המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 30 באפריל 2013

תרומת דם

תרומת דם הינה הדרך הקלה ביותר בה אפשר להציל חיים של מישהו אחר. לא צריך כרטיס אדי, לא צריך בדיקות התאמה מיוחדות. פשוט לבוא ולתרום. הדם הוא נוזל חיוני ביותר לגוף ולא ניתן לייצרו באמצעים מלאכותיים.

הדם עצמו היה ידוע כבר בעבר כאחד מהנוזלים החיוניים ביותר לגוף, וגם התורה אוסרת על אכילה או שתייה של הדם, של החיות שאנו אוכלים, מאחר והדם הוא הנפש של החיה. ביטויים רבים בתורה נהיו מטבעות לשון כדוגמת: "שופך דם האדם, באדם במו יישפך" והמצווה "לא תעמוד על דם רעך".

כמו דברים רבים, גם הדם עצמו לא היה מובן בעולם הקדום. היה ידוע שהוא חיוני לחיים, היה ידוע שהוא עובר בצינורות והיה ידוע שהוא מתרכז בלב. גילוי מחזור הדם, המעבר של הדם דרך העורקים, הנימיות וחזרה דרך הורידים, ושהלב הוא המשאבה המשוכללת שמניעה את כל העסק, התגלה במאה ה-16, בסמיכות מופלאה לשנה בה קופרניקוס הוציא את ספרו על אודות הסיבובים. הבנה שלמה יותר של מחזור הדם, התקבלה במאה ה-17. עם הבנת מחזור הדם החלו גם הניסויים בעירוי דם. בהתחלה בעיקר בדם של חיות. הבנה נוספת של סוגי הדם השונים, הצורך להתאים דם בין תורם לנתרם העלו את הצלחת העירויים להצלחה כמעט מוחלט, והיום עירוי דם הוא תהליך פשוט ומציל חיים. אבל בשביל שיהיה מה לערות חייבים לתרום דם. אין אפשרות לייצר את הדם במעבדה.

תרומת דם היא הליך פשוט ביותר הלוקח כחצי שעה, מורכב ממילוי טפסים, שאלון בריאות, בדיקות המוגלובין (בעיקר לנשים) ואם הכל בסדר, עוברים לשלב הבא, דקירה קטנה בוריד ובתהליך איטי של כרבע שעה מנת הדם נתרמת. לאחר התרומה יש לנוח מעט ויש עוד כמה כללים להקפיד עליהם בשעות שלאחר התרומה. התרומה לא כואבת, דקירה רגילה של בדיקת דם, לא מסוכנת לגוף, הכמות קטנה והגוף משלים אותה תוך ימים מספר ולמעשה ניתן לתרום עד 4 פעמים בשנה. אם רציתם לדעת מה סוג הדם שלכם, אפשר גם את זה לברר כשבועיים לאחר הבדיקה.

הדם עצמו מופרד לרכיבים שונים, לכל אחד מהם אורך חיים אחר (מימים בודדים ועד חודשיים) ושימוש אחר. תורמים היכולים לתרום באופן קבוע מדי שבועיים מוזמנים להתנדב לתרומה של טסיות דם. זהו מרכיב אחד בלבד מתוך הדם והתרומה מבוצעת בדרך שונה מעט, באמצעות חיבור למכונה המוציאה את הטסיות מהדם ומשיבה את שאר גורמי הדם בחזרה לגוף. זהו תהליך ארוך יותר, התרומה לוקחת כשעתיים ודורשת מחויבות. חולים קשים נזקקים לכמות גדולה של טסיות על בסיס קבוע, והרצון של שירותי הבריאות כי הם יקבלו מנות אלו ממספר מינימלי של תורמים (בהיותם גם ככה בעלי מערכת חיסונית מוחלשת). תהליך זה מבוצע כפעם בשבועיים (למרות שבפועל ניתן לעשותו כל יומיים-שלושה ללא נזק לגוף).

בארץ ממונה ארגון מגן דוד אדום על נושא תרומות הדם, והתרמות מתבצעות בבתי חולים, במקומות עבודה ובמקומות ציבוריים הפתוחים לקהל הרחב. מידע על נקודות התרמה.

סוגי הדם הידועים הם O A B AB, כאשר בעל סוג O יכול לתרום לכל בעלי הסוגים האחרים (אבל לקבל רק O), ואילו בעל סוג AB יכול לקבל מכולם אבל לתרום רק לבעל AB אחר. כמו כן יש גם גורם רזוס שלילי או חיובי כאשר בעל גורם שלילי יכול לתרום אך לא לקבל דם מבעל גורם חיובי. נמצא אם כן כי הדם מסוג O- הוא הדם הטוב ביותר לתרומה שכן בשעת הצורך ניתן לתת אותו מיידית למי שנדרש ללא צורך בבירור סוג הדם שלו, אולם זהו סוג נדיר יחסית ויש אותו רק ל-3% מהאוכלוסיה.

קיימים סיווגים נוספים לסוגי דם ויש אנשים עם סוגים נדירים במיוחד שקשה מאד למצוא עבורם תורמים מתאימים. במקרים חריגים אנשים אלו יתנו תרומה עצמית שתישמר עבור עצמם למקרה הצורך (כמו לפני מעבר ניתוח)

תרומת דם
תרומת דם

בישראל נתרמות כ-300000 מנות בשנה. מאחר וחלק גדול מהתורמים תורם יותר מפעם אחת, אפשר להניח כי בסך הכל כ-200000 תורמים דם. זהו מספר נמוך, נמוך מאד. בגלל החוסר בתורמים, אנו שומעים מפעם לפעם על מחסור חמור בבנק הדם (ובעיקר מדובר במחסור בסוג O- הדרוש לאירועי חירום לא צפויים). אין מה לחשוש מתרומות יתר של דם, גם בעודפים (שלעיתים נוצרים עקב כך שמנה - פג תוקפה) נמצא שימוש מועיל, בייצור תרופות, ובמחקר. אז אם בא לכם להציל חיים של מישהו, ולמעשה כמה מישהויים, פשוט גשו ותרמו דם. כל כך פשוט, כל כך חשוב, ודרך אגב, תרומת דם גם מעניקה לכם ביטוח דם כך שבעת הצורך, חלילה, תוכלו לקבל את כל הסיוע הדרוש מבנק הדם (ולא למשל להידרש להביא תורמים ספציפיים, כפי שלפעמים רואים מודעות)

כל המידע הנוסף: שירותי הדם - מגן דוד אדום



4 תגובות:

  1. גדי שלום, אני תורם באופן קבוע , אולם המושג "תרומה" הוא רק שלנו מתברר שבנק הדם מוכר את המנות לבתי החולים ועושה מזה עסק, עדיף לתרום ישירות בבתי החולים. מה עוד כל הספור שרצו להחליף את הסמל של מד"א לסמל ניטרלי כדי להצטרף לאגוד העולמי שלא מוכן להכיר במגן דוד [לא שיש לו קדושה- סתם גאווה לאומית]

    השבמחק
  2. נושא חשוב מאד. אם הייתי זוללת פחות כדורי ברזל ליום, הייתי מן הסתם תורמת...לצערי.....אני נאלצת לקבל ברזל מבחוץ כדי להחזיק את ההמוגלובין שלי בסף התחתון של הנורמה.
    יפה שהעלית למןדעות נושא כה חשוב.

    השבמחק
  3. ייתכן שמדא "מוכר" את המנות. לאיסוף , לטיפול ולשמירה יש עלויות עצומות, ממחיר ערכת האיסוף, דרך זמן העבודה של הצוותים, הוצאות הדלק וכן בנק הדם. בחינם זה לא יכול להיות ומישהו (חלק הממשלה, חלק ביטוחי הבריאות וקופת חולים, וחלק גם מכיסנו) צריך לממן... בהחלט ייתכן שיש במדא בזבוזים שונים, אולם לא זה נשוא המאמר, ומה קורה במדא לא צריך לעניין אף תורם דם (בניגוד למי ששוקל תרומה כפסית). את הדם עצמו אי אפשר לקנות בכסף.

    השבמחק
  4. סוג הדם שלי הינו o- אבל אני לא בן 17 עדיין

    השבמחק