המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 12 בפברואר 2012

ירח קרוב וגדול

מסלולו האליפטי של הירח גורם למרחקו מכדור הארץ להשתנות מדי יום. הנקודה בה הירח קרוב ביותר לכדור הארץ מכונה פריגי ומרחקה המינימלי הוא 357,000 קילומטרים. הנקודה בה הירח מרוחק נקראת אפוגי והיא מגיעה עד 406,000 קילומטרים. בכל חודש, ערכי המרחקים האלו שונים אולם ההפרש גבוה עד 14%. הפרש זה גורם לכך שהירח נראה גדול יותר כאשר הוא קרוב (פריגי), אולם קשה מאד לשים לב להבדל זה בעין מאחר וההשוואה אינה אפשרית.

כל האמת על הסופרמון

בכל חודש הירח קרוב או רחוק במופע אחר שלו, וגם אין לנו יכולת לזכור איך הוא היה נראה לפני שבועיים. הדרך הטובה ביותר לבצע את ההשוואה היא על ידי צילום ירח מלא בנקודות הפריגי והאפוגי (בהבדל של כמה חודשים) ולהשוות בין התמונות.
ירח קרוב ומלא מכונה גם סופרמון Supermoon. התאריכים השנה בהם יהיה ניתן לצלם תמונות אלו הם 6/5/2012 - ירח מלא בפריגי (קרוב ביותר) ו-28/11/2012 ירח מלא באפוגי (רחוק ביותר). ניתן לצלם בכל מצלמה ביתי, רק להקפיד שאורך המוקד (הזום) יהיה זהה בין שתי התמונות. רצוי גם לצלם כאשר הירח בערך באותו גובה בשמים. עד אז הינה שתי תמונות מהחודש (פברואר 2012) ובהם הירח מצד ימין בפריגי ומשמאל כעשרה ימים קודם לכן (יומיים לאחר האפוגי). יש הבדל של כ6% בין התמונות

והנה צילומים של ירח קטן וגדול (סופרמון)

ירח קרוב וגדול (מימין) לעומת ירח רחוק וקטן (משמאל)
ירח קרוב וגדול (מימין) לעומת ירח רחוק וקטן (משמאל)


לפעמים הירח נראה גדול אפילו שהוא לא באמת גדול, קראו עוד על אשליית הירח הגדול

הנה הירח ממאי 2012 המכונה גם סופרמון. תמונה השוואה תגיע בעוד כמה חודשים.
ירח גדול מאי 2012 סופרמון
ירח גדול מאי 2012 סופרמון

7 תגובות:

  1. תמיד מרגש לראות את הירח זורח ולא משנה מה גודלו - או הזווית בה הוא נמצא לעומת כדור הארץ. לא?

    השבמחק
  2. פי לוח השנה העברי, אחת לחודש הירח בשמיים מלא ובוהק. אולם הלילה, אם תסתכלו לשמים - הירח יהיה גדול ובוהק מהרגיל ויהיה הירח המלא הגדול ביותר לשנת 2012.

    מדובר בתופעה שנקראת "ירח פריגיאה", הירח מקיים מסלול אליפטי סביב כדור הארץ, כשצד אחד של המסלול, פריגיאה, קרוב ב-50 אלף קילומטרים מהצד השני, אפוגיאה. כשהירח המלא מתרחש במסלול פריגיאה - הוא נראה גדול ומלא יותר.

    התופעה תתרחש ב-5 במאי בשעות הלילה של ארה"ב. בארץ כבר יהיה 6:34 בבוקר ודקה אחר כך הירח יהיה במילואו. המשמעות: מי שיציץ הלילה בשמיים יוכל לראות ירח מלא ובוהק מהרגיל, אך כיוון שהתופעה תגיע לשיאה כשהשמש תזרח, לא נוכל ליהנות בישראל משיאה של התופעה.


    - פרסומת -הירח המלא הזה, שנקרא בשפה הלא מדעית "ירח על" או "סופר ירח", יהיה גדול ב-14% מהירחים המלאים האחרים בשנה וב-30% בהיר יותר.

    הפעם האחרונה שראינו סופר-ירח הייתה לפני קצת יותר משנה, בחודש מרס 2011. אז הירח היה אפילו קרוב עוד יותר לכדור הארץ ממה שצפוי לנו הפעם, בכ-400

    השבמחק
  3. סופר מון המדענים מכנים את זה

    השבמחק
  4. super moon the perigee 356,955 km 14% bigger 30%brighter

    השבמחק
  5. ירח קרוב יהיה בשנה הבאהץ. כל שנה יש ירח גדול וקרוב

    השבמחק
  6. יהיה super moon ב01/01/2018 הוא יהיה במרחק 356,000 קילומטרים

    השבמחק
  7. Super Moon is the 2016 14 november its a big moon

    השבמחק