המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום רביעי, 30 בדצמבר 2020

סיכום אסטרונומי של שנת 2020

 בפוסט זה נחזור לרגעים הגדולים שהיו לנו באסטרונומיה תצפיתית בשנת 2020, שנת הקורונה. 

הרגעים האסטרונומיים הגדולים של 2020
הרגעים האסטרונומיים הגדולים של 2020

מיד כשנתנתו לוירוס את שמו הזכרתי שקורונה היא קבוצת כוכבים בשמיים. למעשה שתי קבוצות. כתר צפוני וכתר דרומי. על הדרומי אין לי הרבה מה להגיד וממילא לא רואים אותו מישראל. הצפוני היא קבוצה חביבה הנראית היטב בעין כחצי עיגול של כוכבים. אין בה יותר מדי אובייקטים מיוחדים, אבל הנה תמונה שלה ועוד עם הבזק אירידים, גם משהו ששייך לעבר ולא יחזור שוב:

הבזק אירידיום בקבוצת כתר צפוני
הבזק אירידיום בקבוצת כתר צפוני

הקורונה דפקה לי את האירוע הגדול של השנה. התכנון היה לנסוע לצ'ילה לצפות בליקוי החמה המלא שהיה ב14/12. לא נותר אלא להתרפק על הזכרונות מהליקוי המטורף בארה"ב באוגוסט 2017 ולחכות ל-2024.

ליקוי חמה מלא - 2017
ליקוי חמה מלא - 2017

למרות כל זאת היו מספיק אירועים מעניינים שאפשר לראות בארץ.

ננסה לסדר אותם לפי סדר כרונולוגי ולכל אירוע נביא מאמר המרחיב לגביו (פשוט לחצו על הכותרת). בערוץ הטלגרם שלי מתקיימת הצבעה במצעד האירועים. מוזמנים להצטרף ולהצביע

מעבר נוגה בפליאדות

פעם בשמונה שנים נוגה עובר בצביר הפליאדות, כימה, M45, בקבוצת שור, וזה קרה בתחילת אפריל. עקבנו אחר נוגה והפליאדות במשך כמה וכמה ימים. גם כאן שיא האירוע היה בשבת ואין לי תמונה. הנה תמונה יום לפני השיא

נוגה בפליאדות
נוגה בפליאדות

ליקוי חמה חלקי

ביום הארוך של השנה 21/6 קמנו מוקדם בבוקר לליקוי ירח חלקי יפהפה של כ-30%. לצערי עקב הקורונה צפיתי המגג בלי להזמין אף אחד, שלא כדרכי לעשות תצפיות רחוב ולשתף המון אנשים בחוויה. 

ליקוי חמה חלקי
ליקוי חמה חלקי

שביט NEOWISE

הייתי בין הראשונים בארץ לדווח על האפשרות שכוכב שביט מסויים יתבהר מספיק בשביל לראות אותו בעין. 

עבור צופים רבים שביט זה היה הראשון שראו בחייהם. אני חושב שזה היה מספר 4 או 5 שלי, קשה לזכור. ובכל אופן, מי שראה לראשונה התלהב מאד ומי שזכר את הייל-בופ משנת 97 או האלי משנת 86, או שהיה בחצי הדרומי וצפה למשל במקנאוט, גם התלהב מאד אבל יודע שיש עוד למה לצפות בכל הקשור לשביטים. בכל אופן, זו הייתה הפתעה נעימה מאד בשנה הדרעקית הזו ובשביט צפיתי כמה וכמה פעמים לפנות בוקר או בערב בכל אמצעי התצפית מהעין ועד טלסקופ 20 אינץ. נקווה שיהיו עוד כאלו. שביט חדש מתגלה כל כמה שבועות, אבל מי מהם יעשה את המסלול הנכון בזמן הנכון, קשה לדעת.

שביט NEOWISE
שביט NEOWISE

מאדים בניגוד ותנועה אחורית

רק באוקטובר מאדים היה בניגוד. אין עוד כוכב לכת שהמרחק בנו לבין הארץ משתנה כל כך בטווחים של  55-400 מיליון. ניגוד של מאדים מתרחש פעם בשנתיים וגם אז המרחק יכול להיות 55-90 מיליון קילומטרים. הפעם היה 62. הקרבה מאפשרת לראות את מאדים בצורה נהדרת בטלסקופים ולצלם אותו עם המון פרטים. בעין רואים היטב את הצבע האדום, מאדים בהיר גם יותר מצדק. בטלסקופ רואים את כיפת הקרח ומבחינים בגוונים, ובצילומים רואים עוד. פרטים. 

מאדים זורח אדום כמו אורות האזהרה על הבניינים
מאדים זורח אדום כמו אורות האזהרה על הבניינים


חזרתם של כתמי השמש שאפשר לראות בעין

כתם השמש 2786 בו צפינו ביחד ימים רבים (תיעדתי בטלגרם מדי יום) כמעט מקצה אחד של השמש לקצה השני, מה שהדגים לנו את סיבוב השמש סביב צירה. באמצעות כתמי שמש גם קל לראות את סיבוב הארץ סביב צירו אם צופים בכתם בבוקר ובערב.

כתם השמש 2786
כתם השמש 2786


התקבצות נוגה ורגולוס

האירוע היה בשבת כך שלא יכלתי לצלם. בלי קשר בדיוק ערב קודם גם נפצעתי ושברתי את כף הרגל. בכל אופן, הצלחתי לצפות באירוע בשבת בבוקר בשעה 5:00 בערך. נוגה כיהלום בהיר ולידו רגולוס, גם יהלום אבל קטן יותר. משהו כמו יהלום של 2 קראט לעומת יהלום זעיר של 0.1 קראט. מראה מרהיב. נוגה גם עבר יחסית קרוב לאלדברן ולצביר M44, כך שהיה מעניין לצפות בו לאורך השנה.

נוגה ורגולוס
נוגה ורגולוס

מטר מטאורים ג'מנידים

מטר הג'מנידים השנה התלבש בול על חנוכה שזה אומר שאין ירח כמעט בכלל. יש חברים אמיצים שצפו עשר שעות בלילה אבל אני לא יכולתי כל כך הרבה וגם בשעתיים שצפיתי היו עשרות מטאורים ולמעשה הקצב היה נראה שכמו הקצב שאמרו סביבות 200 בשעה (שמתוך זה רואים בערך חצי, כי אי אפשר להסתכל לכל השמיים כל הזמן). 

מטאור ג'מניד
מטאור ג'מניד

התקבצות צדק ושבתאי

אירוע של פעם בעשרים שנה, והמרחק בו הצמד היה הוא אירוע של פעם בהמון שנים. פחות מחמישית מקוטר הירח, עקבנו אחרי הצמד חודשים רבים ועוד נעקוב אחריהם, אולם עיקר המאמץ רוכש ל-21/12/2020 בשיא הקרבה.

התקבצות צדק ושבתאי
התקבצות צדק ושבתאי


מעבר מרקורי

מאחר ויש אירועים הקשורים לכל כוכבי הלכת הנראים בעין, ראיתי לנכון להוסיף למצעד גם את מעבר מרקורי שאמנם הכיה בשלהי 2019, אבל אני גמיש עם החוקים.

מעבר מרקורי על השמש
מעבר מרקורי על השמש


אז מה לדעתכם האירוע של שנת 2020?






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה