המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 10 באפריל 2018

סטונהנג'

אתר סטונהנג' הוא מהאתרים הארכיאולגים הקדומים והידועים ביותר. מעגל האבנים הגדול והמסתורי העומד לו במישורי סולסברי כבר 4000 שנה עדיין נשאר תעלומה. מי בנה אותו, איך ומתי ולמה? אני לא אנסה לענות על שאלות אלו. יש הרבה דעות והרבה נתונים והאתר גם אינו מיקשה אחת, אלא לתאר יותר את החוויות והמסלול המומלץ בביקור באתר. מה שבטוח, המקום היה חשוב לאנשים והם השקיעו עמל ויגיעה של שנים בהבאת האבנים ממרחקים, חלקם מגיע מווילס, ובהצבתן. לא מדובר על עבודת עבדים בכפייה אלא על אנשים שהתגייסו למטרה שהייתה חשובה להם, ואת זה יש להעריך גם אלפי שנים אחר כך.

סטונהנג'
סטונהנג'

ידעתי שיום אחד אגיע לסטונהנג' ובשביל ללמוד מעט יותר על האתר רכשתי בעבר ספר בנושא. סטונהנג' הוא הרבה יותר ממעגל האבנים. כל הסביבה הקרובה (וגם הרחוקה אבל במינונים נמוכים יותר) מלאה שרידים, תעלות, שדרות ותלים מלאכותיים. למעשה לחלק מהאבנים יש שמות משלהם וגם האבנים בתוך המעגל מתחלקות לפחות ל-4. האבנים במעגל החיצוני, האבנים המונחות מעל, האבנים הגדולות במיוחד שמהוות מעין פרסה פנימית ואבנים נוספות קטנות יותר. לכל סוג אבן יש שמות משלה, ובתיאור מחקרי של האתר כל אבן ממוספרת.

עד לפני כמה שנים, הכניסה לסטונהנג' הייתה ממש לידו וגם הכביש עבר שם. חנו במגרש, עברו במנהרה מתחת לכביש והגיעו. כיום הכביש בוטל. נבנה מרכז מבקרים חדש עם מוזיאון קטן, כפר ניאלותי קדום משוחזר וחנייה רחבה הרבה יותר, ועל הכביש הישן נוסעים שאטלים עד למעגל האבנים.


הכפר המשוחזר. אפשר גם להיכנס לבקתות
הכפר המשוחזר. אפשר גם להיכנס לבקתות
רוב התיירים יסתובבו סביב מעגל האבנים בלבד. למעגל עצמו הם יגיעו בשאטל ממרכז המבקרים הסמוך. אלו שממש רוצים ישלמו יותר כסף ויכנסו לסיור המאפשר כניסה למעגל עצמו. הבריטים מציגים זאת כהכרח לשמור על האתר, אבל רבים חושדים שהם בסך הכל רוצים להרוויח יותר מהאתר שלהם. סיורים אלו מתבצעים לרוב מוקדם בבוקר לפני הפתיחה הרשמית של האתר ויש גם סיורים ליליים. הם דורשים הזמנה מספר חודשים מראש ומחירם משתנה. המהדרין ינסו להשיג לעצמם כרטיס לשהייה באתר בזריחה של היום הארוך בשנה.

כבשי הצמר המפורסמות של האזור
כבשות הצמר המפורסמות של האזור
גם אם אתם מגיעים ללונדון, ההגעה לסטונהנג' אפשרית ופשוטה. יש טיולים מאורגנים רבים לשם, רובם כוללים גם את העיירה והקתדרלה בסולסברי וחלקם סיורי יום שלם המוסיפים גם ביקור בעיירה באת' BATH. דעתי האישית היא שתפסת מרובה לא תפסת. באת' ראויה לפחות ליומיים שלמים, ולכן אם יש סיור של יום שלם לסטונהנג' וסולסברי מה טוב ואם לא, סעו ברכבת לסולסברי, בקרו בה ומשם סעו באוטובוס שירות לסטונהנג'.

נזכר בליקוי החמה. מזג אוויר אנגלי טיפוסי
נזכר בליקוי החמה. מזג אוויר אנגלי טיפוסי

את הסיור כדאי לפתוח בכפר המשוחזר שם תוכלו להתרשם מאבן "סרסן" - זה הכינוי לאבנים הגדולות העומדות ומהגודל שלה.
אבן לדוגמה במרכז המבקרים
אבן לדוגמה במרכז המבקרים

עוד תמונה של הכפר המשוחזר
עוד תמונה של הכפר המשוחזר

אבנים אלו הזכירו לי את האבנים הגדולות בכותל המערבי. מפעלי בנייה עצומים היו בכל חלקי העולם. אם לא לקחתם מדריך קולי, מומלץ מאד לקחת אחד שישמש אתכם באתר עצמו.

סטונהנג' מרחוק. לאתר צריך להתקרב לאט לאט, כמו פעם
סטונהנג' מרחוק. לאתר צריך להתקרב לאט לאט, כמו פעם

המלצתי היא ללכת למעגל ברגל, או למצער לקחת שאטל רק עד מחצית הדרך (נקודה 5 במפה למטה). בדומה למפה למטה הלקוחה מאתרי המורשת האנגלית. לנוחותכם קישור למסלול הטיול כפי שמובא שם.
מסלול הליכה לסטונהנג'
מסלול הליכה לסטונהנג'
משם לא להמשיך בשביל אלא לחתוך דרך השבילים שבשדות מצד שמאל, לכיוון ה-CURSUS וכמובן לעלות על כמה תלים מלאכותיים (6 במפה). צריך להיזהר כי השבילים לרוב בוציים, ואם זה לא בוץ זה כנראה גללים של בקר. גם מהבקר הרועה חופשי בשטח מומלץ להתרחק, למרות שהם היו אדישים לחלוטין לנוכחותי. מטרת ההליכה היא גם לראות שרידים נוספים אבל בעיקר "להיכנס לאווירה" לנסות לראות את האתר מרחוק ולהתקרב אליו בקצב הליכה, כמו שמבקרים קדומים עשו.

השדרה
השדרה, ממשיכה עד נהר AVON
אם תלכו מספיק צפונה (לעבור את התלים) תגיעו ל-CURSUS (נקודות 2-3 במפה למעלה). מהו ה-CURSUS? כמו רוב האתר לא ממש ברור, מעין דרך, די ארוכה (ישנו גם קורסוס נוסף קצר יותר), האם היה זה מירוץ סוסים עתיק? אולי נתיב קבורה בדרך לתילים? אתם מוזמנים לנחש. 
HEEL STONE
HEEL STONE - אחת מהאבנים הגדולות מחוץ למעגל האבנים וכנראה גם קדומה יותר
ההליכה בשדות מאריכה את הדרך ובסופו של דבר מגיעים לשביל עפר ממנו אפשר להגיע למעגל. בדרך אולי תראו מפגינים הטוענים שהאתר צריך להיות משוחרר, כלומר פתוח לציבור ללא מגבלות. מאחר והאתר אינו כזה, ולא הגעתם בשאטל, אל תאבדו את כרטיס הכניסה שלכם אותו תצטרכו להראות לשומר.
הצטרפו להולכים בשביל סביב המעגל, בתחילתו הוא יחסית רחוק אולם בסוף מתקרבים לאבנים (כפי שניתן לראות בצילום). אם הצטיידתם במדריך הקולי, שימו לב לתחנות הממוספרות והאזינו שם למדריך. אם לא, הסתפקו בשלטי ההסבר שבאתר או שאלו מתנדבים שנמצאים באזור ועונים על כל שאלה (וגם מונעים מאנשים להתקרב יותר מדי).

סטונהנג'
סטונהנג'
התחנות במסלול מסומנות במספרים ומומלץ להאזין למדריך הקולי. שימו לב לפרטים הרבים, כדוגמת האבנים המתוות את המלבן (STATIONS) שלא נמצאות יותר במקום ואבנים נוספות עם השמות: HEEL STONE, SLAUGHTER STONE, לשדרה הרחבה ההולכת לכיוון הנהר AVON ומתקרבת לאתר WOODHENGE (שגם בו אפשר לבקר למרות שמה שנשאר ממנו משוחזר ברובו - ראו מסלול הליכה מומלץ בין האתרים). שימו לב לתעלות השונות ולגדות הסובבות את המעגל. לכל אחת מהן שם משלה וחלק כלשהו בסיפור האתר בשלב מסוים.

התעלה והגדה סביב המעגל
התעלה והגדה סביב המעגל

כמו כן תנו דעתכם לחורים המכונים AVEBURY HOLES (רובם לא נראים) על שם אחד החוקרים הקדומים של האתר. שימו לב לתלים הגדולים הנראים היטב מהאתר ואם אתם מחליטים ללכת ברגל ל-WOODHENGE חפשו את אבן הסרסן הנמצאת בשדה.

תל עתיק
תל עתיק
גם כשאתם מסתכלים על מעגל האבנים חפשו את הפרטים, את האבנים שנפלו, את האבנים היוצרות קו ראייה לשמש העולה ביום הארוך בשנה, את הסיתות של האבנים ועוד.

סטונהנג'
סטונהנג'

סטונהנג'
סטונהנג'
בשלט מודגם כיצד נראית זריחת השמש ביום הארוך בשנה (בצידו הימני אתר אחר שאינו קשור לסטונהנג'). ניסיתי לצלם את המעגל מאותה זווית בדיוק.
סטונהנג'
סטונהנג'

התאוריה לפיה המעגל מכוון כלפי זריחת ושקיעת השמש ביום הארוך והקצר היא אחת מהמקובלות. חיזוק כלשהו לכך מתחיל עוד הרבה לפני המעגל, באבני התחנות STATION. ארבע אבנים היוצרות מלבן שאפשר להגיד שהוא מכוון כלפי זריחת השמש ביום הארוך בשנה. לא בדיוק אבל בערך. ובערך זו בעיה. התאוריה מקבלת חיזוק בגלל מבנים אחרים, בעיקר ניוגרנג' NEWGRANGE מבנה שברור שנבנה לפי זריחת השמש אבל דווקא ביום הקצר, בחורף,  ובו אור השמש חודר מטרים רבים לתוך המבנה עד למרכזו. בכל אופן בסטונהנג' המצב אינו ברור כל כך ועם כל העמודים והאבנים ברור שיהיה איזה מקום ממנו אפשר לצפות בשמש, למעשה בכל יום בערך. למרות שכיום האתר שוקק בזריחה ביום הארוך, מחקר אחר מציע שדווקא הכינוס הגדול היה בזמן החורף בימים הקצרים.
מחקר אחר הציע שהמעגל, ובפרט כל החורים שנחפרו סביבו  וכיום קשה מאד לראות אותם AVEBURY HOLES נועדו לעקוב אחרי ליקויים, ואם מסמנים בכל פעם מאיפה הירח המלא זורח, אפשר יהיה לדעת מתי יגיע ליקוי ירח הבא.
ייתכן, כל פעם מתפרסמים מחקרים חדשים והשערות וראיות כאלו ואחרות, תשובה מוחלטת עדיין אין, ולדעתי גם לא תהיה, בפרט שכמו שכבר הדגשתי האתר בנוי שכבות על שכבות, בידי אנשים שונים, ולהם כנראה היו גם מטרות שונות. למעשה,  נעזוב את כל הדיונים האלו ונמשיך להתרשם מהאתר.

סטונהנג'
סטונהנג' מבט לנקודת עליית השמש ביום הארוך בשנה

 שימו לב לבליטה בראש האבן - TENON - שנועדה לאבנים השוכבות
סטונהנג'
סטונהנג'


וכמובן לנסות לחפש זוויות שונות כמיטב הדמיון שיש לכם
זרזירים בסטונהנג'
זרזירים בסטונהנג'

סטונהנג'
סטונהנג'

סטונהנג'
עדשה רחבה תקלוט את כל האתר גם מקרוב

סטונהנג'
סטונהנג'
לאחר שחזרתם למרכז המבקרים (והפעם כן בשאטל) מומלץ לבקר בתערוכת הקבע המציגה את ההיסטוריה של התפתחות האתר (ויש הרבה היסטוריה, האתר נבנה בשלבים שונים במשך מאות שנים, שכבה על שכבה) וממצאים שונים מהתקופות השונות. אני לרוב מתאפק בחנויות מזכרות אבל בסטונהנג' לא הצלחתי להתאפק וקניתי: עוד ספר כי טובים השניים מן האחד, ספל, מגנטים ושני דגמים קטנים של האתר.

תגובה 1: