מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 18 בדצמבר 2018

התקבצות צדק ומרקורי

התקבצות צדק וכוכב חמה - דצמבר 2018

ההתקבצות הקרובה של כוכב חמה וצדק צפויה בתאריכים 21 ו22 לדצמבר. בימים אלו שני כוכבי הלכת ייראו קרוב מאד אחד לשני בשמים וניתן לצפות בהם לפני הזריחה. גובה מעליה כוכב הלכת נוגה, בהיר מאוד שזורח כבר בשלוש לפנות בוקר.

קראו עוד על כוכבי הלכת המדוברים:

תמונה מעודכנת 26/12/2018 - צדק כבר בהיר וגבוה ואת כוכב חמה קשה לראות (תצטרכו להגדיל) כשהוא מתקרב לשמש
נוגה צדק וכוכב חמה
נוגה צדק וכוכב חמה



בהירותו של כוכב חמה משתנה במהירות והיא כרגע בערך 0.5-, בהירות גבוהה יחסית שמאפשרת לראות אותו בקלות. צדק בהיר ממנו 1.8-, אבל כאשר הוא נמוך יותר ורק זורח, כוכב חמה עדיין בהיר יותר. כל זה ישתנה בימים הקרובים מפני שכוכב חמה יורד (מתקרב לשמש) וצדק מתרחק מהשמש ונהייה יותר ויותר בהיר.


אז אם אתם ערים בשעה 5:30 בבוקר, שאו פניכם לכיוון דרום מזרח וצפו בשלושת כוכבי הלכת בשמי הבוקר, ואם יש לכם אופק ממש נקי ואתם רואים עוד כוכב יחסית בהיר, הרי זה כוכב אנטרס בעקרב.
עקרב? הרי זו קבוצה קיצית לכל דבר ועניין! נכון, ובגלל זה אנטרס עדיין קרוב לשמש וזורח מעט לפני הזריחה, ככל שהחודשים יחלפו, אנטרס וקבוצת עקרב יהיו יותר זמן בשמים, עד שבקיץ, הם יהיו בשמים כבר בשקיעת השמש!


עד מתי אפשר לראות אותם? בשעה שש בבוקר כבר די קשה לראות את כוכב חמה. גם בתמונות כבר בקושי רואים אותם, אולי אם תגדילו.
התקבצות צדק ומרקורי 19/12/2018
התקבצות צדק ומרקורי 19/12/2018
בתמונה הבאה (אם תגדילו) מעט יותר קל. צדק ממש מעל קצה המנוף במחצית הגבוה של התמונה, וכוכב חמה מעט מעליו

התקבצות צדק ומרקורי 19/12/2018
התקבצות צדק ומרקורי 19/12/2018

 התמונה הבאה מעובדת (הרבה יותר קונטרסט וכו') וגם בה בקושי רואים את כוכב חמה. ואולי עכשיו תוכלו לראות אותם גם בתמונות הקודמות.

התקבצות צדק ומרקורי 19/12/2018
התקבצות צדק ומרקורי 19/12/2018




האנינמציה למטה מייצגת שישה ימים מ-19 ועד -24 לדצמבר בתקווה שלפחות באחד מהם, נצליח לקום מוקדם וגם לא יהיה מעונן. הכוכב הבולט העליון הוא נוגה, כוכב חמה מסומן, וצדק לידו, מתקרב עליו כל יום עד שב-22 הם בקו אחד (אולם ההתקבצות עצמה יום קודם) ומשם והלאה עוקף אותו. וגם כוכב אנטרס עולה וכוכב חמה יהיה גם נמוך ממנו תוך כשבוע (והרבה יותר קשה לצפייה).



יום שני, 17 בדצמבר 2018

בראשית בדרך לירח

אם עברתם בשנים האחרונות בנתב"ג ראיתם דגם של חללית שאפשר היה להצטלם לידו. זוהי החללית הישראלית הראשונה לירח ועכשיו יש לה גם שם. לפני כמה חודשים התבקש הציבור להשתתף בהצבעה על שם החללית של חברת SpaceIL, החללית הישראלית הראשונה לירח. הוצעו כמה שמות, אבל השם שבלט מעל כולם, היה בראשית ואכן השם שנבחר, כי באמת אין שם יותר מתאים.

ראשית הסיפור בתחרות LUNAR XPRIZE של חברת גוגל שהציע פרס של כמה מיליונים לעמותה פרטית, שאינה נתמכתבידי ממשלה, שתצליח לבנות ולשלוח חללית לירח. שלושה מהנדסים צעירים: יריב בש, יהונתן ויינטראוב וכפיר דמרי הרימו את הכפפה, הקימו את עמותת SpaceIL, גייסו תורמים, תכננו תוכניות, מצאו מומחים בכל התחומים הנדרשים והצליחו להפוך חלום למציאות.

במאמר זה נביא עדכונים שוטפים ככל שיהיו:

10/4/2019 - קיט מיוחד לקרראת הנחיתה


תמונה של הירח וכדור הארץ ברקע
הירח וכדור הארץ ברק - חללית בראשית
הירח וכדור הארץ ברק - חללית בראשית




4/4/2019 - תמרון הלכידה עבר בהצלחה

הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ביצע הערב (ה') בשעה 17:17 את התמרון המכריע ביותר עד כה במסעה של החללית אל הירח- "לכידת הירח". התמרון אפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ובכך להתחיל ולהקיף אותו ויחד איתו את כדור הארץ.
בשעה 17:18 החלו מנועי החללית לפעול במשך כ- 6 דקות וביצעו האטה של כ-1000 קמ"ש ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח במהירותה של בראשית. התמרון בוצע כאשר ישנה תקשורת מלאה עם החללית והאינדיקציות שהתקבלו בחדר הבקרה בזמן אמת תואמות את המסלול המתוכנן. בשבוע הקרוב, הצפוי להיות שבוע אינטנסיבי בפעילות הנדסית יתקיימו מספר רב של תמרונים, ממסלול אליפטי אל מסלול מעגלי בגובה 200 ק"מ מעל הירח, שמטרתם, היא להוריד גובה ולהגיע לנקודה האופטימלית לביצוע הנחיתה האוטונומית של החללית ב"ים הרוגע" ב 11/4 בערב.

התמרון הכניס את החללית למסלול אליפטי סביב הירח בה הנקודה הקרובה (פרילונה) כ- 500 ק"מ מהירח והרחוקה (אפולונה) כ- 10,000 ק"מ. בשונה מההקפות הארוכות סביב כדור הארץ, ההקפות הראשונות סביב הירח ימשכו כ-14 שעות ולקראת הנחיתה כל הקפה סביב הירח תימשך כשעתיים בלבד. 

3/4/2019 - לקראת תמרון הלכידה
*"לכידת הירח" – התמרון המכריע של החללית "בראשית"*
*הצלחתו של התמרון תקבע את גורל הצעד ההיסטורי- נחיתת חללית ישראלית על הירח*
*התמרון יתקיים מחר יום ה' בשעה 17:15 אחה"צ*
הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית יבצע מחר (ה') את התמרון המכריע ביותר עד כה במסעה של החללית אל הירח- "לכידת הירח". התמרון יאפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ובכך להתחיל ולהקיף אותו ויחד איתו את כדור הארץ.
עד כה החללית הקיפה במסלולים אליפטיים את כדור הארץ, במהלכם בוצעו מספר תמרונים (הפעלת מנועים) על מנת להגביה את מסלולה ולהרחיק אותה מכדור הארץ. בתחילת השבוע הגיעה החללית בפעם האחרונה לנקודה הקרובה ביותר לכדור בארץ בהקפה האחרונה סביבו– 1,700 ק"מ בלבד ומשם המשיכה בדרכה לנקודת המפגש עם הירח בטווח 400 אלף ק"מ.
בשונה מתמרונים שבוצעו עד כה- בהם הופעלו מנועים על מנת להאיץ את מהירותה של החללית, כעת הפעלת המנועים תתבצע בכדי להאט את מהירותה של בראשית ולאפשר לירח ללכוד אותה. האטת החללית תיעשה ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח.
אם ההאטה לא תתבצע כראוי, החללית עלולה לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ והירח ולהיכנס אל מסלול אחר לא רצוי מסביב לשמש, ובכך המשימה תבוא אל סופה.
הצלחתו של התמרון יכניס את החללית למסלול אליפטי סביב הירח בה הנקודה הקרובה (פרילונה) כ- 500 ק"מ מהירח והרחוקה (אפולונה) כ- 10,000 ק"מ. בשבוע שלאחר הלכידה יבוצעו מספר תמרונים בכדי להקטין את ההקפות סביב הירח ממסלול אליפטי אל מסלול מעגלי בגובה 200 ק"מ מעל הירח. בשונה מההקפות הארוכות סביב כדור הארץ, ההקפות הראשונות סביב הירח ימשכו כ-14 שעות ולקראת הנחיתה כל הקפה סביב הירח תימשך כשעתיים בלבד.
מטרת התמרונים לאחר לכידת הירח, היא להוריד גובה ולהגיע לנקודה האופטימלית לביצוע הנחיתה האוטונומית של החללית ב"ים הרוגע" ב 11/4 בערב.
סיכום ביניים – מסעה של "בראשית" עד לכידת הירח:
• עד כה בוצעו 7 תמרונים
• החללית עברה כ- 5.5 מיליון ק"מ במצטבר בכל הקפותיה וצפויה לעבור עוד כמיליון ק"מ בהקפות סביב הירח.
• סה"כ בוצעו 12.5 הקפות סביב כדור הארץ (7 הקפות במסלול בגובה 70,000 ק"מ, 2 הקפות במסלול בגובה 131,000 ק"מ, 2 הקפות במסלול בגובה 265,000 ק"מ ו 1.5 הקפות במסלול בגובה 410,000 ק"מ).
• כמות הדלק שנוצלה עד כה  כ- 80 ק"ג.
סה"כ נרשמו שתי תקלות עיקריות עליהן התגבר הצוות ההנדסי האחת בעוקבי כוכבים אשר סונוורו מהשמש יותר ממה שנצפה והשניה אתחולים לא רצויים במחשב המשימה.

סרטונים:

הסברים:

הדגמה של המסלול:

2/4/2019 - עוד תמרון מוצלח ותמונה מקרוב של כדור הארץ
דוח מסע לירח #7
היום בשעה 9:00 ביצעה "בראשית" בהצלחה תמרון נוסף שמטרתו- התאמה מדויקת של מועד המפגש עם הירח. הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ביצע את התמרון שבמהלכו פעלו המנועים במשך כ 72 שניות. הצוותים בודקים את תוצאות התמרון כדי לדעת אם יידרש תמרון התאמה נוסף לפני תמרון "לכידת הירח".
ביום חמישי הקרוב תפגוש החללית את הירח ותבצע את תמרון "לכידת הירח", תמרון מורכב שמטרתו להילכד על ידי כוח המשיכה של הירח ולהתחיל בהקפות סביבו לקראת נחיתה.
כמו כן, אתמול בשעות הצהריים עברה "בראשית" בפעם האחרונה בקרבת כדור הארץ במרחק של 1,700 ק"מ והצוות ההנדסי הצליח לצלם תמונה נדירה של כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק"מ בלבד. בתמונה ניתן לראות את חצי האי ערב וצפון מזרח אפריקה ואת ענני הגשם של אתמול המסתירים את ישראל.
עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית נערכות לתמרון "לכידת הירח" על ידי תרגול תרחישים שונים, ביצוע סימולציות ובדיקות מעמיקות במעבדה ההיברידית.

כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק"מ בלבד.
כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק"מ בלבד. - בראשית


5/3/2019 - סלפי בחלל
תמונת סלפי של החללית עם כדור הארץ, עמנם על רקע אוסטרליה, במרחק של 37000 קילומטר.
כדור הארץ מחללית בראשית. קרדיט: SAPCEIL תע"א
כדור הארץ מחללית בראשית. קרדיט: SAPCEIL תע"א


17/2/2019 - יש שעת שיגור 22/2/2019 03:45 (הלילה בין חמישי לשישי)
תאריך השיגור מתקרב ויש גם תאריך מיועד לנחיתה (שכמובן עשוי להשתנות) 11/4/2019. תגידו לי, מי נוחת על הירח שבוע לפני פסח, באמצע הניקיונות?


המידע על השיגור באדיבות SPACEIL והתעשייה האווירית

תהליך השיגור
מרגע שיגורה החללית תחל במסלול ארוך ומורכב. השיגור צפוי להתרחש סביב השעה 03:45 בשעון ישראל, אז טיל הפלקון ימריא מכן השיגור בקייפ קנאוורל אל מחוץ לאטמוספרה. כ- 32 דקות לאחר מכן, החללית תתנתק מטיל השיגור. לאחר מספר דקות מנקודה קריטית זו, אם אכן תתרחש כמתוכנן, אנו מצפים לתקשורת ראשונה של החללית עם חדר הבקרה הנמצא ביהוד וכך נדע כי החללית חיה. מספר דקות לאחר מכן תיפתחנה רגלי הנחיתה של החללית, ובהמשך תתחיל סדרת בדיקות לכל מערכות החללית כדי לוודא שהן עברו בהצלחה את השיגור והן מתפרדות היטב בחלל. כשעה לאחר השיגור, החללית תעבור למצב שיוט בהקפה ראשונה סביב כדור הארץ.

האתגרים העיקריים במסע לירח
חמישה אתגרים עיקריים למסעה של החללית אל הירח: הראשון, שלב השיגור שהינו עתיר סיכונים בפני עצמו. השני, איתור מיקום החללית וקיום קשר עימה בטווח הגדול עד לירח. השלישי, יכולת עמידתה של החללית בתנאים הקיצוניים בחלל , ניווט מורכב (ללא GPS) ועוד. הרביעי, שלב לכידת הירח - שלב בו החללית צריכה לעבור מהקפות של כדור הארץ להקפת הירח. לצורך כך על החללית להגיע למקום הנכון, בזמן הנכון, במהירות ובכיוון המתאימים, וזאת על מנת שכח הכבידה של הירח ילכוד אותה אל מסלול היקפי. האתגר האחרון הינו האתגר המורכב ביותר - הנחיתה רכה על הירח.

מסעה של החללית אל הירח – הארוך ביותר אי פעם
החללית תקיף את כדוה"א במסלולים אליפטיים ותעבור 6.5 מיליון ק"מ- זהו המסלול הארוך ביותר שנעשה אי פעם לנחיתה על הירח. במהלך הסיבובים הללו תגביה החללית את מסלולה סביב כדוה"א, עד שקצהו יגיע לקרבת הירח. כשהחללית תילכד במסלול הירח כעשרה ימים לפני הנחיתה, היא תקיף אותו עד לעיתוי המתאים ותחל תהליך נחיתה שתתבצע אוטונומית. כאמור המסלול ייארך כחודשיים עד הנחיתה הצפויה ב-11 לאפריל 2019.

15/1/2019 - החללית נארזת במכולה מיוחדת.
החללית נארזה לקראת משלוח לארצות הברית. שימו לב לשלט חללית לפניך. נראה לי אני מכין לעצמי סטיקר כזה ומדביק לפגוש. הסרטון באדביות תעשייה אווירית.



17/12/2018 - הנכסת קפסולת הזמן ופירדה מהחללית
לפני שנמשיך בתיאור החללית והטקס שהרחש היום, הערב התבשרנו לצערנו הרב על פטירתה של רונה רמון. מייסדי העמותה אמרו כל הזמן כי האיש שהיווה את ההשראה בשבילם היה אילן רמון ז"ל האסטרונאוט הישראלי הראשון. רונה רמון פעלה רבות להנצחת זכרם של בעלה ובנה ותרמה המון לקידום החינוך המדעי בישראל, באמצעות קרנות, מלגות וכנסים חינוכיים. פועלה המבורך מהווה השראה לכולנו.

חללית בראשית - SpaceIL
חללית בראשית - SpaceIL

גם צוות אפולו 8: ביל אנדרס, פרנק בורמן וג'ים לוואל, הקריאו את פסוקי פתיחה של ספר בראשית, כאשר היו האנשים הראשונים שיצאו הרחק מכדור הארץ וראו את כולו במו עיניהם.

הרכבת החללית הושלמה, ובדיקות מחמירות בתא ואקום ובתא על קולי, בדיקות שנועוד לוודא שהחללית תעמוד בעומסים של השיגור והמסע הושלמו.

הבדיקות בתא הואקום נועדו להבטיח שבמסע לירח הכל יתפקד כשורה.
החללית מוכנסת לתא ואקום. קרדיט: תעשייה אווירית
החללית מוכנסת לתא ואקום. קרדיט: תעשייה אווירית
ובדיקה לא פחות חשובה היא בתא על קולי, תא המדמה מה קורה לחללית ברגע שהיא עוברת את מהירות הקול בשיגור.

החללית בתא על קולי. קרדיט: תעשייה אווירית
החללית בתא על קולי. קרדיט: תעשייה אווירית
 נשארו רק בדיקות אחרונות ואז היא תיארז ותישלח במטוס לפלורידה להמתנה לשיגור לירח.

אמנם נראה שהיעד של הגעה לירח נכבש כבר לפני שישים שנה ומה הרבותא לשלוח חללית לירח, אולם פרוייקטים אלו הם תמיד מסובכים במיוחד שאין ממשלה עתירת תקציבים העומדת מאחוריך. עובדה שרק שלוש מדינות: ארצות הברית, ברית המועצות וסין עשו זאת, והחללית הישראלית היא הקטנה והקלה מכולן.

התחרות של גוגל הסתיימה מבלי שקבוצה כלשהי עמדה ביעד, אולם הקבוצה הישראלית לא הרימה ידיים, המשיכה לגייס תרומות ולבנות את החללית, לחתום על חוזה שיגור ולמעשה לממש את החלום.
יריב בש, יהונתן ויינטראוב וכפיר דמרי עם קפסולת "הזמן"
יריב בש, יהונתן ויינטראוב וכפיר דמרי עם קפסולת "הזמן"

ביום שני 17/12/2018 התקיים טקס הכנסת "קפסולת הזמן" לחללית. קפסולת הזמן היא למעשה דיסק מידע, סימבולי באופיו. והנה הרשימה שנמסרה לנו מ-SpaceIL :
  • מאגרי מידע כתובים כמו כרכי אנציקלופדיות ומילונים ב-27 שפות, כסמל למידע שנצבר על ידי האנושות כולה.
  • סמלים לאומיים ומסורתיים- כמו מגילת העצמאות, דגל ישראל, התקווה, תפילת הדרך, ספר התנ"ך ועוד.
  • מאגר מידע תרבותי– שירים ישראלים, דמויות תרבויות מובילות ספרי אומנות, וספרות ישראלית ספרי מדע, תגליות ופיתוחים ישראלים שהשפיעו על העולם ועוד.
  • מידע אינפו- גראפי של מדינת ישראל הכולל מפות, תמונות נופי הארץ ועוד.
  • מידע אודות עמותת SpaceIL האנשים הפועלים בה ופעילותה החינוכית.
  • תיעוד המשימה מתחילתה הכולל שרטוטים מקוריים של החללית, נתונים ומידע כיצד נבנתה, המשימה המדעית ועוד.
  • "בחירת הקהל" – תמונות וקבצים שנאספו לאורך השנים בפעילויות פומביות רבות שנעשו  יוזמת העמותה דוגמת "סלפי לצד דגם החללית בנתב"ג", ילדים מציירים לירח ועוד.
  • ספר ילדים בהשראת המשימה לירח.
במבט מקרוב אפשר לראות את הצריבות העדינות על הדיסק אבל לקרוא ממש מה כתוב שם צריך כבר מיקרוסקופ
קפסולת הזמן
קפסולת הזמן
הנה סרטון קצרצר של רגע הכנסת הקפסולה לחללית:


אם תגיעו פעם לירח ולא יהיה לכם מה לקרוא, כדאי שתהיה קרוב לחללית בראשית. החללית צפויה הלנחית רכב טקן על הירח שיטייל מעל ויצלם.
סלפי גרוע במיוחד ליד הדגם בנתב"ג. נקווה שאותו לא שלחו בקפסולה....
סלפי גרוע במיוחד ליד הדגם בנתב"ג. נקווה שאותו לא שלחו בקפסולה....

לחללית מחכה עוד מסע ארוך. המסע לירח יקח כחודשיים. למה צריך כל כך הרבה זמן? המסלול די מסובך. אם אתה מעצמה או ממשלה ויש לך הרבה מאד כסף, אתה בונה טיל גדול ועוצמתי ומשגר אותו ישר לירח ומגיע תוך ימים בודדים. אבל אם אין לך הרבה כסף ובטח שלא טיל גדול, אתה צריך לבחור במסלול חסכוני.

החללית משוגרת על טיל של חברת SpaceX  כמטען משני. המטען הראשי הוא לווין תקשורת וזה כבר טוב כי מגיעים למסלול GTO ואפילו ממשיך עוד קצת מעבר לו וכך בראשית מתחילה מנקודת קפיצה גבוהה יחסית. בניגוד ללויין תקשורת שמוצב בנקודה קבועה ומסלול מעגלי, לבראשית יהיה מסלול אליפטי, שהקצה הקרוב שלו, קרוב לכדור הארץ.

לאט לאט, בהפעלה מבוקרת של מנועי החללית, המסלול יתרחב עד שהקצה הרחוק של המסלול האליפטי יהיה קרוב למסלול הירח. בשלב זה מגיע חלק סבוך במיוחד, יש להאט את החללית כך שתילכד בכוח המשיכה של הירח ותעבור לחוג סביבו ולא סביב כדור הארץ. זה שלב לא פשוט וקריטי בתוכנית. לאחר מכן בהוראה מכדור הארץ יחל שלב הנחיתה שכולל עוד האטה, נפילה אל הירח ובלימה מדורגת עד לנחיתה. כפי שהבנתם, פשוט וקל זה לא יהיה. במחללית הותקנו מצלמות ואנחנו צפויים לקבל תמונות מהשלבים השונים.


בראשית ואני
בראשית ואני

פעילות העמותה אינה רק בחלל אלא גם בחינוך ועידוד תלמידים להיכנס לתחומי הטכנולוגיה. פעילי החברה העבירו הרצאות וסדנאות באלפי כיתות, וההתרגשות לקראת שיגור החללית יעצימו רבות גם פעילויות אלו. נראה ששלושת "המשוגעים לדבר" הולכים לסחוף איתם את המדינה כולה.

בהצלחה בראשית!


יום ראשון, 16 בדצמבר 2018

תצפית ג'מנידים 2018

מטר המטאורים השנתי ג'מנידים מתרחש לקראת אמצע דצמבר ושיאו בלילות שבין 13-15 לחודש. תנאי התצפית השנה היו טובים יחסית כאשר הירח שוקע ב-22:00 ומשאיר שעות רבות לצפייה נקייה, וגם מזג האוויר היה נקי והתצפית עצמה ביום חמישי כך שגם לא היה צריך להפסיד עבודה.  המטר לא הכזיב והתקיים הפסוק: "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ".


מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים

במאמר זה נסכם את הצפייה במטר, והנה הקישור למידע כללי, שאלות ותשובות על מטאורים.

את התצפית ביצעתי בחאן ראס שיטה שבערבה, בהשתלמות של "הדובה הגדולה", שתמיד אני שמח להיות איתם, וגם הם שמחים שאני מגיע. "הדובה" קיימו השתלמות אסטרונומית למדריכי טיולים (ומומלצת לכלל המתעניינים - יומיים מרוכזים ומעשירים). לבחירה זו יש יתרונות וחסרונות. נתחיל מהחסרון: מכיוון שמדובר בהשתלמות יש הרבה אנשים, המיקום אינו מיקום חשוך לגמרי וממילא אין משמעת חושך. לתצפיות עומק או צילומים הדורשים משמעת חושך מוחלטת (לא להאיר בשום אור, לא בלייזר ירוק, לא בפנס של פלאפון, רק מעט אור אדום), יש לבחור מקום אחר. מאחר ומדובר בסוג שונה של תצפית החיסרון לא היה משמעותי.

היתרונות מרובים- צפייה בחברת חברים טובים, שלמה ואורי, ועוד אנשים רבים, מקום מאורגן ומסודר (שירותים וקליטה סלולרית), טלסקופים משוכללים, ואווירה נהדרת! לאחר חצות גם רוב האורות כובו והיה הרבה יותר חשוך.

את התצפית התחלתי עוד בשקיעה בצילום נחמד של השמש לפני הנסיעה הארוכה דרומה. באזור המרכז עדיין היה מעונן למדי אולם ככל שהתקדמנו דרומה העננים נעלמו והשמים נהיו בהירים.
שקיעה יום חמישי 13/12/2018
שקיעה יום חמישי 13/12/2018

לאתר הגעתי בשעה שמונה ולאחר חילוץ עצמות קצר, שתיית תה ומינגלינג עם הנוכחים עברתי לרחבת הטלסקופים. המטרה הראשונה של הערב הייתה השביט P46 wirtanen שהיה בקבוצת שור ונמצא בקלות. המראה לא היה מרשים במיוחד והזכיר צביר כדורי מעורבב עם ערפילית, אבל זה מה יש. בעין לא הצלחתי לראות את השביט.

לאחר מכן עברתי להשתעשע מעט וצילום עם הסלולרי דרך הטלסקופ. צילום כזה מתאים בעיקר לירח, ולכוכבי הלכת הבהירים. שימו לב שמתקבלת תמונת הפוכה בשני הצירים (הטלסקופ כיודע הופך תמונות)
הירח השוקע
הירח השוקע
כאשר יש מטר מטאורים והירח בשמים, אפשר לנסות להביט בו דרך טלסקופ ולקוות שיפגע בו מטאור. לפעמים זה קורה ומי שראה טוען שמדבור במחזה יפה מאוד.

כל הזמן חולפים מטאורים מעל הראש. קבוצת תאומים עוד נמוכה, אבל הקצב מרשים ומספיק להסתכל לדקה או שתיים ויעבור מטאור קטן. על הראשון ברכתי "עושה מעשה בראשית" והמשכתי להנות מהם בכל הלילה. החברה של ההשתלמות יצאו מהפסקה לתצפית ופתאום נהייה רעש והמולה, אני הראתי להרבה אנשים את השביט, ולאחריו עברנו לאובייקטים נוספים הנמצאים בשמים.

מפעם לפעם צריך להתרענן מעט, לאכול ולשתות משהו וקצת לחלץ עצמות. ניצלתי את הקליטה הסלולרית ואת העבודה שהבת שלי בשליחות בארצות הברית, והתקשרתי אליה כמה פעמים לאורך הלילה. היא שמחה מאוד לשבר עם מישהו בשעות הערב שלה, בשעות שבדרך כלל פה כולם ישנים. גם אני נהנתי למרות שנמדה לי שבאחת השיחות נרדמתי באמצע... בכל זאת 3 לפנות בוקר :-)

לא באתי עם רשימת מטרות מוגדרת ותנאי השמיים ממילא לא איפשרו תצפית שטח עמוקה ולכן התמקדתי באובייקטים המוכרים, רובם מרשימת מסייר. בחלקם צפיתי לבדי ובחלקם עם עוד אנשים. השתמשתי בטלסקופ 15" של הדובה עם עינית משובחת והצפייה הייתה נעימה וטובה.
אני והיפה שלא שלי. הנקודה הלבנה למעלה היא כוכב הלכת נוגה
אני והיפה שלא שלי. הנקודה הלבנה למעלה היא כוכב הלכת נוגה

רשימת האובייקטים שנצפו מוגשת כאן מהזיכרון ולא לפי סדר הצפייה והיא כנראה חלקית בלבד:

אוביקטים:
ערפילית אוריון M42 43
ערפילית M78  באוריון
הצביר הכדורי M79 בארנבת
הצביר הכפול בפרסאוס
צביר M103 וצבירים נוספים בקסיופיאה (לא ברשימת מסייר)
גלקסיית אנדרומדה ושתי הנילוות לה M31 32 110
הגלקסייה במשולש M33 
צבירי הפליאדות M45 והכוורת M44 (נראה היטב גם בעין)
צביר M67 בסרטן
הצבירים בתאומים ועגלון - M35 (תאומים) M36 M37 M38 בעגלון - נראים מעולה במשקפת
M41 בכלב גדול - ועוד צבירים רבים באזור
גלקסיות בדובה הגדולה - M81 M82
ערפילית הינשוף בדובה הגדולה - M97 ולידה M109
גלקסיית המערבולת - M51
טריפלט הגלקסיות בקבוצת אריה (M95 M96 M105)


בין לבין התפניתי לתצפית מטאורים ארוכה, דקות ארוכות של שכיבה על הגב והתבוננות בשמים הסובבים מעל. אפילו שלא היה קר, שכיבה כזו ללא תנועה. בשעת לילה מאוחרת דורשת חימום ובשלב מסוים התכסיתי בשק שינה.
מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים

בתחילת הערב העמדתי בפינה מרוחקת מצלמות לכיוון הכללי של מטר המטאורים והשארתי אותן פועלות באמצעות שלט רחוק, בתקווה שיתפסו משהו. מפעם לפעם ניגשתי לבדוק שהן עדיין עובדות וגם לשנות מעט את הכיוונון. למרבה השמחה נקלטו מטאורים רבים ואת הבולטים והבהירים הבאתי כאן.

לפנות בוקר, החלו חברי הדובה בהקמת מדורה קטנה ובהתאספות סביבה, מעשה שלרוב לא עושים בתצפיות אבל כבר הסברתי שבהשתלמות הדברים שונים. בכל אופן, היה נחמד להתחמם, לשיר מעט שירים, וגם ללגום ליקר דובדבנים משובח ששלמה הביא (נמזג הישר לתה צמחים רותח וחימם היטב את הגוף). 
מתחממים מסביב למדורה
מתחממים מסביב למדורה

לאחר המדורה הבוקר קרב וכבר הוחל בקיפול הציוד. הספקתי עוד לתת הצצה דרך הטלסוקפ בכוכה הלכת נוגה, וממש ממש באור הבוקר ראינו היטב את כוכבי הלכת: כוכב חמה וצדק.
כוכב הכלת נוגה במופע חרמשי נהדר
כוכב הכלת נוגה במופע חרמשי נהדר

יצאנו מהשטח לפני הזריחה אותה צילמנו כבר מהדרך, בכניסה למכתש הקטן. זמן הזריחה הנראית הוא כ-12 דקות לאחר שהשמש באופק עקב ההסתרה של הרי מואב מצידו השני של הגבול.

יוצר אור - זריחה
יוצר אור - זריחה

יוצר אור - זריחה
יוצר אור - זריחה
כלאסטרונומים יש צל ארוך, סימן שהשמש זורחת ואפשר ללכת לישון.
צל זריחה ארוך
צל זריחה ארוך

לסיכום הלילה המושלם תחת כיפת השמיים, עם חברים טובים - סרטון טיים לאפס המדגים את תנועת הכוכבים ומפעם לפעם יבליח בו גם מטאור.

שלמה בוסקילה, פרט להיותו אדם משכמו ומעלה, ידען מופלג, מדריך טיולים בחסד ואסטרונום דגול הוא גם בשלן בירה משובחת, יש 88 קבוצות כוכבים בשמים כך שאפשר עד להגדיל אתמיגוון הבירות וכך חווית הצפייה עם שלמה והדובה המשיכה עמוק לתוך השבת:
בירות אסטרונומיות של שלמה בוסקילה
בירות אסטרונומיות של שלמה בוסקילה

ומתי הפעם הבאה? מרתון מסייה 2019 כמובן!

יום שלישי, 11 בדצמבר 2018

שביט 46P Wirtanen

כוכבי שביט אינם עניין נדיר, יש המון כאלו, אבל כוכבי שביט שאפשר לראות בעין הם כבר עניין אחר. השביט הידוע מכולם הוא האלי שנראה לאחרונה בשנת 1986, ושביטים אחרים מפורסמים מאז היו שביטים הייל-בופ שנתן הופעה נהדרת בשמים בסוף שנות התשעים ושביטים שלא נראו כל כך מישראל, בעיקר שביט מקנאוט שנראה רק מחצי הכדור הדרומי. שביט נוסף שנראה בעין היה שביט הולמס (חיוור וחלש אבל בכל זאת משהו).

חודש דצמבר 2018 יהיה חודש מצוין צפייה בשביט 46P Wirtanen. זהו שביט מחזורי עם משך מחזור של 5.4 שנים והוא היה מושא המחקר הקראשוני של חללית רוזטה (שעקב אילוצי שיגור, בדקה בסופו של דבר שביט אחר). השביט התגלה לראשונה בצילום אותה עשה האסטרונום קארל וירטאנן, וכמקובל, השביט קרוי על שמו.

ניתן לצפות בשביט כבר עכשיו אבל כדאי לחכות לתאריך 16/12/2018 אז השביט יגיע לקירבה מירבית לכדור הארץ גם יהיה סמוך מאד לפליאדות ולכן קל יהיה למצוא אותו. למי שזוכר את האלי או הייל בופ אני אנמיך מעט ציפיות, אבל אפשר לנסות לראות בעין ממקום חשוך. מה שיראו דומה למעין עננה ירקרקה קטנה. במשקפת או טלסקופ יתגו פרטים נוספים, ובצילום דרך טלסקופ אפשר יהיה לראות גם זנב.

המפות מאתר HEAVENS_ABOVE

צפיתם? צילמתם? שלחו תגובה!

שביט P46 16/12/2018
שביט P46 16/12/2018



תאריך נוסף אחר מעניין הוא 24/12/2018, כן כן, ערב חג המולד, אז השביט קרוב מאד לכוכב קאפלה הבהיר ושוב קל למציאה.

שביט P46 24/12/2018
שביט P46 24/12/2018

יום רביעי, 28 בנובמבר 2018

צילום שיגורים שבוצעו מתחנת החלל!

שיגורים לחלל וצילום שלהם כבר הפכו לעניין של שיגרה, אבל הנה צילום של שיגור מכדור הארץ שצולם היטב מתחנת החלל עצמה.

ראינו בעבר תמונות שצולמו מגובה על ידי מטוסים של נאסא ואפילו סרטון של צופה בר מזל שצילם ממטוס, אבל זה משהו חדש, לי לפחות.

כתבנו לפני שבועיים על צילום פרוגרס ואלכסנדר גרסט (התותח!) עשה זאת שוב והפעם צילום של שיגור סויוז עם שלושה אסטרונאוטים. תאריך השיגור 3/12/2018 וזה השיגור הראשון לאחר ששיגור קודם נכשל והצריך חזרת חירום לכדור הארץ.



והנה הצילום הראשון של גרסט השיגור הוא שיגור של חללית אספקה מסוג פרוגרס שבוצע מבייקנור קזחסטן, באמצעות טיל סויוז בתאריך  16/11/2018.
שיגור חללית פרוגרס כפי שצולם מתחנת החלל. קרדיט: NASA/ESA
שיגור חללית פרוגרס כפי שצולם מתחנת החלל. קרדיט: NASA/ESA



החללית נשאה מטען של 2564 קילוגרם, מתוכם 750 ק"ג של דלקים, 75 קילו חמצן ו-440 ליטר מים ומגיעה למהירות של 28800 קמ"ש.

האסטרונאוט הגרמני אלכסדנר גרסט צילם את כל השיגור באמצעות מצלמה ואינרוולומטר שצילם כל כמה שניות, בדיוק כמו שעושים בכדור הארץ.

השיגורים  עצמם מתבצעים תמיד כשתחנת החלל סמוכה לאתר השיגור, בסופו של דבר החללית האספקה צריכה להגיע לתחנת החלל וכדאי לשגר כשהמרחק קצר, אבל הצילום דורש זמן, וזמנם של אסטרונאוטים הוא יקר ומתוכנן בקפידה. לוחות הזמנים הפעם אפשרו את הצילום. קצב הצילום הוא בערך במהירות של פי 8-16, כלומר 2 עד 3 תמונות בשנייה. הסרטון כולו מציג כרבע שעה ובמהלכו רואים יפה גם את היפרדות השלבים השונים של הטיל במקומות הבאים.


00:07 - ניתוק המאיצים
00:19 - ניתוק השלב המרכזי (נראה מעולה בסרטון)
00:34 - השלב המרכזי נשרף באטמוספרה של כדור הארץ (מתחיל להישרף)
00:34 - חללית פרוגרס מתנתקת מהטיל ונכנסת למסלול סביב הארץ, מסלול החופף את זה של תחנת החלל כך שבסוף היא תשיג אותה ותתחבר אליה, מה שהפעם קרה לאחר כיום וחצי.

הנה הוידאו. מומלץ לצפות כמה פעמים על מנת לראות את כל השלבים שצוינו למעלה (וכדאי גם להאט עוד יותר את הסרטון).








יום חמישי, 15 בנובמבר 2018

סיור בברלין Das dritte Mal in Berlin

איזה כיף, נסיעה לברלין!
מה יש לך לחפש בברלין?
לא היית כבר בברלין?

אלו בערך שלושת התגובות הנפוצות שאני מקבל כשאני מספר שאני נוסע (שוב) לברלין. הנסיעה עבורי בוודאי אינה בילוי, ואינה מיועד להנאה. מטרתה העיקרית היא קיום פיזי של מצוות "זכור את אשר עשה לך עמלק", ובנסיעה הנוכחית גם לקיים את הנאמר בספר תהלים (ע"ח ו): "לְמַעַן יֵדְעוּ דּוֹר אַחֲרוֹן בָּנִים יִוָּלֵדוּ יָקֻמוּ וִיסַפְּרוּ לִבְנֵיהֶם" שכן נסעתי עם יאיר בני. נסיעה שמבחינתי לא רק שאמורה להשלים לו את המסע לפולין, אלא לתת את נקודת ההתחלה, שכן פולין היא הסוף, וההתחלה בגרמניה, ואין מקום אחר בעולם בו אפשר לראות זאת פרט לברלין.

עיקר הטיול היה לראות וללמוד על נקודות חשובות בהיסטוריה של השואה, את עלייתו של היטלר לשלטון על רקע קריסת רפובליקת וויאמר, את הוילה בואנזי, את אבני הזיכרון שהצבנו לזכר סבא וסבתא רבא לפני שנתיים, את רציף 17 ועוד אתרים ואנדרטאות שברלין משופעת בהם וקשורים לשואה ולמלחמת העולם השנייה, וכן למוראות המלחמה הקרה שהייתה אחר כך.
אני לא נוסע כדי לבלות אבל גם לא לסבול ובנסיעה כללנו גם אתרים תיירותיים "רגילים". 


טיסה - טיסה בחברת אל-על, טיסת בוקר מוקדמת וחזרה בערב איפשרה לנו חמישה ימים מלאים.
דירה - דירת חדר שמצאתי ב AIRBNB קרובה לאזור שאני כבר מכיר מהביקורים הקודמים (ליד KaDeWe).

יום ראשון
לאחר הטיסה וההגעה לדירה, שמנו פנינו לאי המוזיאונים. אמנם התכנון המקורי היה לעשות אותו ביום שני, אולם ביום שני רוב המוזיאונים סגורים. היינו בשלושה מוזיאונים, מוזיאון האומנות (הגלריה הלאומית הישנה), המוזיאון הישן (בעיקר פיסול) ובמוזיאון BODE (המשעמם, כדאי לוותר).
שחזור אוניברסיטת הומבולדט מתקדם
שחזור אוניברסיטת הומבולדט מתקדם


מהאי לקחנו את החשמלית לראות את אנדרטת הקינדרטרנספורט בתחנת פרידריכשטראסה. ליד האנדרטה התאספו כמה שיכורים בקולות צחוק וצהלולים. אמנם הם לא היו מסוכנים, אולם המראה הביזארי של האנדרטה ושל האנשים במצבם לידה, בצורה בה לא יכולנו כלל לקרוא את שלטי ההסבר, גרמה בהכרח למחשבות לא נעימות בראש.

לאחר חזרה לדירה וארוחת ערב פנינו לראות מה נשאר מהאוקטוברפסט המפורסם ונסענו לאלכסנדרפלאץ, אבל התאכזבנו לראות שפסטיבל גדול לא היה ואמנם היו כמה דוכנים והיה אפשר גם לשתות בירה אך לא הייתה אווירה מיוחדת כלשהי. בדרך עצרנו ליד הבונדסטג והזמנתי כרטיסים לביקור בכיפה. לרוב אפשר להזמין באינטרנט אבל מאחר ולא הייתי סגור על איזה יום נבקר, כבר לא נשארו מקומות. במשרדים עצמם, קיבלתי כרטיסים בקלות, והזמנתי לשעה הטובה ביותר, שעת השקיעה.
שאריות אוקטוברפסט
שאריות אוקטוברפסט


יום שני
אבני הזיכרון
השכמנו קום והלכנו לבית הכנסת לתפילה ומיד לאחר מכן לאבני הזיכרון. התרגשתי מאוד לראות שוב את האבנים, שנראות דהויות יותר, מה שמראה שאכן אנשים נתקלים בהן. ניסיונות להדליק נר זיכרון נתקלו ברוח עיקשת ובסוף ויתרנו על הנר, עמדנו וערכנו אזכרה וקראנו פרקי תהלים רבים. מועד הביקור היה סמוך מאוד למועד יום השנה של עמליה וגוטליב. ההרגשה ליד האבנים משונה. אלו אנשים שלא הכרתי כלל, וגם לאחר אמירת התהלים אין מה לעשות במקום, ועדיין היה קשה להתנתק משם וללכת הלאה.

בית הכנסת ביואכימשטראסלר
בית הכנסת ביואכימשטראסלר



  אבני הזיכרון בפזננשטראסה
אבני הזיכרון בפזננשטראסה


בונקר FLAK
את עמותת BerlinUnterwelt גיליתי בביקור הקודם וידעתי שאעשה איתם עוד סיורים. הסיור הפעם לוקח אותנו 70 שנה אחורה בזמן לתוך בונקר נ"מ מהמלחמה ששרד חלקית. הבונקר פוצץ לאחר המלחמה, אולם רק חציו נהרס וקרס ויצר גבעה מלאכותית בגובה כ-40 מטרים, שכוסתה בעפר וצומחים עליה עצים. רק הקומות העליונות של הבונקר נותרו מעל פני הגבעה, ומשמשים נקודת תצפית נהדרת, ולמעשה אנו נכנסים לבונקר מהגג ויורדים למטה שתי קומות (מתוך חמש).

בונקר FLAK: התמונה באדיבות Holger Happel ©Berliner Unterwelten e.V
בונקר FLAK: התמונה באדיבות Holger Happel ©Berliner Unterwelten e.V  

הביקור בבונקר מרתק ומראה את המגלומניה האדירה של היטלר והנאצים. מבנה ענק, תקרות בעובי מטרים עם טונות של פלדה וכל זה נבנה תוך חצי שנה בעבודת כפייה של מאות אלפי אנשים. היטלר היה בטוח בניצחונו וראינו גם את התוכניות העתידות לשימוש במבנה, כמוזיאון המפאר את הישגי הלופטוואפה.
גגו של הבונקר הפך לנקודת תצפית על כל צפון מערב ברלין ושם גם נמצאת האנדרטה הבאה

אנדרטה על בונקר FLAK
אנדרטה על בונקר FLAK


חומת ברלין בורנהולמר
רק שתי תחנות משם בתחתית ואנחנו ברחוב בורנהולמר ובאתר שחזור החומה. למקום חשיבות היסטורית שכן בו בוצע המעבר ההמוני הראשון מהמזרח למערב ב 9/11/1989 כאשר הוכרז על פתיחת השערים (בצורה מבולבלת ולא מתוזמנת אולם ההיסטוריה עשתה את שלה). אין במקום קטעים של החומה, רק מוטות פלדה במקומות שהיא עמדה. החומה המוכרת לנו היא החומה מצידה המערבי שכוסתה בכתובת גראפיטי, אבל בצד המזרחי החומה הייה חומת הסיום לפניה היו שטחים מפורזים בהם אסור כלל להימצא, עמדות שמירה, שבילי שומרים וחומה נוספת. כל זה ברחוב של כמה עשרות מטרים, והשאריות של כל הגשאפט מודגמות במקום זה.  סימון מנהרת בריחה אמתית שהייתה במקום, וסימון כל הרחוב בין שתי החומות, האזור שהיה אסור להימצא בו, בסיס של מגדל שמירה וכו'. במקום יש מעט שלטי הסבר, אבל מומלץ להגיע במסגרת סיור, או לאחר מעט קריאה על מבנה החומה בשביל להבין יותר טוב.

אנדרטת החומה בורנהולמר
אנדרטת החומה בורנהולמר


פרגמון
משם המשכנו לכיוון אי המוזיאונים ולביקור בפרגמון. הפרגמון כבר 4 שנים בשיפוצים ולא נראה שהם הולכים להסתיים בקרוב, אבל את המוצג החשוב ביותר, שערי אישתר רואים. גם כאן אנו מרגישים כנוסעים בזמן, וכפי שכתבתי בעקבות הביקור הראשון בברלין, ההרגשה היא שגולי יהודה, עברו דרך שדרה זו ונכנסו בשער זה בדרכם לבבל.
שערי אישתר - פרגמון
שערי אישתר - פרגמון

כיכר השוק - פרגמון
כיכר השוק - פרגמון


המוזיאון לארכיאולוגיה
במוזיאון לארכיאוליגה ערכנו סיור קצר בלבד. אנחנו כבר עייפים והתמקדתי בשני פריטים שזכרתי מביקור קודם, פסל נפרטיטי וכובע הזהב המסתורי.



לאחר הבוקר העמוס, עצרנו לארוחה ומנוחה ב Lustgarten

מוזיאון משחקי המחשב
מוזיאון זה הנמצא בשדרת מרקס-אנגלס הרחבה, הוא גם סוג של קפסולה בזמן והחזיר אותי לילדותי. משחקי פאקמן ופולשים מהחלל מקוריים ועוד לא מעט הפתעות. אפשר גם להיות רציניים יותר וללמוד על ההתפתחות של משחקי המחשב מכל הכיוונים שהם, אולם רוב האנשים פשוט יתנסו במשחקים ובקונסולות השונות.
נזכר במחשב הספקטרום הראשון שלי
נזכר במחשב הספקטרום הראשון שלי


משחקים פונג כמו בשנת השבעים
משחקים פונג כמו בשנת השבעים


פאקמן אורגינל
פאקמן אורגינל


מוצג מוזר - מכונת כאב, אולי אתם זוכרים משהו דומה מהסרט "לעולם אל תאמר לא" בסדרת ג'יימס בונד, אבל מסתר שיש דברים כאלו. משחק פונג ובו כל החמצה תגרום לך לכאב הולך וגובר. הורדת את היד מהשולחן? הפסדת מיידית. לא ניסינו.

חזרנו לדירה ויצאנו למסעת MILO בבית חב"ד לארוחה טובה וטעימה בה הצלחנו גם לנוח קמעה

ארוחת ערב בבית חב"ד
ארוחת ערב בבית חב"ד

מיד לאחר הארוחה נסענו לפסטיבל האורות, אירוע בו בניינים רבים מוארים בתאורת לייזרים מיוחדת, חלקה סטטית וחלקה דינמית. עקב התאחרות הארוחה והעייפות הרבה לא הצלחנו לסיים את המסלול וגם כך חזרנו לדירה גמורים.
פסטיבל האורות ברלין
פסטיבל האורות ברלין



פסטיבל האורות ברלין
פסטיבל האורות ברלין

פסטיבל האורות ברלין
פסטיבל האורות ברלין


יום שלישי

מוזיאון הטכנולוגיה
התאוששנו מעט מהיום העמוס ואנחנו בעוד יום עמוס ופותחים אותו במוזיאון הטכנולוגיה. לא הכרתי את המוזיאון אבל קיבלתי המלצה עליו. המוזיאון ענק ומצוין ואפשר בקלות להיות בו גם יום שלם. אנחנו התרכזנו בכמה תצוגות בלבד. תצוגות החלל, האוניות והקטרים. כדאי לברר מראש או בכניסה באילו שעות יש הדגמות של מנועי קיטור ודברים אחרים.

מוזיאון הטכנולוגיה - כדאי לצאת לתצפית ולעמוד מתחת למטוס
מוזיאון הטכנולוגיה - כדאי לצאת לתצפית ולעמוד מתחת למטוס

שרידים מטילי V2
שרידים מטילי V2

מה חדש בתחנת החלל?
מה חדש בתחנת החלל?

מוזיאון המרגלים
לאחר מכן המשכנו למוזיאון המרגלים ליד פוטסדאמרפלאץ. המוזיאון מעט איכזב ואם אתם מעוניינים ללמוד על שירותי ריגול חשאיים אני יכול להמליץ על מוזיאון השטאזי אבל אתגר הלייזרים בו מומלץ, ואפילו להיכנס למוזיאון רק בשבילו. יאיר כמובן הצליח לעבור את המכשול ואני לא.




Topography of Terror
משם המשכנו ברגל למוזיאון טופוגראפי אוף טרור. זהו האתר בו שכנו משרדי האס אס ובדרך כבר הסבתי את תשומת ליבו של יאיר לסימון שיש על המדרכה והכביש במקומות בהם עברה חומת ברלין. ליד המוזיאון קטע שנשאר מהחומה עצמה, תערוכה חיצונית, שעסקה בדיוק בנושא אותו באנו ללמוד, עלייתו של היטלר לשלטון וכמובן התערוכה בפנים, שהיא תערוכה רצינית וכבדה. הביקור לקח זמן, יש המון טקסט לקרוא ולמעשה אי אפשר לקרוא הכול. התערוכה הזמנית בפנים עסקה במערכת המשפט בזמן השואה, ודנו ארוכות בנושא, ובצורה בה היטלר השתמש במערכת המשפט שהייתה לחלוטין בעדו להשתלטות על גרמניה וביטול כל זכויות היהודים.



קטע החומה הנותר ליד מוזיאון טופוגרפי אוף טרור
קטע החומה הנותר ליד מוזיאון טופוגרפי אוף טרור


פנורמת אסיסי וככר הספרים
אנו ממשיכים ללכת ברחוב לכיוון צ'ק פוינט צ'ארלי, עוברים את הכדור פורח (לא נכנסו), מוזיאון הטראבי החביב (לא נכנסו) והגענו לפנורמת אסיסי. לשם החלטנו להיכנס ולא הצטערנו. ישבנו ונחנו ופשוט התרשמנו מהמודל. היום אפשר לעשות דברים דומים עם משקפי מציאות מדומה, אולם עדיין המודל, שלגמרי מבלבל את החושים, מרשים.
 פנורמת אסיסי
פנורמת אסיסי

בצ'קפוניט צ'ארלי הסתכלנו מעט אולם לא נכנסו לתצוגות השונות ולמוזיאונים שיש שם, אלא הסתפקנו בעשרות שלטי ההסבר הנמצאים ברחוב והמשכנו בדרכנו ועצרנו לנוח בסניף סטארבאקס המקומי.

לאחר העצירה הגענו לבבלפלץ, שם שמחתי לראות שהשיפוצים של בית האופרה הסתיימו, והאנדרטה, אנדרטת הספרים של מיכה אולמן, נמצאת שוב במרכז הכיכר.

הבונקר
לרוב מכאן אני ממשיך ברגל דרך אונטר דר לינדן, אבל העייפות, העייפות, וכך לקחנו אוטובוס קו 200, שתי תחנות בלבד, ירדנו, והופ עוד כמה צעדים ואנחנו בבונקר של היטלר, כלומר במגרש החנייה שפעם היה שם הבונקר. את הסרט הנפילה ראינו לפני הנסיעה, את המגלומניה והעובדה שבנו בונקרים אדירים בזמן קצר חווינו ממש יום קודם, ולכן הצלחנו לראות את מודל הבונקר בשטח שהיה שם ולהבין איך הוא עבד. הבונקר של היטלר לא היה היחידי, אלא אחד מתוך קומפלקס גדול של בונקרים. מחפשי הרפתקאות מנסים עד היום למצוא דרכים להגיע לבונקרים ומנהרות מהתקופה שלא פוצצו, ולפעמים גם מצליחים.

אנדרטת השואה
מהבונקר הלכנו לאנדרטת השואה, האנדרטה המרכזית בברלין, אלפי עמודי הבטון הפזורים שתי וערב. עמדנו בתור להיכנס למרכז המידע שבתחתית האנדרטה. תור זה דבר מעצבן אבל שמחתי מאוד לראות עשרות אנשים, מחכים בתור, וגם הרבה צעירים, מהרבה מדינות המבקרים באתר. החשיבות שלו גדולה, התצוגה מעניינת ואולי לא תחדש המון למבקר הישראלי, אולם עדיין הביקור בה חובה. לאחר הביקור הסתובבנו ברחבי האנדרטה תוך דיון על כך שהאנדרטה הופכת גם למגרש משחקים, כולל של חברה צעירים שרק יצאו מהמרכז ועכשיו משחקים מעין מחבואים, שהרי האנדרטה מזמינה משחק מעין זה. שימו לב שמרכז המידע סגור בימי שני.



אנדרטת השואה
אנדרטת השואה





שער ברנדנבורג והבודנסטאג
מהאנדרטה המשכנו במהירות לשער ברנדנבורג שלמרבה המזל לא היו בו הפגנות באותו יום ומשם לסיור בכיפת הבונדסטאג, סיור על רקע שקיעה נפלאה ולאחריו הטיפוס בספירלה עד קצה הכיפה. התכנון המקורי היה להמשיך לשאר המסלול של פסטיבל האור אולם היינו כבר עייפים מדי ולאחר ארוחת ערב כבר לא יצאנו שוב מהדירה.

שקיעה מגג הבונדסטאג
שקיעה מגג הבונדסטאג

יום רביעי
ביום רביעי לקחנו סיור של חברת INSIDETOUR, בעברית לדרזדן. דרזדן עיר מרתקת והתחלתי לקרוא את ספרו של פרדריק טיילור עליה. טיילור גם כתב את הספר חומת ברלין שקראתי לקרראת תוך וכדי ולאחר הנסיעה הקודמת ובעיני ספריו מעולים ומספקים אינפורמציה מרובה.

כידוע דרזדן הופצצה קשות לקראת סוף המלחמה, אולם בידי גבלס, ואחר כך סטלין נהפכה למיתוס שקרי לרשעות המערב. נתקן את העובדות בקצרה: דרזדן הייתה יעד לגטימי להפצצות, ההפצצות לא היו קשות מהרגיל, ההפצצות לא כוונו דווקא לאוכלוסיה אזרחית, גבלס הפריז במכוון במספר ההרוגים על מנת לגרום לגרמנים להילחם עד שהאחרון ימות, וסטלין המשיך בכך על מנת להשחיר את האמריקאים. עובדה פחות ידועה היא שההפצצות סייעו באופן ישיר למעט היהודים שעוד נותרו בדרזן להינצל. הללקו רעו את הטלאי מעל בגדיהם, ניצלו את המהומה ונרשמו כפליטים שהגיעו מהשטחים שהרוסים שיחררו בפולין.
על החורבן של המבנים אפשר בהחלט להצטער, אבל הנה הם כבר שוקמו, ועל כך שההפצצות תרמו גם להצלה של יהודים אפשר רק לברך.

מרכז דרזדן - מפות גוגל
מרכז דרזדן - מפות גוגל

הסיור כולל נסיעה של כ-2.5 באוטובוס בכל כיוון, נסיעה ארוכה למדי שכן לאוטובוסים מגבלות מהירות והם אינם יכולים לנסוע מהר יותר ממאה קמ"ש.  הדרך הלוך לוותה בהסברים שונים שאותי עניינו מאוד, לא רק על דרזדן אלא על נושאים רבים וביניהם הפיאסקו של נמל התעופה ברנדנבורג (כל נסיעה אני שומע עליו ובכל נסיעה הפיאסקו רק גדל. בשנת 2014 עוד חשבו שהוא עומד להיפתח למשל), פרוייקט הייעור של מדינת ברנדנבורג, ותקציר עלילות סקסוניה עם דגש על השליט אוגוסט השני, החזק, ועל הרפתקאותיו השונות שהפכו את דרזדן לעיר יפה, מרובת אומנות ועסקי פורצלן.


לקראת ההגעה למרכז העיר הסב המדריך את תשומת לבנו למיקום בית הכנסת של דרזדן. בית הכנסת של דרזדן נוסד מאוחר יחסית והושמד כליל בליל הבדולח. במקום נבנה בית כנסת קטן חדש (הקהילה בדרזדן קטנה ולא פעילה) ומרכז קהילתי ובין שני אלו, במקום בו עמד בית הכנסת עצמו, הושאר במכוון חלל ריק.


הסיור המודרך בדרזדן עצמה הוא אורך כשעה וחצי ועובר דרך כל האתרים המרכזיים ולאחריו זמן חופשי של כ-3 שעות בו אפשר לבקר באתרים עצמם, לרוב רק באחד, אלא אם אתם ממש מהירים. בעיר מספר אתרים: הגמלדהגלארי הישנה עם היצירה המוכרת ביותר, המדונה הסיסטינית של רפאל. היצירה פחות מוכרת, הפרט עם שני המלאכים מתחתיתה מוכר מאוד, יש גם את הגלריה החדשה, כמובן את "כנסיית גבירתנו" הגדולה ששוחזרה מן היסוד, מוזיאון פורצלן, מוזיאון למתימטיקה, מוזיאון תחבורה ועוד שפע גלריות וכמובן שווקים וחנויות. אם יותר מאתר אחד מעניין אתכם, קחו בחשבון שסיור מאורגן אינו מומלץ עבורכם, אלא עדיף להגיע לדרזן ברכבת מהירה ומוקדמת מברלין וכך היות הרבה יותר שעות בעיר.

מרכז דרזדן
מרכז דרזדן


קיר הנסיכים הסקסוניים - דרזדן
קיר הנסיכים הסקסוניים - דרזדן
ארמון המגורים Residenzschloss
אנחנו בחרנו להיכנס למגורים המלכותיים של אוגוסט ושאר השליטים לבית וטין, ולראות את אוצרותיהם. המגלומניה לא התחילה בהיטלר וראינו את זה גם בביקור הקודם שעשיתי בפוטסדם ובארמונות שם. בבניין חדרים ותערוכת רבים והחשוב שבהם הוא "הכספת הירוקה" - (Grünes Gewölbe) מוזיאון אוצרות אומנות מהגדולים והיקרים באירופה. המוצגים אכן מרהיבים, מדהימים אפילו, אבל התהיה עוברת בראש, בשביל מה צריך את כל זה. בבניין תערוכות נוספות - אוספי מטבעות חשובים (באוסף 300,000 מטבעות ורק 300 מהם מוצגים לקהל), תצוגות נשק ושריון, תמונות ועוד.

אוצרות בארמון המגורים
אוצרות בארמון המגורים




אוצרות בארמון המגורים
אוצרות בארמון המגורים

אוצרות בארמון המגורים
אוצרות בארמון המגורים


 בארמון המגורים
 בארמון המגורים



פרט לביקור בתערוכות, כרטיס הכניסה מאפשר גם עלייה למגדל התצפית בארמון. קחו בחשבון טיפוס של 212 מדרגות אבל הנוף מלמעלה מצדיק את הטיפוס. למעשה רחבת התצפית הפתוחה לקהל היא התחתונה במגדל ויש עוד מרפסת מעליה אולם הכניסה לשם אינה אפשרית לציבור.

לא יכולנו שלא לשים לב למפלס המים הנמוך באלבה. ראו בתמונה מה רוחב הגשר ומה רוחב הנהר, גרמניה חווה בצורת וגם אנחנו היינו באמצע אוקובר ולא רק שלא ירד גשם, אלא שהטמפרטורות בשעות היום הגיעו ל-24 מעלות ואת כל הבגדים החמים שהבאנו כמעט ולא השתמשנו. שינויי האקלים מורגשים היטב גם ביבשת אירופה.

הנוף ממגדל ארמון המגורים בדרזדן
הנוף ממגדל ארמון המגורים בדרזדן



בשעה 16:30 הגיע הזמן לעלות על האוטובוס בחזרה לנסיעה של שעתיים וחצי לברלין, בנסיעה ניסיתי ללא הצלחה לצפות בירח החדש של חודש מרחשוון אל בכל זאת נהננו משקיעה יפה.

לאחר ארוחת הערב חזרנו לחלקו השני של פסטיבל האורות מבבלפלץ לשער ברנדנבורג (הפעם ברגל) ומשם לפוטסדמארפלאץ. גם ככה לא ראינו הכל, אבל כבר הספיק לנו וחזרנו לדירה.



 פסטיבל האורות בברלין שער ברנדנבורג
פסטיבל האורות בברלין


בניגוד בולט לכל האור, עומדת אנדרטת השואה כמונומנט חשוך.
אנדרטת השואה בחושך
אנדרטת השואה בחושך

פסטיבל האורות בברלין
פסטיבל האורות בברלין 
 הפסל בשדרות אונטר דן לינדן לא קשור לפסטיבל האורות אבל התוארה יוצרת צל נאה שלו

פסטיבל האורות בברלין
פסטיבל האורות בברלין 



יום חמישי



ואנזי
הוילה בואנזי היא המקום בו התקיימה ההחלטה על הפתרון הסופי. ההחלטה עצמה כנראה התקבלה עוד קודם, אולם באתה ישיבה בינואר 1942 היא אושרה וגם דנו בביצוע שלה. במקום כיום, תערוכה נוספת המפרטת את עליית היטלר לשלטון, האנטישמיות נגד היהודים, חוקי נירנברג וכמובן תוצאות השואה. התערוכות דומות אחת לשני אבל בצורה שקשה לי להגדיר שונות מעט, וכך גם התערוכה כאן, גם באנדרטת השואה וגם בטופוגראפי אוף טרור, נושאות כולן אופי שונה מעט, ומוסיפות מידע אחת על השנייה. התערוכה גדושה ויש צורך לקרוא לא מעט, אולם ניתן להיעזר במדריך קולי, גם בעברית. לצערנו, חדר 9, חדר הועידה עצמה, היה סגור לרגל עבודות שיחזור.



רציף 17
שתי תחנות מואנזי ואנחנו בגרונוולד וברציף 17, ממנו גורשו יהודי העיר. אפשר לראות תקופות שונות בגירוש, המתבטא ביעד הגירוש ובמספר היהודים. לטרזין גורשו לרוב אזרחים גרמניים, והדבר נעשה במשלוחים קטנים של 50 או מאה איש (קרון רכבת אחד), ואילו למקומות כמו ריגה גורשו במשלוח אחד כאלף יהודים, כנראה יהודים שלא היו אזרחי גרמניה. הסוף בכל אופן היה זהה וכמו בפעמים קודמות, ההליכה והמספרים מתקדמים באופן כרונולוגי עד התהיה כמו היה חשוב לנאצים לגרש עוד יהודים בודדים בתחילת שנת 1945, כשהכול כבר קורס סביב לברלין.

רציף 17 גרונוואלד
רציף 17 גרונוואלד
 בתאריך 24/9/1942 גורשו סבא וסבתא רבא - עמליה וגוטליב ביר לטרזינשטט.
רציף 17 גרונוואלד
רציף 17 גרונוואלד


במכתבים תמיד סיפרו סבא וסבתא רבא על הטיולים שהם עשו ביער גרונוולד, ולכן יצאנו מצדה השני של תחנת הרכבת אל היער. היער ענק, עם שבילי הליכה ורכיבה רבים, ולא ממש הלכנו בתוכו, אלא רק נכנסנו קצת עליו והתיישבנו. בנקודה זו אמרתי ליאיר שמבחינתי הטיול הסתיים, ביקרנו בכול המקומות החשובים, ושבכמה שעות שנותרו שיבחר מה הוא רוצה לעשות.

מאחר ונהננו מאד בסיור התת קרקעי החלטנו ללכת לסיור נוסף באותו מקום (גזונדברונן).

דגם העיר גרמניה
תוכניות הבינוי השאפתניות של היטלר ושפאר כללו עיצוב מחודש של ברלין, לעיר הניצחון לה היטלר קרא "גרמניה". התוכניות לא היו תיאורטיות והכנות לביצוען החלו, בעיקר בהריסת האוזרים בברלין בהם היו אמורים לקום הבניינים החדשים, או בניינים אחרים שהפריעו לשדרה הפתוחה והרחבה שתוכננה. לא ידוע שאכן נבנה דגם כזה אבל הוא הוצג בסרט הנפילה וגם בסרטים אחרים וכאת הוא הושם במוזיאון שנמצא, איך לא, באחד מחללי הרכבת התחתית. התערוכה פתוחה רק בימי חמישי עד ראשון והיא מומלצת מאוד לביקור.

דגם "גרמניה" בתחנת גזונדברונן BerlinUnterwelt
דגם "גרמניה" בתחנת גזונדברונן ©Berliner Unterwelten e.V Philipp Dase


בתערוכה זו הבנתי גם מדוע סבא וסבתא רבא אולצו לעבור דירות fל כך הרבה פעמים. האיזור בו הם גרו הוכרז אזור חופשי מיהודים עוד הרבה לפני המלחמה, וגם לאחר מכן, בכל פעם שלצורך הבנייה הרסו בתים שהיו בהם גרמנים, גירשו יהודים והבתים שלהם הועברו לגרמנים שפונו. לאן פינו את היהודים? זה כבר לא עניין את שפאר, והם פונו לדירות קטנות יותר או גורשו מגרמניה לחלוטין.

בין המפות מצאתי את המפה הבאה, האזור התחום בשחור הוא איזור יודנריין, נטול יהודים ובמרכזו הבית בפאזננשטראסה 32 שם גרו סבא וסבתא רבא, ושם הצבנו את אבני הזיכרון.

מפת ברלין המראה את האיזור החופשי מיהודים
מפת ברלין המראה את האיזור החופשי מיהודים


סיור תת קרקעי
הסיור עצמו גם בתחנת גזונדברונן בחלל שנבנה בו מקלט מהפצצות אווריות וכיום משמש לסיורים. הסיור עצמו מעניין ומראה מוצגים רבים מהתקופה, כולל מוצגים שהוצאו מבונקרים ומחללים אחרים בברלין.

בונקר : התמונה באדיבות Holger Happel ©Berliner Unterwelten e.V
בונקר : התמונה באדיבות Holger Happel ©Berliner Unterwelten e.V  


לאחר הסיור, ביום שכולו שואה ומלחמת העולם השנייה, חזרנו לדירה לארוחת ערב אחרונה ונסיעה לשדה התעופה בדרך הביתה, בסיומו של סיור מעניין, מרגש וחשוב.


מאמרים נוספים בסדרת ברלין:

  1. ברלין איידלהייטפלאץ - הביקור הראשון בברלין
  2. כאן גרו הבירים - הביקור בו הצבנו אבני זיכרון לסבא וסבתא רבא.
  3. והעיר ברלין נבוכה - על הדומה בין ברלין של 1933 לשושן בימי אחשוורוש
  4. מאמין בברלין - על אמונות של סבא רבא גוטליב גם בזמן השואה.