המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום שבת, 13 בנובמבר 2010

חדשות מקסיני

החללית קסיני ממשיכה לצלם בחלל. מבחר תמונות מקאסיני הוצגו בעבר. לאחרונה הודיעה נאסא כי החללית נכנסה למצב בטוח SafeMode וכיבתה את כל המכשור הלא חיוני (כלומר כל מכשירי הצילום והמדידה) שלה. מצב בטוח נועד להגן על החללית וכאשר יש תקלה החללית נכנסת באופן אוטומטי למצב זה. במצב זה רוב פעולות החללית מושבתות והיא בעיקר מחכה להוראות מכדור הארץ ולתיקוני תוכנה. החללית נכנסה למצב בטוח בתחילת נובמבר ותישאר כך לפחות עד ה-24. בינתיים המדענים בכדור הארץ בודקים בדיוק מה קרה וכאשר יסיימו את האנליזה ישלחו הוראות חדשות לחללית. החללית מקבלת הוראות מכדור הארץ. משך הזמן בו לוקח להוראות להגיע הוא כשעה. כמובן שכמו בתקשורת מחשבים על פני כדור הארץ, חלק מהמסרים מגיעים שגויים וצריך לשלוח אותם שוב, אולם בכדור הארץ התהליך לוקח זמן זעום שלרוב אינו מורגש אבל מסר שגוי שנשלח ורק לאחר שעתיים מתקבלת הודעה שהוא שגוי וצריכים לשלוח אותו מחדש יכול לגרום לבעיות תקשורת עם החללית. ייתכן גם שמסר נקלט בצורה משובשת וגרם לבעיה בתוכנה שבחללית. בדרך כלל החללית בכלל לא תקבל קוד שגוי, אולם כנראה שהפעם זה קרה אולי בגלל שיבוש האותות בחלקיקי מיטען מהשמש. החללית כבר נכנסה למצב בטוח בעבר ויצאה ממנו ללא בעיות מיוחדות והמדענים בנאסא מאמינים שכך יהיה גם הפעם.
ההפסד הגדול ביותר הוא שקאסיני הייתה אמורה לעבור סמוך מאד לטיטאן ירחו הגדול של שבתאי, אולם בשנים הבאות יש עוד למעלה מחמישים הזדמנויות למעברים כאלו ולכן ההפסד אינו כה גדול. התמונה הבאה ממחישה מה רואים במעברים קרובים לירח טיטאן.

עננים על טיטאן. במעבר זה צולמו עננים מהגדולים ביותר שנראו על טיטאן

נסיים בעוד לקט תמונות נבחרות מקאסיני. כל התמונות מקורן בנאסא

הירח היפריון

הירח אנצליאדוס. שימו לב לגייזרים הפולטים גז לחלל.
לקריאה מורחבת על הגייזרים של אנצילאדוס (אנגלית)
 עם כל הגייזרים האלו לא פלא שפני השטח של אנצליאדוס נראים כך:
פני השטח של אצליאדוס


התמונה הבאה מציגה תגלית מדעית חשובה. הטבעות של שבתאי בדרך כלל דקות מאד (מטרים בודדים) אולם כפי שרואים בבירור מהתמונה הבאה יש מקומות בהם עובי הטבעות הוא כל כך גדול עד שהן מטילות צל על הטבעות עצמן! שימו לב להפרשי הגבוהים. העובי הממוצא של הטבעות הוא עשרה מטרים בלבד. העובי המקסימלי של הטבעות הנראה בתמונה הוא 2.5 קילומטרים!
טבעת B של שבתאי.
מעבר לצל התגלה כי הטבעות עצמן הן דינמיות מאד והתנועה בהן מורכבת מגלים. ניתן לראות זאת בסרטון הבא

(הסרטון מאתר CICLOPS המרכז תמונות וסרטונים מקאסיני)


הירח דיון ממרחק של 115000 קילומטר


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה