הבלמים הם האביזר הבטיחותי החשוב ביותר ברכב. תקלה בבלמים מסוכנת מאד אולם הנה מספר עצות שיכולות לעזור ברגע האמת. המאמר מתורגם מהאתר הבא והעצות האלו יכולות לסייע לבלימה והאטת הרכב. גם אם לא תושג בלימה, האטת המהירות יכולה לרכך ולהקטין את התוצאה. חשוב מאד לזכור גם לשמור על בטחונם של אחרים שנמצאים מחוץ לאוטו. שלא נזדקק.
על חלק מהשיטות ניתן להתאמן כדי להבין איך הרכב מתנהג. למשל כשאתם יוצאים מדרך מהירה הרפו מדוושת הגז עוד לפני היציאה וראו איך האוטו מאט. הורידו הילוך אחד ונסו להרגיש את הרכב, לאחר שהמהירות ממשיכה לרדת, נסו להוריד עוד הילוך. כאשר אתם בנסיעה במגרש במהירות נמוכה, נסו לבלום בעדיות עם בלם החירום. עלו אותו לאט לאט למעלה (היד כל הזמן לוחצת על כפתור השחרור) עד שאתם מרגישים מעט בלימה, המשיכו לעלות ולהוריד בעדינות עד להשגת בלימה.
מה בשום פנים ואופן אסור לעשות
מספר פעולות שאין לעשות בשום מצב
1) אסור להעביר את הרכב להילוך נייטרלי. בהילוך זה הגלגלים מנותקים מהמנוע והמנוע לא יעזור לעצור אותם.
2) אסור לכבות את האוטו - זה הדבר המסוכן ביותר. כאשר מכבים את הרכב מערכת הגה הכח מפסיקה לעבוד ולמעשה השליטה על הרכב הולכת לאיבוד לגמרי (וגם ייתכן שההגה יינעל).
שיפור תשתיות
ניתן לשפר תשתיות כבישים כך שיקלו על התמודדות במצבי חירום.
- להישאר רגועים. פניקה לא תעזור. יש לנסות לבצע את הצעדים הבאים.
- כמובן להפסיק ללחוץ על דוושת הגז ואם יש מערכת בקרת שיוט, לבטל אותה. להחזיק חזק את ההגה. הצעדים הנ"ל יכולים לגרום לבעיות היגוי.
- לנסות ללחוץ על דוושת הברקס. אם הדוושה נלחצת בקלות עד הסוף ייתכן ויש בעייה בנוזל הבלמים או בדיסקים. אפשר לנסות לפמפם את הדוושה מספר פעמים, לפעמים זה מספיק להעלות קצת את הלחץ ולתת עוד כח בלימה. אם הדוושה לא זזה בכלל, יש לבדוק האם אין משהו מתחת לדוושה שחוסם אותה, השטיח של הרכב, צעצוע של הילדים שהתגלגל לשם. אפשר עם הרגל לבדוק שהאיזור מתחת לדוושה פנוי.
- לאחר שמפמפמים את הדוושה ונוצר מעט לחץ יש ללחוץ את הדוושה עד הסוף. כח הבלימה נמוך ולכן חשוב ללחוץ חזק ככל האפשר על מנת שגם בלחץ נמוך יהיה כח בלימה כלשהו.
- הורדת הילוכים. הורדה להילוך נמוך יותר משתמשת במנוע לעצירת הרכב. המנוע כמעט ואינו שורף דלק ולכן במקום שהמנוע יניע את הגלגלים, הגלגלים מניעים את המנוע. כאשר מורידים הילוך זה נעשה ביחס העברה פחות ופחות יועיל מה שמוביל לאיבוד אנרגיה של הגלגלים ולהאטת האוטו. יש להוריד הילוך אחד בכל פעם כאשר מרגישים שהמכונית האטה מספיק. הורדה מהירה מדי עלולה להוביל לאיבוד שליטה.
- שימוש בבלם יד. יש להשתמש בבלם בזהירות ובהדרגה. הבלם עובד רק על סט אחד של גלגלים (אחוריים בדרך כלל). יש להרים את הבלם לאט לאט כאשר כפתור השחרור לחוץ כל הזמן ולהרגיש אם האוטו מתחיל לעצור אפשר להגביר את הלחץ. אם הצמיגים ננעלים הדבר מוביל לאובדן שליטה ויש לשחרר לחץ (מערכת ABS עובדת בצורה דומה).
- יש לסמן לנהגים אחרים שאתה בבעיה. הפעל אורות וצופר על מנת להרחיק מכוניות אחרות.
- האט על ידי חיכוך. פתח את כל חלונות הרכב. התנגדות האוויר תסייע במעט בהורדת המהירות. סע מעט ימינה ושמאלה, תנועה של הגלגלים מגבירה את החיכוך. נסה לתמרן לא לפגוע במכוניות אחרות. ככל שהמהירות יורדת אפשר לפנות יותר ימינה ושמאלה.
- השתמש בכביש להורדת מהירות. אם יש מעקה הפרדה מבטון אפשר לעלות עליו עם הגלגלים השמאליים. ההתנגדות הבטון גדולה יותר מהתנגדות הכביש. צריך כמובן לעשות את זה בעדינות ולא להתנגש במעקה הבטון. המעקה בנוי בצורה כזו שהוא פוגש קודם את הגלגלים ולא את גוף הרכב. אם יש שוליים רכים, אפשר לרדת אליהם בזהירות מרובה ובאיטיות. אם יש שוליים אקטיבים (כאלו שרועדים כאשר המכונית עוברת עליהם), אפשר לסוע עליהם, הם מייצרים יותר חיכוך.
- חפש עליות. אם אפשר להגיע למקום שיש בו עלייה, העלייה תאט משמעותית את הרכב ותאפשר שימוש בשאר השיטות שתוארו.
- רמפת יציאה, בכבישים מעטים בארץ יש רמפות יציאה שעולות בעליה תלולה ויאפשרו עצירה. בירידה מירושלים לים המלח יש כאלו. רמפות אלו מיועדות למצבי חירום בלבד.
- אם כלו כל הקיצין אפשר לנקוט צעדי חירום בלבד על מתן למתן את ההתנגשות:
- לוודא שכולם חגורים וגם לוודא שלאחר התנגשות/התהפכות יהיה אפשר לפתוח את הדלתות (להוציא את הדלתות ממצב נעילה.
- מציאת אפשרות לרדת לשדה שיעצור את האוטו.
- התנגשות מבוקרת - גירוד של מעקה בטיחות אמנם יגרום נזק רב לאוטו אבל אולי יאט אותו מספיק לאפשר שיטות עצירה אחרות.
- במאמר המקורי מובאת בסוף סעיף עשר אפשרות אחרונה ביותר. תקראו שם.
- כשכתבתי את המאמר במקור לא רציתי לתרגם את השיטה האחרונה, להתנגש ברכב שנוסע רק קצת יותר לאט ממך. המהירות היחסית של שני כלי הרכב נמוכה והרכב שאיבד בלמים ייעצר. זה שיטה שטובה בתאוריה ומסוכנת במציאות. ללא ספק המוצא האחרון. והנה בתאריך 5/12/2013 הצליחו מתנדבי משטרה לעצור כך רכב שאיבד בלמים. השיטה עדיין מסוכנת מאד מאחר ובמקרה זה, הם ידעו שהולכים להתנגש בהם והיו מוכנים לכך. כל הכבוד על קור הרוח וכל הכבוד שהמתנדבים ידעו את השיטות ומה בדיוק צריך לעשות.
על חלק מהשיטות ניתן להתאמן כדי להבין איך הרכב מתנהג. למשל כשאתם יוצאים מדרך מהירה הרפו מדוושת הגז עוד לפני היציאה וראו איך האוטו מאט. הורידו הילוך אחד ונסו להרגיש את הרכב, לאחר שהמהירות ממשיכה לרדת, נסו להוריד עוד הילוך. כאשר אתם בנסיעה במגרש במהירות נמוכה, נסו לבלום בעדיות עם בלם החירום. עלו אותו לאט לאט למעלה (היד כל הזמן לוחצת על כפתור השחרור) עד שאתם מרגישים מעט בלימה, המשיכו לעלות ולהוריד בעדינות עד להשגת בלימה.
מה בשום פנים ואופן אסור לעשות
מספר פעולות שאין לעשות בשום מצב
1) אסור להעביר את הרכב להילוך נייטרלי. בהילוך זה הגלגלים מנותקים מהמנוע והמנוע לא יעזור לעצור אותם.
2) אסור לכבות את האוטו - זה הדבר המסוכן ביותר. כאשר מכבים את הרכב מערכת הגה הכח מפסיקה לעבוד ולמעשה השליטה על הרכב הולכת לאיבוד לגמרי (וגם ייתכן שההגה יינעל).
שיפור תשתיות
ניתן לשפר תשתיות כבישים כך שיקלו על התמודדות במצבי חירום.
- בכבישים בהן יש ירידות תלולות יש לאפשר נקודות חילוץ, נתיבי מילוט העולים בתלילות ויגרמו להאטה משמעותית של הרכב. נתיבים כאלו יש בירידה מירושלים לכיוון ים המלח.
- בירידות תלולות גדר ההפרדה צריכה להיות גבוהה יותר כך שרכב המתנגש בה יישאר על הכביש ולא יתהפך לתהום.
- שוליים אקטיבים - המטרה הראשונה של שוליים אלו היא להעיר נהג שנרדם על ההגה וסוטה לצד. מקדם החיכוך שלהם גבוה יותר ונסיעה ארוכה עליהם תעזור להאט את הרכב.
- הגברת מקדם החיכוך בגדר ההפרדה מבטון והפיכתה לגדר היכולה להאט רכב.
בסעיף 1., *לבצע* ולא כפי שניכתב...
השבמחקההנחיות הללו מצויינות ומועילות, אך מדובר כאן בעניין של שניות ספורות בהן הנהג עלול להיכנס לפאניקה. צריך לפעול בקור רוח רב כדי לבלום בהצלחה.
השבמחק