המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום ראשון, 16 בדצמבר 2018

תצפית ג'מנידים 2018

מטר המטאורים השנתי ג'מנידים מתרחש לקראת אמצע דצמבר ושיאו בלילות שבין 13-15 לחודש. תנאי התצפית השנה היו טובים יחסית כאשר הירח שוקע ב-22:00 ומשאיר שעות רבות לצפייה נקייה, וגם מזג האוויר היה נקי והתצפית עצמה ביום חמישי כך שגם לא היה צריך להפסיד עבודה.  המטר לא הכזיב והתקיים הפסוק: "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ".


מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים

במאמר זה נסכם את הצפייה במטר, והנה הקישור למידע כללי, שאלות ותשובות על מטאורים.

את התצפית ביצעתי בחאן ראס שיטה שבערבה, בהשתלמות של "הדובה הגדולה", שתמיד אני שמח להיות איתם, וגם הם שמחים שאני מגיע. "הדובה" קיימו השתלמות אסטרונומית למדריכי טיולים (ומומלצת לכלל המתעניינים - יומיים מרוכזים ומעשירים). לבחירה זו יש יתרונות וחסרונות. נתחיל מהחסרון: מכיוון שמדובר בהשתלמות יש הרבה אנשים, המיקום אינו מיקום חשוך לגמרי וממילא אין משמעת חושך. לתצפיות עומק או צילומים הדורשים משמעת חושך מוחלטת (לא להאיר בשום אור, לא בלייזר ירוק, לא בפנס של פלאפון, רק מעט אור אדום), יש לבחור מקום אחר. מאחר ומדובר בסוג שונה של תצפית החיסרון לא היה משמעותי.

היתרונות מרובים- צפייה בחברת חברים טובים, שלמה ואורי, ועוד אנשים רבים, מקום מאורגן ומסודר (שירותים וקליטה סלולרית), טלסקופים משוכללים, ואווירה נהדרת! לאחר חצות גם רוב האורות כובו והיה הרבה יותר חשוך.

את התצפית התחלתי עוד בשקיעה בצילום נחמד של השמש לפני הנסיעה הארוכה דרומה. באזור המרכז עדיין היה מעונן למדי אולם ככל שהתקדמנו דרומה העננים נעלמו והשמים נהיו בהירים.
שקיעה יום חמישי 13/12/2018
שקיעה יום חמישי 13/12/2018

לאתר הגעתי בשעה שמונה ולאחר חילוץ עצמות קצר, שתיית תה ומינגלינג עם הנוכחים עברתי לרחבת הטלסקופים. המטרה הראשונה של הערב הייתה השביט P46 wirtanen שהיה בקבוצת שור ונמצא בקלות. המראה לא היה מרשים במיוחד והזכיר צביר כדורי מעורבב עם ערפילית, אבל זה מה יש. בעין לא הצלחתי לראות את השביט.

לאחר מכן עברתי להשתעשע מעט וצילום עם הסלולרי דרך הטלסקופ. צילום כזה מתאים בעיקר לירח, ולכוכבי הלכת הבהירים. שימו לב שמתקבלת תמונת הפוכה בשני הצירים (הטלסקופ כיודע הופך תמונות)
הירח השוקע
הירח השוקע
כאשר יש מטר מטאורים והירח בשמים, אפשר לנסות להביט בו דרך טלסקופ ולקוות שיפגע בו מטאור. לפעמים זה קורה ומי שראה טוען שמדבור במחזה יפה מאוד.

כל הזמן חולפים מטאורים מעל הראש. קבוצת תאומים עוד נמוכה, אבל הקצב מרשים ומספיק להסתכל לדקה או שתיים ויעבור מטאור קטן. על הראשון ברכתי "עושה מעשה בראשית" והמשכתי להנות מהם בכל הלילה. החברה של ההשתלמות יצאו מהפסקה לתצפית ופתאום נהייה רעש והמולה, אני הראתי להרבה אנשים את השביט, ולאחריו עברנו לאובייקטים נוספים הנמצאים בשמים.

מפעם לפעם צריך להתרענן מעט, לאכול ולשתות משהו וקצת לחלץ עצמות. ניצלתי את הקליטה הסלולרית ואת העבודה שהבת שלי בשליחות בארצות הברית, והתקשרתי אליה כמה פעמים לאורך הלילה. היא שמחה מאוד לשבר עם מישהו בשעות הערב שלה, בשעות שבדרך כלל פה כולם ישנים. גם אני נהנתי למרות שנמדה לי שבאחת השיחות נרדמתי באמצע... בכל זאת 3 לפנות בוקר :-)

לא באתי עם רשימת מטרות מוגדרת ותנאי השמיים ממילא לא איפשרו תצפית שטח עמוקה ולכן התמקדתי באובייקטים המוכרים, רובם מרשימת מסייר. בחלקם צפיתי לבדי ובחלקם עם עוד אנשים. השתמשתי בטלסקופ 15" של הדובה עם עינית משובחת והצפייה הייתה נעימה וטובה.
אני והיפה שלא שלי. הנקודה הלבנה למעלה היא כוכב הלכת נוגה
אני והיפה שלא שלי. הנקודה הלבנה למעלה היא כוכב הלכת נוגה

רשימת האובייקטים שנצפו מוגשת כאן מהזיכרון ולא לפי סדר הצפייה והיא כנראה חלקית בלבד:

אוביקטים:
ערפילית אוריון M42 43
ערפילית M78  באוריון
הצביר הכדורי M79 בארנבת
הצביר הכפול בפרסאוס
צביר M103 וצבירים נוספים בקסיופיאה (לא ברשימת מסייר)
גלקסיית אנדרומדה ושתי הנילוות לה M31 32 110
הגלקסייה במשולש M33 
צבירי הפליאדות M45 והכוורת M44 (נראה היטב גם בעין)
צביר M67 בסרטן
הצבירים בתאומים ועגלון - M35 (תאומים) M36 M37 M38 בעגלון - נראים מעולה במשקפת
M41 בכלב גדול - ועוד צבירים רבים באזור
גלקסיות בדובה הגדולה - M81 M82
ערפילית הינשוף בדובה הגדולה - M97 ולידה M109
גלקסיית המערבולת - M51
טריפלט הגלקסיות בקבוצת אריה (M95 M96 M105)


בין לבין התפניתי לתצפית מטאורים ארוכה, דקות ארוכות של שכיבה על הגב והתבוננות בשמים הסובבים מעל. אפילו שלא היה קר, שכיבה כזו ללא תנועה. בשעת לילה מאוחרת דורשת חימום ובשלב מסוים התכסיתי בשק שינה.
מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים
מטאור ג'מנידים

בתחילת הערב העמדתי בפינה מרוחקת מצלמות לכיוון הכללי של מטר המטאורים והשארתי אותן פועלות באמצעות שלט רחוק, בתקווה שיתפסו משהו. מפעם לפעם ניגשתי לבדוק שהן עדיין עובדות וגם לשנות מעט את הכיוונון. למרבה השמחה נקלטו מטאורים רבים ואת הבולטים והבהירים הבאתי כאן.

לפנות בוקר, החלו חברי הדובה בהקמת מדורה קטנה ובהתאספות סביבה, מעשה שלרוב לא עושים בתצפיות אבל כבר הסברתי שבהשתלמות הדברים שונים. בכל אופן, היה נחמד להתחמם, לשיר מעט שירים, וגם ללגום ליקר דובדבנים משובח ששלמה הביא (נמזג הישר לתה צמחים רותח וחימם היטב את הגוף). 
מתחממים מסביב למדורה
מתחממים מסביב למדורה

לאחר המדורה הבוקר קרב וכבר הוחל בקיפול הציוד. הספקתי עוד לתת הצצה דרך הטלסוקפ בכוכה הלכת נוגה, וממש ממש באור הבוקר ראינו היטב את כוכבי הלכת: כוכב חמה וצדק.
כוכב הכלת נוגה במופע חרמשי נהדר
כוכב הכלת נוגה במופע חרמשי נהדר

יצאנו מהשטח לפני הזריחה אותה צילמנו כבר מהדרך, בכניסה למכתש הקטן. זמן הזריחה הנראית הוא כ-12 דקות לאחר שהשמש באופק עקב ההסתרה של הרי מואב מצידו השני של הגבול.

יוצר אור - זריחה
יוצר אור - זריחה

יוצר אור - זריחה
יוצר אור - זריחה
כלאסטרונומים יש צל ארוך, סימן שהשמש זורחת ואפשר ללכת לישון.
צל זריחה ארוך
צל זריחה ארוך

לסיכום הלילה המושלם תחת כיפת השמיים, עם חברים טובים - סרטון טיים לאפס המדגים את תנועת הכוכבים ומפעם לפעם יבליח בו גם מטאור.

שלמה בוסקילה, פרט להיותו אדם משכמו ומעלה, ידען מופלג, מדריך טיולים בחסד ואסטרונום דגול הוא גם בשלן בירה משובחת, יש 88 קבוצות כוכבים בשמים כך שאפשר עד להגדיל אתמיגוון הבירות וכך חווית הצפייה עם שלמה והדובה המשיכה עמוק לתוך השבת:
בירות אסטרונומיות של שלמה בוסקילה
בירות אסטרונומיות של שלמה בוסקילה

ומתי הפעם הבאה? מרתון מסייה 2019 כמובן!

תגובה 1: