המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 7 במרץ 2012

פורים ואסטרונומיה

פורים ואסטרונומיה

פורים באמצע החודש

לחג הפורים מספר הקשרים אסטרונומיים. קודם כל תאריכו של החג י"ד וט"ו באדר הוא בדיוק באמצע חודש ירחי ולכן בשנים רבות בחג הפורים יש ליקוי ירח חלקי או מלא. גם אין אין ליקוי, הרי שזריחת הירח המלא, הגדול והכתום היא תמיד משהו שכדאי לצפות בו.

ברכת הלבנה או קריאת מגילה?

כמו כן התאריך י"ד באדר הוא לרוב התאריך האחרון בחודש בו ניתן לברך את ברכת הלבנה. ידידי דודי ליפשיץ הפנה את תשומת ליבי לספר שאלות ותשובות של הנודע ביהודה שדן במקרה בו בבית הכנסת כבר החלו לקרוא את המגילה כאשר נכנס מישהו ואמר שעכשיו רואים את הירח. המקרה היה במזרח אירופה ובהחלט קיימים מצבים בהם במשך שבועיים מראש חודש אדר ועד לאמצעו הירח לא ייראה עקב מזג אויר חורפי. התשובה הייתה שאם מזג האוויר מעונן ולכן האפשרות שהירח לא יראה מאוחר יותר באותו ערב קיימת, יש להפסיק את קריאת המגילה, לצאת ולברך בירכת הלבנה ואז לחזור ולהמשיך את קריאת המגילה, אולם אם השמים בהירים וברור שהירח יראה גם מאוחר יותר בערב יש לסיים קודם כל את קריאת המגילה (קישור לתשובה המלאה)

אסטרונומיה במגילת אסתר

אם השם אסתר מזכיר לכם את המילה STAR אתם לגמרי צודקים. מקור השם אסתר באלילה הפרסית/אכדית אישתר (עשתורת בשפות השמיות בפיניקית וגם בעברית), והיא אלת היופי הפריון והאהבה, וגלגולה היווני ונוס הוא כוכב הלכת נוגה. בגלל שהוא הכוכב הבהיר ביותר, משורשר זה נגזרה המילה שבסופו של דבר התגלגלה לאנגלית של ימינו STAR.

עוד כוכב לכת שאפשר למצוא במגילה הוא מאדים, מרס הוא אחד מהשרים של אחשוורוש. מאחר ויש שבעה שרים וגם שבעה סריסים וגם שבעה כוכבי לכת, כנראה שמסתתרים שם עוד כמה, אבל זה כבר יותר ברמז. קחו למשל את כוכב חמה, מרקורי, הרמס, שליח האלים, שמזכיר את הרצים שיצאו דחופים בדבר המלך. גם את הטבעת של שבתאי אנחנו מוצאים, כאמצעי חשוב לחתימה על צווים מלכותיים שערורייתיים.
ומה עם הצדק תשאלו? בסופו של דבר נעשה גם צדק, אבל זה אכן לוקח זמן.

אסטרולוגיה במגילה

במגילת פורים עצמה אנו רואים כי יועצי המלך מכונים "החכמים יודעי העיתים". מה פירוש יודעי העיתים? אלו הם האסטרולוגים היודעים לחשב את מיקומי הכוכבים בשמים, לחזות אירועים חשובים (בעיקר את התאריך והמיקום של כוכבי לכת כאשר הם נועצים ומתחילים לבצע את תנועת הנסיגה לאחור, אירוע חשוב ביותר באסטרונומיה הבבלית), ולהפיק מתצפיות ותחזיות אלו תחזיות אסטרולוגיות מפורטות. באותם זמנים תחום האסטרולוגיה נחשב "מדעי" והאסטרונומיה, רישום מיקום הכוכבים היה רק כלי עזר להפקת התחזיות (וזה בערך היה המצב משך אלפיים השנים שלאחר מכן, גם יוהנס קפלר נאלץ לכתוב ולספק תחזיות אסטרולוגיות לכל דורש על מנת להתפרנס והוא עשה זאת בכשרון ספרותי רב).
 
גלגל המזלות מבית אלפא.
גלגל המזלות מבית אלפא. מקור:ויקפדיה

גם המן הרשע נעזר באסטרולוגיה כאשר הוא מפיל את "הפור" וקובע את התאריך לתוכניתו המרושעת. עוד היבט שכדאי לשים לב אליו כי התאריכים המוצגים במגילה, כולם תאריכים לפי הלוח הבבלי המבוסס על הירח (בתיקון עיבור לשמור על עונות השנה) והוא אכן המקור ללוח העברי. מאחר וממלכתו של אחשוורוש השתררה על שטחים מרובים, עצם העובדה שבכל הממלכות האלו הונהג לוח אחיד (בשונה מהלוחות הרומים והיוונים של אותה תקופה, בשטחים שלא היו נתונים לשליטת פרס) ראויה לציון בפני עצמה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה