המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שבת, 21 בדצמבר 2019

אסטרונומיה וחנוכה

חנוכה והיום הקצר בשנה

חג החנוכה חל תמיד בסמוך ליום הקצר בשנה בחודש דצמבר. אמנם החג יכול להתחיל גם בנובמבר כתלות במחזור השנים המעוברות, אבל ההפרש הוא של כמה שבעות לכל היותר. לכאורה נראה שזה מקרה, כי הרי מקורו של החג בניצחון של החשמונאים ובכניסתם לבית המקדש בתאריך כ"ה בכסלו, אולם לחג מקורות קדומים הרבה יותר, המציינים במיוחד את היותו חג האור.

מקור קדום לחג

הגמרא במסכת עבודה זרה מציינת ימי חג של עובדי הכוכבים, בהם יש איסורים שונים וכך נכתב (עבודה זרה ח א):
"ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה] כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך אמר מנהגו של עולם הוא הלך ועשה שמונה ימים טובים לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים הוא קבעם לשם שמים והם קבעום לשם עבודת כוכבים"

המקור לחג החנוכה קדום מאד ומיוחס עוד לאדם הראשון. האדם הראשון, חסר ניסיון וידע על העולם, מבין מהר מאוד שיש יום ולילה. השמש זורחת בבוקר ושוקעת בערב, אולם הוא שם לב לתופעה משונה. ככל שהזמן עובר הימים נהיים קצרים יותר. אם נזכור את תיאור העולם לפני בריאת האור (בראשית א ב):"וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" הרי שנבין את חששו של האדם שבתהליך איטי, האור שנברא על ידי אלוהים הולך ונעלם, והחושך יחזור לשלטו בעולם שיהפוך שוב לעולם של תוהו ובהו.

חגיגת התופעה המחזורית

לאחר זמן מה, רואה אדם הראשון שהימים חוזרים ומתארכים לאיטם והבין שכך מנהג העולם וכך הוא הטבע. אמנם, לא הייתה לאדם הבנה פיזיקאלית קוסמולוגית של התהליך, אולם הוא הבין שמדובר במחזור טבעי, ואת ימי התפילה שלו, הפך לימי חג, ימים המציינים את סיומה של התקופה בה מתמעט האור.

מכאן שלחג החנוכה יש קשר גם לעונות השמיים ולמהלך הטבעי של כדור הארץ סביב השמש, והתאריך אינו מקרי אלא התגלגל להיות תאריך זה. כך גם מנהג הדלקת האורות, שבא כמובן לציין את הדלקת המנורה בבית המקדש, אולם ריבוי האור ותוספות הנרות, וההגדרות של מצוות חנוכה, שלפי ההלכה די בנר אחד בלבד בכל יום, לנרות רבים, שהולכים ומתרבים, ועוד מוסיפים חנוכיות לכל בני הבית ולא מסתפקים בחנוכייה אחת, נועד להרבות את האור בעולם.

מכאן גם מובן מדוע חג החנוכה נופל בסמיכות מרובה לחג הנוצרים המציינים את הולדתו של אותו האיש. תאריך לידתו כנראה אינו בתקופה זו כלל, אולם מאותה סיבה בדיוק הם ביצעו העתקה של התאריך לתקופת זמן זו, בו החושך שולט, ודווקא הולדת "משיחם" היא זו המציינת את בו האור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה