המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 4 באוגוסט 2024

כוכב חדש בשמיים - אירוע של פעם בחיים!

כוכב חדש בשמיים - אירוע של פעם בחיים

כבר כמה חודשים שומעים כותרות כגון "בקרוב תראו כוכב חדש, אירוע של פעם בחיים" בכל מיני ערוצים וגופים והנה הזדמנות לעשות קצת סדר. אכן צפוי להיראות כוכב שלא נראה קודם, אכן זה לרוב אירוע של פעם בחיים, אולם הבעייה של-99% מהאנשים זה יהיה חסר משמעות לחלוטין, ומתוך האחוז שנשאר 99% ימשכו כתפיים ויגידו שוין. אם תקראו עד הסוף ותבינו מה עליכם לעשות, ומה מצפים לראות, אולי תוכלו להיות מהמעטים שאכן יחוו אירוע כלשהו.

אז במה מדובר?

שבמהלך החודשים הקרובים תופיע "נובה" בשמיים שיהיה אפשר לראות אותה בעין. אני מודע לקונטציות שיש למילה "נובה" אבל באסטרונומיה מדובר בתרגום מילולי של "חדש", ובמקרה הזה כוכב חדש. נקודת אור פתאומית במקום שלא הופיעה קודם. המנגון הפיסיקלי של נובה מורכב כמעט תמיד ממערכת בינארית בה יש שני כוכבים, אחד ענק אדום והשני ננס לבן שסובבים סביב מרכז מסה משותף, אולם בשל משחקי כבידה יש זליגה של חומר מהענק לננס. ברגע שמצטברת מסה קריטית של חומר, מימן, מתחיל תהליך היתוך גרעיני, אבל כמות החומר קטנה למדי והתהליך נעצר די במהירות, ימים עד שבועות.

הנובה בה מדובר היא בקבוצת כתר צפוני (קורונה בורליס - עוד מילה עם קונוטציות לא הכי טובות בזמן האחרון), וצפוי להופיע שם כוכב חדש בבהירות דומה לזו של כוכב הצפון. זו אכן תופעה נדירה. נובות יש די הרבה, אבל רובן בבהירות נמוכה למדי ולא כזו הנראית בעין וככזו שאפילו תשנה מעט את ההופעה של קבוצת כוכבים מוכרת. הכוכב מכונה T CrB וידוע גם בכינוי BLAZE START.

איך למצוא את קבוצת הכתר הצפוני?

לקראת התפרצות הכנתי לכם תרשים שיעזור לכם למצוא את קבוצת הכתר הצפוני. בקרוב (וזה יכול לקחת גם חודשים, אבל במונחים אסטרונומים זה קרוב), תהיה שם התפרצות וכוכב חיוור מאד ייראה בהיר בהרבה למשך כמה שבועות. ברשת יש יותר ויותר דיווחים על העניין, אבל חשוב להדגיש שככל שהמאורע נדיר ומעניין הוא לא ממש אירוע מרשים מבחינה ויזואלית, אלא בעיקר מבחינת הידיעה שראיתם משהו נדיר והבנתם למה הוא קורה. בשביל להנות מהתצפית, צריך לבחון ולהכיר את הקבוצה לפני ההתפרצות ובשביל זה צריך לדעת איפה ואיך למצוא אותה בשמיים, וכאן המפה תעזור לכם.


התרשים מציג מפה לתחילת אוגוסט בשעה 9 בערב, כאשר קבוצת הכתר הצפוני כמעט מעל הראש. את שני הכוכבים הבהירים ארקטורוס ווגה לא תוכלו לפספס אפילו מתחת לפרוז'קטור. על הקו בין שני הכוכבים, שליש הדרך מארטוקוס לווגה תמצאו כוכב בהיר, אלפקה. יכול להיות שאם אתם בעיר מוארת לא תראו את שאר הצורה של הכתר. נסו עם משקפת אם יש לכם, אבל הכוכב הזה הוא חלק מהכתר. נסו להכיר ולזהות את הקבוצה כך שתמצאו אותה בקלות וזכרו איך היא נראית מהמקום הרגיל בו אתם צופים. אם יש לכם אפשרות לצלם, עוד יותר טוב.


כתר צפוני ומיקום הכוכב החדש
כתר צפוני ומיקום הכוכב החדש


בתרשים הבא קבוצת הכתר עצמה שנראית כמו חצי קשת של כוכבים. הנובה לכשתופיע תהיה ממש על יד כוכב אפסילון, ובמיקום המסומן BLAZE STAR. בהירות הנובה צפויה להיות כמו של כוכב אלפקה, וכפי שאמרנו זה כוכב שנראה גם באזורים בהירים, כך שגם מעיר תוכלו לראות שני כוכבים במקום אחד באותו אזור.

בינתיים, אפשר לצלם את הקבוצה הזו כל הזמן, ולכו תדעו אולי תהיו הראשונים שבתמונה שלהם יופיע הכוכב החדש ותזכו לתהילת עולם (לפחות אצל כמה אנשים). בכל מקרה כדאי שתהיה לכם תמונה של הקבוצה לצורך השוואה.

פתרון לסוגייה תלמודית וותיקה

בגמרא מסכת הוריות י' ע"א מופיע על כוכב העולה פעם בשבעים שנה ומתעה את הספנים. רבים מפרשים כוכב זה ככוכב שביט וחלקם אף מזהים אותו כשביט האלי שיש לו מחזור דומה, אולם פירוש זה אינו אפשרי מהרבה סיבות ואין כאן מקום להאריך. לעומת זאת, הנחה שמדובר בתופעת נובה מחזורית מעין זו, היא לא רק הנחה סבירה, אלא אף הנחה מתבקשת ובעיני הפירוש הנכון והכמעט יחידי לעניין.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה