המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 28 ביוני 2015

שביל כוכבי הלכת ושעון שמש בגבעתיים

כחובב של שעוני שמש שאף סייע בעיצוב סדרת בולים בנושא, שמחתי להיות מוזמן ביום שישי האחרון (26/6/2015) לטקס החנוכה של שעון שמש מיוחד ושביל כוכבי לכת לזכרו של טל איז'ק בגבעתיים. השעון והשביל נמצאים בגן העלייה השנייה ומתחילים מרחוב גולומב ועד מצפה הכוכבים, בו טל היה מדריך.

חנוכת השביל התקיימה במעמד הוריו בני משפחתו וחבריו של טל, צוות מצפה הכוכבים בראשות ד"ר יגאל פת-אל, ראש עירית גבעתיים, השר לשעבר מיכה חריש ונכבדים נוספים. השעון והשביל הם פרי עבודתו של המעצב האמן יואב שביט וייעוץ של עדן אוריון. השניים כבר שיתפו פעולה בהקמת שעון השמש בפרק הלאומי ברמת גן אולם כאן האומן הלך לכיוון שונה לחלוטין.

קשה לחדש בתחום של שעוני שמש אבל מסתבר שאפשר, במבט ראשון כלל לא היה ברור איך ומה ואיפה השעון.

אבל הסוד מתברר במהרה. כל העמודים ביחד הם השעון. כל עמוד מכוון למקום אחר בשמים. כאשר השמש עוברת מעליו היא יוצרת צל ייחודי המראה את השעה. אין חשיבות למיקומי העמודים ופיזורם הוא חלק מיצירת האומנות ומההשתלבות של השעון (המכונה שדה זמן) במרחב. עבודה יפה ומרשימה המתאימה לשעוני שמש חדשים שמטרתם היא פחות להראות את השעה ויותר להשתלב כאלמנט עיצובי בסביבה האורבנית.

הנה כך נראית השעה 11
השעה 11
השעה 11

בטרם נמשיך עם השעון מספר מילים על טל איז'ק. הכרתי את טל לראשונה בשנת 2007 בתצפית פתוחה של האגודה הישראלית לאסטרונומיה. הייתי אז לפני רכישת טלסקופ ופשוט החלטתי לעמוד ליד מדריכים מהאגודה שיהיו מוכנים להסביר לי על סוגי טלסקופים ואיך עובדים איתם. אחד מהמדריכים "שתפסתי" היה טל ונהנתי מאד ללמוד ממנו. הנה דברים לזכרו שכתבה אלה רץ,  מתנדבת באגודה:
"טל איזק (23.06.1981-12.09.2012) היה ממדריכי מצפה הכוכבים בגבעתיים וממתנדבי האגודה הישראלית לאסטרונומיה בשנים 2006-2012. אחד הנושאים האהובים עליו היה כוכבים כפולים -- מערכות של שני כוכבים (שתי שמשות) שנראים קרובים אחד לשני (או שבאמת סובבים זה סביב זה). טל הכיר עשרות כפולים ובכל תצפית כיוון את הטלסקופ שלו אליהם והראה וסיפר עליהם לכל המבקרים והחברים.
טל היה בוגר החוג לגאוגרפיה של אוניברסיטת תל אביב ואת התואר השני שלו התחיל באוניברסיטת ונקובר שבמערב קנדה. הוא אהב מאוד את העיר הזאת, היא באמת אחת הערים היפות בעולם. גם שם טל השתתף בתצפיות אסטרונומיות התנדבותיות, אף על פי שהאקלים ומזג האוויר שם מקשים על זה ממש, במיוחד בסתיו ובחורף. לכן טל כל הזמן חלם לראות את המעבר של נוגה על פני השמש בארץ. המעבר של נוגה על פני השמש (טרנזיט) זו תופעה נדירה מאוד שקוראת רק פעמיים בכ-100 שנים, ואז רואים את כוכב הלכת נוגה חולף על רקע השמש כמו כדור קטן שחור על רקע בהיר.
טל לא סיים את לימודיו בקנדה. הוא נאלץ לחזור לארץ בגלל מחלת הסרטן. הוא כן זכה לראות את הטרנזיט של נוגה וזו הייתה התצפית האחרונה שלו. אני זוכרת את טל בא למצפה הכוכבים בגבעתיים באותו בוקר. הוא היה לבוש בצהוב, כמו השמש, וגם זהר כמוה אל אף שהרגיש לא טוב. הוא כבר היה חלש מאוד, אך בכל זאת נעמד מול הטלסקופ והראה והסביר לקהל הרחב על המעבר. כעבור שלושה חודשים טל נפטר.
טל תמיד יחיה בזיכרונם של כל מי שעבד במצפה הכוכבים בגבעתיים והתנדב באגודה הישראלית לאסטרונומיה. יהי זכרו ברוך."
 בתמונה הבאה נראה טל באחת מהתצפיות של האגודה בתנוחה אופיינית. חיוך רחב, אהבה של התחביב, טיפול והכנה של הטלסקופ ונכונות להסביר לכל אחד ואחת בכל גיל ומכל רקע על גרמי השמים.
טל איז'ק
טל איז'ק. צילום: אלה רץ

 בין השעות השונות בשדה הזמן יש חפיפה וחלקים משעות מסוימות יופיעו באותו זמן. בשעה 11:30 יופיעו גם הספרות 11 וגם 12 בצורה כזו או אחרת. את כיווני העמודים (פנסי צל) יש לשנות מפעם לפעם בהתאם לעונות השנה ושעון הקיץ, אבל בניגוד לשעוני שמש אחרים שיכולים להיות מדוייקים ברמה של דקות, כאן הדיוק הוא ברמה של כרבע שעה.


שדה הזמן - שלט הסבר
שדה הזמן - שלט הסבר

שדה הזמן
שדה הזמן
 וככה זה נראה מלמטה כלפי השמש
מבט למעלה אל השמש
מבט למעלה אל השמש



כבר קצת אחרי השעה 10
כבר אחרי השעה 10



שדה הזמן - מבט כללי
שדה הזמן - מבט כללי

 קצת יותר מאוחר וכבר השעה היא 12
השעה 12 בשדה הזמן
השעה 12 בשדה הזמן


השעה 12 בשדה הזמן
השעה 12 בשדה הזמן


 והנה תמונה של האמן - יואב שביט ליד יצירתו
יואב שביט על רקע יצירתו
יואב שביט על רקע יצירתו

שביל כוכבי הלכת מוביל משדה הזמן אל מצפה הכוכבים. בתחילתו השמש  (חצי הכדור בתמונה למעלה). השלימו בדמיונכם את חצי העיגול ותקבלו את קנה המידה של כוכבי הלכת. זהו גודלה של השמש. על כל עמוד המייצג כוכב לכת יש עיגול קטן בגודל יחסי לשמש. כמו כן כל מטר בשביל הוא בערך 45 מיליון קילומטרים. לכוכבי הלכת הראשונים עד מאדים מגיעים בצעדים בודדים, לאחר מכן צריך ללכת מעט. השביל יהפוך מן הסתם לחלק מפעילויות הדרכה של המצפה. נעיר רק כי קנה המידה למרחק (אורך השביל) ולגודל כוכבי הלכת, אינו אותו קנה מידה. במידה והיה כזה, קוטר השמש היה כשלושה סנטימטרים בלבד. חישוב קל שעשיתי מראה שהכוכב הקרוב יותר אלינו יהיה לפי קנה המידה של השביל יהיה בערך באזור אתונה.

עמוד כוכב הלכת ארץ
עמוד כוכב הלכת ארץ
כל עמוד בטון המייצג כוכב לכת צבוע בצבעים הייחודיים לאותו כוכב לכת. פיגמנטי הצבע מעורבבים בבטון משעת היציקה. יואב שביט סיפר כי הוא ערבב את הצבעים בבטון ויצק מלמעלה על תבנית שקופה כאשר הוא בודק מלמטה כל פעם את התוצאה. בשיטה זו הצבעים הם חלק מהבטון ועמידים מאד.
אם אתם תושבי גבעתיים כדאי מאד שתלכו להתרשם וגם אם אתם מזדמנים לסביבה כדאי שתכירו את פינת החמד היפה הזו.




תגובה 1: