המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שלישי, 21 ביוני 2022

ליקוי חמה בישראל

מתי ליקוי החמה הבא מישראל

ליקוי החמה הבא ייראה מישראל ביום שלישי, ראש חודש מרחשוון 25/10/2022 ויהיה ליקוי חלקי בגודל של כ-50%

ליקוי חמה 25/10/2022

למרות תחזיות לא מעודדות, בזמן אמת השמים התבהרו והיה ניתן לראות את כל שלבי הליקוי. כל המשפחה התגייסה לבצע תצפיות שטח, כאשר אני ואשתי ערכנו תצפיות במקום העבודה, שני ילדים בבית הספר ובישיבה (התמקמו במקומות אסטרטגיים ועברו לידם עשרות רבות של אנשים), ובן אחר באמצע שביל ישראל, פתח עמדת תצפית.
שימו לב בתמונות לכתמיד השמש הגדולים הנראים בשני צידי השמש (ויש עוד כמה קטנים יותר). אחד מהכתמים כוסה במהלך הליקוי על ידי הירח.


תמונת שיא הליקוי:

סרטון קצר המראה שלבים שונים בליקוי החלקי.





ביום שלישי 25/10/2022  יהיה ליקוי חמה חלקי שייראה מישראל. בליקוי חמה חלקי הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש והוא חוסם חלקית את אור השמש (או יותר מדויק, הירח מטיל צל חלקי על כדור הארץ). הליקוי ייראה באירופה, אסיה וצפון מזרח אפריקה. בישראל גודל הליקוי יהיה מעט פחות מ-50%. שיא הליקוי, אי שם בערבות סיביר יהיה של 86%. במפה הבאה ניתן לראות את איזור הכיסוי של הליקוי, ואת גודל הליקוי בכל אזור.

ליקוי חמה חלקי 25/10/2022
ליקוי חמה חלקי 25/10/2022


ליקוי חלקי הוא תופעה יפה מאד לצפייה, אולם כמובן שרחוק מההוד וההדר של ליקוי חמה מלא, תופעת טבע מרהיבה, שאין אפשרות לתארה במילים. עדיין ההמלצה היא לצאת ולצפות בליקוי, אולם חשוב לזכור שצפייה בליקוי חמה דורשת אמצעי עזר מיוחדיםתצפית ישירה בשמש, אלתורים ושפצורים אסורים לחלוטין!

כרגיל באירועים כאלו יתקיימו פעילויות רבות במרכזי האסטרונומיה ומצפי הכוכבים בארץ וככל שנתקרב לתאריך נעדכן כאן. גם אני כנראה אעשה תצפית רחוב. לטובת הקהל, ואם לא, יש זמן להשיג משקפי צפייה תקניים שעולתם זניחה. אין צורך בתצפית ממקום מיוחד, וגם הצפייה בטלסקופ אינה שונה בהרבה מצפייה דרך המשקפיים. נזכיר שהמשקפיים מיועדים לשימוש רק עם העיניים ואסור באיסור חמור להסתכל במשקפת דרכם.

במהלך כל הליקוי אעלה תמונות וסרטונים באופן שוטף בטלגרם האסטרונמי או לערוץ הווטצאפ . כדאי להצטרף!

שעות הליקוי - 25/10/2022
  • תחילת הליקוי: 12:58
  • שיא הליקוי: 14:11
  • סיום הליקוי: 15:21

מפת הליקוי:


סיכום ליקוי 21/6/2020

הליקוי היה מרהיב לצפייה ונצפה בהצלחה לכל אורכו. כבר ערב קודם הליקוי כיוונתי את החצובה של הטלסקופ כך שאוכל לבצע עקיבה אחר הירח לאורך הליקוי. לטלסקופ זה חיברתי את הטלפון הנייד לצילום מהיר של כל שלבי הליקוי. פרט לכך צפינו בליקוי דרך טלסקופ נוסף ומשקפי ליקוי.
התוצאה היא סרטון של 75 שניות במהירות פי מאה, המראה את הליקוי מתחילתו ועד סופו.


הנה ארבע תמונות משלבים שונים של הליקוי
ליקוי חמה חלקי
ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי
ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי
ליקוי חמה חלקי

ליקוי חמה חלקי

השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה

דרך נוספת לראות את השפעת הליקוי היא לבדוק מה קורה לכמות הקרינה המגיעה מהשמש לארץ. באופן הגיוני, עם חלק מהשמש חסום, גם חלק מהקרינה נחסם. בגרף הבא הלקוח מנתוני השמ"ט לאילת, רואים בבירור את היריד בכמותה קרינה לעומת יום קודם. אמנם אין שני ימים זהים, אבל התבנית ברורה. בגלל שהליקוי היה בבוקר, הקרינה הכללית המשיכה לעלות, ככל שהשמש עולה בשמיים וגבוהה יותר, אבל הליקוי מיתן במעט את הקרינה.


השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ
השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ 21/6/2020

הסתקרנתי מה קורה בליקוי משמעותי יותר והוצאתי נתונים מהליקוי המלא שהיה בשנת 2006 ואצלנו ראו כיסוי של 90%. שם הירידה בקרינה דרמטית בהרבה
השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ 29/3/2006
השפעת הליקוי על כמות הקרינה המגיעה לארץ 29/3/2006


ביום ראשון 21/6/2020  יהיה ליקוי חמה חלקי שייראה מישראל. בליקוי חמה חלקי הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש והוא חוסם חלקית את אור השמש (או יותר מדויק, הירח מטיל צל חלקי על כדור הארץ). הליקוי הפעם הוא ליקוי טבעתי, כלומר ליקוי שבו הירח מוכל כולו בתוך השמש, אבל בגלל שהירח קטן מהשמש, הוא אינו מכסה אותה לחלוטין ולכן במרכז הליקוי ייראו כמעין טבעת סביב השמש, אם הירח היה מעט קרוב יותר לכדור הארץ, ונראה כגדול יותר, היה ליקוי חמה מלא. מרכז הליקוי עובר דרומית לישראל, בערב הסעודית, תימן פקיסטן ושאר מקומות ידידותיים לישראלים (סין). עבורנו מדובר בליקוי חלקי ששיאו כ-50%.

ליקוי חלקי הוא תופעה יפה מאד לצפייה, אולם כמובן שרחוק מההוד וההדר של ליקוי חמה מלא, תופעת טבע מרהיבה, שאין אפשרות לתארה במילים. עדיין ההמלצה היא לצאת ולצפות בליקוי, אולם חשוב לזכור שצפייה בליקוי חמה דורשת אמצעי עזר מיוחדיםתצפית ישירה בשמש, אלתורים ושפצורים אסורים לחלוטין!
יש לקוות שיתאפשרו פעילויות במרכזי האסטרונומיה ומצפי הכוכבים בארץ (ראו בסוף הפוסט, ריכזתי כמה מקומות שיש תצפיות), לטובת הקהל, ואם לא, יש זמן להשיג משקפי צפייה תקניים שעולתם זניחה. אין צורך בתצפית ממקום מיוחד, וגם הצפייה בטלסקופ אינה שונה בהרבה מצפייה דרך המשקפיים. נזכיר שהמשקפיים מיועדים לשימוש רק עם העיניים ואסור באיסור חמור להסתכל במשקפת דרכם.

במהלך כל הליקוי אעלה תמונות וסרטונים באופן שוטף בטלגרם האסטרונמי. כדאי להצטרף!


בתמונה, תמונת ארכיון מהליקוי של 2013. אז גם ביום כתמי שמש רבים על השמש. השנה השמש כמעט וללא כתמים אבל אולי עד הליקוי משהו יתפתח.
ליקוי חלקי בשנת 2011
ליקוי חלקי בשנת 2011




זמני הליקוי:
  • תחילת הליקוי -07:26
  • שיא הליקוי 08:24
  • סוף הליקוי 09:29


הנה תרשים של כל מסלול הליקוי, אם אתם מחפשים מקום טוב לראות אותו, כל מקום לאורך הקו האמצעי יספק את הסחורה.
תרשים הליקוי 21/6/2020
תרשים הליקוי 21/6/2020


למה יש ליקויי חמה? בקצרה, הירח עובר בין כדור הארץ לשמש, ומכסה חלק (או את הכל השמש). זה קורה בתחילת חודש עברי. לא בכל חודש יש ליקוי כי לפעמים הירח עובר מעל או מתחת למישור בו נמצאים הארץ והשמש. פעם 
גיאומטריה שלי ליקוי חמה




לקריאה נוספת:
ליקוי חמה מלא - תיאור חוויות הצפייה בליקוי מלא.
הירח בעין צופיה - הסברים מפורטים על הליקויים ותופעות ירח נופסות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה