המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 1 בפברואר 2024

איך לראות את תחנת החלל


תחנת חלל

תחנת החלל היא העצם המלאכותי הגדול ביותר הנמצא בחלל וגודלה כגודל מגרש כדורגל (בעיקר בגלל הפנליים הסולריים). תחנת החלל מקיפה את כדור הארץ בכל תשעים דקות. את תחנת החלל קל מאד לראות בעין כאשר היא עוברת מעל ישראל  בתחילת או סוף הלילה. התחנה מחזירה אור מהשמש והיא בהירה מאד.  אין צורך במשקפת או בטלסקופ והתחנה נראית כנקודת אור בהירה מאד החולפת במהירות בשמים. 

המאמר עוסק בתחנת החלל הבינלאומית אולם נכון גם לווינים אחרים בהירים בשמיים כדוגמת תנחת החלל הסינית - טיאנגונג.

מה בערך רואים? ניתן להתרשם בסרטון הבא שהבן שלי צילם ומציג מעבר על פני הירח.




איך יודעים מתי לצפות בתחנת החלל?


כל מה שצריך לדעת זה מתי ולאן להסתכל ולהיעזר במפה של המעבר המראה איפה בשמים תעבור התחנה ומתי:


מעבר תחנת החלל 20/11/2019
מעבר תחנת החלל 20/11/2019



אתר מומלץ למציאת מידע על תחנת החלל

על מנת לענות על שאלות אלו היכנסו לאתר HEAVENS ABOVE. לאחר רישום ובחירת מיקום ליחצו על הקישור ש ISS ותקבלו טבלה עם זמני המעברים הקרובים.

הסברים מפורטים על האתר ועל השימוש בו בסרטון הבא




מעברים של תחנת החלל

טבלה אופינית של מעברים נראית כך
טבלת מעברי תחנת החלל לדוגמא מתוך אתר heavens above
טבלת מעברי תחנת החלל לדוגמא מתוך אתר heavens above

בטור הראשון (משמאל) רואים את התאריך. שימו לב שלפעמים יש יותר ממעבר אחד באותו יום ולעתים אפשר לראות שניים רצופים בהפרש של כשעה וחצי. הטור השני הוא הבהירות ככל שהמספר נמוך יותר כך התחנה תיראה בהירה יותר. חשוב לדעת שבהירות התחנה משתנה תוך כדי המעבר והיא לרוב בשיא כאשר המעבר בשיא הגובה.
הטורים הבאים מראים את מיקום תחילת המעבר, שיאו וסופו, עם שעות מדויקות, גובה במעלות ואת הנקודה הגבוהה ביותר. הכיוונים הם כלליים. תחנת החלל עוברת תמיד מכיוון מערב למזרח אבל יכולה להתחיל בצפון מערב או דרום מערב לפי מה שרשום בטבלה (N צפון, W מערב, W מזרח, E דרום). להמחשה ויזואלית אפשר ללחוץ על כל תאריך (באתר, לא בתמונה פה) ולקבל מפת כוכבים מדויקת שמראה ליד אילו כוכבים התחנה תעבור. כל מה שנשאר לעשות זה רק להסתכל.
הנה דוגמה למפה מוגדלת עבור מעבר מסוים. מומלץ להיעזר בה ולראות ליד אלו קבוצות כוכבים תחנת החלל תעבור
דוגמה למפת מעבר של תחנת החלל
דוגמה למפת מעבר של תחנת החלל

אפשרויות אחרות הן להיעזר באפליקציות לניידים, רובן מבוססות על נתוני HEAVENS-ABOVE. יש להם גם אפליקציה. אפליקציה אחרת מומלצת היא ISS DETECTOR.

צילום תחנת החלל


 ניתן גם לצלם את המעבר. במפה רואים ליד אילו כוכבים התחנה תעבור, מכוונים מצלמה על חצובה ומבצעים חשיפה של מספר שניות. לאחר מעט ניסויים יתקבלו תמונות טובות כדוגמת זו:

תחנת החלל בקבוצת אוריון
תחנת החלל בקבוצת אוריון

ואם אתם ממש מקצועיים אפשר לצלם גם את התחנה עצמה. במצלמה עם זום חזק, אפשר להגיע לתוצאות לא משהו, אבל בהחלט רואים  את מבנה התחנה.
תחנת החלל הבינלאומית שצולמה מהארץ

תחנת החלל הבינלאומית שצולמה מהארץ

בצילום דרך טלסקופים עם חצובה ממונעת שמבצעת עקיבה מדויקת, ניתן להגיע לתוצאות נפלאות. בישראל קיים מרכז כזה באוניברסיטת תל אביב והאחראי עליו הוא מיכאל צוקראן. מעבר לשימוש בטלסקופ גדול ואיכותי (Ritchey Chretien) צוקראן בנה מערכת שלמה של הנעה חלקה ללא רעידות ותוכנות שונות לעקיבה, צילום ועיבוד כל הפרטים. התהליך לקח שנים של שיפורים ושדרוגים ואיכות התמונות כל פעם עולה. התוצאות הן בערך הטובות ביותר שאפשר למצוא בעולם לצילום מהארץ. באדיבותו של מיכאל, הנה תמונה שומטת לסת.

תחנת נחלל הבינלאומית. צילום: מיכאל צוקראן
תחנת נחלל הבינלאומית. צילום: מיכאל צוקראן




בהצלחה

3 תגובות: