המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שני, 4 בפברואר 2019

תפסת מרובה לא תפסת בצילום אירידיום

אתמול, 3/2/2019 היה הבזק אירידיום בהיר מאד דקות בודדות לאחר השקיעה. הבזקי אירידיום נראים באזור רחב יחסית, אולם הבהירות שלהם הולכת ויורדת ככל שמתרחקים מהפס המרכזי.  

הבזק אירידיום דקות לאחר השקיעה 3/2/2019
הבזק אירידיום דקות לאחר השקיעה 3/2/2019


הנה התמונות שמציגות את המעבר בשמיים (סימוני הכוכבים הם להדגמה בלבד, למעשה עדיין אור יום מלא ואין שום כוכב שאפשר לראות) ואת מפת המעבר על פני ישראל.

מפת המעבר בישראל - הפס האדום הוא מרכז המעבר וכדאי להיות סמוך אליו
מפת המעבר בישראל - הפס האדום הוא מרכז המעבר וכדאי להיות סמוך אליו
מפת המעבר בשמיים
מפת המעבר בשמיים

כדי להבין כמה חשוב להיות ליד פס המעבר, אציין שהבדלים של קילומטרים אחדים מפרידים בין ראייה לבין אי ראייה. בעוד שבגבעת שמואל הבהירות הייתה כזו שמאפשרת ראייה, בגבעתיים הסמוכה, כבר לא היה אפשר לראות כלל ובפתח תקווה הסמוכה ראו הרבה יותר בהיר. כמובן שבלילה אפשר להיות רחוקים גם עשרות קילומטרים מהפס ולראות משהו, אבל באור יום, חייבים להיות קרובים.

בחרתי לצלם ולצפות בפתח תקווה בגינה ציבורית שנמצאת ממש על הפס. את המצלמה מכוונים ידנית לפי המצפן שבטלפון, וכמה שניות לפני זמן המעבר מתחילים לצלם סרט וידאו.
התוצאה הסופית: טוב חצי הבזק בפריים מאפס הבזק בשמיים. 

ההבזק בעין, גם איפה שהייתי, ממש במרכז ההבזק (הקו האדום בתמונות ששלחתי אתמול) היה קצר.
המצלמה רגישה הרבה יותר ולכן קולטת את ההבזק בשלב מוקדם יותר, אבל בעוונותי הרבים, לא 
כיוונתי נכון את המצלמה.

הנה סרטון של כמה שניות. הנקודה הבהירה היא הלווין מחזיר האור ורואים איך היא הולכת ומתבהרת עד שיוצאת מהפריים. 


בנוסף, תמונה שהיא למעשה חיבור כל התמונות בוידאו ובה רואים, חצי הבזק, היא התמונה בה פתחנו את המאמר.

למי שמעוניין בפרטים טכניים שיסבירו גם את הכשלון, וכמובן יהוו לקח לעתיד, כי מכל כישלון צריך ללמוד משהו, אז ככה. הבעייה בצילום אירידיום או כוכבים ביום היא שאין על מה למקד. השעה מוקדמת מדי ולא רואים שום כוכב אחר שאפשר למקד עליו, ולכן צריך למקד ידנית לאינסוף לפי מה שרשום על העדשה של המצלמה. הבעייה שבהרבה עדשות קיטים זולות בכלל אין סקלת פוקוס ולכן לקחתי עדשה של 70-300 ממ שיש עליה כזו סקלה.  טעות קטנה בפוקוס ולא יצא כלום, אז על זה אי אפשר להתפשר בכלל.

רציתי גם להשתמש מעט בזום כדי שיראו מעבר גדול ויפה, מה שכמובן מצריך כיוון יותר מדויק. הכלל של תפסת מרובה לא תפסת עבד פה לגמרי ואמנם תפסתי את ההבזק בגדול, אבל לא את כולו. עדיף להתפשר על הזום, 50 מ"מ אורך מוקד, בהחלט מספיק. כמו כן המעבר הולך כמעט תמיד מלמעלה למטה (או מלמטה למעלה) מה שמצריך הצבה אנכית של המצלמה וכך אפשר להרוויח עוד לא מעט שדה. המהדרין יכוונו על האלכסון אבל זה מסובך מדי ביום כי קשה לדעת את המסלול במדויק (זוכרים את ההבזק משבוע שעבר עם הירח וכוכבי הלכת? שם השתמשתי באלכסון כדי לקלוט הכל).

לסיום הנושא - הנה סרטון מלפני שנתיים בו צילמתי הבזק כפול ביום. בעדשה רחבה הרבה יותר (ולכן גם הפסים קטנים וקצרים יותר). מה שיפה הוא הוידאו בו רואים את שתי הנקודות נעות ביחד.




ולסיום המאמר, לאחר ההבזק נצפתה שקיעה יפהפיה עם צבעים מרהיבים
שקיעה 3/2/2019
שקיעה 3/2/2019


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה