המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 7 במרץ 2016

טיול אירוסים בדרום

בדרום הארץ פורחים שלושה מינים שונים של איריסי היכל - איריס שחום, איריס ירוחם ואיריס הנגב. איריס הנגב או אירוס הנגב? השם הנפוץ הוא אירוס בגלל צמח שמוזכר במשנה, אבל כנראה כלל אינו איריס. השם הנכון יותר והזהה למשמעות הלועזית - הקשת בענן, הוא איריס וכך גם נשתמש במאמר זה.  החלוקה למינים מתבססת בעיקר על חלוקה גיאוגרפית שונה והבדלים  בצבע ומעט על הבדלי גודל, כאשר יש טענות ודעות כי מדובר בתתי מינים או בוריאנטים, אבל עד שלא יתבצע מחקר גנטי מדויק, יהיה קשה לדעת. לנו כאוהבי פרחים זה לא כל כך משנה.

למרבה הנוחות, מועד פריחתם של האיריסים השונים חופף וגם אתרי הפריחה קרובים יחסית ונוחים מאד לגישה. אחד לשני וניתן תוך כמה שעות לטייל ולראות את כולם. כמובן שהאיריסים וכל שאר פרחי הבר מורגנים, אסור לקטוף אותם ויש להיזהר לא לדרוך עליהם ועל פרחים אחרים.
איריס שחום
איריס שחום
תחילת הטיול באנדרטת חטיבת הנגב ליד באר שבע. מהחנייה בתחתית האנדרטה הביטו סביב וחפשו נקודות חומות. בשביל היוצא לשמאל האנדרטה ומסובב אותה מתחתיה תוכלו למצוא ריכוזים של איריס שחום. מומלץ לשלב ביקור גם באנדרטה עצמה.

האיריסים הם פרחים עדינים ומומלץ להתקרב בזהירות ולהביט בפרטים העדינים שלהם


איריס שחום - מבט בפנים
איריס שחום - מבט עמוק פנימה

מאנדרטת הנגב נעבור לשמורת איריס ירוחם. שמורה קטנה הנמצאת על כביש דימונה ירוחם, כמה קילומטרים צפונית לירוחם ודורשת נסיעה בדרך עפר של כמה מאות מטרים עד החנייה. איזור זה הוא איזור התפוצה היחידי של איריס ירוחם ולמרות שהשטח מימין, משמאל ובצדדים זהה במאפייניו ובמאפייני יתר הצמחייה שלו, האיריסם גדלים רק בשטח מצומצם. שטח השמורה מגודר ויש בו מסלול הליכה מסומן עם חבלים. אל תסטו מהמסלול ואין מה לדאוג. האיריסים נמצאים ממש על המסלול ולא תהיה לכם שום בעי לראות ולצלם אותם מקרוב. לא לפספס קבוצה קטנה של איריסים צהובים. זו מוטציה גנטית של איריסים שחסרים את הצבע הראשי שלהם ואז מופיע רק צבע הבסיס שהוא צהוב. גם לאירוס ארגמן ואירוס הגלבוע יש וריאנט צהוב.
איריס ירוחם צהוב
איריס ירוחם צהוב
בכל המקומות האלו יש פרחים נוספים וכדאי לחפש גם את שאר היצורים החיים: חרקים ופרוקי רגליים, לטאות וציפורים
הנה שפע משמורת איריס ירוחם:

איריס ירוחם
איריס ירוחם
איריס ירוחם
איריס ירוחם


 ולא לשכוח להסתכל על היצורים הקטנים
עלית על חיפושית שחוראית
עלית על חיפושית שחוראית
חיפושית יולנדיס ברקנית
חיפושית יולודיס ברקנית

 וגם ציפורים בשפע
סלעית
סלעית
 ולטאות
לטאת חומט
לטאת חומט
 ועוד פרחים
נץ חלב דקיק עלים
נץ חלב דקיק עלים


 וזה בכלל סוג של סרטן
טחבן המדבר
טחבן המדבר

 התחנה האחרונה היא לצפות באיריס הנגב. איריס זה היה נפוץ בכל מרחבי הנגב המערבי אבל החקלאות, הצבא וגם הדורבנים המעיטו אותו מאד. אזור תפוצה יפה נמצא באזור ניר יצחק, אבל יש גם אפשרות קרובה יותר על כביש 222 בין רביבים לצאלים בקילומטר 163.5. את הצבע הסגול תראו עוד מהכביש הראשי. האטו ובזהירות פנו לשביל צדדי חנו וטיילו בין האיריסים.

 
איריס הנגב
איריס הנגב
איריס הנגב
איריס הנגב

 ושוב, כדאי להביט מקרוב.
איריס הנגב
איריס הנגב

תם ולא נשלם מסענו באיריסי ההיכל הדרומיים. 

4 תגובות:

  1. מה מצב הפריחה השבוע ובשבוע הבא

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא ממש יודע. תקופת הפריחה לא ארוכה. השבוע מן הסתם עוד יהיו. כדאי לחפש אתרים עם דיווחי פריחה עם אנשים רשמו שם תצפיות מהימים האחרונים.

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  3. עדיין פורחים. בדיוק באותה נקודה

    השבמחק