המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 25 במרץ 2012

לראות את נוגה ביום

כוכב הלכת נוגה כל כך בהיר שלמעשה אפשר לראות אותו גם ביום ובאור שמש. נוגה ייראה כנקודה לבנה זעירה על רקע השמים הכחולים. כמעין פנינה. לא קל לראות את נוגה וצריך להתאמץ ולהתאמן אולם לאחר מספר פעמים של תרוגל הדבר נהיה קל יותר. הקושי העיקרי הוא למצוא את נוגה ולדעת איפה הוא נמצא בשמים. סריקה סתמית של השמים לא תועיל. צריך לדעת לאיפה להסתכל. הטיפים הבאים יעזרו לכם לראות את נוגה ביום
  1. השמים צריכים להיות נקיים ובהירים. כדי לראות את נוגה יש לעמוד במקום בו השמש מוסתרת ואינה מפריעה. יותר קל לראות את נוגה כאשר הוא בריחוק מירבי מהשמש.
  2. הסתכלו על נוגה מיד בזמן השקיעה. זיכרו את המיקום שלו בשמים ביחס אליכם, היעזרו בעצמים בולטים בשטח כדוגמת עצים או בניינים. למחרת חפשו את נוגה עשרים דקות מוקדם יותר מאותו מקום שהייתם. נוגה יהיה קצת יותר למעלה. נסו כל יום להקדים בכמה דקות עד שתראו את נוגה הרבה לפני השקיעה.
  3. היעזרו בירח, כאשר הירח החדש (או הישן בסוף חודש עברי) עובר ליד נוגה, אפשר למצוא קודם כל את הירח. הירח בהיר ויותר גדול וקל יותר למצוא אותו (למרות שלעיתים גם מציאת הירח החדש ביום אינה משימה קלה). לאחר מכן חפשו את נוגה לידו. כדי לדעת מתי נוגה עובר ליד הירח יש להיעזר באלמנכים או בתוכנות שמים כדוגמת סטלריום
  4. מיצאו את מיקומו של נגה באמצעות מכשיר סמארטפון. למכשירים אלו אפליקציות המראות את מצב השמים. חפשו את נוגה.
  5. היעזרו במשקפת. קודם כל בטיחות. מותר להיעזר במשקפת רק כאשר השמש מוסתרת ואין שום חשש שבטעות תביטו בשמש. המשקפת חייבת להיות ממוקדת לנוגה. האור חיוור מדי, ואם המשקפת לא ממוקדת, הוא יתפזר ולא יהיה שום הבדל בין נוגה לבין השמים. כדאי למקד את המשקפת ערב קודם בלילה, ולא לגעת בה. כך במהלך היום יותר קל למצוא את נוגה.
הנה מספר תמונות של נוגה ביום, הנראה אפילו דרך שכבת עננים קלה.
נוגה ביום
נוגה ביום

נוגה ביום
נוגה ביום


2 תגובות:

  1. רגע זה לא הירח בתמונה? או שהכוונה לנקודה הזעירה הלבנה שלמטה? מעניין אם יש קשר בין הופעת כוכביפ בשמיים לבין מזג אויר

    השבמחק