המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן לעשות שימוש למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור לעמוד המקורי ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com.

מעונינים לקבל מידע אסטרונומי ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם או לערוץ הווטצאפ של אסטרונומיה ומדע !

יום חמישי, 1 באפריל 2010

צילום פרפרים


עד לא מזמן חשבתי שצילום פרפרים הוא משימה קשה. כנראה זכרוני מלפני שנים היה שכל פעם אחרי שצילמתי פרפרים (במצלמת פילם) גיליתי את אחד מהדברים הבאים:
  1. הפרפר כבר מזמן עף מהמקום אליו כיוונתי.
  2. הפרפר לא עף, אבל טיפה זז (או שהגבעול זז) והתמונה לגמרי לא בפוקוס.
  3. הפרפר לא זז וגם בפוקוס אבל הוא כל כך קטן שלא ממש רואים משהו ממנו.
מכל הסיבות האלו, כשיאיר ניסה לצלם פרפרים, הינאתי אותו מכך ואמרתי לו שפרפרים זה דבר מאד קשה ושכדאי אולי להתאמן על פרחים (הם לפחות לא זזים מעצמם, רק מהרוח). אבל יאיר כדרכם של ילדים לא התייאש וניסה וניסה כל הזמן.
בטיול בשמורת פורה גילינו איזור שורץ פרפרים כלשונו של יאיר והוא רדף אחריהם, אמרתי נו ננסה, והתחלנו ביחד לצלם פרפרים. התפתחות הצילום, המצלמה הדיגיטלית והאפשרויות לצילום עשרות תמונות ללא עלות, הפכו גם נושא קשה כמו צילום פרפרים לאפשרי.
נימפית החורשף על גדילן. כדאי לראות בגודל מלא
להלן מספר טיפים שלי לצילום הפרפרים

  1. מצלמת ריפלקס חובה. מהירות הצילום והיכולת לשלוט על כל הפרמטרים היא קריטית.
  2. עדשה עם אורך מוקד כמה שיותר גדול. אני השתמשתי בעדשת זום 75-300, כאשר הצילומים היה באיזור 200-300. בעדשה שלי (שאינה מקצועית במיוחד ומכונה לרוב עדשת קיט), יש אפשרות לצילום מאקרו בטווח זום של 200-300 ואפשר לצלם ממרחק של מטר. צילום עם עדשות ממרחק קצר יותר אינו טוב, הפרפר עף ויהיה קשה למצוא אותו שוב. ככל שמצלמים יותר מרחוק יש יותר אפשרות תמרון (ועדיין חשוב לצלם דמות גדולה ככל הניתן).
  3. מיקוד ידני - אלא עם העדשה מקצועית ממש וממקדת מעולה, המיקוד האוטומטי גם איטי מדי וגם מרעיש מדי (למרות שאני לא בטוח שפרפרים שומעים באותה דרך בה אנחנו שומעים).
  4. טוב פרפר אחד ביד - לצלם מרחוק, קודם כל שתהיה תמונה, ואחר כך להתקרב ותוך כדי ההתקרבות לתקן פוקוס ולצלם, כשכל הזמן מביטים דרך העינית, ככה תהיה תמונה אחת לפחות. אם מחכים עד שמגיעים ממש קרוב, הפרפר יברח.
  5. מיקוד נכון - למרות שהנטייה היא למקד על הכנפיים של הפרפר, מיקוד של חרק חייב להיות על העיניים. אם העיניים בסדר, התמונה תהיה טובה. כמובן צמצם 8 או אפילו 11 להשגת עומק שדה גדול ככל הניתן ומהירות תריס גבוהה על מנת למנוע רעידות (שלכם, של הפרפר, או של הצמח שהוא נח עליו. ראו בתמונה הבאה שהכנפיים בפוקוס מצוין אבל העינים לא (ודווקא הדבורה הקטנה בפוקוס). בתמונה אחריה העיניים בפוקוס והכנפיים קצת יצאו מפוקוס. איזו אתם מעדיפים? כתבו בתגובות!


    העיניים של הפרפר (לבנין ירוק פסים) לא בפוקוס והדבר פוגע בתמונה.
    כאן העינים יותר בפוקוס והכנפיים קצת פחות.
  6.  צילום כנפי פרפר מול השמש נותן להם שקיפות מיוחדת. שימו לב בדוגמה הבאה לשערות בגב הפרפר.


    צילום מול השמש נותן אפקט מיוחד. בתמונה הזאת הדבר בא לידי ביטוי בשערות בגב הפרפר (נימפית הבוצין)
  7. הכנסת עוד אלמנטים לתמונה - ראו בתמונה למעלה, הפרפר והפרח מתאימים מאד אחד לשני. לכל פרפר יש העדפות משלו לגבי פרחים. יש גם פרפרים שפחות מוטרדים מנוכחות אנשים וניתן להתקרב אליהם בקלות.
  8. הקפידו לכלול את כל חלקי הפרפר בתמונה. לא לוותר על המחושים ועל קצה הכנפיים. מקסימום תוותרו קצת על גודל. המצלמות עתירות הפיקסלים של ימינו יאפשרו לכם בקלות לחתוך את מה שמיותר בבית (CROP), ולהגיע להגדלות מרשימות אבל מה שלא צילמתם לא יהיה קל כל כך להוסיף.
  9. צלמו המון תמונות! צלמו ברצף. שחקו עם אפשרויות של צמצם ומהירות תריס.
  10. לא לשכוח לשתות הרבה מים. מרדף אחרי פרפרים בשמש הינו מעייף ומצמיא מאד.
לסיכום:
  • צילום פרפרים לא דורש ציוד מיוחד בכלל, עדשת זום גדולה, מצלמת ריפלקס והמון מצב רוח טוב במשפחה. גם עם מצלמה רגילה אפשר לנסות, העיקר שהזום גדול וזמן התגובה של המצלמה מהיר.
  • תקשיבו תמיד לילדים. הם לא מקובעים בגלל דברים שקרו להם בעבר ותמיד פתוחים לנסות רעיונות חדשים. בלי הרצון של יאיר לצלם פרפרים, רשומה זו והתמונות היפות שאיתה לא היתה נכתבת כלל.

    מי גנב את המחושים של זנב הסנונית הנאה? תמונה שהייתה יכולה להיות מושלמת אם עוד כמה מילימטרים של הפרפר היו בתוכה. הקפידו לצלם את כל הפרפר.
    תודה לגיא מפורום טיולי על עזרתו בזיהוי הפרפרים

    5 תגובות:

    1. עצות מועילות ולמרות שלא צריך ציוד מיוחד כדבריך,מצלמת רפלקס עם עדשות שציינת לא מצוי הכסף הדרוש לרכישתה אלא אם יד שניה.
      איתן

      השבמחק
    2. גם יש מצלמות שאינן ריפלקס עם זום שמגיע עד 10 או אפילו עד 20. בכזה זום לא צריך מקרו, אבל הרעידות הופכות להיות יותר משמעותיות וכדאי להשתמש באופציה של ייצוב תמונה. זול זה יחסי. לפני כמה שנים מחיר של כזה ציוד היה בשמים, היום הוא הרבה יותר זול (לא צריכים את הדגמים המקצועיים של המצלמות או העדשות, הדגמים הבסיסיים יספיקו בהחלט). אני מצלם עם מצלמה בת 5 שנים.

      השבמחק
    3. אתרים בהם מגוון תמונות של פרפרים:
      1. יופיו של הטבע: http://www.fromycamera.com/ גלריית בעלי-חיים ישראל.
      2. עולם הפרפרים והחרקים של עוז ריטנר: http://www.nature-of-oz.com/hebrew1.htm גלריית פרפרים.
      3. מאגר הפרפרים של עז בן-יהודה: http://online.achva.ac.il/butterfly/index.asp

      השבמחק
    4. הכי קל למצוא מידע על פרפרי ישראל באתר אגודת חובבי הפרפרים בישראל:
      http://www.butterfly.org.il

      השבמחק
    5. גם אני הייתי שם...

      השבמחק