המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 24 ביוני 2020

משולש הקיץ

משולש הקיץ הוא כינוי לשטח אותו תוחמים שלושה כוכבים בהירים וסמוכים, הנראה בלילה בכל שעות הקיץ. בחודש יוני המשולש זורח מעט לאחר השקיעה וממשיך להיות בשמיים לאורך כל הקיץ, כאשר רק לקראת חורף הוא שוקע ונעלם מהעין.

המקביל של המשולש הוא משושה החורף הבולט בשמי החורף.

הכוכבים היוצרים את המשולש הם כוכב וגה בקבוצת לירה, כוכב דנב בברבור וכוכב אלתאיר בנשר. גם שביל החלב עובר בתוך המשולש ויש בו אובייקטים רבים לצפייה ומספר קבוצות כוכבים קטנות.

הנה תמונה של המשולש.

משולש הקיץ
משולש הקיץ

עוד מעט נעלה תמונה עם שמות הכוכבים אבל כדאי להכיר כדי לזהות בשמיים בלילה. בפינה העליונה משמאל מופיע וגה. וגה עולה ראשון מבין שלושת כוכבי המשולש. בצד ימין בפינה הימנית זהו אלתאיר בנשר שעולה אחרון מהשלושה ובאמצע משמאל זהו דנב, זנב הברבור.

נקדיש כמה מילים לדנב, כוכב שהוא בין הכוכבים הרחוקים ביותר שאפשר לראות בעין. מרחקו מכדור הארץ כ-1800 שנות אור. הבהירות האמיתית שלו גבוהה מאד מאד. זיכרו שהבהירות יורדת לפי ריבוע המרחק. מה שרחוק פי שניים חיוור פי ארבע. הכוכב הבהיר ביותר שאנחנו רואים הוא סיריוס המרוחק רק 9 שנות אור מכדור הארץ. אני אחסוך לכם את החישובים והנוסחאות של הפרמטר המכונה "בהירות מוחלטת". משמעות פרמטר זה היא בהנחה שהכוכבים במרחק מסוים (32 וקצת שנות אור) מה תהיה הבהירות שלהם. אז סיריוס יהיה בבהירות 1.42 (בערך כמו דנב מכדור הארץ), אבל דנב עצמו יקבל בהירות של 8.38- (שימו לב לסימן מינוס, ככל שהערך קטן יותר הבהירות גבוהה יותר). כמעט עשר דרגות הפרש מה שאומר שהבהירות האמתית של דנב היא פי 10,000 מסיריוס. 

ועכשיו לתמונה עם שמות הכוכבים וקווי המתאר של הקבוצות וקו אדום המייצג את המשולש:

משולש הקיץ
משלוש הקיץ
בתוך משלוש הקיץ יש שפע של אובייקטים נהדרים לצפייה בטלסקופ. נזכיר את ערפילית הטבעת M57, את ערפילית המשקולת M27, את הצביר הגלובלורי בקבוצת חץ ואת הכוכב הכפול אלביראו, כוכב בקבוצת ברבור שבטלסקופ מופרד בקלות לשני כוכבים, אחד צהוב ואחד כחול. יש המון כוכבים כפולים, אולי אפילו רובם, אבל זה אחד המוכרים שבהם.

בתוך המשולש מסתתרות שתי קבוצות קטנות, אחת היא חץ SAGITA והשנייה שועלה VULPECULA.

תסתכלו על הקו בתמונה למעלה בין וגה לאלתאיר בערך במרכזו מספר כוכבים בקו ישר ועוד כמה בחצי עיגול בצורה שממש מזכירה קולב. כוכבים קרובים (בשמיים, בפעול הם רחוקים אחד מהשני) שיש להם צורה מסיומת מכונים אסטריזם, וזה אכן מכונה צביר הקולב, ויש לו גם שם רשמי יותר קולינדר 399.

בצילום הבא שנלקח ממקום חשוך מאד, רואים היטב את המשולש ואפילו חלק מהאובייקטים שרשמתי. זהו צילום ובעין גם ממקום חשוך לא רואים כל כך הרבה כוכבים, אבל סביר שיראו את שביל החלב שעובר בתוך המשולש ולמעשה מאחורי כל קבוצת ברבור.

משולש הקיץ
משולש הקיץ
משולש הקיץ
משולש הקיץ


בעין יראו את המשולש גם ממקומות עם זיהום אור רציני, אבל ממקום חשוך לא רק שיראו את כל כוכבי הקבוצות, אלא גם את שביל החלב העובר ממש בתוך המשולש.

בתמונה הבאה רואים את המשולש בצורה טבעית יותר כשהוא עולה ומופיע בחלקה האמצעי של התמונה. תתעלמו משני האורות האדומים בדיוק באמצע המשולש, אלו לא כוכבים, אלא סתם משהו שמפריע לתמונה. התמונה צולמה בתנאי זיהום אור גרועים ולכן רואים פחות כוכבים, אבל זה מדמה יותר את מה שרואים בעין

משולש הקיץ בצפון מזרח
משולש הקיץ בצפון מזרח
וגם לתמונה זו נוסיף את קווי המשולש במידה ולא הצלחתם לזהות.


משולש הקיץ בצפון מזרח
משולש הקיץ בצפון מזרח




גם בתמונה זו רואים יותר כוכבים מאשר בתוך העיר ולכן תמונה נוספת, המראה מעבר של תחנת החלל בתוך המשולש. בתמונה זו רואים פחות כוכבים, וגם לא נעשה שימוש במתקן עקיבה ולכן הם מרוחים. גם בתמונה זו וגה משמאל למעלה. דנב משמאל למטה ואלתיאר מימין למעלה


מעבר תחנת החלל בתוך משולש הקיץ
מעבר תחנת החלל בתוך משולש הקיץ
מעבר תחנת החלל בתוך משולש הקיץ
מעבר תחנת החלל בתוך משולש הקיץ

ועם קווי המשולש



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה