המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 18 באוגוסט 2021

הרצאות אסטרונומיה כללית ויהודית

אם אתם מעוניינים בהרצאה בנושאי אסטרונומיה כללית ויהודית, או שילובים שונים שלהם, מוזמנים לבדוק את ההרצאות שאני מעביר. בכל הנושאים האלו יש לי ניסיון רב וידע שנצבר במשך השנים בעקבות לימוד מעמיק ואינטנסיבי. אשמח לחלוק חלק מהידע והאהבה שלי לנושאים אלו אתכם. הנה תיאור של כמה מההרצאות שאני מעביר ואשמח להעבירן גם לכם, בקהילה, חוג בית, מקום עבודה, ישיבה/בית-ספר וכו'. 

ההרצאות משלבות יהדות ואסטרונומיה אולם ניתן להתאים כל אחת מהם לכיוון כללי יותר או יהודי יותר, אך לרוב מה שיוצא מיוחד הוא השילוב בין השניים, שיולב שיעניין קהל דתי וחילוני כאחד.

ההרצאות מתאימות לקהל הרחב ורובן אינן דורשות ידע מוקדם. חלקן מתאימות גם לילדים ולנוער. הנכם מוזמנים לפנות לקבל פרטים נוספים והצעת מחיר, ואם יש לכם בקשה להרצאה מעט שונה, אשמח לנסות ולהיענות לבקשה.

בכל שאלה ועניין אל תהססו ליצור קשר במייל gadieide@yahoo.com בטלפון 050-7325927 או בווטצאפ

נושאי ההרצאות



עריכה

אסטרונומיה ויהדות

נביאים וכוכבים - התנ"ך והמקורות משופעים בעשרות פסוקים ואמירות אסטרונומיות. חלקן לא מובנות ומעלות קשיים. באמצעות שימוש בידע אסטרונומי עכשווי נבאר פסוקים, נבואות ואמרות מהתנ"ך וחז"ל - מבריאת העולם ומעשה מרכבה ועד כוכב השביט האלי.

אסטרונומיה ויהדות

הלוח העברי המחושב - רגע, פסח יכול להיות ביום שני? בעצם לא בדו פסח, אבל למה, ומה זה אומר, ומה יתר הכללים ואיך מחליטים כמה ימים יש בשנה. נעשה סדר בנושא באמצעות הרצאה על מבנה הלוח, עקרונותיו, ואופן חישובו. אפשר להרחיב את ההרצאה לסדנה ארוכה יותר שלאחריה כל המשתתפים יוכלו לחשב את הלוח העברי לכל שנה שהיא.

אסטרונומיה ויהדות

ראיית הירח הראשונה וקידוש החודש - היום הלוח ידוע ומחושב מראש אבל פעם היה צריך לצאת החוצ הולצפות בירח ואז להעיד על ראייה זו. איך בדיוק זה עבד? בהרצאה על הלוח העברי הקדום מבוסס הראייה נבין מהי ראיה ראשונה, איך רואים את הירח, מה קורה אם לא רואים את הירח, ואיך בית הדין פועל.

אסטרונומיה ויהדות

ליקויים - פתאום באמצע היום השמש נעלמת. הירח המלא הופך לאדום ונעלם. איך זה ייתכן? בהרצאה נדון בהיבטים היסטוריים, מדעיים ויהודים של ליקויי השמש והירח, תופעות טבע מהמדהימות ביותר שישנן ונבין מה הן, איך הן קורות ונתרכז בתופעה המדהימה מכולן - ליקוי חמה מלא!

אסטרונומיה כללית

מסע וירטואלי במערכת השמש - אנו חיים במערכת השמש, אבל מה בעצם יש בה? האם נוגה קרוב יותר לכדור הארץ מאשר מאדים ומהם שבעת כוכבי הלכת העתיקים? בשעתיים מרתקות נלך, פשוטו כמשמעו, מהשמש ועד נפטון והרבה מעבר לו. מסע מרתק בסביבה הקרובה שלנו שאחריו נבין טוב יותר את מקומנו ביקום.

הרצאות מתקדמות

אסטרונומיה ויהדות


מה קרה בבית הדין של רבן גמליאל? - במסכת ראש השנה מופיע דיון נרחב בפרשת הוויכוח הקשה בין רבי יהושע לרבן גמליאל על תאריכו של יום הכיפורים. נשחזר את האירועים וננסה להגיע למסקנה מי צדק. נבין גם למה אורך החודש הירחי משתנה מאד, ומה גרם לרבן גמליאל להיות תקיף כל כך כלפי רבי יהושע. ההרצאה מתאימה במיוחד ללומדי מסכת ראש השנה.

אסטרונומיה ויהדות


תקופות - הלוח העברי מבוסס על הירח וגם על השמש ומתחשב בתקופות שהן עונות השנה. בהרצאה נבין מהן התקופות ואיך הן מסתדרות עם שאר הלוח העברי. נבצע עיון נרחב בתוספות לתקופה (ראש השנה ח) ונבין משם עקרונות יסוד בלוח העברי המחושב. ההרצאה מתאימה במיוחד ללומדי מסכת ראש השנה.

לאיזה קהל יעד מתאימות ההרצאות

  • ערבי קהילה בבית כנסת
  • חבורות לימוד של הדף היומי
  • העשרה למורים ומנהלים בבתי ספר
  • מקומות עבודה
  • חוגי בית
  • הכשרות למדריכי טיולים
  • וכל מקום המחפשים הרצאות עם עניין והעשרה
  • נוער ומשפחות

לכל הרצאה קהל יעד מעט שונה אולם אין קהל יעד שאין עבורו הרצאה מתאימה!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה