המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 4 בנובמבר 2019

איקס על הירח - סיפורו של לונאר X

פני הירח אינם חלקים, ולכן כאשר אזור מסוים בירח נמצא בשעת "הזריחה", פעם בחודש בערך, הרי שאור השמש מגיע קודם כל לאזורים הגבוהים יותר, ראשי המכתשים, ורק לאחר מכאן לשאר הסביבה.

לצופה מכדור הארץ ייראו אזורים אלן שכבר יש בהם אור אולם הם נמצאים במעין איים קטנים של חשיכה, שכן האזורים הסמוכים הם טרם קיבלו אור מהשמש. הדבר מאפשר ראייה של צורות מעניינות ואולי הידועה שבהן היא לונאר איקס (Lunar X) או האיקס על הירח. למעשה יש קטלוג שלם של כל אותיות הא-ב האנגלי, וניתן למצוא צורות רבות שדומות למשהו, ואולי גם לאותיות עבריות אבל האיקס הוא המוכר ביותר גם מפני שהוא מופיע כשהירח כמעט תמיד מלא בחציו (רביע ראשון). האיקס נוצר מאחר ואנחנו רואים רק חלק קטן משולי שלושה מכתשים.

לצורך הצפייה נצרך טלסקופ או משקפת קטנה או מצלמה עם עדשת זום, האיקס מתגלה כאילו משום מקום, ולאחר כמה שעות נמוג, מאחר ורואים גם את סביבתו והוא כבר פחות בולט. ביחד אם האיקס אפשר לראות גם את האות V.

מה צריך בשביל לצפות? לא יותר מדי. טלסקופ, אפילו קטן, או משקפת, ובעיקר תזמון טוב, שכן כל ההופעה עורכת כמה שעות בלבד, וצריך שבשעות אלו הירח ייראה בישראל ורצוי בחשיכה ולא בשעות היום.


הנה כמה תמונות: נסו למצוא לבד את האיקס. וגם את הוי.

Lunar X לונאר
Lunar X לונאר

Lunar X לונאר
Lunar X לונאר

תמונות תקריב דרך טלסקופ:
ירח במופע של רביע
ירח במופע של רביע

המכתשים בתמונה סביב האיקס כפי שרואים בתמונה הבאה הם:

1 - APIANUS
2 - PLAYFAIR
3 - WERNER
4 - ALIACENSIS
5 - NONIUS 
6 - STOFLER

האזור סביב האיקס
האזור סביב האיקס



בתמונה הבאה רואים תקריב של האזור עם ה-V שבולט ממש בתחתית התמונה מימין. הוספתי כמה כיתובים לפרטים על הירח: א - שימו לב לחריץ הזה -  RIMA ARIADAEUS משמאלו בתמונה (שזה בעצם צפונה) מכתש עמום כי הוא נראה טוב אתמול או שלשום בשם יוליוס קיסר.
ב - TRIESNECKER
ג - HYGINUS שנמצא בדיוק באמצע RIMA HYGINUS (ערוץ )

הימה הגדול משמאל היא ימת SERENETIS  (ים הרוגע או כמו שג'ורג אומר Serenity Now, Insanity Later) והמכתש שרואים ממש על השוליים שלה הוא מנלאוס.

האזור סביב ה-V
האזור סביב ה-V


תמונה נוספת של האיקס בתקריב:
LUNAR X
LUNAR X


התמונה הבאה צולמה לאחר זמן כך שכל האזור כבר מואר והתופעה אינה נראית בצורה בולטת ורק עם החיצים עוד אפשר לזהות את ה-X וה-V. כפי שאמרנו, החשיבות העיקרית היא בתזמון. אולם בתמונה זו רואים שהאיקס הוא בסך הכל אפקט חיבור השוליים של שלושה מכתשים ( Blanchinus, La Caille ו Purbach ) ואינו תצורה אמיתית.

Lunar X לונאר
Lunar X לונאר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה