המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 4 בינואר 2011

ליקוי חמה חלקי 4 בינואר

הבוקר כ"ח טבת 4 בינואר היה ליקוי חמה חלקי בישראל.  ליקוי החמה מוזכר כבר במקורות ובמיוחד בפסוק בספר עמוס (פרק ה' פסוק ח'): "עֹשֵׂה כִימָה וּכְסִיל וְהֹפֵךְ לַבֹּקֶר צַלְמָוֶת וְיוֹם לַיְלָה הֶחְשִׁיךְ הַקּוֹרֵא לְמֵי-הַיָּם וַיִּשְׁפְּכֵם עַל-פְּנֵי הָאָרֶץ ה' שְׁמוֹ". היום אמנם לא נהפך ללילה, זה קורה רק בליקוי חמה מלא. גם לא ידוע אם עמוס דיבר על אירוע שהיה או שיהיה, אולם ליקוי חמה מלא בארץ ישראל היה בערך בשנת 730 לפני הספירה. 
 
נחזור לזמננו. החששות מפני מזג האוויר החלו כבר בשבוע שעבר והם נעו בין תקווה לייאוש בהתאם לתחזיות. היום בבוקר השמים היו יחסית נקיים ומפלס האופטימיות עלה. תכננתי לעשות פעילות בבית הספר של הילדים "דעת מבינים בפתח תקווה". צוות המורים למדעים בראשות רכזת המדעים רוית אביעד הכינו פעילות שלמה הכוללת שיחת פתיחה של רב בית הספר לכלל התלמידים, בניית דגמים של מערכת השמש לכיתות א' וב', בניית שעון שמש לכיתות ג' וד' ובנייה של טלסקופ עדשות (באמצעות שתי זכוכיות מגדלת) לכיתות ה' ו'. כמו כן הבאתי למקום שני טלסקופים שלי ועוד טלסקופ של בית הספר, כולם מצוידים כמובן במגיני שמש.

לרוע המזל כעשר דקות לפני תחילת התצפית התכסו השמים בעננים ולאחר מכן התחיל גם גשם. את הטלסקופים הייתי חייב לקפל אך למרות כל זאת האירוע הוכתר בהצלחה שכן בדקות המעטות בהן היה אפשר לצפות, צוות המורים הצליח להעביר את משקפי השמש המיוחדים לתצפית בין הרבה מאד תלמידים שצפו בחוויה בצורה ישירה ובלתי אמצעית.

מצורפת תמונות של הליקוי שצילמתי (לא משטח בית הספר).חלק מהתמונות ראיתי תוך כדי נסיעה שפתאום יש חלון בעננים ועצרתי בצד וצילמתי. חשבתי גם על נהגים שנוסעים בכביש, לא מודעים לליקוי ופתאום רואים את השמש ככה ומה הם חושבים. רק לקראת סוף הליקוי נעצר לידי רכב עם שלושה אנשים חביבים שהתענינו מה אני עושה והצליחו לתפוס הצצה בעצמם בליקוי (והיו מאד מרוצים).

תוך כדי הליקוי התעדכנתי עם החברים מהאגודה הישראלית לאסטרונומיה שהיו במצפה הכוכבים בגבעתיים וגם שם אותו דבר. הבלחות של השמש וכולם רצים לראות ומתלהבים. גם עם אשתי שוחחתי תוך כדי. היא הייתה בעבודה וראתה את תחילת הליקוי (דרך פילטר מיוחד) ממש בתחילתו. לאחר מכן היה להם גשם אולם כמעשה פלאים, בדיוק בשיא הליקוי היה אפשר לראות קצת את השמש וגם קצת אחריו והיא עוד הספיקה להראות לחברים. למרות האכזבה הקלה שלא היה אפשר לצפות בצורה מסודרת ועם טלסקופים במשך זמן רב, חשוב היה להיות מוכנים בכדי לנצל היטב את הדקות הבודדות בהן יכולנו לראות בתופעת טבע מופלאה זו.
 
ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי
התמונה האחרונה צולמה דרך פילטר שמש מיוחד וזאת כאשר השמש הייתה בהירה מאד ולא דרך עננים (עדיין בתמונה הזו רואים את העננים על פני השמש). שאר התמונות צולמו כאשר השמש הייתה מאחורי העננים, ולפעמים הם היו דקים מספיק ואפשרו לצורה המיוחדת של השמש בעת ליקוי חמה חלקי להיראות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה