המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 14 במרץ 2012

מדונה על הירח

אני אוהב מאד ספרי קריאה אשר נושקים לתחום האסטרונומיה בצורה כלשהי. ספר כזה הוא "מדונה על הירח" של ראלף בודריק שיצא לאחרונה בהוצאת אחוזת בית. הספר מתאר את קורותיו של בחור צעיר בכפר רומני נידח מהימים שלאחר מלחמת העולם השנייה, השלטון הקומוניסטי ובפרט תקופות צ'אושסקו (שאינו נזכר בספר בשמו אלא רק בכינויו). על היחסים בין הכפריים לבין הצוענים בתקופה בה הצוענים נוטשים את דרך החיים המסורתית ומתיישבים בכפרי קבע, על המרחק בין הכפר לעיר ועוד. חלק ניכר מהספר עוסק במירוץ החלל בין המעצמות המשמש תפאורה ורקע לסיפור, ובנסיונות של שני זקנים בכפר (שאחד מהם הוא סבו של הגיבור) לחפש את המדונה על הירח (מאחר והם משוכנעים שהרוסים רוצים להגיע לירח ולהוכיח היא אינה שם ובכך לכפור בקיומו של האל). הספר אמנם עמוס בסימבוליקה נוצרית, אבל היא לא צריכה להפריע והקורא הישראלי לא צריך להתעמק בה. בספר קיימים אי דיוקים אסטרונומיים, חלקם בולטים (כמו למשל ששמו של המתכנן הראשי, סרגיי קורילוב, נזכר למרות ששמו היה חסוי וכמובן אין אפשרות שהשם יוודע בכפר נידח ברומניה) אולם גם אלו אינם מפריעים לקריאה. הפרק האסטרונומי ביותר הוא בפרק האחד העשר, בו שני הזקנים רוכשים טלסקופ ומפת הירח, ועולים על ההר לעשות תצפית אסטרונומית בירח (הם אפילו מצלמים דרך הטלסקופ בצורה שלא בטוח שהייתה אפשרית באותם שנים, אבל גם זה לא נורא). כמה עמודים פשוט מתארים את התצפית בירח, ימה אחרי ימה ומכתש אחרי מכתש. כצופה בירח מצאתי את תיאור התצפית כתוב בצורה יפה ומעביר את חווית הצפייה האסטרונומית.
תצפיות ירח אכן מרתקות, אני תמיד אוהב להראות לאנשים ולילדים את הירח בטלסקופ. כל מי שצופה בירח בפעם הראשונה מביע קריאת התפעלות. אולם פרט להתבוננות השטחית, כדאי לבצע בירח תצפית מעמיקה עם אטלס ירח מפורט ולזהות כל מכתש בשמו עד למכתשים קטנים מאד. תצפית כזו בירח אורכת זמן רב ונמשכת על פני חודש ירחי שלם.
נחזור לספר, הספר מתרכז בעיקר בשנות החמישים והשישים, ולאחר מכן מבצע קפיצה מהירה, אולי מהירה מדי לשנות השמונים ולמהפכה ברומניה. בספר עצמו גם מובלעת פרשיית מתח ורצח, אולם היא אינה עיקר של הספר. הספר מתפתח לאט, לאט מאד אפילו, כמו קצב החיים בעיירות הנידחות וכאשר האירועים עוברים לעיר, גם הקצב שלם גובר בהתאם. יוצאי רומניה בוודאי יזהו בספר דברים מוכרים רבים, אולם גם שאר הקוראים ימצאו בספר חזרה לעולם ישן, שכבר לא קיים יותר.

מדונה על הירח
מדונה על הירח

מדונה על הירח
רלף באוארדיק
הוצאת אחוזת בית וידיעות ספרים
תשע"ב 2012

לקריאת הפרק הראשון באתר ידיעות ספרים

תגובה 1:

  1. אני זוכרת שכשהיינו קטנים, היה לדוד שלי טלסקופ והיינו צופים בו שעות, מה שנקרא צפייה ישירה לירח.

    השבמחק