".

    השבמחק
  2. הערה טובה. שביטים מתגלים כמה שנים לפני שהם מתקרבים לכדור הארץ ולורב כזאר הם עדיין מאחורי שבתאי. לנין התגלה ב-2010 וגראד שוראים עכשיו ב-2009. שביט שאמור לפגוע בנו ב-2012 כבר היה אמור להתגלות. אסטרואידים זה סיפור אחר. יש הרבה כלאו ולמרות שאלפים מנוטרים, יש כאלו שמתגלים מעט זמן לפני שהם מתקרבים.

    השבמחק
  3. אתה צודק. אסטרואידים הם באמת טובים יותר לתיאוריות סוף העולם - מסה גדולה יותר ומוצקה יותר שתגרום לנזק רב יותר.
    :-)

    השבמחק
  4. היי גדי, אני משתתף גם בפורום אסטרונומיה.
    זה לא נכון שהחשד באינטרנט הוא ששביט אלנין יתנגש עם כדוה"א. החשד הוא שונה ונובע מתפיסה לא מדעית, מתוך תפיסה לא אסטרונומית.
    יש רבים ( ואני ביניהם ) שמזהים את התקופה הנוכחית, כתקופה הנושקת ל"יום הדין", כתקופה הנושקת להרס קוסמי. יתכן שזה נכון, ויתכן שזה טעות... אבל האמונה בעינה עומדת.
    מכל מקום- החשד מול שביט אלנין נובע מכמה צירופי מקרים שונים ומשונים. הראשון שבהם, הוא תאריך הפריהליון של השביט, שנופל על ה 11 לספטמבר. ביום השנה ה 10 לפיגועי ה 11 בספטמבר. אמריקנים רבים מאמינים שזו יום של אסונות. המועד הזה, מעורר אצלם חרדה ואי וודאות. שמו של אלנין בקריאה מן הסוף להתחלה, לא נוסך תחושה של ביטחון ( Nin Ele – שזה כמו Nine Eleven, או Nine E.L.E ).
    שנית- בספר "התגלות" או "חזון יוחנן" של הנוצרים, מדובר על כוכב המכונה "תנין" או Red Dragon , שנותן לעולם את הממשלה החדשה, היא ממשלת ה"סדר העולמי החדש" שעדיין לא באה אל העולם. ( כנראה שמדובר על ממשלת נפילים, ממשלת שדים ). טיבו של ה"תנין" לא הוסבר עד הסוף, אבל הוא לא אמור להתנגש עם כדור הארץ. יש לו תפקיד חשוב באירועי הקץ, אבל החשד הוא לא בכיוון של "התנגשות פיזית".

    בספר התגלות- מדובר על כוכב נוסף, וזה האחרון אכן מתרסק אל הקרקע, אך לא מדובר על ה"תנין" וממילא, מפורט שם שהכוכב ההוא ( כוכב לענה ), אינו הורג אף אחד, לפחות לא באופן ישיר.

    השבמחק
  5. הפריהליון כרגע מחושב דווק ל-10 לספטמבר. קרוב אבל רחוק... גודלו הקטן של השביט לא מאפשר לו לקחת שום תפקיד פיזיקלי כלשהו במשהו שקשור לכדור הארץ. הדבר המענין שיכול לקרות בזמן הקרוב הוא שהוא יתבהר מספיק ונוכל לראותו בעין. זה יהיה נחמד. לגבי השם, מה לעשות שככה קוראים לבחור החביב שגילה אותו.

    השבמחק
  6. הפריהליון יחול ב 11 לספטמבר לגבי הלא אמריקאים.
    בארה"ב, זה יהיה עדיין ה 10 לספטמבר (בערב), אבל ברוב העולם המועד הוא 11 לספטמבר ( בבוקר ).
    בוא נסכים שאם גם בעוד שבועיים מהיום לא נקבל תמונה של אלנין עם זנב אופייני, הדבר אומר דרשני.

    השבמחק
  7. עבר 11 בספטמבר והעולם עדיין עומד. מישהו דחה את יום הדין?

    השבמחק
  8. אין כאן עדכון לגבי דבריו של לאוניד אלנין עצמו, בהם הוא מעדכן כי שביט אלנין התפרק בחלל לפני מועד הפריהליון שלו.
    גם אם לרגע נניח שדבריו של ליאוניד אלנין נכונים, ואכן שביט אלנין התפרק בחלל, תמוה בעיניי שעד למועד התפרקותו, לא היה לו שום שבב של זנב שביטי.
    בנוסף, גם לאחר התפרקותו כביכול של שביט אלנין, לא תועדו שום שרידים של שיירי השביט, קרח, אבק, ושאר פסולת שהיו אמורים להימצא במקומו של שביט אלנין.
    הקיצור – להבנתי, שלושת ימי ליקוי החמה בידי שביט אלנין, אמורים להתקיים ב 26, ב 27, וב 28 לחודש ספטמבר הנוכחי.
    בימים אלו, האמת בטח תצא לאור.
    אולי הכל אכן היה בלוף.

    השבמחק
  9. כל הטענות העובדתיות כביכול לגבי השביט הזה- מפוברקות.
    השביט הזה הקרוי אלנין, היה ונותר הונאה ותרמית.
    זה אירוע מסוג Psy Op. אירוע שתכליתו להכשיר את הלבבות לקראת תחושת "סוף העולם".
    לגרום לאנשים לחיות תחת פחד שסוף העולם אכן נמצא מעבר לפינה.
    אין שום דרך לעקוף את המידע של נאס"א ולברר כל פרט מידע על "שביט אלנין".
    זאת גם הסיבה שהשביט הזה כביכול התפרק בחלל. מפני שעם קרבתו הצפויה אל כדוה"א, האמת הייתה יוצאת אל האור, שבעצם... אין שום שביט, ואין שום אלנין, ואין שום גרם שמימי אחר שאמור לעבור במסלול ובמועד שפורסמו.
    הכל היה בלוף אחד גדול, בלוף שהשיג את מטרתו באופן חלקי, וגרם לחלק מהאנשים לפחות, להאמין שמדובר במן כוכב "משמידן".
    הכוכב הזה לא נולד ולא התקיים מעולם.

    השבמחק