המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 5 במאי 2016

תשע עובדות מרתקות על כוכב חמה

כוכב חמה

כוכב חמה, מרקורי בלעז, הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש, הנה כמה עובדות מרתקות עליו:
נסו לזהות את כוכב חמה בתמונה הבא. הוא קטן נמוך וקרוב לאופק.
חגורת אוריון מצביעה על כוכב חמה
חגורת אוריון מצביעה על כוכב חמה

  • רוב האנשים לא ראו מעולם את כוכב חמה. הוא קטן וחיוור למדי, ותמיד קרוב לשמש כך שאפשר לראותו מעט לאחר השקיעה או מעט לפני הזריחה. גם אז הוא נמוך באופק ולא בהיר במיוחד. למעשה יש בסך הכל כארבעים ימים בשנה בהם קל לראותו (ומחציתם לפנות בבוקר). באחד מהם צילמתי את התמונה למעלה. 
  • זמן סיבובו של כוכב חמה סביב עצמו 58 יום, זמן סיבובו סביב השמש 88 יום. כתוצאה מכך, תראו זריחה או שקיעה על כוכב חמה רק פעם ב-176 יום, אבל בזמן זה קבוצות הכוכבי השונות יעברו מעל ראשכם 3 פעמים. מצד שני לא בטוח שתרצו להיות בכלל על כוכב חמה. ראו את הסעיף הבא:
  • כוכב חמה הוא כוכב הלכת עם הפרש הטמפרטורה הגבוה ביותר בין יום ללילה. צידו הפונה לשמש רותח והטמפרטורה בו יכולה להגיע ל- 400 מעלות. צידו הרחוק קפוא והטמפרטורה בו היא 180- מעלות. הפרשי הטמפרטורה נגרמים בגלל היעדר האטמוספירה וזמן הסיבוב האיטי שלו המאפשר צבירה של חום במשך הרבה זמן (ואיבודו המוחלט בזמן הלילה הארוך). הפרשי הטמפרטורה משתנים מאד גם בקווי הרוחב של כוכב חמה לעומת הקטבים. 
  • כל כוכבי הלכת נעים במסלול אליפטי אבל מסלולו של כוכב חמה אליפטי במיוחד עם פחיסות (אקסצנטריות של 20%). מרחקו מהשמש נע בין 46 ל-70 מיליון קילומטר דבר המשנה גם את מהירותו סביב השמש מ-60 קילומטר שנייה עד 40 קילומטר שנייה.
  • הבדלי מהירות אלו גורמים לשמש להיעצר על כוכב חמה ולנוע אחורנית (ראו הרחבה במאמר שמש בגבעון דום וסרטון הדגמה כאן).

  • מאחר ולכוכב חמה אין אטמוספירה, ובאופן כללי הוא לא מאד רחוק מכדור הארץ, אפשר באופן תיאורטי לראות פרטים על פני השטח שלו בשימוש בטלסקופים גדולים ובצילום. בפועל, מצפי כוכבים לא נוהגים לצלם את כוכב חמה אך חללית MESSENGER שהקיפה אותו וגם התרסקה עליו, סיפקה מיפוי מלא שלו ברזולוציה גבוהה.
  • כוכב חמה נע מהר. אם את התמונה למעלה צילמתי כאשר הוא במצב מיטבי לצפייה (י' ניסן תשעו 18/4/2016), כלומר מרחקו הזוויתי מהשמש מירבי, הרי שמעברו על פני השמש (מרחק זוויתי אפס) מתרחש רק 22 יום לאחר מכן (א' אייר תשעו, 9/5/2016). זה בדיוק רבע מחזור תנועה (22*4=88). מהירותו הרבה מאפשרת לזהות אותו בקלות ככוכב לכת וראו את הסרטון הבא המדגים זאת עם תמונות שצילמתי במשך כמה ימים עוקבים.


  • כוכב חמה סייע לאשש את תיאורית היחסות של איינשטיין. נקודת הפריהליון (הנקודה הקרובה ביותר לשמש) של כוכב חמה משתנה במעט מדי שנה. דבר זה אינו חריג כלל ונכון לכל כוכב לכת, אולם השינוי בכוכב חמה היה גדול מדי ולא הסתדר עם משוואות ניוטון הידועות. קרבתו של כוכב חמה לשמש בשילוב מסתו הקטנה, גורמות להשפעת הכבידה של השמש להיות בטווח כזה בו משוואות ניוטון אינו נכונות ואילו תיאוריות היחסות מתקנת אותן.

לא הצלחתם לזהות בתמונה למעלה את כוכב חמה? בתמונה הבאה יהיה לכם קל יותר
חגורת אוריון מצביעה על כוכב חמה
חגורת אוריון מצביעה על כוכב חמה


הרצאה על כוכב חמה


אתם מוזמנים לצפות בהרצאה קצרה שלי על כוכב חמה ומעבר מרקורי


תגובה 1: