המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 6 ביוני 2012

מעבר נוגה - תמונות וסיכום

מעבר נוגה התחיל כבר בשלישי בערב כאשר הטלסקופ וכל הדברים הנחוצים לקיום התצפית הוכנו וסודרו מראש. בערב החלו חששות עקב עננות וגם בלילה מצב העננים היה מטריד. בבוקר עצמו, התמקמתי לקראת הזריחה במקום גבוה על מנת לראות את הדקות הראשונות של זריחת השמש. מצב העננים היה נראה בעייתי לתחילת התצפית אולם היה צפוי שהעננים יתפוגגו במהירות.
את התצפית התחלתי דווקא בצילום נחמד של הירח הכמעט מלא
ירח כמעט מלא
ירח כמעט מלא
לאחר מכן התמקמתי על גג ואכן היה נראה שנתוני הפתיחה של התצפית אינם טובים. זה היה מצב האופק המזרחי דקות לפני הזריחה.

שמי המזרח מכוסים עננים
שמי המזרח מכוסים עננים
 אבל במהרה היה נראה איזור בהיר יותר מבין העננים איזור ממנו השמש זורחת. כיוון מהיר של המצלמה לאיזור זה הניב את התמונה הפנטסטית הבאה. השמש בצבעי ורוד עזים, נוגה ככתם ברור וענק על השמש, הבנינים הקרובים והאנטנה, וגם השמש עצמה מוסתרת על ידי קו בנינים. גם מעל השמש ניתן להבחין בשכבת עננים נוספת

מעבר נוגה בזריחה
מעבר נוגה בזריחה

הנה הגדלה של השמש בתמונה הקודמת, תמונה המזכירה סרטי מדע בדיוני
מעבר נוגה בזריחה
מעבר נוגה בזריחה
כמה דקות לאחר מכן השמש כבר חצתה את קו העננים העליון ואז היה אפשר לצלם (עדיין ללא פילטר) את התמונה הבאה. בגלל הגובה הנמוך של השמש, נוגה נראה ככתם מעוות ולא כעיגול חלק. מתחת לנוגה נראה בבירור כתם שמש. התמונה הזכירה לי את אפוקליפסה עכשיו.
מעבר נוגה בזריחה
מעבר נוגה בזריחה


עזבתי את הגג לכיוון מיקום התצפית שארגנתי בגבעת שמואל, והקמתי את עמדת התצפית. כבר בשעה שש בבוקר התחילו אנשים להגיע, הסתכלו, שאלו שאלות, שמעו הסברים, ניסו לראות בעזרת משקפי ליקוי (והצליחו! לא הייתה שום בעיה לראות את נוגה ללא הגדלה כלל). רבים גם ניסו לצלם דרך הטלסקופ או בשימוש במצלמה שלהם עם פילטרים שלי.


תצפית מעבר נוגה בגבעת שמואל
תצפית מעבר נוגה בגבעת שמואל
 לאחר מכן צילמתי תמונות סטנדרטיות של נוגה, מפעם לפעם היו עננים שהוסיפו מעט לתמונות. נוגה נראה בבירור מתקרב לדיסקת השמש וכמו כן אפשר לראות כתמי שמש רבים (אבל קטנים).

המעבר הגיע לתחילת הסוף Internal Egress, כאשר נוגה משיק לעיגול השמש. מאד קשה לראות את הרגע המדויק. בנוסף, אפשר לראות מעין מריחה קלה של הצבע השחור שאינו עיגול מושלם. בין היתר היה אפשר לראות הילה מעט בהירה יותר ודקה מאד מאד סביב נוגה. זוהי האטמוספירה של נוגה והאור הבור דרכה בהיר מעט פחות מהשמש
סיום מעבר נוגה
סיום מעבר נוגה
התצפית כולה ארכה שעתיים והגיעו לראות קרוב ל-100 איש. חלק מהאנשים גם נשארו זמן רב על מנת לראות את התזוזה של נוגה על פני דיסקת השמש. התצפית הייתה באווירה טובה ונעימה וכל המשתתפים נהנו מאד.


סרטון וידאו המראה את זריחת השמש תוך כדי מעבר נוגה... מומלץ


2 תגובות: