המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 24 במרץ 2011

עין גדי

הפסוק המתאר את שמורת הטבע עין גדי: "הָרִים הַגְּבֹהִים לַיְּעֵלִים סְלָעִים מַחְסֶּה לַשְׁפַנִּים" לקוח מפרק ק"ד בתהילים. פרק מופלא זה עוסק בבריאת עולם ובמעגל החיים והוא נאמר בתפילות כשיר התהילים לימי ראש חודש, בתפילת מנחה של שבת בחורף, ולהבדיל בטקסי אזכרה. הפסוק המצוטט נראה שנכתב על שמורת עין גדי. אכן דוד המלך, שמקורו מבית לחם, היה רועה את הצאן במדבר, וללא ספר הכיר שמורה מופלאה זו.
שמורת עין גדי סבלה רבות בשנים האחרונות, מי השמורה הופקעו מהציבור לטובת מפעל פרטי. במקרה של עין גדי, האינטרס הציבורי ניצח את האינטרס הצר הפרטי, והמים שהם למעשה שייכים לכלל הציבור חזרו לשמורה ונאספים ממנה רק בתחתיתה. כל העבודות להוצאת צנרת המים ולהטמנתה הסתיימו והשמורה חזרה לימיה היפים. בעיית ניצול המים על ידי גורמים מעטים (בין אם מדובר במי מעיינות ובין בחופי הים והכינרת) היא בעייה ידועה ונקווה שההצלחה בשמורת עין גדי תוביל להצלחות נוספות בתחום.
את בעלי החיים בפסוק אין שום קושי לראות בשמורה. הם התרגלו מזמן לנוכחות האדם ואפשר להתקרב אליהם בקלות (אסור לגעת, ללטף או להאכיל את חיות הבר). בשמורה מים רבים זורמים, ברכות ומפלים בהן אפשר להשתכשך ומסלולי טיול בכל דרגות הקושי, כולל מסלול קצר המונגש לעגלות ילדים וכסאות גלגלים. ילדים יהנו מאד מהשמורה וכדאי לתת בידם מצלמה על מנת שיוכלו לצלם את המראות היפים בהם הם נתקלים.
בביקור קודם בשמורה נתקלתי בהתנהגות מענינת של ציפור הטריסטרמית. הציפורים חיכו שלא יהיו אנשים ליד הקולר ופתחו במקורם את הברז ושתו מים. את הברז הן כמובן לא סגרו. בביקור הנוכחי, הברזים בקולר הוחלפו לברזי לחיצה והתופעה נפסקה (לפחות עד שהציפורים ילמדו ללחוץ בחוזקה על הכפתור או יבקשו עזרה מהיעלים).
טריסטרמית שותה מים מקולר
טריסטרמית שותה מים מקולר, אבל את הברז לא סוגרת

 גם השפנים, חיות חששניות שאמורות לברוח ממראה וריח אדם התרגלו מזמן לנוכחות ואפשר לצלם אותם ממש מקרוב. לא מומלץ להתקרב יותר מדי, נשיכה שלהם יכולה להיות כואבת מאד.
שפן סלעים
שפן סלעים
גם צמחייה מענינת יש בשמורה, ונזכיר במיוחד את פתילת המדבר (הידוע בכינוי תפוח סדום). צמח המוזכר במשנה, שפתילות הנעשות מסיביו אינו כשרות להדלקת נרות שבת.

פתילת המדבר - תפוח סדום
פתילת המדבר - תפוח סדום
אבל מלכי השמורה הם ללא ספק היעלים. ניתן לצפות בהם בכל מקום בשמורה וגם במגרשי החנייה.
יעל אוכל עלים
יעל אוכל עלים

היעלים פיתחו שיטות להגעה לעלים הגבוהים ובמקום לטפס על הרים הם מטפסים על מכוניות ואוטובוסים החונים ליד ענפים. לתושמת לב בעלי הרכבים, נכון שנחמד להחנות בצל אך קחו בחשבון שיעלים יטפסו לכם על האוטו. לחונים לא ליד עץ, אין ממה לחשוש...


יעל על אוטובוס
אבל כדי להגיע לעלים צריך לעלות על האוטובוס
איך היעל יורד מהאוטובוס ואיך הוא מגיע לעלים עוד יותר גבוהים?? צפו בסרטון הבא


ונסיים בתמונת מפל דוד, המפל הגבוה ביותר בשמורה
מפל דוד - עין גדי
מפל דוד - עין גדי
אתר שמורת עין גדי

תגובה 1:

  1. תמונות נהדרות. הטבע בשמורה כל כך יפה ומזג אוויר כמעט תמיד מסביר פנים. אין על היעלים החמודים של עין גדי.

    השבמחק