המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 23 ביולי 2018

טיול באיסלנד - מפלים הרי געש קרחונים ציפורים חיות מערות - חלק שני

כאן נתאר את חלקו השני של הטיול באיסלנד. אם בטעות הגעתם ישירות לחלק זה, קפצו מיד לקרוא את חלקו הראשון של הטיול המכיל גם מידע כללי על המדינה.

מפלי גולפוס Gullfoss  במשולש הזהב
מפלי גולפוס Gullfoss  במשולש הזהב

להזכירכם אנחנו משפחה של שבעה אנשים וכבר טיילנו במשך שבוע והשלמנו כשני שליש מההקפה של האי בכביש 1. אנו נמצאים בעיר השנייה בגודלה באיסלנד, אקיוריירי. הדירה - דירת בת שלושה חדרים סלון ומטבח נאה ויפה עם כל מה שצריך, כולל חדר עם מכונת כביסה ומייבש (שסייעו לנו מאד ואפשרו לקחת הרבה פחות בגדים לטיול).
אקיוריירי

סלון הדירה

יום ששי
היי הוו! עלו לסיפון, הרימו עוגן! היום יוצאים לשיט לוויתנים. שיט לוויתנים אפשרי מכמה מקומות באיסלנד. גם מרייקיוואק גם מאקיוריירי גם מדאלויק (צפונית לאקיוריירי) ועיירת הלוויתנים היא הוסאוויק לשם היו מועדות פנינו. יש חברות רבות שמציעות שיט, ויש כל מיני אפשרויות לסירות:  רגילות, מהירות, מפרש, חשמליות. הסיורים יוצאים לאורך כל היום ובקיץ יש אפילו סיורים ליליים. בפרוספקטים תראו לוויתנים קופצים מהמים, במציאות בעיקר את הגב סנפיר והזנב, אבל החוויה יפה ומרגשת.
נמל הוסאוויק

חוג הקוטב
ממש רציתי לעבור את חוג הקוטב. הוסאוויק היה המקום הצפוני ביותר שהגענו אליו והוא נמצא מצפון לקו רוחב 66. טכנית צריך עוד איזה חצי מעלה, אבל בשבילי זה מספיק. ואכן מבט מהיר בתוכנה העלה שהגענו למקום שהשמש בו לא שוקעת כבר כמה ימים, ואורך היום הוא 24 שעות. יום ללא לילה וחושך ועוד יותר מכך שהשמש אינה שוקעת מציב כמה אתגרים לאדם הדתי מבחינת זמני היום והתפילות. צלחנו את רובם. חישוב קל הראה שאפשר בערך תוך שעתיים להתפלל מנחה ערבית ושחרית. דבר שאינו אפשרי בישראל.
חישובים נוספים נדרשו כי חישבתי זמני כניסת ויציאת שבת לפי עיר הבירה רייקיאווק, אולם בגבהים האלו אפילו הפרש של חצי מעלת רוחב גורם להבדלים ניכרים בזמנים. איסלנד משתרעת גם על פני עשר מעלות אורך 14-24 מערב), אך המרחק בין הנקודות האלו קצר יחסית ביחס למרחק במדינות הקרובות יותר לקו המשווה.

אין זריחה ואין שקיעה. כל הזמן יום

אפשר לשלב בשיט הפלגה דרך אי הפאפינים. אפשרות זו מאריכה את ההפלגה (וכמובן עולה מעט יותר), אבל אם לא ראיתם פאפינז בכלל זו אפשרות לראות אותם, במים באוויר וביבשה על הצוקים סביב האי. הסירה לא מתקרבת מאוד לאי וההפלגה מהירה, כך שאם ראיתם פאפאינז מקרוב, אפשר לוותר על אופציה זו.
המון פאפינז אבל מרחוק

במפרץ סירות רבות של חברות רבות וכולן מגיעות לאותו איזור שיש בו משהו. יש יתרון לסירות המהירות שיכולות להגיע למרחק גדול יותר ולכסות שטח חיפושים רחב יותר. רוב הסיכויים שתראו משהו וכל החברות מתפארות באחוזי הצלחה גבוהים מאד, אולם תמיד יש סיכון שלא תראו אפילו קצה זנבו של לוויתן.

החברה שאנחנו לקחנו (SALCA), סלקא דעתך שמה.  הביאו לנו לפני השיט כדור נגד בחילות ואני באופן אישי לא סבלתי מהשיט למרות שבחלק מההפלגה הלכתי לחרטום (שבגלים עולה ויורד מטרים רבים) שם הייתה קצת הרגשה של מחלת ים, עת הספינה מטלטלת במים. לרגישים מומלץ לשבת כמה שיותר במרכז הספינה. עוד מומלץ להיזהר עם הפלאפונים שיכולים ליפול בקלות למים. כל החברות מספקות חרמוניות ושכמיות כדי שיהיה חם ונעים ויבש, רק צריך להיזהר לא ליפול למים ומי שצריך להקיא, בבקשה לתוך הים. אחרי שלבשנו את כל השכבות הרגשנו ממש כמו זוג דובים.

עטופים מכל הכיוונים.
עטופים מכל הכיוונים. זוג דובים יוצא לשיט

אנשים שואלים איפה כל המשפחה. אז הנה, משפחת דובים.
מתכוננים לשיט לוויתנים

השיט לוקח כ-3 עד 3.5 שעות ובמהלכו ראינו לוויתן HUMPBACK, לוויתן גדול סנפיר, אולם לא ראינו את פניו או את חלקו התתתון, אלא בעיקר את הזנב והסנפיר, כשהתקרבנו מעט את הגב וכמובן את השפרצות המים שעשה. את הלוויתן רואים כאשר הוא עולה לנשום ואז הוא צולל ונעלם לכמה דקות עד שרואים השפרצה ממקום סמוך. כאשר מזהים השפרצה (ואחת מהן הייתי מה שנקרא, הראשון לזהות), רב החובל פותח מנועים והספינה שועטת לכיוון הלוויתן. לחברות הסירות יש אחריות סביבתית מסוימת ולכן לא מגיעים ללויתן מקדימה ולא חוסמים אותו אלא שטים מצדדיו ומאחוריו.

לוויתן HUMPBACK

לוויתן זה יצרת לשחק בו - תהלים ק"ד

לקראת סוף השיט עליתי עם עוד כמה אמיצים לגג הספינה, שם השקפתי כמו רב החובל על האונייה.
מלך האוניה בסיפון העליון
אחת האפשרויות היא לשוט בסירת מפרש ואז בדרך חזרה שטים בכוח הרוח בלבד. לצערי לא יצאה סירה מתאימה בזמן שהגענו, למרות שרציתי להניף מפרשים ולהרגיש כמו קפיטן.
סירת מפרש

לאחר השיט נרגעים (חלקנו, בלי שמות, נראו קצת פחות טוב מאשר בתמונה לפני השיט), אוכלים משהו וקצת מסתכלים בחנויות המזכרות, בכל חנות עמדות מיוחדות לכבוד המונדיאל, האי בטירוף ומשחקה הראשון של הנבחרת צפוי ליום המחרת.
קדימה איסלנד. מזכרות מונדיאל

לאחר השיט הלכנו למוזיאון הלוויתנים הסמוך. כרטיס השיט מעניק הנחה במוזיאון וחנות המזכרות שלו מעולה כי מצאתי שם ספל מיוחד (ויש גם קפה חינם, לא מציאה גדולה, בכלל הקפה באיסלנד לא מציאה גדולה). במוזיאון שלדים ומידע על ציד הלוויתנים והמוצג המעניין מכולם הוא שלד מלא של לוויתן כחול שנפלט מת לחוף בשנת 2011.
שלד של לוויתן כחול
בשלב זה החבורה התפצלה, חלק הלכו למרחצאות במיוטאן ואני המשכתי למוזיאון התגליות כי ראיתי שיש שם משהו על חלל. זכרתי משהו מעורפל על כך, שאסטרונאוטים התאמנו בהכשרה גיאולוגית באיסלנד באזורים שמדמים את פני הירח, וחלק ניכר מהמוזיאון מוקדש לכך. בכוונת המוזיאון לבנות דגם של תא נחיתה (הנשר נחת!) והוא אוסף כספים למטרה זו. מעבר לכך מצאתי מידע מועיל ביותר על ניווט ויקינגי ואביזרי ניווט מדהימים שלא הכרתי.

מוזיאון התגליות

בעיירה עוד מוזיאון, מוזיאון הוסאוויק אבל בו כבר לא ביקרנו ולאחר הביקור במוזיאון חזרנו לאקיוריירי להתארגנות לשבת וכמובן לצפייה במשחקי המונדיאל. אקיוריירי מעט דרומית מהוסאוויק ולכן השמש שוקעת שם וזורחת אחרי ארבעים דקות בלבד. כמובן שאין חושך ובכל אופן כניסת שבת מוקדמת אפשר לקבל רק בעשר וחצי בלילה (אור יום מלא כמובן). ניצלנו היטב את הזמן וצפינו במשחק ספרד פורטוגל שהסתיים בתוצאה 3-3.

יום שבת
שבת מנוחה תענוג. התכנון היה להיות בשבת במקום גדול, יחסית לאיסלנד, ולכן נבחרה אקיוריירי שיש בה כל מיני אפשרויות טיול גם בשבת וכך לאחר השכמה תפילה וארוחה, התארגנו ליציאה קלה. עשינו קצת WINDOW SHOPPING בקניון והמשכנו לכיוון מרכז העיר וראינו זרם של איסלנדים נוהרים ברחוב, והתברר שיש הקרנה ציבורית של איסלנד מול ארגנטינה. חווית צפייה משונה משהו, התיישבנו על ספסלים די מרוחקים ויותר משראינו את המשחק בעיקר צפינו באיסלנדים המבסוטים עד הגג. מחאנו כפים וקפצנו אחר גול השיוויון ועוד יותר מכך אחרי החטאת הפנדל של מסי.

לאחר מכן המשכנו בטיול באקיוריירי, ראינו איזה שלט מידע על תחנת טלוויזיה ישנה, ועברנו לגנים הבוטניים, הקומפקטיים למדי שאפילו חובב כמוני שמסוגל להתעכב זמן רב על כל עשב סיים אותם ישר והפוך תוך שעה ורבע. גם העובדה שרוב הזנים שם לא פרחו גרמה לביקור המהיר והתגלית העיקרית הייתה מינים של רקפות בר השונות לחלוטין מהרקפות שבארצנו.

סעודה שלישית ועוד קצת טיול וקריאה ובסופו של דבר אין מה לעשות. השבת יוצאת באחת וחצי בלילה, ולכן הולכים לישון והבדלה עושים כאשר קמים בבוקר.

יום ראשון
גם היום לא מעט נסיעות, וכמעט גומרים את ההקפה סביב האי. בדרך יש כמה מקומות שכדאי לעצור בהם וגם תצפיות בחניונים השונים.

היעד הראשון שעצרנו בו, בעיקר כי היינו צריכים לשירותים היה ב Varmahlíð. השירותים יפים ונקיים והסתבר שבמקום יש גם מפגש של חובבי מכוניות עתיקות וגם תחנת מידע. אותו יום 17/6 הוא יום העצמאות האיסלנדי, אותה קיבלה איסלנד בשנת 1944 מדנמרק. היום סימלי והוא יום ההולדת של אחד האנשים שפעלו רבות לעצמאות איסלנד ואותו עוד נפגש ברייקיאווק הבירה.

מפגש מכוניות עתיקות

המפגש מכוניות עתיקות

בגדים איסלנדים מסורתיים לכבוד יום העצמאות
בנקודה זו הנחל עושה פיתולים יפים

פיתולים בנחל

ולא הרק משם כנסייה עתיקה ששמה המתחייב הוא Víðimýrarkirkja  (לא נכנסנו) כמוה נותרו רק 6 בכל האי.

כנסיית Víðimýrarkirkja

המשכנו בנסיעה עד העיירה בלונדס, שם ראיתי שלט על מוזיאון טקסטיל שחשבתי שיעניין את האחיות שלי ובעוד הן בודקות את התפתחות הצמר האיסלנדי לאורך השנים, ירדתי אני לשפת הים לצלם ציפורים. ככה כולם מרוצים.

אווזים עם אפרוחים
 אי אפשר לראות את כל האווזים ולא להיזכר בנילס הולגרסון ואווזי הבר.

אווזים בתעופה
 ואת השלט תמיד טוב לצלם בשביל לזהות את הציפורים אחר כך.

ציפורים בבלונדס

בהמשך הדרך נסענו לראות מפל וקניון- Kolugljúfur Canyon. המפל ממוקם על כביש 715 שחוזר ומתחבר לכביש 1. נכנסו בפנייה הראשונה אליו וכך נסענו לא מעט על דרך עפר. עדיף וקצר יותר להיכנס בפנייה השנייה אליו (זו הרחוקה יותר מבלונדס). המקום יפה ומגיעים לשם גם אוטובוסים עם תיירים. אפשר ללכת קצת לאורך המצוק, בזהירות כמובן.
מפל קולוגליפור

והקניון הקטן והקצר אחרי המפל

קניון קולוגליפור

וסרטון מאותו מקום

לאחר מכן הגענו לנקודת הכניסה לפיורדים המערביים והעיירה בקצה הפיורדים מרוחקת עוד למעלה מ-300 קילומטרים. בקו אווירי המרחק קצר בהרבה אבל הנסיעה על גדות הפיורדים מאריכה את הדרך. על חלק זה של איסלנד ויתרנו בטיול מאחר והוא דורש לפחות עוד יומיים. בהמשך כביש 1 ניתן לראות שרידים של הדרך הראשונה שנסללה באיסלנד אי שם בשנות ה-30, כולל גשרים עתיקים.

עוד לפני עיירת הסיום, אפשר לעשות מסלול רגלי יפה ומטופח. כבר מהכביש תראו חניון עם מדרגות שמטפסות על גבעה וגם אחריה ממשיך המסלול. מומלץ לעצור ולבקר אולם לנו כבר לא היה זמן והמשכנו למלון שהזמנו בהבנארי - Hvanneyri. בדרך עברנו על גשר נאה.
הגשר בדרך להבנארי

המלון, מלון סול משמש ברוב השנה מעונות לסטודנטים, והדירות בו מרווחות ונוחות.

הנוף מהמלון

הסלון והמטבח במלון

יום שני
היום הוקדש לחצי האי סנייפלנס, מקום מפורסם במיוחד בספרות ונקודת הכניסה לבטן האדמה בספרו של ז'ול וורן. לא טיפסנו לראש ההר לחכות לשעה הנכונה שאור השמש יפול על המכתש הנכון דרכו נכנסים, אבל בהחלט הרגשנו קרובים למרכז הארץ (הערה: ככל שנמצאים רחוק יותר מקו המשווה, אכן נמצאים קרוב יותר למרכז הארץ, גם בגובה פני הים, עקב פחיסותו של כדור הארץ והעובדה שאינו בדיוק כדור).

נסענו לראות את הר הכנסייה. צריך לראות אותו מכיוונים רבים ולחפש גם את המפל שרואים על הרקע שלו (פספסנו את הזווית הזו משום מה).

הר הכנסייה

לאורך הנסיעה רואים את הצד הדרומי של הפיורדים המערביים והדרך יפה מאוד ועוברת בעיירות קטנות שאפשר לעצור ולטילל בהן. לאחר מכן נסענו לחוף Skarðsvík בקצה האי.

סרטון מחוף Skarðsvík

לכל אורך הנסיעה, קרחון סנייפלס נראה גבוה ומוזר. מהחוף המשכנו למערת Vatnshellir ורכשנו כרטיסים לסיור הבא (הכניסה למערה רק במסגרת סיור). הסיור אורך כשעה והוא מעניין מאוד וממצה. שימו לב במערה אין שירותים, ואם יש לכם צורך לפני הסיור סעו למרכז ליד המגדלור (שתי דקות).
קצת פריחה

ואלו הם השיניים של הטרול. לא כדאי להיות באזור כשהוא יתעורר
מערת Vatnshellir
מערת Vatnshellir

הזכרנו את מסע על בטן האדמה של ז'ול וורן שהתחיל במערה דומה לזו ואכן במערה שלט שהיציאה הבאה בסטרומבולי שבים התיכון בעוד קצת יותר מ-3500 קילומטרים. בפועל המערה קצרה ולמרות שכנראה היא ממשיכה ויורדת מתחת לים, היא לא נחקרה לעומק.
השלט לסטרומבולי

מהמערה ירדנו לחוף ולמגדלור Malariff. יש שם מרכז מבקרים קטן והאטרקציה, אצות לטעימה. האצות טעימות מאוד. חלקן מלוחות, חלקן פריכות. במקום צוקי Londrangar אותם ניתן לראות מכמה כיוונים שונים. הצילום בא הוא מכיוון מרכז המבקרים וברכב ניתן להגיע לחניון גם מהצד השני ממנו יש ללכת מעט. בכל זווית ובכל שעה שם יום ותאורה, כמו כל דבר באיסלנד, התצורות יראו שונות.

צוקי Londrangar
 אפשר להגיע עד לחוף, שהוא הקצה הדרום מזרחי של חצי האי.

חוף האוקינוס האטלנטי

וגם בחוף זה ישנם איונים עליהם מקננות ציפורים
איונים בים

והמגדלור (למרבה הצער אי אפשר לעלות עליו)
מגדלור מלריף
וסרטון מהמקום

וכמובן קרחון סנייפלס, קרחון העד שגם בקיץ לא נמס, לפחות בינתיים. הבניין בקדמת התמונה הוא מרכז המבקרים Gestastofa
קרחון סנייפלס

וקצת יצורים ימיים שנדבקים לסלעים

המשכנו למסלול הליכה בין שתי נקודות קטנות - Hellnar ו-Arnarstapi  . זהו מסלול מפורסם והיו בו הרבה אנשים, גם במסלול וגם בתחנות הקצה שלו בהן יש בתי קפה מסעדות ומלונות. מאחר והיו לנו שני רכבים עשינו הקפצה קצרה, אולם גם בעלי רכב אחד יכולים ללכת הלוך וחזור או שנהג מתנדב ילך את חצי המסלול ויחזור.

שדה הלבה הטחוב
 הגיע  הזמן לדבר על שדות הלבה והטחב המיוחד. קשה לגדול באיסלנד. אפילו אם הצלחת, באה התפרצות הר געש וקוברת אותך. אבל על אבני הלבה מצליח לגדול סוג של טחב, רך מאד שלוקח לו הרבה שנים לגדול. אפשר לגעת בזהירות אבל לא לתלוש ולא לדרוך.

ואותה תמונה במבט מקרוב
צוקים במסלול הטיול

ושוב הטחב על אבני הלבה.
שדה הלבה הטחוב

ועוד תמונה שלנו על רקע שדה הלבה הטחוב

מסתבר שגם באיסלנד יש צוללות והשחף הבודד הוא הקברניט.
סלע בצורת צוללת
 צלמי ציפורים צריכים רק לשבת ולהתחיל לעבוד.
שחף בתעופה

שימו לב איך עמודי הלבה גולשים לים. הכתמים הלבנים הם שאריות לשלשלת של שחפים ושחפיות, לא ציפורים נקיות במיוחד, להבדיל מהפאפינז הנקיים.

ועוד מבט על הצוק
צוקים במסלול הטיול

פסל הבא לתאר את הסאגה של בארדאר. אין לי ממש מושג מה היא ואם אתם מעוניינים, הסיפור מופיע בויקיפדיה.
פסל הסאגה של בארדאר

ושלט יפה שאני מאמץ בחום! רוצים גם? בקרו וחתמו על האמנה באתר.
שלט שמירה על הטבע

היום כבר מתאחר והגענו ליעד האחרון. חוף בו אפשר לראות כלבי ים. ירדנו לחוף והטיפ שקבלנו מראש היה לבוא בשעת השפל. כלבי הים מעט רחוקים מהחוף, ובשפל אפשר להתקדם קצת ולנסות להתקרב אליהם אך לא פחות מ-50 מטר ולא לעמוד בינם לבין הים וכמובן להתרחק מגורים. מומלץ לקרוא היטב את ההוראות על השלט. כבר מהחוף איתרנו כתמים חומים בהירים , כלומר כלבי ים, רובצים על הסלעים והחלטנו להתקרב.

ההליכה לא פשוטה, הקרקעית רטובה, מחליקה ומלאה באצות (טעימות, ואחת מהן נראית קצת כמו סויה עם תרמילים). נרטבו לי הנעליים לגמרי. מגפיים ומקלות הליכה יעזרו מאד. בסופו של דבר פחדתי להמשיך להתקדם והשתמשנו בזום של המצלמה. בדרך חזרה חששתי שכל ציוד הצילום יפול למים עקב החלקה ולכן הוצאתי את כרטיסי הזיכרון מהמצלמה והכנסתי אותם לקופסה אטומה. אבל צעד אחרי צעד ולאט לאט חזרנו לחוף מבטחים.

כלבי הים רובצים להם על הסלעים שהתגלו בשפל. חלקם על הבטן, חלקם על הגב, ואת חלקם אפילו תפסנו בתנועה עולים מן הים ומתרבצים.
כלבי ים
אין ספק שמרשים לצפות ביונקים מגודלים אלו.

שימו לב לכל האצות. כפי שאמרתי, ההליכה עליהן חלקלקה וצריך להיזהר.

צופים בכלבי ים

והנה סרטון נחמד בו רואים את כלב הים זז ומתנועע בצורתו היחודית והגמלונית

על החוף  מצאנו ביצים כנראה של שחפית ארקטית.

ממשיכים לבורגרנס. חלקנו הלכו לשחות בברכה העירונית (לא מרחצאות) ונהנו מאד. המים חמים, המחיר זול, כי בריכות אלו אינן אטרקציה תיירותית, ואפילו יש ג'קוזי. אני הייתי באלו שביקרו במוזיאון ההתישבות בו יש שתי תצוגות, כל אחת אורכת כחצי שעה (עם מדריך קולי). הראשונה על המתיישבים הראשונים, והחיים שלהם, והשנייה סאגה איסלנדית.

סאגות איסלנדיות
יש לאיסלנדים סאגות רבות על המתיישבים הראשונים. הסאגות נכתבו במאות ה-11 וה-12 והם נחשבות מהימנות באופן יחסי. הן מפרטות גם שמות של מתיישבים ושל מקומות וחוות רבות ממשיכות להיקרא באותם שמות, ואולי אפילו עם צאצאי אותם מתיישבים.

הסאגה המוצגת היא הסאגה של אייגל (לא מבטאים את הג'). סיפור ארוך ולא תמיד מובן על אייגל והוריו שברחו מנורווגיה וקורותיהם המשונים למדי.

ליד מוזיאון ההתישבות יש מייצג על הזוהר הצפוני. ויתרנו כי נראה שמדובר בסרט של כ-20 דקות על התופעה. ראיית הזוהר הצפוני נמצאת במקום די גבוה ב-WISHLIST שלי ואין לי צורך בסרטים ובכל מקרה השעה המאוחרת אמרה שהגיע הזמן לחזור למלון לאחר עוד יום גדוש ומלא.

יום שלישי
התכנון המקורי היה לבקר בכמה אתרים ובמשלוש הזהב, אולם אחותי שמה לב שהתחזית מדברת דווקא על יום המחר (רביעי) כיום יפה וכך החלטנו במהירות על שינוי מסלול. בחצי היום הראשון נשלים את האתרים באזור, ואז ניסע ישר לבירה רייקיאווק ונסתובב שם כל אחד לפי ראות עיניו ומה שמעניין אותו. אז מזג האוויר מעט חורפי, כרגיל, ואנחנו יוצאים שמחים וטובי לב לדרך.

מפלי Hraunfossar
זהו היעד הראשון להיום, מגרש חנייה קטן עם שבילי הליכה קצרה מובילים לתצפית נאה על מפל Hraunfossar. זהו מפל שונה מאחרים המים יוצאים מתוך הסלעים עצמם ולא מנחל. הנחל נמצא רחוק יותר והמים מחלחלים דרך סדקים בסלעים ובסוף נראים כפורצים מאמצע הסלע. לא יכולתי שלא לחשוב על משה רבנו שהוציא לבני ישראל מים מהסלע ונראה שכל מכה קטנה על הסלע תגרום לסדק נוסף וליציאה נוספת של מים

מפלי Hraunfossar - מפת האזור

וזיות מעט שונה על המפלונים:

ותמונה פנורמית
ותמונה מהגשר כלפי מטה

וסרטון

ומבט מזווית גבוהה יותר

מפלי Hraunfossar

ליד המפל, מפל נוסף - Barnafoss שנקרא גם מפל הילדים. זהו סיפור איסלנדי עצוב על שני ילדים שנשארו לבד בבית והחליטו לצאת לבדם בלילה, וכשחצו גשר על הנהר נפלו למים. אמם של הילדים הרסה את הגשר לעד.

מפלי Barnafoss

אדים חמים
בדרך חזרה עצרנו ליד אתר גיאותרמי שאין לי שום כונוה לנסות לכתוב את שמו בעברית - Deildartunguhver. במקום יש גם מרחצאות חמים KRAUMA. את האדים שיוצאים מהמקום רואים ממרחק רב. מים ממקורות גיאותרמיים משמשים כמים החמים בחלקים נרחבים באיסלנד ולמים חמים יש צנרת נפרדת. אין דודים ואין חימום, המים מגיעים ישר מהטבע בטמפרטורה גבוהה שהולכת ויורדת ככל שמתרחקים מהאתר. כתוצאה מכך למים  יש ריח של גופרית ושאר ירקות ומצד שני אפשר לעשות ספא אצלכם באמבטיה כל ערב. פרטים נוספים בשלט.

שלט באתר Deildartunguhver
שלט באתר Deildartunguhver

אתר Deildartunguhver
אתר Deildartunguhver

בתמונה זו רואים היטב את צינור המים החמים שממשיך לאורך הכביש עד לישובים.

טרולים
הטרולים הם חלק חשוב מאיסלנד וכמובן שהם יצורים אמתיים שהיו וחיו בעבר. חלקם נחמדים וחלקם מרושעים חלקם יפים וחלקם מכוערים, אבל הסיפורים עליהם תמיד נחמדים. ליד Fossatún (מלון) ראינו שיש חניון קטן ומסלול טרולים חביב, בו נמצאים שלטי מידע, סיפורים עתיקים וחדשים ומעין גן משחקים של הטרולים. למרות הגשם יצאנו להליכת התרעננות קצרה. זהו מקום נחמד מאד לבילוי עם ילדים.
מישהי הופכת  לארוחת ערב
 שלט הכניסה לאתר .

סיפורי טרולים ב Fossatún

בשלטים עלילות וקטעים מסיפורי טרולים

יפורי טרולים ב Fossatún

אם אתם רוצים להתעמק, במלון הסמוך ישמחו למכור לכם ספר סיפורי טרולים.

סיפורי טרולים ב Fossatún

וכמו בכל מקום באיסלנד הנוף תמיד יפה

דווקא הבתים של הטרולים קטנים למדי

חממות
עצרנו ליד דוכן קטן שמכרו ירקות ותותים? תותים? כן. הגענו לחווה עם חממות בה מנסים לגדל קצת ירקות. שם סיפרו לנו שהקיץ מתעכב ושעד היום שהיינו כמעט ולא היו ימי שמש בכלל ושמאד קשה לגדל ירקות באיסלנד. רכשנו כמה תותים ועוד כמה ירקות.

משם ממשיכים לרייקיאווק הבירה וכמובן שאנחנו לא מתקמצנים ומשלמים את דמי המעבר במנהרה החדשה מתחת למפרץ, מנהרה באורך 6 קילומטרים שחוסכת מרחק נסיעה רב. לאחר המנהרה מרגישים שמתקרבים לעיר. פתאום נהיים כבישים של שני נתיבים בכל כיוון, ואפילו שלושה ויש קצת יותר תנועה.

הגענו למלון הדירות שהזמנו - DOWNTOWN APPARTMENTS, מלון דירות סמוך מאוד למרכז העיר (אפשר להגיע בקלות בהליכה), ביצענו CHECKIN מהיר ולקיחת מפות של העיר מהלובי והתפצלנו. חלקנו הלכו בעיקר לקניות, אבל אני דוגל בשיטה של לנסות לחוות את המקום ולכן בחרתי מוזיאון אחד מתוך הרבים שיש בעיר, חלקם רגילים וחלקם משונים למדי (מוזיאון הפאנק ויש אפילו גרועים יותר). אנחנו סולידים ובחרנו את המוזיאון הלאומי האיסלנדי. המוזיאון מעניין מאוד והוא מפרט את כל תולדות איסלנד מראשית ההתיישבות ועד ימינו.

בכול מוזיאון מסוג זה אני מחפש שעוני שמש או מכשירי ניווט וכאן מצאנו איזה סוג של לוח שנה.

לוח שנה עתיק

יוזמה נאה, יושבים על ספסל לצד המשורר (וכמובן שמחזיקים מטריה גם מעל הראש שלו), סורקים קוד ומאזינים לקטעי שירה.
המשורר תומאס גודמונדסונאר
 למה שרק אנחנו נהנה, הנה קוד הסריקה, הקשיבו גם אתם!
הקשיבו לקטעי שירה פרי עטו
 ליד מרכז העיר אגמון קטן
רייקיאוויק

בניין היכל העיר נראה יושב על המים. במקום לשכת תיירות ענקית ואם אתם צריכים מידע, זה המקום

בניין היכל העיר

וליד, בניין הפרלמנט האיסלנדי

בניין הפרלמנט האיסלנדי

בכיכר מול בניין הפרלמנט פסלו של Jón Sigurðsson, אבי תנועת העצמאות האיסלנדית (נולד בשנת 1879). איסלנד התחילה כעצמאית אולם הכפיפה את עצמה לנורבגיה שעברה לשליטת דנמרק (או להיפך). בסופו של דבר מלך דנמרק (הגולה) ולמרות שדנמרק הייתה כבושה, העניק עצמאות לאיסלנד בשנת 1944. יום העצמאות של איסלנד נחגג ב-17 ליוני, תאריך הולדתו של סיגורדסון. מאחר והיינו בעיר ימים ספורים לאחר תאריך זה, הפסל היה מועטר בזר פרחים.

פסלו של יון סיגורדסון

ועוד בניין נאה
רייקיאוויק
 ובלי חנויות מזכרות אי אפשר. טרולים, ויקינגים, פאפינז, כל מה שאתם רוצים.

חנות מזכרות ברייקיאוייק
וכולם חוגגים על המונדיאל
מונדיאל באיסלנד
 בדרך מצאנו הקרנה ציבורית של כדורגל ונשארתי לראות. פולין פיגרה 2-0 מול סנגל ורוב הקהל היה פולני שהגיע מוכן לאירוע. דגלים איפור ולא מעט בירה. בדקה ה-86 הפולנים צמצמו והכיכר געשה ורעשה.

פולין נגד סנגל בהקרנת רחוב

חיכיתי עד הסוף המשחק בתקווה לשיוויון או מהפך אבל הפולנים הפסידו. אשתי חזרה מסיבוב קצר בחנויות מזכרות ואמרה שגם מתוך החנות שמעו את הרעש האדיר שעשו האהודים לאחר הבקעת השער.

המשכנו לכיוון הנמל ועוד קצת שוטטות ברחובות ולאחר הצצה בכמה חנויות מזכרות מיוחדות - אחת המוקדשות רק לחג המולד, אפילו שאנחנו ביוני  ואחת המוקדשת רק לפאפינז, חזרנו לרכב ולדירה, קצת קניות ארוחת ערב ועוד משחק כדורגל.

אלכוהול
מכירת אלכוהול באיסלנד היא בפיקוח ורק בחנויות מורשות ומיוחדות. בחנויות רגילות תוכלו להשיג משקאות מוחלשים (2.25% אלכוהול ומטה). טעמתי כמה בירות כאלו, חלקן הרגישו לגמרי כמו מאלט ואחרות היו טובות. ברייקיאווק ברים רבים, אבל אנחנו לא ביקרנו באף אחד מהם.

יום רביעי
השמש אכן זרחה ליום יפהפה, היום האחרון של הטיול שהיה מדהים. אין ספק ששמש עושה נפלאות לכל הנופים המרהיבים ומשפרת אותם פלאים. אבל מזג האוויר הפכפך ולנו היו מעט ימי שמש. ההחלטה לשנות את סדר הטיול התגלתה כמוצלחת ואנו שמנו פעמינו לארבע יעדים במשולש הזהב (יש יותר, אבל זה הספק יפה ליום אחד).

משולש הזהב

ת'ינגוליר
זהו פארק לאומי ומקום הפרלמנט הראשון באילסנד ואולי גם בעולם. כיום באתר שביל תצפית על הסביבה וכמה מסלולי הליכה. החנייה בתשלום ואפשר לעבור עם הרכב בין החניונים השונים באתר. מומלץ לבצע מסלול הליכה כלשהו מהקיימים במקום בהתאם לזמן.

תינגוליר

ופתאום נזכרתי שיש לי פילטר מקטב שבשמש יכול לעשות פלאות לנופים. שימו לב לתמונות הבאות ללא ועם הפילטר.
ת'ינגוליר

גם שתי התמונות הבאות צולמו עם ובלי פילטר מקטב, מה שנותן אפקט שונה לכל אחת מהן.

סוסים
איפה שלא תסעו באי תראו סוסים, הסוסים יפהפיים עם רעמות וזנבות ארוכים ותענוג לצפות בהם. כמובן שבחוות רבות אפשר גם לצאת לטיולי רכיבה על סוסים.

סוסים איסלנדיים

גייזר
המשכנו ליעד הבא, לגייזר. הגייזר שמכונה "גייזר" לא פעיל כבר שנים רבות אבל לידו יש גייזר קטן יותר STROKKUR שמתפרץ כל כמה דקות לשנייה או שתיים ולפעמים יש שתי התפרצויות אחת אחרי השנייה. צריך לעשות סיבוב ולראות את ההתפרצויות מכמה זוויות שונות .
שלא כמו בישראל בה לא משנה כמה חסר אחריות תהיה, תמיד תוכל לתבוע מישהו אחר, ובית המשפט עוד יפסוק לטובתך באופן אבסורדי, באיסלנד הכללים ברורים ופשוטים. אתה מטייל תחת האחריות האישית שלך בלבד. כדאי לך להיזהר כי בית החולים הקרוב, רחוק. המלצתי לאמץ את הכללים האלו בחוק.
כללים למטייל באיסלנד - אתה מטייל על אחריותך בלבד

ואחרי שקראנו היטב את הכללים נתחיל לטייל באתר
מפת אתר הגייזרים
המקום מקסים ושפע התמונות לא יספיקו לתאר את יופיו, כמובן שנזכרתי בביקורי בשמורת ילוסטון ואכן ההשוואה בין סטרוקור לאולד פיית'פול בלתי נמנעת (גובהם בערך זהה אבל קצב ההתפרצויות ומשכן שונה לחלוטין).

נתחיל בשלוש תמונות כלליות של האתר:

ושלט ההסבר על התופעה של גייזרים
שלט ההסבר על התופעה של גייזרים

בריכה שאינה גייזר
ברכה שאינה גייזר

והנה סדרה קצרה שמתארת כמה שלבים בהתפרצות. בסרטוני הוידאו תוכלו לראות את ההתפרצות כולה וכן התפרצות אחת בהילוך איטי.

סדרת תמונות של התפרצות סטרוקור גם לאחר שההתפרצות מסתימת, הענן והרסס עוד נמצאים באוויר

ברכות קטנות ליד הגייזר עם צבעים חלומיים ומים שקופים

ועוד אחת לידה

וברכות קטנות ליד הגייזר עם צבעים חלומיים ומים שקופים

הברכה הבאה היא של גייזר, אבל חוץ מלהסתכל אין מה לחכות, לא נראה שהוא יתפרץ בקרוב (צריך רעידת אדמה באזור)

אתר גייזר
וגם כאן ניסיתי לראות מה קורה כאשר מצלמים עם ובלי פילטר מקטב

ועוד תמונת התפרצות
הנה דוגמה לסרטון שצילמנו אשתי ואני מאותה נקודה בשתי מצלמות שונות. משום מה אשתי הצליחה לתפוס קשת יפה ברסס של הגייזר שלא נקלטה אצלי במצלמה. שימו לב שהרסס הולך בדיוק לכיוון שלנו מה שגורם לשעשוע מסוים לקראת סוף הסרטון (בצורה שונה בכל סרטון)
הנה הסרט של אשתי:

והנה הסרט שלי:

ואת הסרטון הבא אתם לא רוצים להחמיץ והוא ידגים לכם למה חייבים לראות את הגייזר מכל הכיוונים ולתפוס את העשירית שנייה שלפני ההתפרצות. אפשר לדלג לשנייה ה-25 בערך שם מתחיל האקשן:

מבט מקרוב בבועה גילה לי שם יצור מוכר. זה הדרקון פאלקור מהסרט הסיפור שאינו נגמר, שכנראה מתחבא בתוך הגייזר כשהוא לא יוצא למסעות תעופה.
הבועה לפני התפרצות הגייזר
הלכנו עוד קצת בין הברכות הקטנות והצבעוניות והמשכנו ליעד הבא.

גולופס
מפלי גולופס הם מהמתוירים והמפורסמים באיסלנד. באתר עצמו חניון עילי וחניון תחתי (מיועד לנכים ולמתקשים בהליכה) ומסלול קצר. המפל יפה מאוד וכשיש שמש, יש גם קשת. המפלים נמצאים על סף כניסה לפנים הארץ - HIGHLAND. כביש 35 הופך להיות כביש F35 (לא סלול כמובן) וממשיך 170 קילומטרים עד שיוצא לכביש 1 בצידו הצפוני של היא (סמוך לורמהילד עליה דיברנו קודם). אלו מכם שבעלי מצב רוח ורכב שטח מוזמנים לדגום קצת את הכביש שמתקרב להרי קרח העד. אלו מכם שרוצים לחצות את האי צריכים יעוץ מקצועי על איך כדאי לעשות את זה.

בתמונה הבאה מפת האתר, בו יש שביל עליון ושביל תחתון וכמובן מומלץ ללכת בשניהם ולצפות במפלים מכל הזוויות האפשריות.
מפלי גולפוס
וכשיש שמש, תמיד לחפש את הקשת. מיקומה המדויק משתנה במהלך היום והעונות אבל אם יש שמש בשמים, גם הקשת תהיה איפשהו.
והנה בסרטון

קריד
עוד אתר בדרך הוא מכתש קריד, כשמו כן הוא, לוע געשי ובתוכו בריכה (ניתן לרדת אליה וגם ללכת מסביב ללוע).
שלטי המידע על קריד:

ושתי תמונות של הלוע ושימו לב להבדל בתמונה הנובע מזווית הצילום
לוע קריד

חוזרים לרייקיאווק דרך סלפוס (לא עצרנו בעיירה). יש עוד מקמות לראות בדרך אבל הזמן רץ וכולם עייפים. למרות זאת, רוזלינד ואני מתפצלים מהחבורה וממשיכים לעוד מקום כי ידענו שאם נחזור לדירה כבר לא נצא משם.

PERLAN. הפנינה - זהו מאגר מים עתיק של רייקיאווק שנהפך לתצוגה. במקום תצוגות תערוכות, מסעדה מסתובבת ותצפית. המקום היה בשיפוצים ומחיר הכניסה מוזל, רק 2000 קורונות. התצוגות מראות את התפתחות איסלנד ב-64 מיליון השנים האחרונות והן נתנו לנו רקע גיאולוגי מצוין להבנה של כל מה שראינו בטיול. עוד במקום על החי והצומח, דגם של צוק קינון, ואם לא ראיתם פאפאינס לפחות שם תמצאו, קצת על לוויתנים והכי מעניין דגם של מערת קרח. קרח קפוא בצורה הדומה לזו שיש בקרחונים בו עושים סיבוב קצר. מאחר ולא עשינו ביקור כזה במהלך בטיול (בעיקר בגלל עלות האטרקציה), מדובר בתחליף שנותן חלק קטן מהחוויה ומהנה מאד.

צוק ציפורים מלאכותי

תצפית מגג מרכז פרלן. לא הזכרתי את הכנסייה הענקית שבתמונה. היא מבנה מודרני יחסית, נראית היטב כמעט מכל מקום, ואפשר לעלות לתצפית גם מהגג שלה.

עלינו לתצפית וצפינו על פני כל העיר וחזרנו לדירה שם סיימנו לארוז את החצפים לקראת הטיסה בבוקר.

השקיעה שלא נגמרת ביום שלא נגמר
השעה כבר 20:00 ולשדה התעופה צריך להגיע ב-3:00. חלק הלכו לישון אבל אני לא יכולתי להרשות לעצמי לוותר על צילומי שקיעה שלא הצלחתי לעשות עד היום. סיור מקדים למציאת אתרים העלה שתי אפשריות, או לחזור לפרלאן או ללכת לשפת הים למקום של הספינה הויקיגית - Sólfarið - Sun Voyager - שנבחר כמיקום הזוכה.

הגעתי לשם בעשר וחצי ושמחתי לראות עוד עשרות אנשים שבאים לראות את השקיעה בלילה הארוך בשנה. המראה היה מרהיב. האור השתנה כל הזמן, נכנסו עננים שצבעו את השמים ואת המים בגוונים נהדרים. הפירוש המילולי של השם רייקיאווק הוא מפרץ העשן, אבל היה צריך לקרוא לו מפרץ הזהב, ובתמונות תראו למה. לקראת אחת בלילה כבר קפאתי מקור וחזרתי לדירה שם עודדתי את כל מי שהיה ער לצאת ברגל או עם רכב ולהינות מהמראה.
צילמתי שם מאות תמונות וגם אחרי מחיקה של הגרועות ושל הכפולות נשארתי עם מאות תמונות. מתוכן נביא רק מעט.

נתחיל בסרטון שמראה גם את הנוכחים:

מראה כללי של המפרץ
האור חוזר מבניין המגורים וגם מההשתקפות שלו במים

השקיעה ממשיכה לאיטה, השמש זזה בעיקר הצידה ומעט מאד למטה

אפשר להתרכז גם במים עצמם ובגלים העדינים שלהם, כל אחד בגוון זהב אחר
שקיעה ברייקיאווק

האור צובע בגוון זהב גם את ספינת משמר החופים (יש שלוש ספינות כאלו, אז אנו צופים בשליש הצי האיסלנדי).

התמונה הבאה פחות מתאימה ליהודים. רואים בה בבירור צורת שתי וערב, ואפילו את אותו האיש הולך על המים. שוקל למכור אותה בעולם הנוצרי. מה אתם אומרים? בכל אופן, עיוות כלשהו בחיישן המצלמה יצר תמונה נפלאה זו.

ושוב אני על רקע השמים הצבעוניים.

והשמים ללא אנשים
והתמקדות רק בחלק המוזהב

והעננים שהשמש צובעת אותם מלמטה
העניים נראים כמו אצבעות ארוכת
ומקבלים גווני אדום

עננים אדומים והשתקפות, אדומה גם כן שלהם.

ועוד עננים אדומים

אור יפהפה על פסל הספינה הויקיגנית Sólfarið - Sun Voyager

השמש שקעה ולמעשה כבר מתחילה לזרוח, והאדום משתקף היטב במים.

וסרטון סיכום

יום חמישי
זהו נגמר הטיול חוזרים לשדה התעופה. נהיגה בשתיים לפנות בוקר באור מלא ובטרום זריחה כאשר המראות האחרונים מאיסלנד היו זריחה בשדה התעופה, קשת אדומה מוזרה, ורשימת שחקני הנבחרת (שלמרבה הצער הודחו בשלב הבתים).

קשת אדומה מוזרה

זריחה איסלנדת בשדה התעופה

פוסטר נבחרת איסלנד בשדה התעופה

תם ונשלם. ימים ארוכים ומעייפים באי מרוחק ונהדר זה. נקווה שעוד נשוב אליו, אולי בעונות אחרות, או לטיול חוזר, שכן איסלנד דינמית מאוד משתנה כל יום. תודה לכולכם אם הצלחתם להגיע עד לכאן, אשמח לתגובות.