המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 5 במרץ 2014

התקבצות נוגה והירח

התקבצות היא כינוי לאירוע בו שניים או יותר גרמי שמים קרובים מאד אחד לשני. התקבצויות אינן נדירות, הירח מטייל לו בגלגל המזלות אחת לחודש ויפגוש כל אחד מכוכבי הלכת במהלך החודש. התקבצויות מיוחדות הן כאשר הירח קרוב מאד לכוכב הלכת, ולעיתים יש גם התכסויות, או כאשר בהתקבצות שותפים שלושה גרמי שמים ומעלה.
בתאריך 26/2/2014 הייתה התקבצות קרובה מאד של הירח ונוגה, מרחק של פחות מחצי מעלה. מאפריקה והודו הייתה התכסות מוחלטת בה הירח מכסה את נוגה למשך כשעה. לצורך הצילומים השכמתי בשעה 4:30 בבוקר. הצילומים נעשו ממצלמת Canon SX50 עם עדשת זום טלסקופית.
באותו בוקר הירח זרח ב 3:30 ונוגה כתשע דקות אחריו, אולם הירח זז בעצמו בשמים במהירות של כמעלה בשעתיים ולכן הוא שינה מקום לעומת נוגה כל הזמן.

התקבצות נוגה והירח
התקבצות נוגה והירח
לאחר כשעה שינוי המיקום של הירח ביחס לנוגה בולט מאד
התקבצות נוגה והירח
התקבצות נוגה והירח

ובתמונה הזו כבר רואים מעט אור יום בשעות השחר. שימו לב לכך שגם נוגה עצמו אינו כדור עגול אלא יש לו צורת חרמש בדומה לירח. צורה זו הינה בגלל שנוגה הוא פנימי למסלול כדור הארץ ולכן בדומה לירח חלק מהאור שפוגע בנוגה מוחזר לחלל ולא לצופה.
התקבצות נוגה והירח
התקבצות נוגה והירח

אנו כבר לקראת סוף החורף ובשעות הלילה המאוחרות ממש לפני השקיעה אפשר לראות בשמי המזרח את כל משולש הקיץ. בתמונה הבאה וגה (נבל) למעלה באמצע, דנב (ברבור) למטה משמאל ואלתאיר (נשר) למטה מימין.
משולש הקיץ
משולש הקיץ
ולסיום תמונת סצינה באור דמדומי השחר על רקע העננים עם מעט נוף אורבני. הנקודה הקטנה מעל ומשמאל לירח היא נוגה
התקבצות נוגה והירח
התקבצות נוגה והירח
לסיכום, הייתה תצפית חביבה מאד בשעות הבוקר המוקדמות. לתצפיות מסוג זה לא נדרש כמעט ציוד מיוחד ואנשים רבים שקמו מוקדם בבוקר שמו לב למראה היפה של הירח ונוגה צמודים.

לקריאה נוספת
התכסות נוגה
התכסות צדק
התקבצות נוגה והפלאידות
התקבצות נוגה וצדק
התקבצות נוגה צדק וכוכב חמה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה