וַיְהִי בִּשנת התשעז בָּאחד עשר בַּעשרים ותשעה לַחֹדֶשׁ וַאֲנִי בְתוֹךְ-הַגּוֹלָה בשמורת Boysen אשר בשושוני שבמדינת וויאומינג באמריקה נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹקים.
אנחנו בשעה 11:41 וזה הזמן לחזור 6 שעות אחורה. במאמר שילבתי פסוקים מהתנ"ך עם פרשנות אישית מחודשת שלי בעקבות "המראה הגדול הזה".
"אִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם, וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה כֲּהַמוֹן גַּלָּיו, וְשִׂפְתוֹתֵינוּ שֶׁבַח כְּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ, וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶׁמֶשׁ וְכַיָּרֵחַ, וְיָדֵינוּ פְרוּשׂוֹת כְּנִשְׂרֵי שָׁמַיִם, וְרַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת -אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים לתאר את מראה הליקוי המלא ועל כן הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ"
|
ליקוי חמה מלא |
מהו ליקוי חמה
הירח קטן מהשמש פי 400 אבל קרוב יותר לכדור הארץ באותו יחס בדיוק. סידור מיוחד זה גורם לכך שגודלם הנראה של הירח והשמש זהה. בתחילת חודש עברי, כאשר הירח בין השמש לכדור הארץ, או באמצעו כאשר כדור הארץ בין הירח לשמש, לעיתים שלושת הגופים נמצאים על קו ראייה אחד. האיורים הבאים ידגימו את מצבם היחסי של השמש, הארץ והירח בשעת ליקוי. האיורים אינם בקנה מידה.
במקרה זה הירח מטיל צל על כדור הארץ. כל מי שנמצא באיזור הצל לא יכול לראות כלל את השמש. כל מי שנמצא ליד הצל יראה את השמש חלקית.
"וַיַּעַשׂ אֱלֹקים אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת-הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת-הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים" (בראשית א טז). רש"י: "(טז) המאורות הגדולים וגו' - שווים נבראו, ונתמעטה הלבנה על שקטרגה ואמרה אי אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד: ואת הכוכבים - על ידי שמיעט את הלבנה, הרבה צבאיה להפיס דעתה".
ועוד עשה להפיסה, שפעם או פעמיים בשנה, תעמוד לפני השמש וידעו כל היצורים והנבראים כי עדיין גדולה היא כבראשונה.
זהו. היום הגדול הגיע. חודשים של עמל ותכנון הובילו כולם ליום זה אותו התחלנו מוקדם מאד. יש לנו עוד שעתיים נסיעה לפחות עד היעד וגם לשם רצוי להגיע מוקדם. הלכנו לישון מוקדם וקמנו מוקדם, אריזה מהירה של החפצים ויוצאים לדרך.
אנו כבר שבוע בארה"ב במסגרת המסע לליקוי החמה. אם פספסתם הנה
פרק המבוא לטיול. מטרת העל של הטיול היא צפייה בליקוי החמה בשילוב פארקים וניו יורק. התמונות הן שלי ושל נ. חברי. מאחר והחלפנו מצלמות ועדשות תוך כדי הטיול, אין לנו מושג מדויק, וגם לא ממש משנה לנו, מי צילם מה.
ביציאה מהבקתה ראינו שמצב השמים לא משהו. מעונן מאד.
|
בוקר הליקוי מעונן מאד |
גם כשהשמש זרחה, העננות לא הלכה לשום מקום.
|
זריחה לפני הליקוי. הירח כבר שם ומתכונן לכסות את השמש |
טוב, אנחנו ממילא רחוקים מהיעד וגם מוקדם בבוקר והעננות תתפזר. התחלנו בנסיעה דרומה. תנועה כמעט ולא הייתה ונסענו נסיעה רצופה עד תרמופוליס שם עצרנו בתחת דלק להתרעננות קלה. נרשמה רגיעה כללית מאחר ותרמופוליס כבר בקצה שטח הליקוי המלא, והמטרה של ההגעה לאזור המלא כבר הושגה.
משם דווקא כבר הורגש עומס תנועה כאשר אנשים מנסים להגיע למרכז רצועת הליקוי. אנו בחרנו להגיע למקום תצפית מאורגן בדיוק במרכז הרצועה. ההגעה הצריכה עוד נסיעה של חצי שעה בכל כיוון, אולם היה שווה לעשות את הדרך ולהגיע למקום מאורגן, שיש בו הרבה אנשים ושמשך הליקוי בו הוא המקסימלי לאזור שתי דקות ועשרים ושלוש שניות.
|
אתר התצפית בשושוני |
הגענו לאזור, שטח מישורי ענקי, חנינו והתחלנו להתארגן. קודם כל - תפילת שחרית. התעטפתי בטלית ובתפילין ועליתי על גבעה לתפילה מלאת כוונות, בעיקר שהעננים יתפזרו. יאיר כיוון היטב את המצלמה ויצר ליקוי מקדים, מעין בקשה לריבונו של עולם, שאנחנו מצפים לראות את ההצגה במלואה בעוד כמה שעות.
|
תפילת שחרית לליקוי חמה מוצלח |
תפילת שחרית לליקוי חמה מוצלח |
נ. היה מעט סקפטי: "מה נניח שם תפילין, לך תדע מי יהיה שם". שטויות הרגעתי אותו, אבל באמת הסתבר שרכב על ידנו הייתה משפחה שהאמא יהודייה ושאלה אותנו על התפילין. היא זיהתה מיד שאנחנו יהודים, אבל לא בדיוק הבינה מה אנחנו עושים.
ניצלתי את ההזדמנות להיות חב"דניק לעת מצוא, הרבי מאקליפסוס, לצורך העניין, הסברנו להם קצת וברגע ששמענו שהילדים מתעניינים להצטרף בעוד שנה שנתיים לסיור של תגלית או דומה לו בישראל, הבטחנו להם שזה מומלץ מאד ויהיה חוויה אדירה.
בינתיים עוד ועוד אנשים מגיעים והשמחה גדולה. אוהלים נבנים, חצובות מוצאות וציוד צפייה וצילום מוצע לרבים. כל סוגי הטלסקופים נמצאים באתר, חלקם לתצפית חלקם לצילום. כולם שמחים להציג את מרכולתם ולשתף אנשים אחרים וכך מצאנו את עצמנו מדברים עם אנשים מכל העולם, מראים תמונות אחד לשני וצפינו בשמש דרך טלסקופים רבים.
גם אוניברסיטת וויאומינג פתחה שולחן, חילקה משקפי ליקוי ואפילו חולצות, רק שאלו נגמרו לפני שהגענו. עוד לפני הליקוי נהננו לצפות בכתמי שמש ענקיים, אבל כמובן שהציפיה הייתה לליקוי.
העננות הפכה לעננות גבוהה ודקה. לא משהו שמפריע לראות את השמש, אבל לא היינו בטוחים אם נראה כוכבים, ועד כמה טוב יראו את שאר הדברים של הליקוי. לא היה מה לעשות אלא לחכות.
הזמן עובר והנה הליקוי כבר מתחיל. דרך הטלסקופ היה אפשר ממש לראות את השניות הראשונות של הליקוי, כאשר גלגל השמש נפגם מעט. בתמונה הבאתי צילום כמה דקות אחר כך, כדי שהפגימה תיראה בקלות.
שימו לב שהצילומים במצלמות שונות עם פילטרים שונים ולכן לפעמים השמש כתומה ולפעמים אפורה (בתמונות של נ.). שימו לב לכתמי השמש הנראים היטב באמצע השמש.
|
ליקוי חמה חלקי |
ממשיכים לצפות, ומצלמים כל כמה דקות. הליקוי הולך וגדל. הנה כתם השמש הראשון כבר הולך להיבלע
|
ליקוי חמה חלקי |
אנחנו צופים בעין במצלמות ובטלסקופים, כמובן דרך פילטרים מתאימים. אין שום אפשרות להבטה ישירה בשמש.
אביזר חשוב לצפייה בליקוי חמה הוא כובע! בכל זאת צופים באמצע היום בשמש. אבל בשלב מסוים, כאשר השמש מכוסה ביותר מחצייה מרגישים שכבר אין צורך בכובע ושעוצמת הקרינה אינה כה חזקה.
|
יאיר ואני צופים בליקוי |
קשה לאמוד בעין כמה אחוזים מגלגל השמש מכוסים בזמן נתון, אבל אנחנו יודעים בדיוק לאיזו שעה אנחנו מחכים להגיע. הליקוי ממשיך להתקדם
|
ליקוי חלקי |
בשלב זה אני מסתכל לשמים ורואה שהכול בהיר, אין אפילו בדל של ענן בכל הכיוונים. יופי היי! השמחה מרקיעה שחקים. עשרים דקות נותרו, והמטרה הושלמה. חלום עומד להתגשם!! כמו כן אני שם לב פתאום שלמרות שאי אפשר להסתכל על השמש ומסתנוורים מיד, הרי שגם בהצצה של עשירית שנייה רואים שצורתה כבר אינה עגולה.
את השלב המלא רציתי לחוות בעין ולא במצלמה. צילמתי תמונה אחרונה דקה לפני השלב המלא. ליקוי חמה של 99%.
|
דקה לפני הליקוי המלא |
נסכם את מה שהיה לנו בשמונים הדקות האחרונות. ליקוי חמה חלקי. כמוהו ראיתי לא מעט פעמים. אמנם לא עד רמה של 99% אבל במהותו אין הרבה הבדל בין ליקוי של 99% לליקוי של 9%. נכון, שעוצמת הקרינה פוחתת ושנהיה קר, אבל יש עוד המון אור, אי אפשר להסתכל בשמש בלי להסתנוור.
אבל ה1% האחרון, המעבר מ-99 למאה. הו הו הו. על זה אני רוצה לדבר עכשיו.
השינוי קורה במעבר מליקוי חלקי לליקוי מלא. מעבר שלוקח כמה שניות. מעבר שאיני יכול לתארו במילים ושמתנגן לי בהילוך איטי בראש מאות פעמים מאז שראיתי אותו. התיאור המופיע כאן הוא תיאור של התרשמות והוא אולי שונה מהתיאור המדעי המדויק.
מעבר לליקוי המלא
הספירה לאחור החלה וכולם צועקים: Ten, Nine ...
המיקום המושלם של השמש והירח עוד מששת ימי בראשית גורם לירח לכסות במדויק את השמש. תוך שניות התאורה יורדת. רק בדל זהיר מהשמש בולט והוא נראה כמעין יהלום ענק. גם הוא נעלם תוך כמה שניות ואז למשך שנייה אפשר לראות בקושי מעין התפרצויות שמש, גושי פלזמה לוהטים מעל פני השמש, גם הם מכוסים מיד בירח, ואז פתאום מתגלה הקורונה של השמש. גזים לוהטים ובהירים העוטפים את השמש, אולם בלתי ניתנים לראייה כי השמש בהירה הרבה יותר מהם.
|
ליקוי חמה מלא - שימו לב לקורונה ולכוכב בצד שמאל למטה - כוכב רגולוס
|
במקביל נראה על הקרקע שצל ענק מתקרב ועוטף אותך. פחות התרכזתי בהיבטים אלו. בכל זאת ליקוי ראשון וצריך להסתכל בעיקר, בשמש.
בו זמנית מתחילים להיראות כוכבים בשמים. כוכב הלכת נוגה נראה עוד לפני השלב המלא, אבל כוכבים חיוורים יותר מצטרפים אליו. שימו לב לכוכב הקטן בתמונה למעלה בצד שמאל למטה. זה לא גרגר אבק על המסך שלכם ולא על המצלמה, זהו כוכב רגולוס, הכוכב הבהיר באריה, שנראה היטב במרחק אפסי מהשמש.
"א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת-ה' מִן-הַשָּׁמַיִם הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים: ב הַלְלוּהוּ כָּל-מַלְאָכָיו הַלְלוּהוּ כָּל- צְבָאָיו: ג הַלְלוּהוּ שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ הַלְלוּהוּ כָּל-כּוֹכְבֵי אוֹר" - אימתי מהללים את ה' גם השמש גם הירח וגם הכוכבים וכולם נראים באותה עת? אין זאת אלא בשעת ליקוי חמה מלא.
"וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל כְּמַרְאֵה-אֵשׁ בֵּית-לָהּ סָבִיב מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה וּמִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה רָאִיתִי כְּמַרְאֵה-אֵשׁ וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב" (יחזקאל א לז) - שמראה אש ונוגה לו סביב, כמראה הקורונה סביב השמש בליקוי חמה מלא.
הירח עצמו נראה שחור משחור אולם גם בעין, ובוודאי בטלסקופים רואים שהוא אינו לגמרי עגול וחלק ויש אפשרות לראות בליטות של ההרים והמכתשים על שוליו.
ומסביב? אנו באזור הצל המלא, במרחק כמה עשרות קילומטרים מאיתנו לכל הכיוונים יש רק ליקוי חלקי. אור מגיע משם, אבל כמו בשקיעה זהו אור מפוזר ולכן רק האור האדום נשאר. התוצאה היא שמים בצבעי שקיעה מטורפים ב-360 מעלות מסביב.
בניגוד לדעה הרווחת, ליקוי מלא אינו גורר חשיכה מלאה. הקורונה תמיד זורחת לפחות כמו ירח מלא ולרוב גם יותר בהיר ממנו, ואור נוסף מגיע מהשוליים. ייתכן שבליקויים עמוקים יותר יהיה גם חשוך יותר.
|
צבעי דמדומים בזמן הליקוי המלא |
"כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת אֲשֶׁר- יִהְיֶה בֶעָנָן בְּיוֹם הַגֶּשֶׁם כֵּן מַרְאֵה הַנֹּגַהּ סָבִיב הוּא מַרְאֵה דְּמוּת כְּבוֹד-ה' וָאֶרְאֶה וָאֶפֹּל עַל-פָּנַי וָאֶשְׁמַע קוֹל מְדַבֵּר" (יחזקאל א לח) - כמראה הקשת סביב, אלו הם צבעי השקיעה, שצבעם כצבעי הקשת - אדום כתום צהוב וכחול, סביב סביב, 360 מעלות, מסביב הצופה.
יש לי רק שתי דקות ואני מנסה להסתכל על הכול. לספוג את הכול ולהתרשם מהכול. ממילא התמונות לא יכולות להעביר את החוויה. אני כמעט בוכה מאושר ולא שוכח לברך את ריבונו של עולם בשלוש ברכות (נספח הלכתי קצר בסוף).
- הברכה הראשונה היא ברכת שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
- הברכה השנייה היא ברכת עושה מעשה בראשית. ברכת שבח על תופעות טבע ייחודיות.
- הברכה השלישית נאמרה רק בסוף הליקוי המלא, כאשר למעשה החל חודש ירחי חדש, והיא ברכת מחדש חודשים הנאמרת בראייה ראשונה של הירח החדש.
שתי דקות עוברות ואנחנו יודעים שהחלום עומד להיגמר. המחשבה הראשונה היא שאנחנו לא רוצים שזה ייגמר. המחשבה השנייה היא, מתי זה קורה שוב. בשלב המעבר מליקוי מלא לחלקי אני רוצה גם לצלם ומצליח להוציא תמונה של טבעת היהלום, אבל עם המון החזרי אור בתוך העדשה.
באותו רגע משמעות הביטוי "ויהי אור" הובנה לי בדרכים חדשות.
|
טבעת היהלום בסוף הליקוי |
זהו! יש אור. צריך להרכיב שוב משקפי ליקוי וחזרנו לליקוי חמה חלקי, תופעה יפה ככל שתהיה, שונה מאד מליקוי חמה מלא.
אנו צופים עוד כמה דקות בשמש, ומתחילים להתארגן לתזוזה. מחליפים חוויות עם האנשים ליד, עם חלקם גם כתובת אימייל למשלוח תמונות, ולאחר כעשרים דקות מתחילים במסע צפונה לשמורת ילוסטון.
אנו עוצרים כל כמה דקות כדי לצלם את התקדמות הליקוי לקראת סופו ורק בשלבים אלו יש פתאום פקקי תנועה, כאשר כולם נוסעים ממקום למקום. לא נורא. פקקים עכשיו שיהיו כמה שרוצים. אנחנו את שלנו עשינו.
|
לאחר הליקוי - Been there, done that! |
תמונה אחרונה, ולהגיע למקום עם קליטה סלולרית, לעדכן את המשפחה בהצלחת המשימה.
ועכשיו ליהלום נוסף, פנינת השמורות בארה"ב, ילוסטון, אנחנו מגיעים....
על גייזרים, בוץ, ביזונים, צבעים פסיכודליים, בריכות גופרית ומלח, מפלים נהרות וקניונים
בפרק הבא.
|
ביזון |
נספח הלכתי לעיון ולא למעשה
- ברכת שהחיינו - מברכים על הגעה לזמן מסוים. לרוב חגים ומועדים, אולם זמן הליקי המלא, הקבוע כבר אלפי שנים, בוודאי נכלל בהגדרה זו מה גם שברכת שהחיינו הורחבה לברכה על כל מאורע טוב שקורה לאדם.
- ברכת עושה מעשה בראשית - בתלמוד לא מופיעה ברכה על ליקוי חמה אלא על תופעות אחרות. הסיבה לכך אינה ידועה לי, אבל מי שצופה בפלא הגדול הזה, אין באפשרותו שלא לומר ברכה. זו תופעת הטבע המרהיבה ביותר הקיימת על כדור הארץ. גם על הזוהר הצפוני לא נקבעה ברכה, אולם ברי לי שאומר אותה כשאזכה לראות אותו.
- מחדש חודשים - זו ברכה הנאמרת כל חודש. לרוב המנהג המקובל הוא לחכות כמה ימים, לאשכנזים 3 ימים ולספרדים שבוע שלם, אולם לפי הרמב"ם יש לברך אותה בראייה ראשונה של הירח. עד הצפייה בליקוי הסתפקתי האם בליקוי חמה רואים את הירח או רק את היעדר אור השמש הנגרם מהסתרת הירח. לאחר הצפייה הבנתי שבליקוי מלא זו ראיית ירח ולכן מיד בסיום השלב המלא, ברכתי ברכה זו.
- קולורדו כולל הפרק הלאומי הרי הרוקי
- וויאומינג כולל ילוסטון
- ניו יורק סיטי
תגובה שהתקבלה במייל
השבמחקיישר כח.
במגילת הליקוי צ"ל "בעשרים ותשעה בחדש", ולא "בעשרים ותשיעי לחדש". ישנם גם חספוסי לשון אחרים, אך אני עסוק בשינון למבחן גדול.
עתה אעיר במדת-מה על נספח הברכות:
לפי שהיו ליקויי חמה מלאים באזורנו בתקופת התנ"ך, ותופעת ליקויי המאורות היתה ידועה יפה לחז"ל ולגאונים וכו', אין מסתבר שפשוט "שכחו" לחייב בברכת "עושה מעשה בראשית" את הצופה בהם. זאת ועוד: לפחות ליקויי לבנה מלאים היו – ועדיין - שכיחים בהרבה, וגם אז הנפש מתרגשת וכו', ולא נזכרה כל ברכה בקשר לראיית ליקוי (יתכן שלא תקנו ברכה על "ליקוי". ודוק. בכל זאת מצאנו ברכה זו על רעש ועל סופה אימתנית. ויש ליישב).
בנוגע ל"שהחיינו", אכן הדבר תלוי רבות בהרגשת/התרגשות הלב (השוה דברי בעל חוו"ד ב"בבית הספק" שבשו"ע יו"ד סו"ס ק"י, ד"ה בס"ק כ'), אך מכאן ועד ברכה לרואה לראשונה ליקוי חמה מלא (כמו את מפלי הניאגרה) שכה נכסף לראותו/ם – המרחק רב. תקנו ברכה זו על מצוה הבאה מזמן לזמן, על פרי/בגד הבא(ה) מזמן לזמן והאדם אוכלו/לובשו, או על ראיית אדם – קרוב-משפחה או קרוב ללב - הבא מזמן לזמן, אך לא על ראיית עצם.
על אודות ברכת הלבנה אחר תום ליקוי, יישאל, וכי מה רע לברך בשעת הליקוי, לאחר שיא הליקוי, ויותר מדוייק, לאחר עבור רגע ה"New Moon"? אציין, כי בספק זה הסתפק רעי ר' ישראל דוד שַׁמּוּאל הי"ו לפני שנים רבות, וכבר הבאתיו בלוחי הקטן, לגבי ראיית עדי קידוש החדש. האם חייבים לראות דווקא את החרמש המאיר מאור השמש שכבר נמצאת ממערב לירח החדש, או שֶׁדַּי לראות את הירח המלקה את החמה, כשהוא כבר נמצא בחציו האחרון של הליקוי.
ענה על ראשון ראשון
מחקלגבי לחודש - כך ביחזקאל עליו הסתמכתי, ובכל אופן אעשה מעבר נוסף ואנסה לנכש עוד שגגות.
לגבי עושה מעשה בראשית - בוודאי שלא חייבו ברכה, אך אין זה אומר שאי אפשר לברך ברכה ומדוע לא חייבו? אכן תעלומה (ואולי בכך אעסוק מעט בכנס הבא של הרב וולטאר בלי נדר אי"ה). כפי שכתב הרב, אי אפשר לומר סברת ליקוי רע לשונאיהם של ישראל שכן מברכים על הזוועות וכו'.
לגבי שהחיינו - סברתי מכוח דבר טוב שקורה לו לאדם שעליו לברך בו שהחיינו ועוד סברתי שמא עצם ליקוי החמה הוא למעשה אותו זמן, וייתכן כי לו הייתי חושב על כך מראש הייתי דואג לרכוש בגד חדש מקודם ולכוון גם עליו.
לגבי מחדש חודשים - בירכתי בסוף הליקוי המלא (ולא בסוף הליקוי כולו) עת נראתה מעט מן השמש והוא זמן בו וודאות שחלק כלשהו מהירח כבר אינו מכסה את גלגל החמה מהכיוון השני