המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 8 במרץ 2018

נוגה מרקורי מאדים ואורנוס - מרץ 2018

כוכב הלכת נוגה הוא הבהיר ביותר הנראה מכדור הארץ ובימים אלו (3/18) חזר להיות כוכב ערב ולהיראות היטב במערב מיד לאחר (ולמעשה אפילו מעט קודם) השקיעה.

כוכב הלכת מרקורי, כוכב חמה, הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש וגם הוא החודש כוכב ערב. מרקורי חיוור הרב היותר מנוגה ויותר קשה לראות אותו, מה גם שהוא קרוב יותר לשמש.

החודש, בתאריך 15/3, מרקורי יהיה בשיא מרחקו מהשמש, קל מאוד לצפייה וגבוה בהרבה מכוכב הלכת נוגה. מומלץ לצפות בו גם בימים שלפני ואחרי ולראות באופן ברור מאד את תנועתו היומית.
נוגה וכוכב חמה - 12/3/2018
נוגה וכוכב חמה - 12/3/2018


הנה תמונת אילוסטרציה
נוגה וכוכב חמה מרץ 2018
נוגה וכוכב חמה מרץ 2018

הנה סרטון וידאו בו צילמתי את מרקורי וצדק בחמישה ימים עוקבים, דבר המתדגים היטב את תנועתו של מרקורי (התנועה של צדק זניחה).



 כוכב הלכת אורנוס הוא כוכב הלכת השביעי מהשמש והוא אינו נספר עם כוכבי הלכת העתיקים.
בהירותו גבולית לעין האנושית והוא כנראה מופיע בכמה אטלסים ישנים, אולם תזוזתו האיטית גרמה לכך שלא זוהה מעולם ככוכב לכת עד ימי האסטרונום האנגלי הרשל.

לחובבי השכמה מוקדמת ומאדים, מומלץ לכוון שעונים ל-21/3 לפנות בוקר (הלילה בין שלישי לרביעי). כוכב הלכת מאדים, שהולך לתת לנו יופי של מופע בקיץ כאשר יתקרב מאד לכדור הארץ, מתארח בקבוצת קשת ובין שתי ערפיליות נהדרות, הלגונה- M8 והטריפיד - M20. חגיגה לצלמים.
מאדים וערפיליות בקבוצת קשת 3/18
מאדים וערפיליות בקבוצת קשת 3/18
אני לא צילמתי אבל הנה קישור לתמונה נאה במיוחד.


ב-28/3/2018, מומלץ יהיה kקחת הפסקה מהניקיונות לפסח ולכוון טלסקופים לשמים כי קל מאד יהיה לראות את אורנוס. למעשה אין קושי לראות אותו בכל פעם שהוא בשמים, אבל בתאריך הזה, הוא יהיה סמוך מאד לנוגה ולא יהיה אפילו צורך לחפש אותו.

המרחק בינו לבין נוגה יהיה פחות מחצי מעלה, או מקוטר של ירח שלם. בכל טלסקופ ואפילו במשקפת קטנה תוכלו לראות נקודה חיוורת מעל נוגה, ובהגדלות של פי 100 אותה נקודה תתפתח לדיסקה ירקרקה קטנה.

הנה תמונות סימולציה, שימו לב שאנחנו נהיה כבר בשעון קיץ ולכן זמן טוב לצפייה הוא בשעה 19:15 ואילך.
התקבצות נוגה ואורנאוס מרץ 2018
התקבצות נוגה ואורנאוס מרץ 2018

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה