המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 14 במרץ 2016

התכסות אלדברן

במהלך השנה האחרונה (וגם בזו שתבוא) יש כמעט כל חודש התכסות של כוכב אלדברן בירח, אבל עד היום אף התכסות כזו לא נראתה מישראל. היום 14/3/2016 הייתה התכסות בשעות היום שנראתה מישראל. אלדברן בהיר מספיק שאפשר לראותו בקלות בטלסקופ גם בשעות היום, אבל מזג האוויר לא היה כל כך טוב והשמים היו מעוננים. כאשר ראיתי שהשמים מתבהרים פחות או יותר החלטתי לנסות לצפות ולצלם.
הבעייה הראשונה הייתה כמובן כיוון החצובה לצפון ביום בלי לראות את כוכב הצפון. לרוב בתצפיות כאלו עושים את הכיוון בלילה הקודם אבל הייתה תחזית לגשם ולא רציתי להשאיר את החצובה בחוץ, אפילו עם כיסוי. כיוונתי לפי מצפן וידעתי שאצטרך לעשות תיקונים ידניים במהלך התצפית.
ההחלטה השנייה הנדרשת היא איך לצלם והחלטתי להשתמש בטלסקופ רק לתצפית ויזואלית ולא לצלם דרכו ובמקום זה לשים את המצלמה שיש לי עם זום גבוה ברכיבה על הטלסקופ ולצלם וידאו בשעת ההופעה מחדש ותמונות.
כל ההכנות הושלמו ונשאר רק לחכות, תוך ביצוע תיקוני עקיבה. ואכן בתצפית בעין פתאום הופיעה נקודה לבנה בהירה על שפת הירח והולכת ומתרחקת ממנה. המראה היה מרהיב ומרשים! לשמחתי הרבה, גם הוידאו קלט את ההופעה למרות הרוח החזקה שגרמה לרעידות בצילום. כנראה היה כדאי להשתמש בעוד משקולות.
אלדברן הוא הכוכב הראשי בקבוצת שור. מרחקו מאיתנו כ-65 שנות אור (הירח מרוחק קצת יותר משניית אור אחת), ורדיוסו גדול פי 44 מהשמש. אכן כוכב ענק.

הנה הטלסקופ והמצלמה


הטלסקופ והמצלמה
הטלסקופ והמצלמה
בוידאו רואים את אלדברן מציץ לאחר כשש שניות (בשעה 2 בערך). שימו לב שאתם צופים באיכות HD ורצוי מאד על מסך מלא.


הנה תמונה מתוך הוידאו, עשרים שניות לאחר ההופעה מחדש (בשעה 2)
אלדברן והירח
אלדברן והירח

בתמונה הבאה רואים את אלדברן בשעה 4 לערך. התמונה צולמה 4 דקות לאחר ההופעה מחדש.
אלדברן והירח
  אלדברן והירח
ובתמונה הבאה אלדברן כבר התרחק מהירח (שעה וחצי) וגם השמש כבר שקעה

אלדברן והירח
אלדברן והירח

תגובה 1:

  1. כשהשמש מתחממת נוצר לחץ וכשהשמש מחממת הלחץ הזה משתחרר,השלבים האלו יוצרים פעימת חום,הלב שלנו עושה פעימות חום,המנועים עושים פעימות חום, ההסוללות עושות פעימות חום ואפילו המנורה עושה פעימות חום. אז יוצא שהשמש היא המקור לפעימות החום ולכן השמש מפעילה את הלב שלנו ואת המנועים ואת הסוללות ואת המנורות. ולכן התאוריה של הכול זה שמש! מאת ג׳קה!

    השבמחק