לימוד הקריאה מהווה אתגר רב חשיבות לילדים. ילדים רוצים לקרוא ורובם מסוגלים לעשות זאת מגיל חמש ללא בעייה מיוחדת. תקופה זו של לפני החופש הגדול מתאימה מאד ללמד ילדים בגיל גן חובה לקרוא וגם ילדים בגן טרום חובה לפעמים יהיו מוכנים ללמוד לקרוא. גם הורים רבים רוצים ללמד את ילדיהם לקרוא לפני כיתה אלף.
ברוב גני הילדים לומדים כבר בגן טרום חובה את כל אותיות האלף-בית. כשהילד יודע לזהות את כל האותיות אפשר ללמד אותו לקרוא. לימוד הקריאה המסורתי מתחלק לשני חלקים. הכרת התנועות השונות, והיכולת המנטלית לחבר כמה צלילים שונים למילה אחת.
בבמאמר אתאר שיטה מסורתית בה השתמשתי עם ילדי ללמד אותם לקרוא. את התנועות כדאי ללמוד מהקל על הכבד. התנועה הראשונה שמלמדים היא כמובן תנועת אהה (קמץ ופתח). בשלב הזה אין צורך להציג את ההבדלים בין התנועות (ולא לשכוח גם חטף פתח) וניתן להתייחס לכולם באותה צורה. תנועה נוספת שחייבים ללמוד מיד בהתחלה היא תנועת השווא נח.ֿ
לפני לימוד הקריאה עוברים עם הילד על כל אותיות האלף-בית בצורה הבאה:
מראים לו את הסימנים של קמץ ופתח ומתחילים:
אלף זה (והילד אומר אה).
בית זה (והילד ממשיך בה).
וכך הלאה. חוזרים על זה כמה פעמים.
באותה צורה לומדים את תנועת שווא ואת יתר התנועות.
הלימוד צריך להיות תכוף וקצר. אפשר כל יום, עשר או עשרים דקות. הכל לפי רמת הסבלנות והיכולת של הילד. ילדים שונים מאד זה מזה ועם כל ילד חווית לימוד הקריאה היתה שונה בהרבה דרכים. צריך להכיר את הילד ולדעת מתי הוא מסוגל לקלוט ומתי הוא עייף או לא מגלה עניין. אם הילד לא מגלה עניין צריך לעשת הפסקה ולחכות מספר חודשים. לרוב ילדים יגלו עניין וירצו ללמוד לקרוא ולימוד נכון יהיה חוויה גם לילד וגם להורה.
כדי ללמוד לקרוא מילים, יש לקרוא אותן אות אחרי אות, תנועה אחרי תנועה. למשל במילה שנה, נגיד לילד אות שין זה שה, אות נון זה נה, ואז נבקש ממנו לחזור על התנועות מהר. זה יכול לקחת זמן אבל בסופו של דבר הוא יגיד את זה מספיק מהר ויצליח לחבר את ה-שה וה-נה למילה שנה. במצב זה הילד יהיה מאד מאושר. אם הוא לא מצליח צריך לעזור לו ולחזור שוב. סבלנות זו מילת המפתח. ככל שהזמן עובר זה נהייה יותר קל.ֿ כמובן שהלימוד צריך לעשות בסביבה שקטה, כשילדים אחרים לא מפריעים והטלויזיה לא דולקת ברקע.
כדאי לעבור לקריאת טקסטים של ממש כדאי להסתייע בספרוני עזר. מכל מה שקיים בשוק אני ממליץ על סדרת "ספרוני" של צביה וילנסקי (הוצאת זימזון). הסדרה מורכבת מ-96 ספרונים קצרצרים המחולקים ל-6 סדרות. כל סדרה מוסיפה תנועה אחרת, כאשר הסדרה הראשונה (אדומה) מתחילה בקמץ ופתח. מילים שהילד לא יכול לקרוא מופיעים כתמונה והילד אומר מה הוא רואה.
כל ספרון מורכב מעמוד שער עם ציור ושם הסיפור (3 או 4 מילים). מתחילים מהציור ומראים לילד שמה שכתוב גם מופיע בציור. בפעמים הראשונות יכול לקחת עשר דקות רק להסביר מילה אחת. אסור להתייאש, זה קצב תקין לחלוטין לפעם הראשונה.
הסדרה מאד מובנית. פנים הספרון מורכב משני עמודים, זה מול זה, כל אחד עם שש שורות ובכל שורה שלוש או ארבע מילים בלבד. היתרון הוא שבכל ספרון המילים חוזרות על עצמן וגם שאפשר לקרוא עם הילד מילה, שורה, שתיים, עמוד או את כל הספרון. הטקסט הוא טקסט אמיתי ולמרות שהוא טיפה מאולץ בשלבים הראשונים, ככל שמצטרפות תנועות הוא נהיה סיפור אמיתי. הפורמט של ספרון (לעומת דף בספר) גם גורם לילד להרגיש שהוא קרא ספר שלם. בצד האחורי יש שאלות של הבנה. אפשר להקריא את השאלות או לבקש מהילד לקרוא אותן (גם השאלות משתמשות במילים ובתנועות ברמה המתאימה)
|
סדרת ספרוני של צביה וילנסקי דף קדמי ואחורי. הזכויות שמורות להוצאת זימזון |
|
סדרת ספרוני של צביה וילנסקי - פנים הספרון. הזכויות שמורות להוצאת זימזון |