המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 5 במרץ 2012

ירח חדש

כבכל ראש חודש אני משתדל מאד לראות את הירח בראייה ראשונה של אותו חודש. מעבר לחשיבות בשמירת המסורת היהודית הדורשת ראייה ראשונה של הירח לצורך קידוש החודש (מסורת שאינ משמשת בפועל כום, כאשר הלוח נקבע לפי כללים מחושבים מראש), הדבר מהווה גם אתגר תצפיתי חביב, במיוחד בדקות הסמוכות ביותר לשקיעה כאשר הירח חיוור מאד ונראה בקושי. ככל שרואים את הירח מוקדם יותר, טוב יותר. אמנם כיום יודעים בדיוק איפה הירח יהיה וגם ניתן להיעזר באפליקציות סמארטפונים, במשקפת ואפילו בטלסקופים ממונעים,
אולם האתגר לראות בעין כאשר רק יודעים בערך איפה הירח יהיה נשאר בעינו.
בחודש אדר תשע"ב הירח נראה לראשונה זמן רב, יחסית, לאחר המולד (האסטרונומי האמיתי שאין קשר בינו לבין המולדות המוכרזים בבתי הכנסת!). במצב כזה הראייה אינה קשה וגם יהיה מספיק זמן חושך בו ניתן לראות את הירח בקלות (בפועל היה אפשר לראות את הירח לילה קודם באמצעות טלסקופים, אך לא בעין, או לראות חצי לילה קודם בחוף המערבי של ארצות הברית). במצב כזה כדאי לעקוב אחר הירח במשך זמן ולראות את השינויים בהופעתו.
הסרטון המצורף מורכב מכ-150 תמונות בודדות שצולמו בהפרש של חצי דקה. בתחילה רואים את הירח בקושי, גבוה בשמים, על רקע שמים כחולים, ככל שהזמן עובר ונהיה חשוך יותר הירח יותר בולט. שימו לב שרואים היטב את כל עיגול הירח ולא רק את החלק הלבן. זוהי תופעת Earth-shine. אור מהשמש פוגע בכדור הארץ, חוזר לירח (כדור הארץ נראה מלא מהירח) פוגע בכל החלק של הירח שפונה אלינו וחוזר לכדור הארץ. מעט אור זה מאפשר לנו לראות פרטים גם על הצד הלא-מואר של הירח.
עוד משהו שכדאי לשים לב אליו הוא כוכב הלכת מרקורי שנראה משמאל ומלטה לירח. קשה מאד לראות אותו בסרטון ולכן צירפתי תמונה בודדות. שימו לב לכך שהירח נמוג עוד בטרם שקע ולכמה תמונות האחרונות בהן רואים מטוס המגיע לנחיתה בשדה דב.
חודש טוב!


הירח החדש ומרקורי
הירח החדש ומרקורי

תגובה 1:

  1. מאיפה צילמת את זה? ממצפה הכוכבים?

    השבמחק