המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 8 בנובמבר 2022

מפאפוס לטרודוס - שבוע בקפריסין

פתיחה

קפריסין היא יעד קרוב ומושך לישראלים, אולם הבטן גב בחופים וגם המסיבות לא מדברים אלינו כלל. לקפריסין יש הרבה יותר מה להציע, ובפרט מסלולי טיול נהדרים בהרי הטרודוס במרכז המדינה. נסענו לשבוע בקפריסין לטיולי הליכה ועוד קצת. שני לילות בפאפוס ועוד שלושה לילות בהרים. הטיסות קצרות מאד, כדאי לשכור רכב אוטומטי כי נוהגים בצד שמאל של הכביש, זיכרון מהכיבוש הבריטי ולהצטייד במקלות הליכה אם רוצים לעשות מסלולים רציניים. הדירות הוזמנו דרך בוקינג, דירות גדולות ומרווחות (80 אירו ללילה בערך), ואת האוכל הבאנו מהארץ. יש בפאפוס מלונות כשרים וגם בית חב"ד, אבל אנחנו מעדיפים את האוכל שלנו.

פאפוס

הזמנו טיסה לשעת הצהריים אך גם היא איחרה מעט ובגלל שנסענו מיד לאחר הזזת השעון אחורנית, הימים נגמרו מוקדם כאשר השקיעה בסביבות השעה 17:00, שעה שהיא ממילא שעת הסגירה של אתרים רבים. לכן אחרי הטיסה, איסוף הרכב והתארגנות ראשונית בדירה לא נשאר זמן רב אז הלכנו לאתר הנקרא "קברי המלכים", אתר קבורה ישן בצפון פאפוס, בו מערות קבורה שונות בהן אפשר להסתובב וללכת. משך הביקור כשעה ולאחר מכן מצאנו סופר לקניות, והלכנו לראות את השקיעה בים ואחר כך הליכה על הטיילת היפה בחושך.

קפריסין מהאוויר

קברי המלכים

השקיעות תמיד יפות

ילדים משחקים בשקיעה

מצודת פאפוס בלילה

הלגונה הכחולה

הלגונה הכחולה נמצאת בחלק המערבי של האי ואפשר להגיע אליה ברגל, ברכבי שטח או בסירה (מפאפוס השיט ארוך, שיט קרוב יותר יוצא מהעיירה ליצ'י, אולם גם הדרך במכונית לשם לוקחת זמן). עוד לפני הביקור בלגונה נכנסו לגנים הבוטניים ולמעיין קטן המכונה מעיין אפרודיטה. משם מתחיל גם מסלול של 7.5 ק"מ עם הפרדי גובה של 350 מטרים (העלייה מיד בתחילת המסלול והחזרה בדרך ג'יפים המובילה ללגונה ישרה יחסית). היה די חם ופרשנו מהמסלול באמצע. הצטרפנו להסעות בג'יפ (15 אירו לאדם) שלקח אותנו למפרץ מרוחק יותר מהלגונה המפורסמת, שהוא מבודד יותר. המים קרים ונעימים אבל סלעיים, מומלץ להביא סנדלים מותאמים למים. משם הלכנו ברגל ללגונה הכחולה, שהיא רדודה יותר, חמימה יותר וגם חולית ולא סלעית. בסך הכל היו לנו שעה וחצי בחופים, וזה מספיק לחלוטין. המים בסוף אוקטובר קרירים אבל אפשר לשחות בכיף אם לא רגישים יותר מדי.

מעיין אפרודיטה

הים אותו ים. רק כחול יותר.

מפרץ ליד הלגונה הכחולה

עתיקות פאפוס

לפני הנסיעה להרים בילינו עוד כמה שעות בפארק הארכאולוגי בפאפוס שבו העיקר הם פסיפסים יפים ומיוחדים ובהם סיפורים מהמיתולוגיה לרוב. חלק מהפסיפסים היו מכוסים, אולי כהכנה לחורף, אולם רובם תחת מבנים וניתן להתרשם מיופים. הביקור בפארק אורך כשעה וחצי עד שעתיים, ולא סקרנו את כל חלקיו, הוא גדול למדי, אלא התמקדנו בעיקר. אחר כך הלכנו למצודת פאפוס, שהיא אתר נפרד, אולם שם אין יותר מדי מה לעשות. פחות או יותר להיכנס ולצאת. גם המחיר בהתאם (2.5 אירו לאדם).

תזאוס נלחם המינטאור בתוך המבוך

פסיפס גיאומטרי

המגדלור

הרי הטרודוס

קייקוס וטורני

בלב האי נמצא מנזר קייקוס, שלפחות לפי רוב האתרים הוא היפה והמיוחד באי. חוץ מהמנזר יש לידו מנזר נוסף, שהוא יותר אחוזת הקבר של מרקיוריוס השלישי שהיה נשיאה הראשון של קפריסין. הנסיעה מפאפוס להרים אינה ארוכה, אך לוקחת זמן רב. הדרך מפותלת, תלולה, ולעתים גם עם דרדרת אבנים בכביש המחייבת משנה זהירות. פסי עקיפה הם המלצה בלבד, וכמובן נוהגים בצד השני של הכביש. יכול לרדת גם גשם. כדאי לתכנן את הנסיעות כך שלא יהיו נסיעות בחשיכה. נסענו דרך עמק הארזים, אזור יפהפה ובו כמויות גדולות של עצי ארז, גם הבחירה בדרך זו הוסיפה זמן לנסיעה. בסופו של דבר מגיעים לקייקוס, אולם בטרם עוצרים שם, כדאי להמשיך בכביש עד ל THORNI בפסגה. זהו מעין מנזר בגובה 1450 מטרים שהנוף סביבו פתוח לגמרי לכל הכיוונים. במקום נמצא קברו של הארכיבישוף, והדרך הרגלית אליו, לאחר שחונים  עוברת דרך עשרות פסיפסים של קדושים וקדושות, מלכים ומלכות ולא ממש ברור מה. מצאנו גם את האבות, משה ואהרון דוד ושלמה. שיהיה. הנוף עוצר נשימה.

המנזר עצמו מרשים ביותר וגם בו עשרות ציורים שונים ומשונים ומצאתי קיר המתאר את בריאת העולם ועד עקדת יצחק. במנזר עצמו פריטים חשובים כולל אחד מהאייקונות המיוחס לשליח לוקאס, והסיפור איך הוא הגיע לקפריסין נשמט מזכרוני. לאחר הביקור המשכנו בדרכי הערים לעבר הדירה ששכרנו, כולל עצירות רבות בנקודות נוף יפיפיות בדרך.

מנזר טורני

הנוף מטורני

מגדל בבל ועקדת יצחק מנזר קייקוס

עוד נוף טורדוס מרהיב

מסלול קלנדרה

מסלול זה מופיע בכל אתר המלצות על מסלולים והוא אכן מרהיב ביופיו. מנקודת ההתחלה מטפסים 3 ק"מ במעלה נחל, ובהפרש גבהים של 400 מטרים. לאחר קילומטר מגיעים למפל הנחשב לגבוה בקפריסין, אבל הוא רק השני וגובהו 13 מטר בלבד. לא מאד מרשים  כמפל, אפילו ביחס למפלים בארץ, אבל מאד יפה. רבים עושים את הדרך עד אליו ובחזרה, אנו המשכנו עד סיום השביל וירדנו בשביל אחר, ארוך הרבה יותר אך ברובו לא תלול, פרט לקילומטר האחרון שלו. אורך כללי של המסלול שעשינו הוא כעשרה קילומטרים.

מסלול קלנדרה (1) והחזרה במסלול מפותל (2)

מפל קלנדרה

מפל קלנדרה במלואו

נוף טרודוס אופייני

לאחר מנוחה המשכנו לאומודו, עיירה ציורית מומלצת, בה חונים ומטיילים בסימטאות וסופגים את האווירה. יש כל מיני דברים לקנות, מזכרות ומרקחות מקומיות מפירות שונים, וכמובן מנזר ומוזיאון קטן.

נשאר לנו עוד זמן והלכנו לשלושה אתרים סמוכים מאד אחד לשני וגם לדירה שלנו. כולם על כביש אחד קטן. המקום הראשון הוא מפל מיילומיר, שהוא המפל הגובה באי, 16 מטר. יש אפשרות להגיע אליו במסלול מצד אחד, ואנו הגענו ברכב (כביש צר מאד בסוף) למרחק דקת הליכה. היעד השני הוא גשרון עתיק מימי הביניים מעל הנחל. יש עשרות כאלו בקפריסין והוא פשוט היה לנו בדרך, עוד קצת למטה ומגיעים לסכר. בנחלים נבנו סכרים האוגרים את המים אולם כמעט תמיד יש גלישה של מים, כך שהנחל ממשיך אחריהם. יש לא מעט סכרים כאלו וראינו עוד כמה וכמה.

מפל מיילומר

גשר קטן מימי הביניים

סכר PERI PEDI

מנורת קיר עם צל

סכר נוסף באזור

לילות

בלילות אין הרבה מה לעשות. הרי הטרודוס די שוממים, ואין ממש חיי לילה, אפילו באר לראות קצת כדורגל לא מצאתי, אלא במרחקים לא סבירים, בטח בלילה. אבל מה שכן, כוכבים רואים שם נפלא. זיהום האור נמוך והשמים בהירים ויפים. אפילו מטאור קטן ראיתי.

מסלול ארטמיס

פסגת ההרים היא בהר האולימפוס, שאמנם ידוע יותר ביוון, אבל יש גם בקפריסין. פסגתו בגובה 1950 מטר משמשת בסיס צבאי סגור. אפשר להגיע עד השער אבל אסור לצלם שם. הגענו רק בשביל לומר שהיינו הכי גבוהים שאפשר. סביב הפסגה מסלול היקפי באורך 7 קילומטרים שהוא קל ונעים מאד, הליכה בתוך יער כאשר הנופים יפים מאד ורואים את רוב חלקי האי, כולל הבירה ניקוסיה ובימים טובים גם את ערי החוף לרנקה לימסול ופאפוס. המסלול לוקח כ-3 שעות עם עצירות רבות ובקצב נינוח.

מסלול ארטמיס - 7 ק"מ של הליכה מהנה

עץ ארז קטן

ממרומי האולימפוס

ממרומי האולימפוס - שימו לב למנזר טורני הולבט בראש אחד ההרים, ומנזר קייקוס מתחת ומשמאל

החלקים הצפוניים של קפריסין

משם המשכנו לשני אתרים מעניינים. מוזיאון גיאולוגי קטן המסביר על התהליכים הגאולוגיים שבהם נוצר האי ועל סוגי הסלעים הרבים בו. למעשה לכל אורך הדרך ראינו נקודות עניין גיאולוגיות, ולמתעניינים בתחום צפויה חוויה שכן אפשר לראות סלעים רבים מתקופות שונות ממש אחד ליד השני. ליד הפארק הגיאולוגי יש גן בוטני קטן ויפהפה גם בתוכנו וגם בנוף הנשקף ממנו.

סלעים שונים ומשונים. חגיגה לגיאולוגים

עוד מעט ירד גשם

מכרה פתוח שכרגע בשלבי שיקום

בגן הבוטני

אותו סכר רק בערב כאשר השמים הכחולים נעלמו

סלע אפרודיטה

יום שישי הגיע וצריך לחזור לטיסה לפני שבת. בדרך לשדה התעופה עצרנו בחוף המכונה סלע אפרודיטה. יש חנייה גדולה ומסודרת ומנהרה קטנה העוברת בבטחה מתחת לכביש. כדאי מאד להגיע לשם ולהתרשם מהסלעים הנמצאים בתוך המים, ששרדו איכשהו את תהליכי הבלייה, לפחות עד עכשיו. נראה שנחמד גם לשחות שם בין הסלעים, בזהירות כמובן, אבל לנו כבר לא נותר זמן. נהננו מהחוף והמשכנו לשדה התעופה.

מזכיר קצת את ראש הנקרה

סלעים יוצאים מהמים

סלע אפרודיטה

נהננו מאד באי השכן. אמנם לא ראינו משהו שהוא ממש וואו. פסיפסים ועתיקות יש גם בארץ ולדעתי יפים יותר, וגם מסלולים לא חסרים בארץ, למרות שמסלולים עם מים יותר קשה למצוא, ובכל זאת היה נחמד ונעים. הנוף מזכיר מאד את הגליל והרי ירושלים, והסביבה הכפרית לא מפותחת ומזכירה את ישראל של שנות השמונים.