המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 4 במאי 2011

כתמי שמש וסיבוב כדור הארץ

כתמי שמש הינם איזורים על השמש בהם הטמפרטורה קרה במקצת משאר פני שטח השמש. אזורים אלו פולטים פחות קרינה ואור לחלל ובמבט מכדור הארץ נקראים כמו כתמים. תצפית בשמש באמצעים מיוחדים מראה את כתמי השמש וניתן גם לצלמם. לפני המשך המאמר נזהיר כי תצפית וצילום ישירים בשמש אסורים לחלוטין ומחייבים שימוש בפילטר שמש מיוחד. אין להביט בשמש ללא אמצעי הגנה מתאים (אמצעים כגון פילם של מצלמה, זכוכית מפוייחת, תקליטור או דיסקט ומשקפי שמש מתאים אינם מתאימים ועלולים לגרום לנזק ראייתי בלתי הפיך).

במאמר זה נדגים באמצעות צילום כתמי שמש את סיבובו של כדור הארץ סביב צירו. ליחצו למאמר מפורט על צילום כתמי שמש

למאמר נרחב על תצפיות בשמש עיינו בעין צופיה השמש. מאמר זה יתרכז בצילום כתמי השמש. הצילום התבצע באמצעים פשוטים מאד. מצלמה רגילה עם זום 35 ופילטר שמש אסטרונומי מיוחד. כתמי השמש נראים בבירור. צילומים דרך טלסקופ יראו פירוט רב ומדויק הרבה יותר של הכתמים.
שימו לב לשתי התמונות הבאות. מומלץ מאד ללחוץ על התמונות ולראות אותן בהגדלה. כתמי השמש ייראו בבירור כנקודות שחורות על הרקע האחיד של השמש.
כתם שמש
כתם שמש

כתם שמש
כתם שמש

שתי התמונות מראות את אותם שני כתמים על השמש (הכתמים ממוספרים ומספרם של כתמים אלו הוא 1203 ו-1204). התמונה הראשונה צולמה בבוקר והשנייה לפנות ערב. מדוע מיקום הכתמים על השמש כה שונה?
גורמים אפשריים יכולים להיות תנועת השמש בשמים (ולמעשה התנועה של כדור הארץ סביב השמש) אולם זו תנועה איטית (הקפה אחת בשנה) שאינה משפיעה כל כך על המיקום. אפשרות שנייה היא סיבוב השמש סביב צירה. תנועה זו קיימת ואכן גורמת לשינוי מיקום הכתמים אולם בצורה קטנה מאד על פני כמה שעות. הגורם לשינוי המיקום בשתי התמונות האלו הוא סיבוב של כדור הארץ סביב צירו. השמש נדמית לנו כחלקה ולכן אנו לא רואים את השינוי של הופעתה בשמים. התמונה הבאה והסרטון ידגימו היטב את השפעת סיבוב כדור הארץ. בתמונה הבאה הוספתי את צירה של השמש (בצורה לא מדויקת). כעת רואים כי הכתמים נמצאים באותו מקום ביחס לציר אבל הציר עצמו (ועימו כל השמש זזו ביחס לצופה). תזוזה זו מקורה בסיבוב של כדור הארץ סביב עצמו.
כתם שמש
אותם כתמי שמש בבוקר (ימין) ובערב (שמאל). הציר פונה תמיד לכיוון צפון דרום ולגובה קטבי כדור הארץ
הסרטון הבא ימחיש את התנועה באופן ברור.



השפעת הסיבוב של כדור הארץ בולטת מאד בירח. צפו בירח בתחילת הערב וצפו בו לאחר כמה שעות. הסיבוב של הדמות (כתוצאה) מסיבוב כדור הארץ תהיה מורגשת מאד. בהערכה גסה ניתן להשתמש בירח כמצפן. הקו המחבר בין הקטבים, יצביע תמיד לכיוון דרום (פחות או יותר).
כתמי שמש. צילום המראה פרטים רבים. מקור: נאסא

2 תגובות: