המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 8 בנובמבר 2018

ירח ישן אחרי השקיעה

מבט מהיר על נתוני הירח והשמש בתאריך 7/11/2018 הראה סתירה לכאורה. אלו הנתונים:
זמן שקיעת השמש: 16:45
זמן שקיעת הירח: 16:58
זמן המולד האסטרונומי: 18:02

כלומר הירח שוקע לאחר השמש, אבל לפני המולד החדש שלו ולכאורה יש בכך סתירה, שכן אם הירח שוקע אחרי השמש, זה סימן שהוא כבר עבר את השמש ולכן זה אפשרי רק אחר מולד הירח!

זו השאלה שנשאלתי הבוקר על ידי אלידע כוכב, צופה ערני בירח החדש ותודתי לו על השאלה. העובדות והזמנים נכונים, מה ששגוי הוא ההגדרה למולד הירח שאינו תלוי בשאלה האם הירח שקע לפני או אחרי השמש, אלא האם הירח עבר נקודה מסוימת על מישור המילקה. נזכיר שמישור המילקה הוא המישור בו כדור הארץ מקיף את השמש. גם הירח וכוכבי הלכת נמצאים סמוך למישור המילקה אבל לא תמיד עליו בדיוק. לירח נטייה של כ-6 מעלות מהמילקה ולכן במהלך חודש ירחי, הירח מתקרב ומתרחק מהמילקה, ולפעמים, כאשר הוא סמוך עליו בתחילת או אמצע חודש, מתרחש ליקוי.

במצב שהיה ב-7/11/2018, הירח היה צפונית מהמילקה והאיור הבא ידגים היטב את המצב:
השמש שקעה והירח עדיין בשמים כלומר ישקע לאחר השמש, השמש תמיד נמצאת על מישור המילקה (כך ההגדרה), והוא מסומן בקו הצהוב. הירח נמצא קרוב למילקה אבל מעליו (צפונית למילקה). הקו השחור הוא קו-אורך 0 על המילקה (Longitude). מולד הירח מתרחש כאשר הירח עובר קו זה (שכמובן ניצב למילקה). מהאיור נראה בבירור שהירח עדיין לא שם, והיה צריך עוד שעה ורבע להגיע למקום זה, אז כמובן הירח והשמש כבר שקעו בישראל, אבל עדיין לא באירופה.

לו היה צופה עם טלסקופ חזק מאד מביט בירח לאחר השקיעה (או בשימוש בצילום תת אדום), הוא היה רואה חרמש דק שבדקים אבל כזה הפונה דרומה, בניגוד לרוב החרמשים של ירח חדש, וזה היה הירח הישן האחרון של חודש מרחשוון תשע"ט!


הירח בשקיעת השמש 7/11/2018
הירח בשקיעת השמש 7/11/2018

ספקולציה לסיום: מולד הלוח העברי בפעול (לפי חשבון ממוצע) היה ביום חמישי ולא ברביעי , אבל בהנחה שהמולד המחושב היה לפני שקיעת השמש, ברביעי, מצב שיכול לתיארוטית להתרחש, ומישהו היה רואה את הירח בעין (בלתי אפשרי, אבל אנחנו עוסקים בתיאוריה) האם היה אפשר לקדש את החודש על ירח ישן???

תגובה 1:

  1. כתבת יפה,
    מלבד הספקולציה המיותרת בסוף,
    ההגדרה של קידוש החודש הוא על ירח חדש, שהוא ירח זורח ולא גורע.

    השבמחק