המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 7 בפברואר 2011

השמש - מבט חדש

מתי בפעם האחרונה ראיתם את השמש? או ליתר דיוק את כל השמש? התשובה אינה ביום הבהיר האחרון, שכן מכדור הארץ בכל רגע נתון רואים רק את מחיצתה האחת של השמש, זו הפונה אלינו. כמובן, גם השמש מסתובבת סביב צירה ולכן תוך פרק זמן מסוים נראה את כולה, אבל איך אפשר לראות את כל השמש בפעם אחת?
התשובה היא שמישהו, או משהו, צריך להסתכל על השמש מהצד השני שלה, איפה שכדור הארץ יהיה בעוד מחצית השנה. כדי לקבל תמונת מצב מלאה על השמש שיגרה נאסא לחלל את משימת סטריאו STEREO. כמה השם מתאים. שתי חלליות תואמות המקיפות את השמש במסלול כדור הארץ ונמצאות בדיוק אחת מול השנייה. השבוע הגיעו החלליות לעמדה כך שכל אחת מהן מצלמת 180 מעלות שונות של השמש והמדענים מרכיבים את התמונה ליצירת כדור תלת מימדי של השמש. כדי לקבל תמונה טובה אף יותר כדור הארץ ממוקם בין החלליות כך שנוצרות שלוש תמונות בזוית של 90 מעלות. למרות זאת, התמונות מהחלל מיוחדות בכך שהן צופות בארכי גל אולטרא סגול מסוימים שחלקם נבלעים באטמוספירה ולכן הצילומים מהחלל הם באיכות גבוהה רבה יותר.

הסרטון הבא יסביר היטב את מהות המשימה.
מדוע חשוב לראות כך את השמש? בעיקר לעקוב אחרי תופעות על השמש כדוגמת התפרצויות מגנטיות וסערות שמש. התפרצויות אלו הפולטות כמות אדירה של חלקיקים לחלל משפיעות גם על מכשירים חשמליים לווינים וחלליות בסביבת כדור הארץ. צפייה מכמה מקומות על התפרצות בו זמנית, עוזרת ליצור דגם תלת מימדי של ההתפרצויות ועל ידי כך לשפר בהרבה את התחזית באשר למידת הפגיעה בכדור הארץ.
תמונה משולבת של השמש מ-3 לפברואר 2011. הפס השחור מראה כי החלליות עדיין לא במיקום ויש כיסוי רק ל-359 מעלות משטח השמש. מקור: נאסא


סרטונים נוספים מומלצים באתר נאסא

תגובה 1:

  1. שוכחים לפעמים שהמוסג "סטריאו" הנו מוסג בעל פירוש שמתייחס לדברים אחרים ולא רק למערכות מוסיקה או קולנוע ביתית. דוגמא טובה לכך לפנינו בכתבה !

    השבמחק