המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 10 במאי 2010

התכסות נוגה בירח

בתאריך 16/5/2010, ג' סיון תש"ע, יכסה הירח את כוכב הלכת נוגה. כוכבי הלכת סובבים סביב השמש במישור אחיד, ואף הירח סובב סביב כדור הארץ באותו מישור (לעומת ירחים אחרים הסובבים סביב קו המשווה של כוכב הלכת שלהם). כתוצאה מכך הירח יהיה על אותו קו ראייה לנוגה ויסתיר אותו. התכסויות הן די נדירות. סטיות של כמה מעלות מהמישור אפשריות ולכן כל חודש הירח יהיה קרוב מאד לכל כוכבי הלכת אבל לא יכסה אותם. גם כשיש התכסות, לא תמיד רואים אותה מישראל, ולפעמים ההתכסות היא ביום.

ההתכסות הפעם נראית מישראל והיא בשעות היום, אבל את כוכב הלכת נוגה אפשר לראות גם באור יום מלא! זו עובדה מפתיעה למדי, מאחר ובדרך כלל לא רואים כוכבים ביום, ונוגה הינו יוצא דופן. קשה מאד לראות אותו ביום, ואם לא יודעים בדיוק לאן להסתכל, בלתי אפשרי למצוא אותו. גם כשמסתכלים למקום הנכון, קשה מאד לראות אותו, אבל כשמצליחים, התענוג גדול, על רקע שמים כחולים, רואים נקודה לבנה מנצנצת חזק כפנינה בהירה בשמים.
נוגה מיד לאחר ההתכסות. שימו לב לצורת המופע של נוגה, ולכך שהוא בהיר הרבה יותר מהירח. צילום: גדי איידלהייט

כשיש התכסות, או התקרבות, מציאת נוגה קלה יותר. קודם מוצאים את הירח. אמנם הירח בהיר פחות מנוגה, אבל הוא גדול הרבה יותר ולכן קל יותר למצוא אותו (הבהירות הכללית של הירח גדולה יותר בגלל השטח שלו. אם נצמצם את הירח לגדול של נוגה, הוא יהיה בהיר מנוגה, בגלל שהירח יותר גדול מנוגה, נוגה בהיר יותר לעין, התמונה ממחישה בבירור את ההבדל), גם את הירח כדאי לדעת בדיוק איפה הוא יהיה בשמים (בשעה 11:00 בבוקר הוא יהיה בכיוון 83 מעלות - ממש כמעט במזרח ובגובה 40 מעלות מעל האופק). הבהירות של נוגה גבוהה אולם מרוכזת בנקודה קטנטנה. אחרי שמוצאים את הירח זזים קצת שמאלה (מזרחה) ורואים את נוגה. מומלץ להתחיל בתצפית כשעה וחצי לפני ההתכסות ולראות איך המרחק הולך וקטן כל הזמן, כמובן כדאי לחכות  גם לסוף ההתכסות.

כדי להצליח בראייה חשוב למצוא מקום מוצל בו לא רואים את השמש (אור השמש מסנוור ומאד מפריע). קיר של בנין יכול לעזור מאד, בהתאם לזוויות שניתנו קודם. מיקום כזה גם יבטיח שלא נתבונן בשמש בטעות ונגרום לעצמנו נזק חמור לראייה.

שעות ההתכסות מישראל (מאתר אסטרופידה) החל -11:39 ועד 13:05. צפייה בטלסקופים תאפשר לראות את נוגה נעלם ממש מאחורי הירח וצץ שעה ועשרים לאחר מכן, נוגה ייראה כמעט ככדור מושלם (מופע של 83%). התכסויות הן בעלות ערך מדעי. תזמון מדויק של ההתכסות מאפשר לבצע חישובים שונים על המרחקים והגדלים ביקום, ובעבר השתמשו בשיטות אלו.

הסרטון הבא הוא אוסף של כל התמונות שצילמתי באותו אירוע, מאחר והצילומים התבצעו ללא עקיבה, יש תזוזות ניכרות במיקום הירח, שימו לה שהתמונות לפני ההתכסות צולמו באור יום מלא ולכן הרק הכחול והבהיר כל כך. בסרטון אפשר לראות את הרגע המדויק בו נוגה יוצא מאחורי הירח.

2 תגובות:

  1. תקן אותי אם אני טועה - אולם פלוטו לא על אותו מישור - נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לא טועה. לפלוטו נטייה גדולה ממישור המילקה. מצד שני כבר לא ממש מתייחסים אליו בתור כוכב לכת.

      מחק