המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 30 באוגוסט 2018

מדריד - Hala מדריד - טיול, המלצות, חוויות

יעד הטיול מדריד. סיבות הבחירה ביעד: מקום  שעוד לא היינו, אצטדיון שחייבים לבקר בו, ואפילו כרטיסים במחירים סבירים לשיא הקיץ. המשתתפים הפעם בהרכב מצומצם אבא ושני ילדים בגילאי 13 ו-15, טיול בנים!

אצטדיון סנטיאגו ברנבאו

הטיסה: טסנו בחברת AIR EUROPA, חברה ספרדית שמפעילה קו יומי למדריד. המראה בשעה 16:00 (נחיתה ב 20:10), המראה ממדריד ב 08:45 בבוקר ונחיתה ב 14:20 בישראל. החברה מפעילה מטוסי דרימליינר 787 חדישים ונוחים עם מערכת בידור (תביאו אוזניות), וכל הטיסות יצאו בול בזמן.

הדירה: כהרגלנו, לא לוקחים מלון אלא דירה עם מטבח לבשל ולחמם את הארוחות מהבית (ארוחות בשריות קפואות, לא מנות חמות) וחיפשנו מקום ליד בית הכנסת בסביבות תחנת IGLESIA. מצאנו דירה עם שני חדרי שינה סלון ופינת אוכל והיא הייתה מוצלחת מאד. קרובה יותר לתחנת BILBAO אבל מרחק של עשר דקות מבית הכנסת וליד כמה תחנות מטרו. חשוב להקפיד שבדירה יהיה מזגן ורצוי גם מעלית.

מזג האוויר: במדריד חם. באוגוסט, חם מאוד. יותר מאשר בארץ. אבל בערב כבר מתקרר ואין לחות, אפילו יבש למדי. הצטיידו בקרם הגנה מהשמש וקרם לחות.

תחבורה: קנינו כרטיסי TRAVELCARD לימים שאנחנו צריכים. ייתכן ויותר זול לקנות כרטיסיה לעשר נסיעות ולעוד עשר במידת הצורך (ולא לשכוח תוספת קטנה לנסיעות לשדה התעופה), לא טרחנו לעשות את החשבון והעדפנו נוחות ופשטות. הגעה מהשדה ולשדה במטרו. קל ונוח. אמנם מהטרמינל (1) יש ללכת כעשר דקות עד לתחתית אבל המזוודות על עגלה וזה לא נורא בכלל. ברוב התחנות, יש מדרגות נעות כך שלא סוחבים הרבה.

אטרקציות: בשפע רב, רובן שייכות לאותה חברה ואת הכרטיסים קניתי בארץ. בקניה ליום מסוים מקבלים אוטומטית הנחה דרך האתר, וגם אפשר למצוא קופונים ובכל מקרה אחרי שתקנו באתר אחד, ישלחו אליכם קופונים לאתרים האחרים (30-40% מהמחיר המלא).

אז הנה הפירוט איפה היינו ומה עשינו.

יום חמישי:
קמתי בבוקר מוקדם לקניות בסופר שפתוח 24/7 ויש בו את כל מה שצריך, ולאחר מכן הלכנו לבית הכנסת (מומלץ להגיע ביום חול עם דרכונים לצורך רישום) לתפילת שחרית.
האטרקציה שנבחרה ליום הראשון הייתה גן החיות של מדריד. הגעה פשוטה בתחתית והליכה של כמה מאות מטרים. גן החיות לא גדול אך עם הרבה חיות ויש מה לראות. לא לפספס: דובי הפנדה, מופע הדולפינים והאקווריום המרהיב. משך הבילוי המומלץ כ 5-6 שעות והגן פתוח בקיץ עד שעות מאוחרות.

דב פנדה

וסרטון קצר על הפנדה:

האקווריום מרהיב ביופיו עם דגים מכל העולם, ויצורי מים אחרים, סרטנים מדוזות ושאר רכיכות.
כוכב ים

טיגריסים
יש חוסר התאמה בין הרגליים לראשים של הג'ירפות בזווית שיוצרת אשליה מעניינת.
ג'ירפות
מופע הדולפינים אורך עשרים דקות ואין להחמיץ אותו (אחרנו בכמה דקות אבל נראה שאת רוב הדברים הספקנו לראות). לאחר המופע (ותמורת תשלום נוסף) אפשר להצטלם עם הדולפינים. עמדות צילום יש עם עוד בעלי חיים אחרים וההכנסה כמובן מאפשרת תפעול טוב יותר של גן החיות.

מופע דולפינים

יום שישי:
פתחנו את היום בסיור היכרות בעיר. את הסיור עשינו עם שי , מדריך סיורים בשיטת PAY AS YOU WISH.

סיורים בעברית במדריד: יש לא מעט חברות ובודדים, כולם מציעים פחות או יותר את אותם סיורים במדריד עצמה וביעדים הסמוכים - טולדו וסגוביה. נוח לעשות סיור עם מדריך אולם אפשר בקלות לעשות גם סיורים עצמאיים.

הסיור מתחיל מכיכר ספרד ומפסלו של סרוואנטס דון קישוט וסאנצ'ו פנצ'ה ועובר דרך מקדש DEBOD, גני הארמון, ארמון המלך והקתדרלה, כיכר מאיור וכיכר סול. לא נכנסים לאתרים, אבל מי שרוצה יכול אחר כך להיכנס לכל המקומות. הסיור היה מעניין והילדים נהנו מאד וחווינו חלקים ממדריד.

מקדש DEBOD. מה עושה מקדש מצרי במדריד? כאשר הקימו את סכר אסואן הגדול, והציפו את עמק המלכים, היה צורך להעתיק כמה מקדשים ממקומם. זה היה פרוייקט בינלאומי וממשלת מצרים העניקה מקדש שלם מתנה למדינת ספרד (מקדש נוסף נמצא במטרופוליטן בניו יורק). המקדש הועבר בדייקנות, אבן אחר אבן, אבל הוא סגור לביקור, והמקום תחת אבטחה.
מקדש DEBOD

וזה ארמון המלך בניין ענק שמשמש רק לטקסים רשמיים. המלך גר במעון צנוע הרבה יותר.

ארמון המלך  במדריד
ארמון המלך  במדריד

הגנים מאחורי הארמון

הגנים מאחורי ארמון המלך  במדריד

וסתם בניין יפה
בניין במדריד

באמצע הסיור מודיע שי - ועכשיו הפסקת שירותים (מצוין) וגלידה. אנחנו שומרי כשרות ואז שי מוסיף את מילת הקסם - כשרה. מאיפה יש גלידה כשרה אני שואל? והוא עונה, מה הבעיה האגן דאז. וואלה. חנות של האגן דאז, הגלידות גם בתפזורת כולן כשרות (אפשר בכוס פלסטיק), ומי שממש רוצה להיות בטוח אפשר לקנות מיכל עם כיתוב OU ברור. גם בסופרים יש גלידה כזו וגם בן אנד ג'ריז כך שאפשר להתפנק בטיול, ואכן חיסלנו ארבעה מיכלי גלידה במהלכו. טיפ נהדר של שי שלא בטוח שבכלל הייתי חושב לחפש בעצמי!

לאחר הסיור מיהרנו לדירה והלכנו לחנויות כשרות לנסות להשיג כמה מצרכים. בעיקר חיפשנו ממרחים שלא הבאנו מהארץ אבל לצערנו לא מצאנו אז קנינו מיץ ענבים לקידוש וחלות במאפייה.

ממשיכים ליעד הבא - הסנטיאגו ברנבאו - האצטדיון של ריאל מדריד הקרוי על שם המנהל האגדי של המועדון.

כדורגל בספרד: כדורגל בספרד זה עניין גדול ואין אפשרות לבקר במדריד או בברצלונה בלי ללכת לאצטדיונים שם.

כאשר הזמנתי את כרטיסי הטיסה עברה במוחי מחשבה, מי יודע, אולי יהיה משחק באותו זמן של ריאל או אתלטיקו? ובאמת לאחר הגרלת המשחקים התברר שיש משחק של ריאל נגד חטאפה.

נסיון ראשון להשגת כרטיסים נכשל. דרך סוכניות שונות המחירים פשוט בשמים וכבר הסכמתי לשלם מחיר מופקע ועליו עוד הוסיפו עמלות ויצא עלות של 500 שח לכרטיס ביציעים גבוהים. עד כאן. נוותר.
כשבאתי לרכוש כרטיסים לביקור באצטדיון ראיתי שמחירי הכרטיסים למשחק הם 40 אירו.

מתברר שרק כמה ימים לפני המשחק מוכרים כרטיסים לקהל הרחב (לא מנויים, ולא תושבי מדריד) באתר הרשמי של ריאל במחירים הגונים והוגנים, ובעמלה זניחה. וכך יומיים לפני הטיסה הזמנתי 3 כרטיסים למשחק ביציע 419. קומות 3 ו-4 מומלצות ולא מאוד יקרות ורואים מצוין. הכרטיסים לא היו צמודים אבל קרובים והנחנו שלא תהיה בעיה במשחק לשבת אחד ליד השני. הילדים וגם אני התרגשנו מאד מכך שיש לנו כרטיסים למשחק של ריאל, אמנם לא נגד קבוצת צמרת אולם בכל זאת חוויה. טוב עוד נגיע לזה.

סנטיאגו ברנבאו - בית המקדש של הכדורגל ומשכנה של הקבוצה הטובה בעולם. הסיור נפתח מקומה 6 בתצפית על כל המגרש ומשם יורדים למוזיאון והיכל התהילה. מיד מבינים שריאל זה לא רונאלדו וגם לא ראול ואפילו לא אלפרדו די סטפנו האגדי. ריאל זה הרבה יותר מכך, באמת מועדון מפואר.
הברנבאו מלמעלה
 רונאלדו עוד נמצא בתצוגה, אבל כבר לא על המגרש
מוזיאון ריאל מדריד

מול ארון הזכוכית עם 13 גביעי אירופה, מתחילים להבין עד כמה הוא מפואר. הגביע של העונה הנוכחית מוגבה מעט מעל כולם.
גביע אירופה לאלופות - ריאל מדריד

לביקור לקחנו מדריכים קוליים. תשמחו לדעת שיש גם בעברית. אני לא בטוח שצריך אותם יש המון מידע ובסוף כבר אין כוח להקשיב מה כל גביע, אבל אפשר לקחת אחד או שניים למשפחה וזה גם מעסיק את הילדים ואם הם קטנים ולא קוראים אנגלית אז בכלל טוב. עלות מדריך קולי 5 אירו.

הסיור נמשך ונמשך והיינו שם המון זמן ועוד יכולנו להישאר. בכל מקום על מסכים מקרינים רגעים מהמשחקים הגדולים. הרבה מתוכם מהשנים האחרונות אנחנו זוכרים וגם לראות שערים משנות הששים והלאה זה כיף. כמובן שמקרינים את שני השערים בגמר האחרון, אוי קריוס המסכן.
הצטלמנו ליד הארונית של טוני קרוס, חבל שבאיירן מכרו אותו. כן כן, אנחנו אוהדי באיירן ורגילים לחטוף מריאל מדריד בשלב הרבע או החצי, אבל אין מה לעשות, לאחר ביקור בברנבאו, אנחנו גם קצת אוהדי ריאל (ויסלחו לי כולם).

טוני קרוס - ריאל מדריד

הגביע הייחודי ביותר בעולם. המועדון של המאה. לא יהיה עוד אחד כזה לפחות ב-82 השנים הבאות ולפי איך ש-18 השנים הראשונות במאה הזו ניראות, גם הוא יהיה של ריאל, אבל בבקשה אל תתתפסו אותי בתחזית הזו עוד 80 שנה.

המועדון הטוב ביותר במאה העשרים - ריאל מדריד

יש הרבה מה לעשות ולראות ולהצטלם ולחוות ובסוף גם מגיעים דרך מנהרת השחקנים אל הדשא ושם היו אנשים שאשכרה נישקו אותו. בכל זאת יש גבול. אני רק ניסיתי לגעת בו, אבל ננזפתי על ידי השומרים. בקיצור הדשא הוא ממש קדוש באצטדיון. משם ממשיכים לחדרי ההלבשה ולחדר העיתונות ולאוטובוס וירטואלי וכמובן איך אפשר שלא, לחנות, שם שילמנו וקיבלנו את התמונה עם גביע הצ'מפיונס (18 אירו לתמונה).

לסיכום - למרות שרשום שהסיור הוא כשעה וחצי, אוהדי כדורגל יצטרכו לפחות שלוש שעות ואוהדים של ריאל גם 4 שעות ויותר.

לדירה חזרנו רק בשבע בערב ומהר מהר בישולים  לשבת, סידור של פלטה, פטנטים לאור במקרר, וכל ההכנות לסעודת שבת נפלאה עם אוכל משובח.

שבת
שינה עד שעה מאוחרת והגעה לבית הכנסת ברבע שעה איחור. לא מספיק. פסוקי דזימרה ארוכים כאורך גלות ספרד ומומלץ להגיע 50 דקות לאחר ההתחלה (אם אתם אשכנזים). אחר כך היה משעשע מאוד, העליות לתורה נקבעות בהגרלה שעוררה את כל המתפללים והאורחים הרבים. תפילת מוסף קצרה מאוד וללא חזרת השץ. פטנט נחמד שכדאי לאמץ גם בארץ.

לאחר התפילה קידוש וארוחת צהריים ושינה בשבת תענוג ולקראת 16:00 יצאנו לסיור בעיר. עברנו דרך המוזיאון הארכיאולוגי (חינם בשבת ונכנסנו לביקור קצרצר כי הילדים לא רצו יותר) ומנוחה בפארק רטירו היפה. לאחר החזרה לדירה סעודה שלישית דשנה וטורניר קטאן סוחף עד מוצאי שבת.

ראשון
עוד בישראל עשינו תיאום ציפיות לגבי הטיול. בכל זאת הרכב משפחתי שונה מהרגיל ותחומי עניין שונים (חוץ מהכדורגל שנמצא בקונצנזוס). הילדים היקצו לי שעתיים למוזיאונים בכל הטיול. כמה אכזרי מצידם. ניסיתי להגיש עתירות לישות העליונה (אשתי), וכולן נדחו על הסף ואפילו לא הובאו לדיון בנימוק הבא: "אם אתה רוצה לראות מוזיאונים כל היום, אז תיסע לבד, ואל תשגע את הילדים!!". קיבלתי בהכנעה את גזר הדין וניצלנו את השעתיים האלו היטב במוזיאון פראדו המרהיב. לא אומר שהילדים מאד מאד נהנו, אבל הם לא סבלו ונהנו במידה הראויה. בדרך למוזיאון פגשנו קרנבל ססגוני ברחוב, עשרות רקדנים ולהקות. יפה מאוד אבל רעשני בצורה שאחרי כמה דקות פשוט לא נעים לאוזניים.

לאחר הפראדו ביקור בגנים הבוטניים, פנינת טבע בלב העיר אבל רעש הקרנבל הפריע. לגנים הולכים כדי לברוח מהמולת העיר ולכן לאחר מעט זמן עזבנו והלכנו ברגל לפרק רטירו להמשך הסיור שם ולמנוחה. לאחר הפארק חזרנו לדירה ונסינו ללכת לחנות C&A. אחת התגלתה כסגורה ולשנייה הגוגל מאפס לקח אותנו בנתיב דרך תחנות סגורות לשיפוצים ואחרי כל תלאות הדרכים העקיפות בשביל להתגבר על השטויות שלו גילינו שבכלל אין חנות בכתובת הזו. דרעקס אפליקציה.

קרנבל במדריד

וגם שני סרטונים שידגימו את הססגוניות של הריקודים והמחולות:

ארמון הזכוכית בפארק רטירו

גן הוורדים בפארק רטירו

הגיע הרגע הגדול - הולכים למשחק של ריאל. אני מעט לחוץ ויוצאים מהבית הרבה לפני הזמן. יצאנו בשמונה וחצי והמשחק רק בעשר ורבע. השערים עוד נעולים וצריך לחכות כמה דקות בחוץ. לקומות 1 2 3 4 הכניסה היא דרך שערים מסביב לאצטדיון ואין תורים בכלל. לקומות 5 6 הכניסה היא דרך ארבעה מגדלים בצדדים ויש יותר תור, אבל ברגע שפותחים תוך שניות היינו במקומות שלנו וחיכינו שהשחקנים יעלו.

אפקט רונאלדו
הצטערנו מעט שרונאלדו כבר לא בריאל. אפקט רונאלדו בולט. שיגעון בטורינו ובמדריד מעט דלדול. היו מקומות ריקים רבים ודיווחו שזה היה משחק פתיחת העונה עם הכי פחות צופים בשנים האחרונות. כנראה אנשים שבאו רק בשביל רונאלדו יסעו לאיטליה. אבל נראה שהעזיבה עושה לריאל רק טוב. בייל כובש, אסנסיו משחק מההתחלה (ומשחק נהדר) ובכלל ריאל היא ריאל.

Hala Madrid - ההמנון של ריאל, נדבק לי למוח. שרים אותו בקול מלא כשהשחקנים עולים למגרש ואחרי כל שער. מנגינה נהדרת, ושרתי אותה כל הטיול, כולל למשל בתורים לפארק האטרקציות ביום למחרת וגם הפכתי אותה  לצלצול של הטלפון שלי. הפעילו רמקולים וצפו בסרטון במלואו.

וקטע קצר מהעלייה למגרש כמובן על רקע ההמנון:

משחק פתיחה ומשחקים רגוע, ובכל זאת יש אקשן, משקוף, קורה, הכשלות, דרישה לפנדל, וכמובן שני שערים שאחרים האצטדיון מתפוצץ וגם בחילופים כאשר למשל מודריץ' האהוב כל כך עולה לשחק. האדרנלין בשמים ואנחנו לא רוצים שייגמר. לראות את מרסלו נותן את הנשמה ושאר הכוכבים. חוויה מ ט ו ר פ ת !!! ללא ספק שיא הטיול!

שני
קמנו מאוחר. מאד. בכל זאת המשחק רק נגמר אחרי חצות והעברנו את הבוקר באיזי. האטרקציה להיום היא פארק האטרצקיות של מדריד, אחד משני פארקי השעשועים וזה שקרוב יותר לעיר ולכן  קל להגיע במטרו לתחת BATAN ולהיכנס משם. גם פארק זה נפתח רק ב-12:00 ופתוח עד מאוחר והגענו בול לפתיחה והלכנו לרכבת ההרים הראשונה שראינו כשעוד לא היו תורים.

אחריה הלכנו לרכבת ABSIMO הנוראית עם מהירות גבוהה והרבה התהפכויות. גם שם לא היה תור ארוך, אבל למרבה הצער היתה תקלה ברכבת. לא ידענו אם ללכת או להישאר. הרוב נשארו אז חיכינו. באו טכנאים עם פטיש גדול, בום בום בום, סיבוב ניסיון והרכבת עובדת, התור ממשיך! סיבוב או שניים לפנינו, ושוב תקלה. הטכנאי כבר קרוב ואנחנו מחכים. פטיש יותר גדול, בום בום בום והרכבת ממשיכה. קצת חששנו לעלות אבל לאחר מכן הרכבת עבדה מצוין.

פארק האטרצקיות במדריד
יש עוד מתקנים רבים: טורנדו טרנטולה ושאר שמות מפחידים והתורים היו סבירים ולפעמים אפילו קצרים (פחות מעשר דקות למתקן), לקראת הערב דווקא מתארכים, ייתכן שהרבה באים בשעות קרירות יותר. יצאנו משם לקראת שמונה בערב מותשים לחלוטין.

שלישי
יום סיור בטולדו. בחרנו סיור מודרך עם חברת HOLA-שלום. כפי שאמרתי אין שום בעיה להגיע בתחבורה ציבורית אוטובוס או רכבת אקספרס ולסייר לבד, זה מתאים למי שמעוניין בביקור במוזיאון אל גרקו למשל שלא נכנס לסיור המודרך (למרות שאפשר לא ללכת לאומגה, לקצר את הביקור בבית הכנסת ללכת למוזיאון לביקור ממצה ולפגוש את הקבוצה לאחר הזמן החופשי. לחוץ אבל אפשרי. למי שחשוב עוד אתרים, שידבר עם המדריכים מראש ויראו אם ואיך אפשר לשלב). בהחלט נוח שיש אוטובוס מפואר וישיר, מדריכים צמודים ואם לא רוצים להיכנס לביקור ארוך באתרי טולדו זה בהחלט מספק. ההדרכה הייתה טובה מאד (גלעד ובת אל , שניהם נהדרים ושופעי ידע), הילדים נהנו, הסיור כולל ביקור בסדנת חרבות (התאמנו בדו קרב ושלפנו חרבות ארוכות מנדנן, תוך בדיקה שאין אך אחד לידנו. בכל זאת קצת מפחיד), תצפית פנורמית על העיר, אופציה גלישה באומגת טולדו (כיף ולא מפחיד!), וסיור בעיר עם כניסה לבית הכנסת שמואל הנגיד. בזמן החופשי קנינו מזכרות ואכלנו גלידה וחזרנו עייפים ומרוצים.
פנורמת טולדו
 הנה אני על האומגה תלוי בין שמים וארץ. אמנם יום קודם כבר היינו בפארק שעושעים, אבל המחיר הסביר (10 אירו), וההזדמנות לעוד חוויה מיוחדת מהאתר הכריעו בעד והצטרפנו לקבוצה שנשארה לעשות את האומגה.

האומגה בטולדו

כיכר העירייה והקתדרלה בטולדו

טולדו

בית הכנסת בטולדו

לאחר הסיור הלכנו ברחוב GRAN VIA, התרשמנו מהחנויות וקנינו קצת חולצות בפרימארק. סניף ענק, כנראה הגדול באירופה. אני לא מת על הרשת הזו, לדעתי רוב המוצרים בה לא איכותיים, מה שלא מפתיע בהתחשב במחירם הנמוך אבל בשביל כמה חולצות פשוטות, זה מספיק.
יש עוד המון חנויות באזור, וגם נוכלים, אחד שנדבק אלינו וביקש עזרה בעברית, היה חשוד כבר בהתחלה כנוכל ולכן השגחתי על הארנק והנייד היטב היטב ואכן אותו אחד הגיע לבקשת כסף תוך דקה ושם פשוט נפנפנו אותו, ניתקנו מגע והמשכנו. בדרך לדירה עוד ראינו את מוזיאון ההיסטוריה של מדריד אולם הגענו בשעת הסגירה ולכן רק נכנסו ויצאנו בלי לראות כלום.

חנות פריימארק במדריד

ניסיתי בשארית כוחותי שלא היו לי להגיע בזמן לצפות בשקיעה ממקדש DEBOD. איחרתי בדקה.

שקיעה במדריד

אך לפחות יצא לראות את מקדש דיבוד מואר בערב
מקדש דיבוד מואר בערב

רביעי
בבוקר מנצלים את הזמן ומתחילים לארוז. היום הולכים לפארק מים. יש שני פארקים מחוץ למדריד וההגעה באוטובוס. שוב גוגל מאפס עשה בעיות ולמרות שידעתי שיש אוטובוס ישיר ממדריד, 627, גוגל מפס לא מציג אותו ומראה מסלולים הזויים של שעתיים ומעלה עם החלפות. הכנתי את הילדים שאם משום מה באמת אין קו ישיר, נעשה משהו אחר אבל הדאגה מיותרת, האוטובוס קיים, מגיע תוך 40 דקות וכך הגענו חצי שעה לפני הפתיחה ועמדנו בתור להיכנס. הפרק נחמד מאוד ועזבנו לקראת שש בערב. במדריד אכלנו וסיימנו את האריזות. ניסיתי שוב לצלם את השקיעה באמת בשברירי אחוזי האנרגיה שלי, אבל היה מעונן. נצטרך לחזור שכן בהחלט נשאר טעם של עוד ויש עוד המון מה לראות ולעשות במדריד וסביבתה.

היה טיול מושלם. נהדר, עולם על הציפיות מחזק מאד את הקשר ביני לבין הילדים. סיכום הטיול פשוט מאד, הצטרפו אלי ושירו ביחד בקול רם: